Det gik helt galt med indsætning af ny PSU

Diverse d.  21. juni. 2005, skrevet af Teresa
Vist: 1123 gange.

Teresa
 
Moderator
Tilføjet:
21-06-2005 22:31:46
Svar/Indlæg:
2458/91
oki.... har et MEGA problem.... har nok dræbt min PC for alvor nu... har nu lånt en MEGET gammel PC af min overbo...

Jeg satte en ny PSU i min PC i dag, en kraftigere én.... alle stik sad vist som de skulle..... og PC´en startede også fint op første gang, men da jeg ville have den igang igen efter den havde stået på standby, ville den ikke gå igang.... skærmen var bare sort, og den stod stadig på standby...
jeg slukkede på kontakten, men kunne ikke starte PC igen... den startede med at lukke op i 20-30 sek, men der skete ikke mere,,,, skærmen var stadig sort, og jeg kunne se at den stod på standby.... efter mange forsøg, valgte jeg at sætte den gamle PSU i igen, men det hjalp ikke en skid....

Så er det lige at jeg spørger.... har jeg slået PC´en ihjel for alvor nu???

er der noget jeg kan gøre???

min kammerat ville gerne kigge på den, men han kan nok først om meget lang tid.... snøft...

tjaaa... jeg ER godt nok en "maiden in distress" ligenu.... :r

red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
21-06-2005 22:36:57
Svar/Indlæg:
7881/1165
Svært at svare på.... forhåbentligt er det bare strømforsyningen der har været defekt... Kan du ikke prøve at låne strømforsynignen fra den du har lånt.



Teresa
 
Moderator
Tilføjet:
21-06-2005 22:46:20
Svar/Indlæg:
2458/91
det må jeg nok ikke.... han bliver tosset hvis jeg gør noget galt... men den gamle PSU jeg havde i i forvejen sidder jo i gen, den har altid fungeret fint nok... det fungerer stadig ikke.... jeg har en grim fornemmelse af at der er noget der har taget skade....

og folk sagde det var ligetil.... det var det så ikke.... :(



M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2005 22:51:54
Svar/Indlæg:
4112/53
Har du husket at sætte P4 stikket i MoBo (Det lille 4pin stik, der måler ca. 1*1 cm) ? Det er en typisk forglemmelse, der gør man ikke kan starte en P4 op.

Start forfra, og hiv alle power stik ud, og sæt dem i på ny, det kan jo være, der er et der ikke sidder helt korrekt.

Hvordan med ATX stikket? er det et 20 eller 24 pin du har på MoBo? på PSU?

Har du haft hevet andet HW ud af maskinen, da du skiftede PSU'en?



Teresa
 
Moderator
Tilføjet:
21-06-2005 22:59:55
Svar/Indlæg:
2458/91
hej.... ja DET stik HAR jeg husket.... hvad er et ATX stik???? og hvad mener du med 20 eller 24..... mobo???

ja jeg satte et grafikkort i også.... det har været i før, men har været til reperation.... DET skulle også være sat ordentligt til, men for en sikkerheds skyld prøvede jeg også lige at sætte skærmstikket over i det gamle grafikkort i stedet.... det hjalp ikke... problemet var det samme....





Polarfar
 
Senior Skribent
Tilføjet:
21-06-2005 23:04:41
Svar/Indlæg:
2309/846
Vi tager lige een ting af gangen.
Vi starter HELT fra bunden, så start med at pille alle PSU stik fra bundkort og drev - ALLE stik.

1. tjek at den nye PSU virker -> hvordan det ?
Sæt 230V ledningen i PSU og tænd på powerknappen (hvis der er en ) tag så fat i ATX stikket - den store 20 polede klump - og fat en papirclips - nu forbinder du det ben med den grønne ledning til een af de sorte ledninger (den ved siden af f.eks ). Det svarer til at trykke på power on på PC'en, derfor skal din PSU nu starte = blæseren går i gang. Hvis ikke så er den defekt.

2. Hvis PSU'en starter, så sæt ATX stikket + det lille 4 polede firkantede stik i bundkortet - prøv så at tænde PC'en som normalt.
Nu skal den helst gerne boote, self uden drev eller noget, men bare du får et billed på skærmen så er du kørende.

Hvis ikke - så tjek at du ikke har skubbet til noget på mobo, en ramklods eller dit grafikkort.

3. Forudsat at du kan boote så prøv at koble dine drev på igen, hvis det dør igen igen har du et defekt drev.

Polarfar



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
21-06-2005 23:05:10
Svar/Indlæg:
7881/1165
ATX-stikket er det store bundkort-stik.. Der findes e-ATX (det er 24pin) og et almindeligt ATX (20pin) men det er generelt ligegyldt hvilket man bruger, da systemmerne er bagudkombatible... Men trist oplevelse dér, man må jo bare igang med udlukkelsesmetoden!



M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2005 23:09:47
Svar/Indlæg:
4112/53
MoBo er en forkortelse for det engelske ord Mother Board=Bundkort.

ATX stikket, er det store stik med en masse ledninger, der kommer fra PSU'en. ar duikke sat dette stik i, kan du slet ikke starte maskinen!!!

Prøv at hive begge dine GFX ud af maskinen igen, og så lige tørre guldkontakterne (dem der går ind i AGP/PCI porten) af med noget sprit. Det var det jeg skulle med det GFX jeg modtog fra RMA i går, før lortet virkede.

Afhængigt af, hvilke(t) GFX du har, så skal der er separat strømstik til GFX'et, før det får power nok.

1) Hvilket GFX var dit gamle, og hvilket er dit nye?

2) Kig lige på klistermærket på siden af din PSU, og fortæl mig hvor mange A (amperre) den kan levere på +12V linien.

3) Har du tjekket bagsiden af din PSU, om der er en lille rød skydekontakt, hvor du kan vælge imellem 110V og 220V? Hvis der er, står den så på 220V?

4) Har du husket at tænde på den lille kontakt, der sidder lige ved siden af 230V ledningen på bagsiden af PSU'en?

5) No effence, men nu har du husket at tænde stikkontakten på vægen, ikke? ;)



Teresa
 
Moderator
Tilføjet:
21-06-2005 23:17:28
Svar/Indlæg:
2458/91
hej polarfar...... men den nye PSU fungerede jo godt nok, lige da jeg havde sat den til, men så var det at det lige pludselig gik galt...... og computeren fungerer jo ikke engang nu, med den gamle PSU.... kan det ikke betyde at noget har taget skade...???

jeg er meget glad for at du gider skrive så udførligt hvad jeg skal gøre... men jeg har meget svært ved at gøre som du skriver, da jeg ikke ved det helt store om computere..... såååh det er en lille smule volapyk du skriver.. ihvertfald det første trin.... :r

hej martian... oki.... ja det er sgu surt... min kammerat, sagde at det ikke var noget han kunne hjælpe mig med over telefonen, og at noget i PC´en muligvis havde taget skade....

:x :x :x :x :x :x :x



M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2005 23:21:14
Svar/Indlæg:
4112/53
Som du lige beskriver dit prob. og at du ikek ved hvad ATX stikket er for'n et, så kunne det tyde på, at det er dét du har glemt at sætte i bundkortet.



Teresa
 
Moderator
Tilføjet:
21-06-2005 23:32:48
Svar/Indlæg:
2458/91
hejsa thomsen...

ja, mit nye grafikkort skulle have seperat strøm, og det havde jeg sat til....

1. mit gamle grafikkort hedder radeon 9100 (det er skruet fast nede ved bundkortet og sidder der normalt, selvom jeg har fået et nyt.... og det vil jeg ikke begynde at skrue af) mit nye grafikkort er et 6600 GT (ikke POV) jeg har før haft det i, men har fået det byttet..... Så jeg ved selvfølgelig ikke 100 % om det virker korrekt... men det GØR det gamle... (længe leve radeon he he)

2. den gamle PSU leverer 13A (den sidder i nu) og den nye PSU levere 17A.

