Raid 0 ikke så hurtigt som ventet.

Diverse d.  15. juni. 2005, skrevet af alland
Vist: 384 gange.

alland

Superbruger
Tilføjet:
15-06-2005 07:14:59
Svar/Indlæg:
4/1
Hej.

Jeg har lige sat et Raid 0 op med to Seagate Barracuda 7200.8 på hver 250 GB, installeret Win XP på det og det kører sådan set fint nok.
Mit problem er så at jeg ikke lige får den performance jeg forventer. Med SiSoft Sandra får jeg et driveindes på 42 MB/s, hvilket er ca. halvdelen af hvad jeg havde forventet.
Jeg har hentet den sidst nye Bios fra Asus (Hvor SiS-Bios'en i øvrigt ligner en beta ?) , læst doc'en både fra Asus og SiS, hentet de nyeste drivere men intet hjælper.
Jeg er ikke kommet til at sætte det op i Raid 1 da jeg får den forventede diskplads ud af det.

Nogen gode tips ?

BUDDA-X

Superbruger
Tilføjet:
15-06-2005 07:55:31
Svar/Indlæg:
475/12
Prøv med forskellige stripsize evt... nogle diske er bare ikke så gode i RAID0 som andre... men 42 MB/s lyder godt nok lidt svagt... google kan muligvis grave noget op for dig?

BUDDA-X

Superbruger
Tilføjet:
15-06-2005 07:57:23
Svar/Indlæg:
475/12
du har vel også indlæst evt. drivers til chipset på bundkort osv? Og hvorfor et SiS chipsset? *host* :e

-FiDo-

Superbruger
Tilføjet:
15-06-2005 08:50:06
Svar/Indlæg:
243/10
Hmm... Altsaa.. Mine Hitachi 160GB SATA diske fik ca 57 MB/sec non-raid..

Og i Raid 0 laa de lige omkring 110 MB /sec..

U done sumthin' wrong :P

Carpe^Diem

Elitebruger
Tilføjet:
15-06-2005 09:10:09
Svar/Indlæg:
1155/43
Alland, du gør helt sikkert noget galt. Som de andre siger, så skal du sætte dig og prøve dig frem med stribesize som har rigtigt meget at sige. Jeg har lige købt 3 af slagsen, og de overfører ca 65mb/s stykket.

LaMer

Overclocker
Tilføjet:
15-06-2005 09:21:36
Svar/Indlæg:
104/17
Har du indstalleret RAID driver under WinXP indstallation? altså der hvor du trykker F6 for at indstallere på RAID eller anden partion. HVor den sener beder om en diskette med driveren på?

alland

Superbruger
Tilføjet:
15-06-2005 11:06:16
Svar/Indlæg:
4/1
Hej.

Tak for svarene.
Jeg er temmelig overbevist om at jeg har fået installeret alle relevante drivere på de rigtige tidspunkter. Jeg har ingen problemer med boot fra dem eller noget andet. Det går bare for langsomt.
Jeg prøver mig lidt frem med stripesize, så håber vi det hjælper. Det lyder rimeligt at det kunne være sådan noget, idet jeg ikke rigtig har kunnet finde nogen brugbar beskrivelse af hvad det har af betydning i den medfølgende doc.

KleitusIV

Redaktør
Tilføjet:
15-06-2005 11:17:15
Svar/Indlæg:
4295/306
Jeg kan kun tilskynde dig til at droppe dit raid0. Hvis det er de eneste harddiske du har og du installerer windows på på det raid vil de ikke opleve nær den ydelsesforbedring du vil opleve hvis du har dem hver for sig og installerer windows på den ene og kører swap/page fil på den anden... Det vil til hver en tid gøre at du føler dit system kører hurtigere.

alland

Superbruger
Tilføjet:
15-06-2005 21:45:59
Svar/Indlæg:
4/1
Hmmm...

Jeg kan se at jeg har glemt at skrive at diskene er SATA-diske, men det har i måske gennemskuet.
Jeg har nu testet med hhv. 8K,16K og 32K i stripesize og det hjælper ikke en snus.
Jeg har derfor prøvet at teste de to diske hver for sig uden raid for at se om der evt. var en forskel og dermed måske en fejl. De performer begge lige dårligt, hvilket vil sige dårligere end min gamle ATA133 120 GB Hitachi-disk. Jeg har også prøvet at bytte om på diskene uden at det hjælper.
Jeg kan se se Sandra brokker sig over at write-performance er særlig lav på begge diske, hvilket kan skyldes at cachen er slået fra. Nu er der mig bekendt ikke nogen måde man kan komme til at slå sådan noget fra og jeg har derfor en stærk mistanke om at mit motherboard/chipset ikke lige er sagen sammen med de diske og måske i det hele taget med SATA. Nogen der har prøvet SATA sammen med ASUS P4R800V-Deluxe ?

alland

Superbruger
Tilføjet:
29-06-2005 07:55:39
Svar/Indlæg:
4/1
Goddag igen.

Jeg synes lige at jeg skylder jer afslutningen på denne historie.

SHG's bedste bud på mine problemer var at bytte mine Segates ud med Western Digital. Jeg troede godt nok ikke det ville hjælpe, men jeg tænkte at det skulle prøves. Som sagt, så gjort. Jeg købte to WD 250GB Raid Editition. Det hjalp som ventet ikke.

Efter at have snaget lidt i BUDDA-X's uvilje imod SiS-chipsets, har jeg på hans anbefaling købt et Asus P4P800E Deluxe med Intel chipset.
Det hjalp - meget.. I Bios-opsætningen får man jo ligefrem det indtryk at de ikke er overraskede over at man rent faktisk har tænkt sig at bruge Sata-diskene til noget. Installationen af Win XP forløb uden vrøvl og det gik temmelig hurtigt.

Det første jeg prøvede da jeg kom op at køre var selvfølgelig testen med Sandra. Driveindex er nu steget til 97 MB/sek :e :e

Så konklusionen er altså : Man skal holde sig væk fra SiS-chipsets.

AXE

Elitebruger
Tilføjet:
29-06-2005 09:20:52
Svar/Indlæg:
1135/38
Ja det SIS er sku ikke så godt.

Kim

Superbruger
Tilføjet:
29-06-2005 12:50:46
Svar/Indlæg:
772/50
Har SIS egentlig nogensinde lavet noget som ja.. virkelig sparker på sit felt?