Torden og lynild!

Diverse d.  21. juni. 2005, skrevet af Zimmermann
Vist: 636 gange.

Zimmermann

Overclocker
Tilføjet:
21-06-2005 16:48:59
Svar/Indlæg:
68/16
Hmm.. hvad skal man egentlig gøre når det er tordenvejr?

Jeg lukker altid for alt strøm og ledninger til alt hardware, men skal man også hive netledninger ud? Eller behøver man overhovedet gøre noget? Kan man bare spille videre? :)

Ghe2

Superbruger
Tilføjet:
21-06-2005 17:04:50
Svar/Indlæg:
732/39
Jeg fik ristet mit bundkort sidste år, det kom ind gennem min ADSL router og nakkede mit onboard netkort og tog alt på USB portene med i farten, både printer og extern hdd, så ja ud med alle kabler ellers kan det være ligemeget, men hvis du har forsikring så dækker de garanteret...min gjorde ihvertfald.

Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2005 17:04:52
Svar/Indlæg:
6052/189
Hvis dit hus har HPFI( nyere huse.. ), kan du trykt spille videre.. Den sørger for at strømmen bliver kappet inden den spreder sig i ledningsnettet..

Hvis det bare er en normal HFI, bør du tage alle stik ud, inkl netkabel...

Trådløs er dog ligemeget :e :00

Mvh

hamilton

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2005 17:05:38
Svar/Indlæg:
1419/29
jeg slukker bare og rykker stikkene ud til alt der har med min computer at gøre.

Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2005 17:06:00
Svar/Indlæg:
6052/189
Men som #1 siger, kan det også komme gennem telefonledningerne.. Og så tror jeg næppe HPFI kan hjælpe..

Mvh

Frede24

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2005 17:07:52
Svar/Indlæg:
2192/67
Jeg plejer bare at spille videre. Hvis der endelig skulle gå noget galt så dækker forsikringen. Det er selvfølgelig nedern at få nakket sin computer incl alle data. Men det er der nu en ret lille sandsynlighed for. Jeg har i hvertfald aldrig prøvet det og kender heller ikke nogen der har, og min computer kører 24/7 i alt slags vejr.

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2005 17:07:59
Svar/Indlæg:
10398/435
har som regel ikke gjort noget ved tordenvejr... lader den bare køre. mit adsl modem måtte dog byttes engang efter tordenvejr.

Jesse

Superbruger
Tilføjet:
21-06-2005 17:17:28
Svar/Indlæg:
1373/34
Man skal bare spille videre. Sandsynlighed for at lynet rammer er næsten usandsynlig lille. Ellers så dækker forsikringen...

Spiffen

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2005 17:23:27
Svar/Indlæg:
3162/78
En på mit arbejde fortalte lige den syge historie her i dag...

Det var en der gik ud i sin grage da lynet slog ned, jeg på en eller anden måde blev der så stor en eksplostion at ha blev trykket gennem en dør og ud på deres græsplæne. Alle ledninge var helt sorte i hele huset og i soklen hvor hvoved kablet kommer en var der strængt hul. Alle mure hvor der var ledninger var helt sorte. De havde et B&O anlæg som var smeltet helt sammen til en lille terning :o

Ehm hvor er det lige den HPFI ska hjælpe henne?

wolver

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2005 17:29:17
Svar/Indlæg:
652/24
#8 fuck.. man .. må være sygt at blive sprængt ud gennem døren.

Godt det så ikke er sådan en massiv dør så, så tror jeg nemlig det gør nas :00

Heldigt der ikke skete noget med ham :x

tocool

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2005 17:31:01
Svar/Indlæg:
244/73
det eneste som hjælper er ud med strøm stikket og stikket til din net forbindelse. HPFI afb. hjælper ikke det er kun til fejl strøm og lynet er ligeglad med om hpfi et tændt eller slukket, de par mm som der af afstand i en HPFI eller stikkontakt springer lynet bare.

Huddy

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2005 17:31:56
Svar/Indlæg:
1881/217
Var for 3 år siden, ude for at lynet slog ned 20 meter fra hvor min nye computer stod og den blev total ristet.

BlueDemon (herinde) og Huddy (også herinde) sad og fik en flok bajere efter de lige havde hentet Huddy´s nye 21" skærm som ikke var blevet sat til endnu, da lynet slog ned i telefon nettet og alt strøm i hytten forsvandt - så der lugtet rigtig rigtig fælt i Huddy´s hytte af ristet computer og Router.