3. på den gamle PSU kan jeg ikke finde den "skyde-kontakt) du beskriver, men på den nye kan man vælge mellem 115 og 230.... den har åbentbart stået på 230 da jeg satte den i....

4. Ja jeg HAR husket at tænde PSU´en...

5. At du kan spørge om det.... :p

P.S. har prøvet at sætte radeon kortet til sammen med den nye PSU og den gamle, og mit Nvidea sammen med den gamle og omvendt... altså alle måder.... det fungerer bare ikke.... :x



Teresa
 
Moderator
Tilføjet:
21-06-2005 23:37:37
Svar/Indlæg:
2458/91
jeg er 99.999999% sikker på at jeg satte ALLE stik til som de skulle sidde...... jeg skrev med sprittus på alle de gamle stik og derefter skrev jeg på den nye PSU´s stik hvor de skulle sidde...

1. det store i bundkort

2. det med 4 stik skulle også i bundkortet

3. et med 4 ben i både DVD-drev og CD-rom drev

4. et lille hvidt et i floppy drev

5. et seperat et i GFX

6. et andet 4 bebet et, der skulle sidde i et andet stik (aner ikke hvad det var) nede under mit floppy drev..... nede ved POWER-knappen



M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2005 23:56:22
Svar/Indlæg:
4112/53
#11 Stik 6. er sikkert til én af følgende 2 ting:
a) en blæser med 4pin molex stik
b) En Fancontroller.

Hvis det ikke er nogen af delene, så vil jeg gerne se et billede af det.

Har du et 3pin fan stik siddende på CPU-fan stikket på MoBo? og er det en blæser med RPM signal?
Er det nej til begge dele, kan det være årsagen.



Teresa
 
Moderator
Tilføjet:
22-06-2005 00:04:47
Svar/Indlæg:
2458/91
hejsa..... der står noget med splint point og et mærke der står mic på....... det er svært at læse....


dine sidste spørgsmål... ?????say what?????? hvad er fan stik, og og hvad er et CPU fan stik og hvad er RPM signal.....? ?:( ?:(

hilsen totally clueless....



Teresa
 
Moderator
Tilføjet:
22-06-2005 00:10:10
Svar/Indlæg:
2458/91
men den gamle PSU er jo i nu.... og den blev købt med computeren, så det passer jo sammen.... dvs at der BURDE jo ikke være noget galt når jeg har sat den originale PSU i igen.... og det ORINALE GFX-kort der kom med maskinen..... der må da havde været sket en skade, da jeg satte den nye PSU i, når PC´en ikke engang fungerer med de originale dele mere....



Advanced
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-06-2005 00:16:22
Svar/Indlæg:
6899/119
:00 :00 :00

fan=blæser, så det er strømstik til blæser
cpu fan=cpu blæser/køler, så det er et strømstik dertil.
RPM står for rounds per minute....signalet betyder bare at den fortæller hvor hurtigt den kører...eller noget aflæser det.

altså kan du se hvor hurtigt blæseren kører?



Teresa
 
Moderator
Tilføjet:
22-06-2005 00:21:08
Svar/Indlæg:
2458/91
oki... altså der sidder en ventilator op bundkortet.... er det den du mener.... ja undskyld.... men det skal forklares på et meget lavt niveau...... :r



M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-06-2005 00:22:45
Svar/Indlæg:
4112/53
Det her "adapter kabel" http://www.vcore.dk/shop/defau... har et 4pin Molex stik (ligesom til din hdd (Hard disk drive) og cd/dvd ude til højre.
Til venstre er der det der lille 3pin fan stik som jeg snakker om. De findes nemlig også i 2pin versioner.

RPM står for "Rotations per minute".
En blæser med RPM signal, har 3 ledninger, oftest er de farvet rød, hvid og blå, hvor den hvide er rpm signal ledningen.

Her kan du bedre se 3-pin fan stik http://www.studiedata.dk/produ...
Denne blæser har også RPM signal ledningen (tre ledninger).

CPU-fan stikket ser ud noget i stil med det til venstre på billedet her http://www.studiedata.dk/produ...
Det har dog nok bare en anden farve.

Hvis der står "mic" på, tyder det på, at det er et lydkort, så det skal ikke have strøm, det tvivler jeg på iohvertfaldet. Prøv om du kan starte, hvis du hiver det stik ud, somsidder der under floppy'en (#6 i indlæg #11)



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
22-06-2005 00:26:35
Svar/Indlæg:
7881/1165
#15:hei hei.. der skal være plads til alle... også n00bs :) :) :D



Teresa
 
Moderator
Tilføjet:
22-06-2005 00:31:42
Svar/Indlæg:
2458/91
hej thomsen...

det stik du først linker til har jeg også siddende, det har slet ikke været taget ud.... dog er ledningerne: gul,sort og grøn....


p.s jeg ved ikke om det er lydkortet, for mit lydkort hedder realtech onboard......



Advanced
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-06-2005 00:33:56
Svar/Indlæg:
6899/119
ja ved jeg godt...er bare stadig ophidset over en bestemt person :e

håber ikke du tog det personligt #0. man skal være rar ved damerne :p



M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-06-2005 00:38:22
Svar/Indlæg:
4112/53
Stiket i det første link, det er sådan, at du kan få en blæser med 4pin molex, til at blive tilsluttet til et 3-pin fan stik, og få sin power derfra.

Hvor sidder det stik tilsluttet henne på dit MoBo?



Teresa
 
Moderator
Tilføjet:
22-06-2005 00:39:20
Svar/Indlæg:
2458/91
det går nok....


har bare ikke så mange andre end jer til at hjælpe.... lever i en PC-fri famile....


ærgeligt at jeg er en nOOb..... he he





Teresa
 
Moderator
Tilføjet:
22-06-2005 00:42:07
Svar/Indlæg:
2458/91
ja øøøøøh.... det sidder i bundkortet... *LOL*

når jeg har lagt computeren ned, så sidder den i oppe i højre hjørne..... altså jeg kan ikke forklare det på anden måde.... ellers må du give mig nogle valgmuligheder... (må jeg ringe til en ven, eller spørge puplikum?)



M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-06-2005 00:45:50
Svar/Indlæg:
4112/53
Hvis du hiver den adapterledning af, så kan du komme til at se, hvad der står lige ved siden af det lille stik på MoBo.
Det hedder et af følgende:

CPU_FAN
NB_FAN
PWR_FAN
AUX_FAN1
AUX_FAN2
AUX_FAN3
etc.





Teresa
 
Moderator
Tilføjet:
22-06-2005 00:47:22
Svar/Indlæg:
2458/91
der står cpu fan1



M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-06-2005 00:52:28
Svar/Indlæg:
4112/53
Jamen så har du jo en blæser tilsluttet til din CPU-fan. ;) :e :p

Prøv at hive det der stik 6 ud (fra #11), og se om du så kan boote (starte).

Når du prøver at starte, starter div. blæsere + hdd og CD/DVD så op, eller er ALT stille?



M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-06-2005 00:58:09
Svar/Indlæg:
4112/53
Har sendt dig en PM (Personlig Meddelelse).



Teresa
 
Moderator
Tilføjet:
22-06-2005 01:12:23
Svar/Indlæg:
2458/91
har lige prøvet.... det gik ikk...... det så ellers ud til at det hele undtagent bæseren på Nvidea kortet kørte, men jeg havde heller ikke sat skrærmen til.....

den starter og lyder grønt.... og den røde lampe lyser i ca. 10 sek, og derefter stopper den og så er det kun den grønne der lyser og det bliver den ved med.... men jeg ved jo hvor længe det normalt tager pc´en at starte op, og den er langt fra startet helt op, når den bare stopper med at "arbejde" (den røde lampe)....



