2 eller 4 stænger...?

Bundkort / CPU d.  20. juni. 2005, skrevet af Huddy
Vist: 396 gange.

Huddy

Elitebruger
Tilføjet:
20-06-2005 20:14:08
Svar/Indlæg:
1881/217
Okay, Huddy her, bestilte forleden for 10.161 Danske Dollars HW-gear.

2 Stk. Opteron 246.
1 Stk. Asus X800 PCI-E
1 Stk. Asus K8N-DL Motherboard
1 Giga Ram i to stænger (ECC, selvfølgelig)

Mææn, nu sidder jeg så og læser manualen igennem (Efter jeg har bestilt det, men ikke har fået det endnu) og ser så på blockdiagrammet, at der er 4 Stk. Ram-banke til CPU 0, og 2 til CPU 1.
Så begynder mine tanker at rotere lidt på om jeg har bestilt nok Ram. Har det nogle betydning at jeg "kun" har bestilt 1 Giga, som jeg sidder i CPU 0, eller om jeg sidder 512MB til hver CPU, eller bliver jeg nødt til at ofre mig, og købe 1 Giga mere, for at komme til at køre Dual-channel, og få max preformance ud af mit kommmende rig?

Link til Mobo :

http://www.asus.com/products.a...

Link til manualen :

http://dlsvr01.asus.com/pub/AS...

Håber der er nogle der kan svare mig på dette :)

espeholt_jr

Elitebruger
Tilføjet:
20-06-2005 20:20:47
Svar/Indlæg:
2175/186
tror ikke det har nogen betydning...

fordi det bliver jo ikke dual-dual ram, da der stadig kun vil være 128bit forbindelse... Men man skulle næsten tro man kunne lave 256bit på den måde (man kan sige en slags ram raid 0, 2*128bit)

Huddy

Elitebruger
Tilføjet:
20-06-2005 21:14:58
Svar/Indlæg:
1881/217
#Esp.

Det vil sige, at jeg ikke taber preformence på det?

Aller aller nederst på manualen er block diragrammet, som viser at CPU 1 har tilgang til sit egen memory lager, men betydet det at der skal være Ram i de banke? - eller trækker den uden preformence tab det igennem de 4 stk. banke der sidder på CPU 0?

Vil nemlig være HELT sikker på at svinet booter op, før jeg sender den gamle kugle-ramme til Compu-ophug og monter det nye svin. :00

Hvidgaard

Elitebruger
Tilføjet:
20-06-2005 23:30:12
Svar/Indlæg:
1548/24
Jeg er ikke helt sikker, men mener at de har adgang til hinandens ram via HTT bussen. Men hvis du kun bruger 1 stang til hver så giver det jo ikke dual channel (ergo 4 stænger er nødvendig hvis du skal køre dualchannel på begge, ellers kan du kun på en, eller single på begge)... Prøv at skriv en mail til asus og spørg, de ved det nok bedst :)

Men er som sagt ikke sikker, har ikke rodet med det, kun læst løst om det ;)

palle

Elitebruger
Tilføjet:
20-06-2005 23:56:06
Svar/Indlæg:
2307/37
Du kan godt køre dualchannel på hver cpu med 4 blokke. Det er jo netop Opteron'ens indbyggede memorycontroller, der virkelig får den til at rykke fra Xeon platformen, der deler sine ram via den fælles northbridge. Opteron'en har en dualchannel memorycontroller i hver cpu.

I øvrigt mener jeg, at du godt kan køre dualchannel med kun 2 blokke, som du så placerer ved den ene cpu. Men du mister så fordelen med dedikerede ram til hver cpu, idet cpu 2 ved denne løsning skal fodres gennem HT bussen. Dette understøttes af en test på GamePC af dit bundkort:
"Unlike most standard-ATX class Opteron platforms, the K8N-DL has two independent memory busses. This means that each Opteron processor controls its own set of dual channel DDR memory slots, which theoretically allows this motherboard to support memory bandwidth levels of 12.8 GB/s (6.4 GB/s bandwidth per CPU). In order to take advantage of such bandwidth, you would need to use a minimum of four DDR memory modules (two for each CPU) and a NUMA aware operating system such as Windows XP SP2, Windows Server 2003, or any recent Linux release."

Du kan læse hele testen her: http://www.gamepc.com/labs/pri...

palle

Elitebruger
Tilføjet:
20-06-2005 23:58:01
Svar/Indlæg:
2307/37
BTW, så er det da noget af et badass system, du har fået samlet dig der :o Især når du får smækket 1 GB ram mere i... ;) :p

red_martians

Moderator
Tilføjet:
21-06-2005 00:16:29
Svar/Indlæg:
7881/1165
Man skal jo tænke på at den har en intern memory-controller, altså begge cpu'er.... Hvis ikke der er ram til den ene, må den nødvendigvis skulle igennem HT-bussen til næste cpu's memory-controller. Det vil koste en del på latency... og den ene memory-controller får da sit at se til.
Jeg tror det ville ha været en klog løsning at købe til begge cpu'er, for at aflaste og optimere dem!

Huddy

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2005 06:10:54
Svar/Indlæg:
1881/217
Så er der ikke andet at gøre, end at bestille 1 Giga magen til :p
Det skal rykkes max rundt - især i F@H, så folk kan ligeså godt finde vaselinen frem :e

Tak, for det :p

Huddy

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2005 13:33:47
Svar/Indlæg:
1881/217
#Palle prop

Har lige sat og læst den test/artikel igennem, som du linket til - rigtig feee´ :)