Spørgsmål nr. 1 kan jeg ikke svare på, lyder mærkeligt ?:(
De små skjolder på overfladen er olier og garvesyre - jo dårligere kaffe kvalitet - jo mere koffein og garvesyre er der i. Merrild, BKI, Gevalia, Karat og alt det andet er primært Colombiansk Arabica kaffe, som er udemærket men ikke fantastisk.
Der er p.t. ikke mange danske kaffefirmaer som fremstiller god kaffe IMO, merrild er tæt på med deres Café Noir, som faktisk er den bedste hele bønne der fåes fra førnævnte firmaer.
Ristningsgrad/metode har ret meget at sige m.h.t. bitterhed og god kaffe kan ødelægges ved for dårlig ristning f.eks som; BKI og Peter Larsen kaffe. Disse to kaffer er ristet så sløset at deres eftersmag er kemisk af karakter.
Espresso-kaffe er ristet længere end alm. dansk kaffe og kaldes mørkristet, det har som regel en finere maling også hvilket gør det drøjt i brug. På Espresso-kaffe fremtræder Crema'en (kaffen's naturlige "skum") tydeligt, fordi espresso kaffe som regel er af højere kvalitet, da den ellers bliver bitter.
Crema er et kvalitetsstempel, jo bedre crema, jo blødere og rundere kaffesmag og mindre koffein.
Af gode kaffer kan jeg i flæng nævne:
Irma's er generelt af ret høj kvalitet.
Max Havelaar's små 250gr poser fra forskellige verdensdele har nogle gode sorter iblandt.
Cafe Noir's hele bønner er også gode af karakter.
Frellesen har også gode kaffer på repetoiret - dog ikke alt hvad de laver.
Af gode espresso-mærker kan nævnes:
Illy (som er min personlige favorit)
Cellini som er ret god i.f.t. prisen.
Lavazza, næsten på højde med Illy IMO.
Segafredo også udemærket kaffe.
Billige dåser (15-20 kroner) skal man holde sig fra, de er som regel af sydafrikanske bønner og af lav kvalitet.
Jeg kan blive ved :D
Jamaican Blue Mountain (ikke mærke men oprindelse) er verden dyreste kaffe og med god grund, man kan lave den så stærk man vil.....og den bliver ALDRIG bitter :p
Bryg kaffen ved 92-96 grader IKKE kogende, det ødelægger en masse af smagen - brug desuden en knivspids salt ved brygning, det fremhæver smagsstofferne og olierne i kaffen.
P.S. og dit udstyr kommer ikke til at lugte - bortset fra det nedre da for megen kaffe kan resultere i urin med kaffelugt :D
Min søster er uddannet Barista (kaffeudd.) og vi elsker kaffe her i hytten :e
Drik med helsen alle ;)
MVH C.C.