Teresa
 
Moderator
Tilføjet:
22-06-2005 01:13:12
Svar/Indlæg:
2458/91
hvor kan jeg finde mine Pm????? da ikke under min profil..... eller er det en mail du mener???



Advanced
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-06-2005 01:14:31
Svar/Indlæg:
6899/119
kig under indbakke...der finder du den sq nok ;)



Daedra
 
Overclocker
Tilføjet:
22-06-2005 01:17:27
Svar/Indlæg:
94/5
#11 - du ar husket at tilslutte din harddisk (forkortes normalt til HD eller HDD) også?



The
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-06-2005 01:25:17
Svar/Indlæg:
1406/100
Hej du. Jeg har selv haft det problem for nogle års siden.. Der var det på grund af min stelforbindelse ik var iorden i mit kabinet..

Grunden til opstår når man skifter PSU da de skure som du sætter PSU fast med ik har rigtig kontakt med dit kabinet. Og derfor kan den ikke komme af med den statiske strøm som kommer i dit Bundkort og fra ander ting som har spooler på og det hele går igemmen din PSU da den har Jordfobindelse ;)

Løsening er rart nem tag et stykke sandparpi og slipe rundt og de 4 skrure hulle på dit kabinet så du få din forbeldelse igen så skulle den meget gerne starte op igen..




Teresa
 
Moderator
Tilføjet:
22-06-2005 01:31:20
Svar/Indlæg:
2458/91
ja... jeg kan godt se morsomheden i at jeg nok har smadret min PC.......



Teresa
 
Moderator
Tilføjet:
22-06-2005 01:33:39
Svar/Indlæg:
2458/91
jeg aner altså ikke hvor jeg skal gå ind.... det eneste jeg kan komme ind i er min profil..... men der er ingen andre valgmuligheder....



Rubberduck
 
Overclocker
Tilføjet:
22-06-2005 01:40:30
Svar/Indlæg:
8/1
Kig i venstre side af skærmen, aller øverst står der Navigation, lidt længere nede står der Beskeder, og lige under Beskeder finder du Indbakke.



Teresa
 
Moderator
Tilføjet:
22-06-2005 01:48:53
Svar/Indlæg:
2458/91
altså..... jeg klikker på mit navn (altså i et af mine indlæg).... eller hvad???? for jeg kan ikke finde noget "navigation" og slet ikke "beskeder"



Advanced
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-06-2005 01:49:11
Svar/Indlæg:
6899/119
#33

morsomhed...hvor?

lyder, som noget der kunne være ret godt at prøve...som #32 siger.



Teresa
 
Moderator
Tilføjet:
22-06-2005 01:50:11
Svar/Indlæg:
2458/91
sjaw sjaw....



Advanced
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-06-2005 01:52:35
Svar/Indlæg:
6899/119
#36...

nu skal du fandme ha tak :00

ud på forsiden med sig...så lige under menuen med søgning, community, forsiden osv...er der en menu der hedder beskeder.

der står indbakke.

:l



Rubberduck
 
Overclocker
Tilføjet:
22-06-2005 01:54:24
Svar/Indlæg:
8/1
Først, så log ind... Og så øverst på siden ude til venstre lige under det store banner hvor der står overclocking, er der en annonce for danmarks laveste casemod priser, lige nedenunder det står der Navigation og lidt længere nede står der så Beskeder og nedenunder det står der Indbakke.



Teresa
 
Moderator
Tilføjet:
22-06-2005 02:00:32
Svar/Indlæg:
2458/91
nej der står:


Menu
Forsiden
Nyheder
Forum
Info - Awards
Uddelte Awards
Reklamer
Kontakt
Redaktionen
Om siden
Links




Rubberduck
 
Overclocker
Tilføjet:
22-06-2005 02:04:42
Svar/Indlæg:
8/1
okay, så gå ind på www.hardware-test.dk/oc istedet for, og log ind der så burde det virke.



Teresa
 
Moderator
Tilføjet:
22-06-2005 02:05:45
Svar/Indlæg:
2458/91
takker......



cornerrage
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-06-2005 02:09:34
Svar/Indlæg:
3532/303
Teresa, har du prøvet det med at forbinde stellet/kabinettet til din psu ?

Mvh. Rage



Teresa
 
Moderator
Tilføjet:
22-06-2005 02:19:21
Svar/Indlæg:
2458/91
Det hele sidder fint okay.....

Det er lidt svært at vide hvad man skal stille op og tage seriøst, når nogle er svarene lyder som det rene pis.... jeg er vildt frustreret over det her, og har ikke tænkt mig at finde sandpapir frem og slibe nogle skrue-huller så i kan få jer et billigt grin....



Teresa
 
Moderator
Tilføjet:
22-06-2005 02:22:40
Svar/Indlæg:
2458/91
sorry... jeg ved seriøst ikke hvad der lyder fornuftigt ligenu.... er vildt træt og har kæmpet med det her hele dagen....

og så bliver jeg snart sindsyg af at høre på denne "låne-computeres" larm..... det lyder som en mellemting af en hyletone og ventilationssystemet i et stormagasin.... ææææv nu går jeg i seng...

men tak for hjælpen....



Advanced
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-06-2005 02:26:08
Svar/Indlæg:
6899/119
hmm....hvis du ikke tager halvdelen af rådene alvorligt...

hvad skal vi så hjælpe dig for...ja undskyld, men spørger bare.



cornerrage
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-06-2005 02:44:10
Svar/Indlæg:
3532/303
Det var nu ment ganske seriøst tror jeg! Hvis der sker en eller anden form for ureglmæssighed kan den så bare lede det over i kabinettet og bruge den som jord, dvs. den leder overskydende strøm væk så der ikke kortslutter noget, eller noget i den stil!



Daedra
 
Overclocker
Tilføjet:
22-06-2005 08:34:30
Svar/Indlæg:
94/5
Alle computere bruger kabinettet som stel, ligesom mange hårde hvidevarer også gør det. Hvis du sætter den hånd på et kabinet og samtidigt har hånden på en radiator/vandrør eller lign. (der hvor der ikke er maling), så vil du ofte få et stød.

Da kabinettet er malet/lakeret, så er den eneste elektriskledende forbindelse mellem PSU (strømforsyningen) og kabinettet gennem skruerne. Prøv at gøre det, som #32 siger - det kan være dette, som er årsag til dit problem.





Schimmell
 
Overclocker
Tilføjet:
22-06-2005 10:51:17
Svar/Indlæg:
210/17
hvad er det for noget bavl med der skal være stelfobindelse,det er for lagt ude. når jeg tester en maskine inde jeg samler den ligger den på et træbord og der er ingen af delene der kontakt andet end kabler.



M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-06-2005 11:52:38
Svar/Indlæg:
4112/53
#50
Når man gør som du siger der, med at samle det hele på en træplade/bordplade, så er der ikke nogen stel forbindelse, ud over ledningerne.
Men faktisk, så er den sorte ledning "kun" minus polen (ligesom i en bil), da vi jo snakker om DC (Direct Current=Jævnstrøm) inde i computeren. Denne "-" pol må helst ikke blive tilsluttet il Jord forbindelsen i din stikkontakt, da der så kan ske skader på masninen, i tilfælde af lynnedslag e.l.

"stel"/Jord/Ground er den el-leder, eller nærmere AFleder, som skal sørge for, at der i tilfælde af en fejl/lækstrøm/kortslutning ikke kommer til at være en højere AC (Alternating Current = Vekselstrøm) spænding (volt) end 50V imellem f.eks. en radiator og det elektriske apparat der er en fejl på.