Huddy bed i det sur æbel, købte ny maskine, ventede på checken fra forsikringen som han tog til Skanderborg forstival for :e

red_martians

Moderator
Tilføjet:
21-06-2005 17:56:23
Svar/Indlæg:
7881/1165
#2: Jeg mener Ligesom 10# Min far er gammel elektrikker.. Han siger, kan lynet springe 1km i luften, kan den også springe mere end 1m mellem forskellige genstande i huset... selv sådan et relæ kan ikke tage en grum gang spændning hvis lynet landet lige ved siden af.

Hvad jeg ikke har hørt om hvad lyn kan gøre... Det eneste der hjælper er ud med alle ledninger og nyde det smukke syn på himlen til det er overstået!

Jeg ville aldrig turde side ved computeren hvis lynet lander rigtigt... HPFI-relæ'et skal nok ta' det hvis det er mange kilometer væk. Og kunne det komme igennem vil man nok ikke mærke den store forskel andet end en overbelastet strømforsyning, der måske ikke kan klare det.... De tilfælde er der flest af.. og alle er totalt ufarlige...

Den grumme forestilling.... Lynet slår ned i husets antenne... ned igennem fjernsynet, derefter gennem elnet.. og div. stik hen til computeren og dig der sidder derved... og PUF. Hvis du overlever vil du hadde lugten af brændte mandler resten af dit liv!! :00

Zimmermann

Overclocker
Tilføjet:
21-06-2005 19:12:41
Svar/Indlæg:
68/16
Konklusionen må så være at koble strøm og netledning fra uanset hvilket relæ man har - jeg tager ingen chancer ;)

Ezistef

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2005 19:58:22
Svar/Indlæg:
385/67
Jeg plejer at sætte alt elektrisk udstyr til, når det lyner - man kunne jo være heldig at lynet slog ned og brændte mit udstyr - så ville jeg endelig få lidt ud af mine forsikringspenge :)

Silent

Skribent
Tilføjet:
21-06-2005 20:12:11
Svar/Indlæg:
3222/205
-> #14 LOL :e

Lars

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2005 20:19:21
Svar/Indlæg:
3712/44
For få uger siden lynede og tordnede det også vildt herhjemme. Det startede pludseligt, og jeg havde dog ikke hørt det fordi jeg var ved at støvsuge, junior var ved at spille PS2 i stuen med hørebøffer på og fruen sad ved pc'en på arbejdsværelset....

Lige pludselig gav det et ordentligt skrald og et enormt lyglimt samtidigt. Jeg kunne mærke en smule kilden i hænderne fra støvsugeren og smed den naturligvis fra mig.... junior havde fået et ordenligt brag i hovedtelefonerne og havde ringen for ørerne og fjernsynet havde skiftet kanal. Fruens computer var totalt frosset (ingenting i den døde heldigvis...) og vores netværks/telefon boks var totalt DØD.... :o :l

Så her til aften hvor det tordnede slukkede jeg ligesom for alle pc'erne.... ;)

hamilton

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2005 20:23:49
Svar/Indlæg:
1419/29
#14 :p

Huddy

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2005 20:57:51
Svar/Indlæg:
1881/217
#Lars

Støvsuger du? :o
Det har man da folk til :e

Aj, pisse grimt :(

wolver

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2005 21:04:08
Svar/Indlæg:
652/24
Lars er medlem af de moderne mænd ;) og de støvsugere altså!...

(Det er ikke flovt Lars) 8)

Silverman

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2005 21:25:13
Svar/Indlæg:
1720/3
#19, en til der er under tøflen ? :00 8)

Men jah, ud med alle stik, det er nok den konklusion vi er nået til.. :e.. Medmindre folk har lyst til at få lidt nyt HW ved at snyde deres forsikring :P

Jesse

Superbruger
Tilføjet:
21-06-2005 21:50:33
Svar/Indlæg:
1373/34
Støvesuge hvad er det??? :00 :p :e

Amin

Superbruger
Tilføjet:
21-06-2005 21:59:21
Svar/Indlæg:
205/51
Hmm, nu har jeg ikke just haft så meget om elektricitet i folkeskolen endnu, men vi har jo fællesantenne i vores lejlighed, så jeg ved ikke lige om de samme omstændigheder gælder? Desuden er der jo en kæmpe afleder på en af vores bakker, her i Grenaa

Silverman

Elitebruger
Tilføjet:
22-06-2005 08:32:30
Svar/Indlæg:
1720/3
#22, der er kun at prøve.. Du kan altid være uheldig at lynet rammer alligevel, og at det får spredt sig alligevel.. det er ikke til at vide..

