PCI Express x16 kontra AGP 8x

Bundkort / CPU d.  15. juni. 2005, skrevet af System
Vist: 209 gange.

System

Overclocker
Tilføjet:
15-06-2005 20:18:23
Svar/Indlæg:
0/11005
Jeg har surfet rundt i flere år snart, og jeg må erkende at jeg er for dum til at finde ud af om der er en afgørende forskel på PCI Express x16 og AGP 8x grafikkortslots, når man skal ud og købe ny com.

Vil nogen kommentere på økonomi og fremtidssikring?
Kim

Superbruger
Tilføjet:
15-06-2005 20:20:42
Svar/Indlæg:
772/50
der er ikke nogen nævneværdig forskel.. men vil gå efter PCI-E da det højst sandsynligt er den der har en fremtid :), økonomi, der er det også omkring det samme...

Kim

Superbruger
Tilføjet:
15-06-2005 20:22:13
Svar/Indlæg:
772/50
mener self, ydelses mæssigt på f.eks en 6800 .. men PCI-E har en meget større båndbredde så derfor tror jeg det er den du skal regne med der er fremtid i

Salkcin

Elitebruger
Tilføjet:
15-06-2005 20:26:18
Svar/Indlæg:
1713/31
PCI-Express x16 er full-duplex 4000MB/s
AGP 8x er halv-duplex 2133MB/s

Ved fuld duplex kan der overføres data frem/tilbage uafhænigt at hianden og ved halv duplex kun én vej ad gangen.
Forskellen lyder meget voldsom, men forskellen er marginal. Nutidens grafikkort kan stort set ikke engang udnytte båndbredden AGP 8x tilbyder.

PCI-Express er fremtiden og du vil opleve at flere nyere grafikkort billigere til PCI-E pga. de er lavet til denne standard og derfor kræver de en "AGP bridge" for at være kompatible med AGP 8x... denne bridge koster en smule så at kortene løber op i en lille 100 krone mere og så er der måske lige sparet 50MHz væk på rammene...

Abild

Elitebruger
Tilføjet:
15-06-2005 20:26:23
Svar/Indlæg:
1287/32
Ydelsesmessigt er der stort set ingen forksel da den enorme båndbrædde som begge interfacene tilbyder langt fra bliver udnyttet.

PCI-e og AGP kort er prissat stort set ens, mens PCI-e bundkort ofte er en smule dyrere.

Fremtidssikring (selvom noget sådant reelt ikke findes) er den primære grund til jeg ville velge et grafikkort med PCI-e. Du kan ikke være sikker på at der vil blive udviklet grafikkort til AGP hvilket efterlader dig uden opgraderingsmuligheder indenfor en ikke altfor fjern fremtid.

Endvidere kan man med visse PCI-e bundkort bruge flergrafikkort som nVidias SLI og ATI's Crossfire. Førstnævnte krever et nForce 4 SLI chipset mens ATI's løsning efter sigende skulle kunne køre på de fleste platforme med 2 PCI-e 16x slots.