I en computer, er denne stel funktion en lidt anderledes, da der induceres en masse statisk elektricitet fra div. spoler. Disse statiske strømme skal jo et eller andet sted hen, for at de ikke ødelægger dine elektriske komponenter inde i din computer, og det er her, hvor PSU'ens forbindelse til kabinettet kommer ind i billedet. Denne forbindelse gør nemlig, at pga. PSU'ens eget kabinet er "jordet" (Forbundet til jord i stikkontakten), så vil hele kabinettet, og de dele der røre ved det, også blive "jordet", når der er en "ordentlig" forbindelse imellem PSU'ens kabinet og selve computer kabinettet.

#46 Så det er ikke noget vrøvl, det som #32 skriver, med at lige køre et stykke sandpapir hen over metallet, der hvor skruehovederne skal "ligge an" imod, men husk lige at fjerne skruerne først!!! ;)

Hvis du har tiden, viljen, lysten, og modet til det, så skulle du tage at skille <b>hele</b> systemet ad, og samle det på ny, da der muligvis er kommet en kortslutning imellem noget af HW (Hard Ware) og så kabinettet, typisk MoBo det sker med.



mikael999
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-06-2005 12:18:07
Svar/Indlæg:
1445/231
0# hvor gammelt er dit mobo+ diverse andet HW(hardware) du har i den putter ??



Teresa
 
Moderator
Tilføjet:
22-06-2005 13:23:13
Svar/Indlæg:
2458/91
hej til alle....

ja undskyld, jeg var godt nok knotten i nat.... jeg må nok erkende at jeg må have en anden end mig selv til at kigge på det... jeg syntes ikke at jeg er erfaren nok til at begynde at skille det hele ad. Når jeg kan lave ged i den, ved bare at skifte en PSU, så burde jeg nok holde fingerene væk.

Men jeg må ellers sige at i har været meget flinke til at hjælpe... når man tænker på i EDBprisers forum, hvor jeg først lagde en tråd.... og det var faktisk derinde at folk fortalte mig hvor let det var at skifte en PSU og at jeg faktisk ikke kunne gøre noget galt, de henviste mig endda til den jeg skulle købe (brugt)... men så når man har problemer, så er det godt nok sparsomt med svar man får derinde... nå men det er der jo ikke noget at gøre ved....

men jeg er stadig ret sikkert på at den nye PSU har gjort skade på én eller anden måde, da computeren ikke engang fungerer med den gamle PSU nu.... og fordi den jo kørte fint i 15 min med den nye, inden den gik i sort....

#52 den er ca 2 år gammel, dog har jeg fået sat DVD-drev og nyt grafikkort i for nylig....



#54
slp^
 
Superbruger
Tilføjet:
22-06-2005 16:26:09
Svar/Indlæg:
321/99
#53

Det du skal gøre er at pille PSUen fra, altså den nye. Derefter skruer du den ud. Så tager du et stykke fint sandpapir og sliber forsigtigt der hvor skrueren til PSUen sidder - pas på metal spåner, de kan kortslutte og er egentlige den eneste risiko ved dette. Herefter skruer du PSUen i igen, og sætter den til.

Så skal vi nok krydse fingre herinde ;)



10-4
 
Overclocker
Tilføjet:
22-06-2005 19:50:50
Svar/Indlæg:
187/35
okay jeg uddyber lige mine argumenter lidt okay du har sat en ny psu i dit system som var lidt kraftigere og så har den på en eller anden måde har bbivirket dit system så at din gamle psu den så ikke kan trække dit system mere så jeg vil sådan set gætte på at din nye psu den har bivirket dit system på en eller anden måde

med venlig hilsen @min jensen





#56
MO
 
Superbruger
Tilføjet:
22-06-2005 21:08:33
Svar/Indlæg:
567/286
Seriøst der må da sidde en rar oc'er på spring i Valby for at hjælpe? det kan jo være så mange ting som det ser ud lige nu, jeg er da sikker på Maria gerne vil betale busbiletten :)



WanthaL
 
Superbruger
Tilføjet:
22-06-2005 21:42:41
Svar/Indlæg:
607/20
Prøv at læse alt dette igennem http://www.tweakup.dk/HTML/byg...
så lære du mange af ordenes betydning og hvad tingene hedder



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-06-2005 21:58:13
Svar/Indlæg:
3346/81
#0 - Hvis du har din manual til dit motherboard så find den jumper (lille plastikdims der passer over 2 metalben) der er benævnt Clear CMOS. Flyt den en plads til siden så den dækker det frie samt miderste metalben. Dette gør du mens der ikke er strøm til maskinen, heller ikke ledningen fra stikkontakten.
Efter 5 minutter sætter du den tilbage på den oprindelige plads og starter maskinen.

Lad i øvrigt være med at have 2 grafikkort i på samme tid og har du det 6600 GT i maskinen, så skal du huske at sætte et molex stik i (samme type stik som der sidder i din harddisk) så den får noget strøm at leve af.

Tomgun





Woodgnome
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-06-2005 22:02:34
Svar/Indlæg:
1888/560
#56 jeg tror ikke bare der sidder en på spring - han sidder sikkert også og savler ved tanken :e

Du må jo indrømme det er lidt sjovt, at en af de få piger på vores forum har et problem med en PSU og indenfor 1 dag er der 50+ svar i tråden :P



Teresa
 
Moderator
Tilføjet:
22-06-2005 22:43:31
Svar/Indlæg:
2458/91
hejsa alle drenge... hehe ;)

#54 jeg kunne ikke lige få fat i noget sandpapir her til aften, men jeg har gennemtjekket at PSU´en sidder helt ind til kabinettet.... det fungerer ikke alligevel... men jeg vil prøve at få fat i noget sandpapir i morgen.... (ejer selv kun en stjerneskruetrækker :r )

#58 tjaaaa..... manualen til mit bundkort.... (ja bare krum tær´ he he) men jeg aner ikke hvor de papirer er...

#57 takker wanhtal... jeg vil kigge på den... :e

#56 Ja det kunne være skøøøønt... har fået et sødt tilbud fra Randres, meeeen det er godt nok langt væk... :(

#58 Jeg kan desværre ikke fjerne det ga,le radeon kort.... det ser ud som om det sidder fast i bundkortet.... :(



Teresa
 
Moderator
Tilføjet:
22-06-2005 22:57:29
Svar/Indlæg:
2458/91
hej tomgård.... jeg har jo sat det stik i mit 6600 GT som skulle sidde der.... men det er da den samme slags som også sidder i mine DVD-drev..... der er da ikke andre stik der skal sættes til vel????



Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
22-06-2005 22:57:34
Svar/Indlæg:
14079/622
Du har da ikke været for heldig med den computer Teresa...
Imo er det såre simpelt at tilslutte en PSU, og mit bud er at du har gjort det nogenlunde "efter bogen". Da jeg samlede mit første system knaldede jeg sgu bare alle stikkene deri hvor de nu kunne være(:00) og det virkede da :)

Jeg vil tro at dit bundkort på en eller anden uheldig måde, har taget billetten - desværre. :x

Mit råd ville umiddelbart være, at du køber et myt bundkort. Hvis du ikke vil overclocke, kan det fås for få hundrede kroner. Hvis du så finder ud af, at det ikke er bundkortet der er fejlen, sender du det tilbage og får pengene retur :i.

Og så husk at de fleste herinde er flinke mennesker, og ikke tager pis på dig..he he :)



Elminster.
 
