Brokobling af PSU´r

Diverse d.  12. juni. 2005, skrevet af T-max
Vist: 197 gange.

T-max

Superbruger
Tilføjet:
12-06-2005 13:53:44
Svar/Indlæg:
649/35
Jeg står over for at skulle brødføde 2x 220 Wats peltier, elementerne napper ca. 25 A

tilrådighed har jeg 2 strømforsyninger :

1x 35 A på 12 v
og
1x 16 A på 12 v

er det muligt at brokoble disse 2 psu´r så jeg kan lever de nødvendige 50 A ????

Håber vi har en elektikkerhat i forummet der kunnne guide mig lidt :e

Polarfar

Senior Skribent
Tilføjet:
12-06-2005 14:28:00
Svar/Indlæg:
2309/846
Dårlig ide - du vil samle de to udgange på PSU'erne forstås !

Så skal du være sikker på at de to udgange har samme udgangsimpedans (modstand), ellers vil den ene udgang belaste den anden, og det er ikke så smart. Ret sansynligt vil det køre kortvarigt, og herefter vil den ene udgang kortslutte/afbryde.

Det svarer lidt til at sætte et brugt batteri sammen med et nyt i f.eks en walkman -> det gamle aflader det nye pga forskellig indre modstand.

Brokobling af PSU'er er kun noget du skal gøre hvis du skal bruge mere power end du har fra een PSU til SEPARATE dele. F.eks. lade den ene køre bundkort/cpu/ram, og den den anden Harddiske/cdrom/lys/blæsere osv.

Polarfar

T-max

Superbruger
Tilføjet:
12-06-2005 14:34:49
Svar/Indlæg:
649/35
Kan problemet løses ved at indsætte en ensretter på den svage psu´s udgang ??

eller er det helt umuligt....

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
12-06-2005 15:22:04
Svar/Indlæg:
4112/53
Vil give #2 ret i, at det næppe kan lade sig gøre, uden en helvedes masse ekstra udstyr.

Få du hellere fat i 2stk PSU'er, der hver kan levere min. 25A på 12V railet, og så stadigvæk en med min. 20A til at trække dit system.

Husk, at Molex stik'ene ikke har for godt af at trække 25A !!! (Bliver MEGA varme, nogle smelter enda).

Du kan evt. anskaffe dig en PSU mere af "den store slags" (af de to du nævner), og så køre et peltier element på hver af dem, og så splitte lasten (MoBo, CPU, GFX, HDD, CD/DVD etc.) imellem de to PSU'er, og på den måde, "kunne klare dig".

3.die mulighed er at købe desiderede TEC PSU'er, til hver af dine Peltier elementer.