Hjælp til dem med OC problemer på MSI bunkort

Bundkort / CPU d.  21. juni. 2005, skrevet af Skumfidusen
Vist: 245 gange.

Skumfidusen

Superbruger
Tilføjet:
21-06-2005 18:24:04
Svar/Indlæg:
1/1
Dette er en hjælp til andre der har haft problemer med overclocking af nyere MSI bundkort til Athlon 64. Jeg har fundet ud af at der ser ud til at være et generelt problem med visse A64 MSI bundkort:

Problemet kort:
Jeg købte et MSI K8N Neo4 Platinum bundkort i februar 2005. Jeg har haft store problemer med selv lille overclocking med bundkortet - både mht. HTT/FSB grænse, men også stabiliten af bundkortet. Jeg har løbende forsøgt at øge volt til CPU og chipsæt, og indstille diverse BIOS indstillinger (kører med Crucial Ballistix DDR500 RAM og Athlon 64 3200+ CPU, S939).
Det korte og det lange er at bundkortet giver problemer allerede ved FSB på 220 MHz og en HT multiplier på 4X. Ved 250 MHz FSB skal denne multiplier sættes til 2 før at bundkortet vil køre nogenlunde - 1X for at køre ok stabilt. Overclocking med BIOS i kortet giver stor ustabilitet og dårlig overclocking resultater.

Andre med problemet:
Har læst mange forums med problemet. Der kaldes problemet "219 MHz bug". Problemet er at bundkortet ved overclocking i BIOS med HTT/FSB over 219 MHz bliver meget ustabilt og overclocker dårligt.
Læs evt forum med løsning: http://forum.msi.com.tw/index....

Hvordan man ser om ens MSI bundkort er påvirket:
Mit MSI K8N Neo4 Platinum bundkort med NForce 4 Ultra chipsæt er påvirket af problemet. Ved ikke om NForce 2 eller 3 er påvirket. Man kan finde ud af problemet ved at stille sin multiplier til 9, HT multiplier til 4X og sin FSB/HTT til 219 MHz. Hvis det kører stabilt og 220 MHz IKKE gør har ens bundkort problemet.

Løsning på problemet:
Overclock ikke i BIOS, men i Windows med programmet ClockGen, http://www.cpuid.org/clockgen.... Gør følgende:

Sæt i BIOS:
- Multiplier til standard for CPU'en (ændres med ClockGen).
- FSB/HTT til 200 MHz (ændres med ClockGen).
- HT multiplier for ønsket overclock (HT multiplier gange FSB/HTT må max give 1000 MHz).
- RAM ratio for ønsket overclock.
- RAM timings for ønsket overclock
- Voltage for overclock (ændres IKKE med ClockGen).

I Windows:
- Hent ClockGen og kør det for dit bundkort/chipsæt.
- Sæt multiplier og HTT i ClockGen.
- Lave en konfigurationsfil "config.ini" med indholdet (øverste linje er for NForce4 bundkort:

[CG-NVNF4]
FID=9.0
FSB=280

- Lav en genvej til ClockGen og rediger den til: "/ClockGen mappe/\CG-NVNF4.exe -file=config.ini"
- Kør genvejen ved opstart. Enten manuelt eller sæt den i start mappen (det sidste kun hvis overclockingen er stabil).

Håber det løser folks problemer. Det løste i hvert fald mit. Kører nu stabilt 280 * 9 (med RAM ratio 9:10) stabilt med ClockGen mod 9 * 250 ustabilt med BIOS.