Superbruger
Tilføjet:
22-06-2005 23:05:55
Svar/Indlæg:
1476/44
Denne tråd udvikler sig til noget interessant, er selv lidt en hat til at skife PSU :)



Teresa
 
Moderator
Tilføjet:
22-06-2005 23:07:07
Svar/Indlæg:
2458/91
hej emillios.... ja jeg er sgu uheldig.... men jeg er da også selv uden om det... jeg kan bare lade være med at rode ved den selv... (men jeg vil så gerne kunne det.... :r )

ja... men jeg troede da at et bundkort var vildt dyrt.... altså næsten som at købe en ny PC... næsten...

men hvad så med alle de ting jeg har på PC`en.... er de gået tabt....???

og hvad hvis jeg anskaffer mig et nyt bundkort.... jeg tør næsten ikke sætte den nye PSU til igen.... tænk hvis det også ryger....

(jeg syntes bare ikke at jeg kunne lugte noget andeledes da jeg åbnede kabinettet.... ) :l



Teresa
 
Moderator
Tilføjet:
22-06-2005 23:09:47
Svar/Indlæg:
2458/91
ja og det med at tage pis på folk...

jeg blev bare ret paranoid, fordi micro devices drillede mig, og skrev, om jeg kunne se hvor hurtigt min CPU-fan kørte.... også lige pludselig bagefter lå der et indlæg, hvor der stod at jeg skulle slibe nogle skide skruer pga. noget statisk EL...... så lød det lige lidt for langt ude.... he he...



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-06-2005 23:12:25
Svar/Indlæg:
3346/81
#60 - Du kan downloade manualen på MSIs hjemmeside.

Anyway :

1) Grafikkort - med CPU opad og rammene til højre så sidder Ati 9100 chippen lige under din CPU - right?

Den skal du bare lade sidde, det er du nødt til for den kan som du selv siger ikke fjernes, men pil 6600GT ud.

2)

Med samme orientering - i nederste højre hjørne - ud til højre kant sidder et lille stik mærket sys_fan1 og oven for den sidder JBAT1 - det er "jumperen" til at cleare CMOS med.
(Det resetter maskinen til originalkonfigurationen)

Så som skrevet i #58 - sluk maskinen, hiv ledningen ud af stikkontakten, flyt jumperen en plads, vent 5 minutter og sæt strømmen til igen, og tænd - så burde den fgm starte.

Tomgun



Teresa
 
Moderator
Tilføjet:
22-06-2005 23:16:27
Svar/Indlæg:
2458/91
Har lige fundet på et nyt koncept....... hvad med et "NØRDE-call-center"....... det er der altså brug for.... altså kun for kvindelige kunder.... det kunne da ikke være dårligt.... :p



Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
22-06-2005 23:17:44
Svar/Indlæg:
14079/622
Ja self.. husk at cleare CMOS.. Men jeg har erfaret at man skal fjerne strømme i 10-15min for at være sikker :)

Men ellers koster et nyt mobo omkring 300kr.. så verdens undergang er det trods alt ikke http://www.edbpriser.dk/Listpr...



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-06-2005 23:18:10
Svar/Indlæg:
3346/81
#67 - hø hø - de/vi nørder ville da bare træde i vore egne tunger af bar befippelse i iveren for at demonstrere vore substituerede muskler! 🙂

Tomgun





Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-06-2005 23:20:38
Svar/Indlæg:
3346/81
#67 - Ja self "Cleare CMOS" - med mit er der skrevet 70 indlæg og jeg har s'gu ikke set nogen nævne det endnu! 🙂

Anyways - ofte hvis man har pillet HW fra hinanden er der behov for dette hvis den ikke vil igang igen.

Tomgun




Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
22-06-2005 23:22:33
Svar/Indlæg:
14079/622
->#67
Helt sikkert ;)

->#70
Helt seriøst havde jeg tænkt mig at skrive det i #62 men glemte det.. uden pis! :e

:);)



Teresa
 
Moderator
Tilføjet:
22-06-2005 23:22:36
Svar/Indlæg:
2458/91
tomgun.... oki... så jeg skal vente 5 min også sætte strøm til MENS jumperen sidder i det andet stik.... og hvad så..... starter den så op i windows eller DOS....??? (hvis det altså virker)

skal alle stik fra PSU´en sidde hvor de skal, eller skal nogle pilles ud?

jeg har kun én skærm.... er det ok hvis jeg skifter den mellem de to tændte PC´ere så jeg kan skrive til jer i mens???? tager den skade at det? altså min skærm????



Teresa
 
Moderator
Tilføjet:
22-06-2005 23:24:48
Svar/Indlæg:
2458/91
he he emilios..... du har vist været for længe på min messenger liste.... to sjæle én tanke... he he... aj pis.... du kan ta det....



Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
22-06-2005 23:24:55
Svar/Indlæg:
14079/622
->#72
Det ALLER-NEMMESTE måde(som JEG synes du skal bruge;)), er at tage strømmen fra computeren, at tage batteriet i bundkortet ud. Og så vente i 15min. Så er det ordnet :)

/EDIT
Self. ka´ jeg ta´ det ;)



Teresa
 
Moderator
Tilføjet:
22-06-2005 23:26:55
Svar/Indlæg:
2458/91
skriv det lige HELT udførligt.... i punkter..... er en kegle ... husk det....



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-06-2005 23:26:59
Svar/Indlæg:
3346/81
#72 - Øh nej :r efter 5 minutter skal den tilbage til sin oprindelige plads, og så skal der strøm på igen.
Den skulle så gerne starte op almindeligt. 🙂

Alle stik fra PSU skal sidde hvor de plejer og bare blive der.

Det er ikke god latin at hive skærmen fra mens der er power på - du skal minimum slukke for skærmen mens du flytter stikket.
Ideelt skal en PC være slukket når man hiver HW og skærm til og fra.

Tomgun



Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
22-06-2005 23:29:51
Svar/Indlæg:
14079/622
1. Sluk på stikkontakten
2.Find batteriet i dit mobo.. det er på størrelse med en 50øre :)
3.Pil det ud
4.Se noget TV i 10-15 min eller tag opvasken :P
5.i med batteriet igen
6.Tænd for stikkontakten
7.tænd for computeren

/edit
Gonat med jer.. daffer til køjs.. smadret efter gårsdagens fest & farver.. GL med d ;)



#78
MO
 
Superbruger
Tilføjet:
22-06-2005 23:33:11
Svar/Indlæg:
567/286
#59 præcist ;) Desto mere grund til at tro at en vil hjælpe til.

#72, den starter op i windows som den plejer hvis det virker.

Når jumperen er flyttet til det andet stik nulstiller du instillingerne på dit bundkort, hvilket som sagt kan hjælpe i mange tilfælde, men husk at jumperen skal flyttes tilbage igen bagefter

Edit: der sker ikke noget ved at skifte mellem skærmene, så det gør du bare.

Edit igen: godt med modsvarende råd når du er i tvivl i forvejen hva :) Jeg har gjort det et utal af gange uden problemer, men det er op til dig selv.

Det med batteriet gør det sammen som at flytte jumperen, men batteriet er nok nemmere at finde for dig



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-06-2005 23:35:15
Svar/Indlæg:
3346/81
#77 - Nat nat.

til Mother Teresa.

Til orientering sidder det 50 øre store blanke batteri lige over JBAT jumperen nede i højre hjørne.

Ever which way you choose.

Tomgun



Teresa
 
Moderator
Tilføjet:
22-06-2005 23:36:40
Svar/Indlæg:
2458/91
hvordan ser batteriet ud??? kan i finde et billede til mig??? altså for mig er bundkortet jo en hel urskov....



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-06-2005 23:38:50
Svar/Indlæg:
3346/81
#80 Batteriet er blankt metal og ligner en femmer så dan cirka og sidder som beskrevet i #79.

Tomgun



Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
22-06-2005 23:38:54
Svar/Indlæg:
14079/622
lige inden jeg smutter..

->Teresa


http://images.google.com/imgre...