-FiDo-

Superbruger
Tilføjet:
22-06-2005 08:53:03
Svar/Indlæg:
243/10
Hmm.. Vil nu paastaa at hvis man bor i en lidt mere moderne / nyere / stoerre by saa kan du ligesaa godt lade vaere med at pille det fra..

I albertslund er der lynafledere ud over det hele.. Bla fordi vi har en relativt stor skov lige ved siden af.. Hvori der btw ogsaa staar nogle wierd master med metal dimser paa.. Saa.. Man er rimeligt godt sikret.. Desuden har naesten alle bygningsvaerker herude en stor samlet afbryder designet netop til lynnedslag, store stroemslag etc.. Saa.. Jeg piller sq ikke noget fra.. Hvis lynet slog ned i lige netop mit hus, ville jeg nok ikke have det saa godt anyway :e

Desuden er mit hus 3 meter hoejt, og ligger blandt 1000 andre der er PRAECIS samme hoejde ^^

Daedra

Overclocker
Tilføjet:
22-06-2005 09:33:05
Svar/Indlæg:
94/5
#24 - lynaflederne er lavet således, at der ikke går ild i husene, hvis lynet slår ned. Der er ingen garanti for det elektriske system, da det er en hel anden boldgade

DEVIL_DK

Elitebruger
Tilføjet:
22-06-2005 09:50:45
Svar/Indlæg:
6531/410
har samme indstilling som #14 jeg har en forsikring der dækker sådanne skader.

Artax

Overclocker
Tilføjet:
22-06-2005 10:54:35
Svar/Indlæg:
100/11
Min søster mistede deres telefon, com, printer, nummer viser og alt sådan noget for et ½ år siden, siden da har de altid taget alle stikkene ud når det lyner :P

Woodgnome

Elitebruger
Tilføjet:
22-06-2005 11:59:16
Svar/Indlæg:
1888/560
Jeg plejer at koble min mors spand fra når det lyner (gider ikke til at fikse den hvis noget skulle brænde af), men mit eget lader jeg stå. Spiller også gerne videre, hvis der ikke er den gale lynen at se på.

Vores NT-boks brændte do af sidst det lynede og det var over tlf. nettet, da 230V stikket var taget ud, sååå helt ufarligt er det ikke :)

Men den der med at blive slået ihjel fordi lynet slå ned i elkablerne ved siden af huset og man sidder og gamer, den virker lidt langt ude. Tror i ikke strømmen kan finde en vej til jorden med mindre modstand? Man kan jo ikke ligefrem kaldes os mennesker for superledere :)

red_martians

Moderator
Tilføjet:
22-06-2005 12:55:05
Svar/Indlæg:
7881/1165
#28: Lyn er nogle gale kræfter... Min far har fortalt om steder hvor lynet har ramt plet... Et sted var det et murstenhus, hvor kablerne i huset selvfølglig køre rundt inde i væggen i en fræset fuge. De anede ikke hvorfor strømmen reelt var gået...efter langt tids roden fandt de frem til at der måtte være sket noget inde i væggen. Så de bgyndte at krasse fugen ud, indtil de nået til et sted hvor kablet drejer 90grader. Lynet var ganske enkelt fortsat ligeud, da ledningen drejede 90grader. og havde revet ledningen over, og efterladt et krater i murstensvæggen.

Et andet eksempel: Ude i et sommerhus, var der nogle af de gamle messing-kontakter, hvor man tænder og slukker lyset i væggen. Den var placeret ude i en udstue (et sted med massere glas) her var lynet endt ud i kontakten, og kunne altså ikke dreje tilbage igen (simpelthen pga. for meget energi)og havde givet kontakten sådan et ryk, at skruerne der havde samlet den, var blevet sendt af sted med sådan et en fart, at de var skudt igennem en af glasruderne. Glasruden var ikke smadret overhovedet, der var plot 2 bittesmå huller i præcis samme afstand fra hinanden som der var mellem de manglende skruer i messingkontakten, der blot lå og hæng i de afsvedne ledninger.

Bullet

Overclocker
Tilføjet:
22-06-2005 15:36:58
Svar/Indlæg:
55/15
jeg har sikret mig for sådanne skader ved at købe en UPS med indbygget overspændingsbeskyttelse til både 230v samt netværket, så er jeg sikker også hvis strømmen smutter!!! :i