:)



Teresa
 
Moderator
Tilføjet:
22-06-2005 23:42:15
Svar/Indlæg:
2458/91
den dér jumper.....

helt nede i højre hjørne sidder der to små stik.... dét længst ude til højre sidder et sted hvor der står: JFP1 og lige til højre for den sidder der én der hedder: JUSB1

er det én af dem????

lige oppe over sidder der en lille sort plade.... der står noget med IXP 150 på den.... er det batteriet?????



Teresa
 
Moderator
Tilføjet:
22-06-2005 23:46:40
Svar/Indlæg:
2458/91
oki.... HAR fundet batteriet.... tak emilios....

hvordan dælen får jeg det batteri ud????

oki så jeg skal:

1. slukke PC
2. tage batteriet ud
3. vente 15.20 min
4. sætte det i igen
5. tænde PC
6. se om det virker.....

ikk????



Carpe^Diem
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-06-2005 23:53:13
Svar/Indlæg:
1155/43
Teresa

Batteriet er af samme flade type som bliver brugt i nogle kamera, cykellygter osv. Det er ca samme størrelse som en 50øre i diameter og ca dobbelt så tykt. Det er lavet af blank metal, og sidder fast nede i en sort sokkel, hvor du kan trykke på en lille fjeder for at få batteriet ud.

Det var lidt info, følg nu den fine vejledning i #77 :)



Teresa
 
Moderator
Tilføjet:
22-06-2005 23:53:35
Svar/Indlæg:
2458/91
weeee fik det ud.... så må jeg bare vente.....



Teresa
 
Moderator
Tilføjet:
22-06-2005 23:55:04
Svar/Indlæg:
2458/91
jepper.... tak carpe diem..... :e

og så krydser jeg fingre og tæer.....



Carpe^Diem
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-06-2005 23:58:15
Svar/Indlæg:
1155/43
Hehe :) Ellers må du sku skrive adressen, så kan der være 'personal support' imorgen. Sitet kan ikke tåle disse lange tråde :e

Well nat nat ;) Håber det virker !



Teresa
 
Moderator
Tilføjet:
23-06-2005 00:00:03
Svar/Indlæg:
2458/91
he he..... ja.... tak for hjælpen ......





Teresa
 
Moderator
Tilføjet:
23-06-2005 00:12:23
Svar/Indlæg:
2458/91
nå..... det gik så ikke lige skidegodt....

da jeg tændte PC´en startede den med at sige nogle høje hylelyde..... 2 sek hyl ad gangen.... og den fortsatte bare....

ellers var det det samme.... den tændte men der skete ikke mere...

hvorfor siger den hylelyde....???? det lød som om det kom fra PSU´en.... (det er den gamle der sidder i)



Woodgnome
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-06-2005 00:19:28
Svar/Indlæg:
1888/560
Bare sådan for at være lidt på tværs - så behøves du ikke pille batteriet ud og vente i 15-20 minutter for at resette BIOS indstillingerne :)

Som Tomgun nævnte, så er det nok at flytte jumperen der står JBAT1 ved. Den sidder ca. 1-2cm lige under batteriet og der er 3 små ben. En plastikhætte (jumperen) sidder over de 2 øverste, den skal så flyttes ned på de 2 nederste - et par sekunder er nok, derefter skal den på plads igen.

Normalt anbefales det at tage strømstikket ud og ligeså batteriet, men i langt de fleste tilfælde er det nok at flytte jumperen i et par sekunder.

Anyways, prøv lige at holde insert nede mens du trykker på powerknappen - så skulle man starte op ved standardindstillinger. Du kunne jo være heldig at det ikke var andet.

Ellers anbefaler jeg, at du prøver at se om du kan prøve dit hardware i en anden computer (RAM, grafikkort, CPU osv.) og så bruge udelukkelsesmetoden.

Der er ikke noget at være bange for, bare behandl tingene pænt og aflad dig selv for statisk elektricitet ved at røre ved en radiator før du begynder at rode. Hvis du gerne kunne rode med skidtet, så er den bedste måde at lære det ved at rode :)
Det koster lidt fejltagelser, men dem har vi andre jo også lavet (nogle flere end andre :00 ).



Woodgnome
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-06-2005 00:21:49
Svar/Indlæg:
1888/560
Hihi, lidt forlangsom var jeg :)

De biplyde er fejlkoder fra BIOS, kan ikke lige huske præcis hvilken fejl det er...

Prøv at hive grafikkortet ud og se om den stadig gør det.

Hvis du har 2 RAM stænger i, så prøv med hver af dem for sig i hver sin RAM sokkel.



#93
Benz
 
Superbruger
Tilføjet:
23-06-2005 00:24:09
Svar/Indlæg:
434/11
#90 Så kan man da næsten med sikkerhed sige, at din PSU ikke fejler noget, hvis den hyler i intervaller af 2 sekunder.

Hent din manual - der er der en forklaring på "beep codes". Faktisk den eneste og bedste måde, at finde ud af hvad der er galt. Din bundkort er garanteret heller ikke brændt af. Så det er da gode nyheder :e

Det kan enten være ram, grafikkort, eller cpu den kan melde fejl om. Det kan jo snildt være fordi der er en konflikt mellem dit onboard gfx og dit 6600 GT. Men find din manual, og se deri hvad det betyder.



#94
Benz
 
Superbruger
Tilføjet:
23-06-2005 00:25:14
Svar/Indlæg:
434/11
Det er selvf. manualen til bundkortet du skal finde. Det er ikke din PSU der hyler....



Woodgnome
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-06-2005 00:27:00
Svar/Indlæg:
1888/560
Link til manualen til MSI RS3M-IL

http://us-download.msi.com.tw/...

Det er ikke det præcist samme bundkort (RS3M-LB kan ikke findes på MSI's hjemmeside), men jeg er ret sikker på, at forskellene er minimale.



Teresa
 
Moderator
Tilføjet:
23-06-2005 00:32:25
Svar/Indlæg:
2458/91
det er et LB ikke IB..... he he.....

men det kan da ikke være konflikt mellem kortene..... de har før siddet i samtidig.... dér fungede det jo fint.... det er først kommet efter jeg satte PSU´en i....

jeg kigger lige på manualen...



Woodgnome
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-06-2005 00:35:02
Svar/Indlæg:
1888/560
Jeg føler mig ret sikker på at 2sek bip lyde i uendeligt loop er enten problem med grafikkort eller med RAM - nu er det efterhånden ved at være lang tid siden jeg sidst har hørt dem (ingen PC-speaker i mit trækabinet :P ), men en af de 2 er jeg sq sikker på at det er.



Teresa
 
Moderator
Tilføjet:
23-06-2005 00:40:16
Svar/Indlæg:
2458/91
kan jeg ikke bare læse manualen et sted uden at skulle hente den....???

jeg har jo en låne PC nu, og den har næsten ingen programmer, så det er nok ldt svært at åbne filen....



Teresa
 
Moderator
Tilføjet:
23-06-2005 00:43:25
Svar/Indlæg:
2458/91
jamen det kan da ikke være grafikkortet..... den fungerer jo heller ikke med det nye grafikkort....

Rammene kunned et jo godt være, men kan BEGGE ramblokke have taget skade.... (der sidder vel 2 x 256)



Tomgun
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-06-2005 00:43:42
Svar/Indlæg:
3346/81
Et link til beep codes: http://www.pchell.com/hardware...

I'm pretty sure that WG is right.

Tomgun



Woodgnome
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-06-2005 00:44:07
Svar/Indlæg:
1888/560
Jeg tror det ikke lige umiddelbart, men Adobe Reader har de fleste computere sq, ellers kan du suge det lidt her: http://www.adobe.com/products/...

Prøv lige det med at prøve en enkelt RAM blok af gang i hvert sit slot på bundkortet?



Teresa
 
Moderator
Tilføjet:
23-06-2005 00:48:37
Svar/Indlæg:
2458/91
Problemet er at jeg heller ikke ANER hvor ramblokkene sidder....



Teresa
 
Moderator
Tilføjet:
23-06-2005 00:57:12
Svar/Indlæg:
2458/91
jeg er i gang med at hene adobe reader nu.... også vil jeg altså gå i seng... skal op til tandlægen i morgen....

nat nat drenge.......



Woodgnome
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-06-2005 01:01:13
Svar/Indlæg:
1888/560
Haps haps, den med RAM blokkene klarer vi hurtigt - her sætter du dem i:


og sådan her ser de ud:


Hvis de har en heatspread på kan de se sådan her ud:


Hihi, 100+ svar, det er fandme galt :e





X-treme
 
Overclocker
Tilføjet:
23-06-2005 01:27:24
Svar/Indlæg:
189/54
den er en "intresant" tråd den her har brugt godt og vel en time på at læse den

det eneste råd jeg kan give er skil det HELE ad ALT lig det ordenligt så du har overblik over det sammel det stille og roligt til noget godt musik men tænk stadig over hvad du laver.

hmmm...jeg synes ikke det var så svært at sætte psu´en i

her er et billed af et mobo med info om de forskelige ting

PS. køb et nyt mobo



X-treme
 
Overclocker
Tilføjet:
23-06-2005 01:28:15
Svar/Indlæg:
189/54
glemte billedet :r






Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
23-06-2005 09:21:38
Svar/Indlæg:
14079/622
->#105
Med al respekt for Theresa.. tror jeg ikke det er en god ide.. hehe :)

Men theresa, hvis den computer du har lånt ikke helt er en olding, har den også DDR-ram.. Hvis den har DDR-ram, så prøv at pille dine ram ud. (Det kan du se når den booter.. På min PC står der DDR400@200mhz fx. Hvis det ikke er DDR, står "SD-RAM" el. lign)

Det gør du ved at trykke samtidigt på de to "knapper" i hver ende af RAM-soklen.
Og så sætter du en anden stang ram i.

At det er dine ram der er fyttet af lyder mærkeligt, men det er vel ikke umuligt.
Til gengæld kosteren ny stang 512mb endnu mindre end et mobo hvis man skal se på den positive side :)



Teresa
 
Moderator
Tilføjet:
23-06-2005 12:55:56
Svar/Indlæg:
2458/91
hejsa til alle for 108 gang... he he.

Jeg har fundet ramblokken, men der sidder kun én... men jeg må ikke begynde at pille ved den jeg har lånt... det er hans "host-musik-hentnings-PC" fyldt med spyware.... fedt.... han var ikke skide meget for at låne mig den i forvejen, et var kun fordi jeg lød VIRKELIG ynkelig i telefonen, og han er ikke dygtig nok til at fixe noget jeg har gjort galt....

#107.... he he... ja... med al respekt for mig SELV... så giver jeg dig ret...

oki.... men indtil videre er muligheden at det kan være mine ram eller mit MoBo..... hmmmm...

fik kigget på den dér manual til beep codes... det var lidt svært at finde ud af, men den code der lød tættest på var:

ploblemer med MoBo eller power suply.... såååå det bekræfter igen teorien om at det er mit bundkort den er gal med.... jeg sætter den ige til igen og finder ud af hvor PRÆCIST lyden komer fra.... jeg SYNTES at det var fra PSU´en....




Teresa
 
Moderator
Tilføjet:
23-06-2005 13:12:35
Svar/Indlæg:
2458/91
weeeeeeeee.... den startede op og der kom billede på (syntes ikke at den "tænkte" nok da den startede op)... ved ikk hvorfor... der var heller ikke nogen beep-lyd...

da den startede op stod der på skærmen:
keyboard error or no keyboard present.. (så jeg satte det til og det virkede)

så stod der også:
CMOS checksum error - defaults loaded.... se det ved jeg jo ikke rigtigt hvad betyder....

jeg kom ind i windows, men musen ville ikke fungere.... jeg har sådan én optical microsoft én... og normalt "resetter" man den ved at trykke på knappen på den dér "sender" til musen... den blinkede bare et stykke tid, og slukkede derefter...
jeg kunne ikke komme forbi skærmen hvor man logger på... prøvede ALT på tastaturet med det fungerede ikke....

hvad så nu?????



Teresa
 
Moderator
Tilføjet:
23-06-2005 13:15:08
Svar/Indlæg:
2458/91
DVD-drev, CD-rom og floppy.... virker fint.... også CPU-blæseren.... og åbentbart også det gamle radeon-kort... jeg har nemlig fjernet GT´et.....



JacobHL
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-06-2005 13:16:32
Svar/Indlæg:
1776/116
Dette kan virke provokerene men er baseret ud fra egne erfaringer, når man roder med 2 computere og en skærm glemmer man nogen gange hvad for nogen stik der er sat i hvor, du er sikker på at du har sat tastaturet i :S



Teresa
 
Moderator
Tilføjet:
23-06-2005 13:19:14
Svar/Indlæg:
2458/91
nu har jeg jo fjernet skærmstikket over i den lånte PC... men min egen PC, står og kører her ved siden af... jeg kan se at den røde lampe en gang i mellem blinker lidt....

der lugter ihertfald ikke brændt.... endnu....



Teresa
 
Moderator
Tilføjet:
23-06-2005 13:21:10
Svar/Indlæg:
2458/91
ja.... tastaturet og musen var helt sikkert sat over i... fordi jeg blev så overrasket over at få billede på skærmen, så jeg tjekkede igen.... jeg troede seriøst også at stikkene sad i den forkerte... men det gjorde de ikk....



Teresa
 
Moderator
Tilføjet:
23-06-2005 13:27:20
Svar/Indlæg:
2458/91
nu når den er startet op.... kan der så stadig være brændt noget af... ????

den bruger vel de forskellige ting når den starter op... ram, bundkort osv...



JacobHL
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-06-2005 13:36:09
Svar/Indlæg:
1776/116
Ram+CPU+strømforsyning virker, bundkortet kan måske være delvist defekt. Hent programmet Memtest86(hvis jeg husker ret) for at total tjekke om det er dine ram. Det skal brændes på en cd som du skal boote op fra.



Teresa
 
Moderator
Tilføjet:
23-06-2005 13:38:51
Svar/Indlæg:
2458/91
jamen jeg kan ikke komme forbi "log-in" skærmen.... musen virker ikke, og jeg har prøvet alt på tastaturet.... så jeg kan ikke hente noget, før jeg bliver logget ind...



Teresa
 
Moderator
Tilføjet:
23-06-2005 13:52:53
Svar/Indlæg:
2458/91
weeee.... kom endelig ind i windows.... er på nettet fra min egen PC nu.... weeeeeeee....

det ser ud til at tingene fungerer..... skal lige kigge rundt engang....

er der noget jeg skal gøre nu???? :e :e :e :e :e :e :e :e



#118
Quato
 
Superbruger
Tilføjet:
23-06-2005 14:02:38
Svar/Indlæg:
240/13
Hvid du har den gamle PSU i skal du nok prøve at sætte den nye i nu. UDEN at skifte grafikkortet.

Quato



Teresa
 
Moderator
Tilføjet:
23-06-2005 14:07:24
Svar/Indlæg:
2458/91
øøøøøhhhh..... det tror jeg ikke at jeg tør...... det må jeg nok vente med til én eller ander der har mere forstand på det kan gøre det... ellers havner jeg højst sandsynlig i samme situation igen.....

men skulle jeg prøve at sætte det nye grafikkort i nu?????



Teresa
 
Moderator
Tilføjet:
23-06-2005 14:08:57
Svar/Indlæg:
2458/91
jeg mener... en defekt PSU kan vel gøre meget mere skade, end et defekt grafikkort... ik???



#121
Quato
 
Superbruger
Tilføjet:
23-06-2005 14:12:08
Svar/Indlæg:
240/13
Mit gæt vil være, at det er mere risikabelt end at skifte PSU. Så vidt jeg har forstået er det et onboard (indbygget i bundkortet) grafikkort der sidder i nu. Hvis du vil sætte det andet grafikkort i skal du sørge for at det onboard er deaktiveret først.

Hvis det ikke er deaktiveret vil jeg næste garantere dig proplemer. Man deaktiverer det i BIOS et sted. Jeg kan desværre ikke sige præcis hvor, men der skal nok stå noget i retningen af "Disaple onboard VGA" eller måske noget med radeon.

Quato



#122
Quato
 
Superbruger
Tilføjet:
23-06-2005 14:13:36
Svar/Indlæg:
240/13
#120

Det har du ret i. Men egentlig tror jeg ikke nogen af delen er defekte. Jeg vil gætte på problemerne stammer fra, at den ikke har kunnet håndtere 2 grafikkort.



Teresa
 
Moderator
Tilføjet:
23-06-2005 14:16:23
Svar/Indlæg:
2458/91
oki.... men dét dét GT, har siddet i før uden problemer..... det har bare været til reperation fordi køleren larmede vildt meget lige pludselig...

så før dét sad det i... uden problemer....




T|Conan
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-06-2005 14:17:21
Svar/Indlæg:
452/23
Kvinder og teknik tsk tsk... :00 :e



#125
Quato
 
Superbruger
Tilføjet:
23-06-2005 14:19:10
Svar/Indlæg:
240/13
Ja, så burde det jo også kunne virke igen. Og hvis der opstår problemer ved du jo hvordan du skal løse dem nu.



Teresa
 
Moderator
Tilføjet:
23-06-2005 14:20:12
Svar/Indlæg:
2458/91
det var en ekspert der satte GT´et i første gang.... og han sagde at han bare ville lade det andet sidde dernede.... han sagde at jeg bare skulle sørge for at sætte skærmstikket til det nye grafikkort i stedet....



Teresa
 
Moderator
Tilføjet:
23-06-2005 14:22:16
Svar/Indlæg:
2458/91
jep... det ved jeg..... må man gerne gøre dét det "clear CMOS" igen hvis det går galt???? det er vel ikke noget der skader????

#124 AAAltså.... jeg prøver da.... det er mere end de fleste andre kvinder gør..... :e :e :e :e



Teresa
 
Moderator
Tilføjet:
23-06-2005 14:25:02
Svar/Indlæg:
2458/91
hvor er det egentlig imponerede hvor mange forskellige der har hjulpet mig igennem dette her.... når den ene går på arbejdet, så overtager den næste.....

LÆNGE LEVE super-drengene på hardware-test... :e :e :e



#129
Quato
 
Superbruger
Tilføjet:
23-06-2005 14:26:28
Svar/Indlæg:
240/13
Det kan ikke skade, at clear CMOS, nej. Det der sker er, at du sættet BIOS indstillingerne tilbage til det de stod til fra fabrikken.

Du skrev, det grafikkort havde været til reperation. Pillede du det slev ud, eller var der nogen, der hjalp?



Teresa
 
Moderator
Tilføjet:
23-06-2005 14:34:00
Svar/Indlæg:
2458/91
jeg pillede det selv ud, men jeg måtte få et helt nyt fra fabrikken, fordi de ikke lige kunne få enny køler inden for den nærmeste fremtid.... så det ER et helt nyt kort jeg har fået tilbage.... men jeg mener da godt at jeg kan sætte det i, på den rigtige måde... tror jeg... hmmmm....



#131
Quato
 
Superbruger
Tilføjet:
23-06-2005 14:35:49
Svar/Indlæg:
240/13
Det jeg tænkte på var, om du ændrede nogen indstillinger i BIOS da du hev det nye ud. Eller om det gamle bare virkede uden videre.



chrown
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-06-2005 14:39:06
Svar/Indlæg:
258/28
Denne tråd er interessant læsning...
Nåh men jeg vil gøre hvad jeg kan for at hjælpe:

Teresa:
"CMOS checksum error - defaults loaded" betyder at CMOS (BIOS indstillingerne) ikke indeholdt nogle indstillinger og at standardindstillingerne er blevet indlæst.

Jeg må desværre skuffe dig med at der faktisk kan være noget der er brændt af. Det er muligvis din PS2 port (De to små sorte runde stik til tastaturet og musen) kan være brændt af. Prøv evt. at låne et andet tastatur/mus og se om det virker med det. Hvis ikke prøv at låne et USB tastatur og en USB mus.

Hvis der var noget på bundkortet der fik en rids eller et slag da du isatte den ny PSU kan det være at der er en printbane (De små grønne/brune tynde streger på bundkortet der fungerer som små ledninger) der er blevet ridset over eller at du er kommet til at slå en kondensator (små runde ting der ligner tønder) eller en modstand (bittesmå tingester der kan være forskellig udseende) af bundkortet. Det kan du desværre ikke umiddelbart gøre noget ved. Gå evt. ned til der hvor du købte den eller hos en eller anden computerforhandler (nej ikke Merlin, Fona og de der paphoveder der ikke aner en skid om noget som helst. Tag en ordentlig computerforhandler) og hør om de kan finde ud af hvor fejlen ligger. Det skulle jeg have med mit spritnye bundkort og processor til 2300 og det kostede ikke noget.

Held og lykke :)



Carpe^Diem
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-06-2005 14:39:59
Svar/Indlæg:
1155/43
Teresa, problemet ligger højest sandsynligt som Quato så rigtigt påpeger ved at du ikke har slået dit "onboard(indbyggede)" grafikkort fra i din BIOS.

Chancen for at du har brændt noget af, vil jeg vurdere til at være lig nul, men man ved jo aldrig. Så længe man passer lidt på, så sker der normalt ikke noget.

Hvis du beslutter dig for at smide det nye grafikkort i din maskine, er det måske meget smart at du sætter den nye strømforsyning i, da den gamle måske er for lille til at trække slæbet.

Jeg vil forslå dig at prøve at sætte den nye strømforsyning i en gang til, også se om det ikke går.

Hvis den så virker upåklageligt kan du gå skridtet videre og sætte det nye grafikkort i. Men inden du gør det, så skal du i bios og lede efter en funktion der hedder noget i retning af "Disable Onbard Graphics" eller noget nær. Så slukker du og sætter det andet grafikkort i, også skifter skærmkablerne over i det grafikkort du lige har sat i, og starter op.

Virker det i midlertid ikke, så tager du grafikkortet ud - reset'er CMOS - sætter skærmkabel tilbage og starter op igen.

Held og lykke :)



#134
Quato
 
Superbruger
Tilføjet:
23-06-2005 14:42:10
Svar/Indlæg:
240/13
#132

Jeg går ud fra, at du ikke nåede at læse 117. Jeg tror bundkortet har det fint, når hun er nået ind i windows.



Carpe^Diem
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-06-2005 14:42:20
Svar/Indlæg:
1155/43
#132, nu behøver du ikke male fanden på væggen :) Jeg har fået den fejlmeddelelse mange gange, og ingen af gangene har det været andet end lidt sjov, på grund at jeg havde clocket en anelse for meget og på mærkværdigvis nedlagt min maskine :)



Teresa
 
Moderator
Tilføjet:
23-06-2005 14:45:08
Svar/Indlæg:
2458/91
takker carpe diem....

mit GT kører normalt på den gamle PSU som jeg VED at den kan trække det... jeg ville bare have en kraftigere PSU fordi nogle at mine spil hakkede, også med mit nye grafikkort, og jeg blev derfor rådet til at investere i en anden PSU (brugt)

jeg har et billede at et MoBo der ligner mit meget, jeg havde tænkt mig at sætte grafikkortet i den røde slot, og derefter sætte seperat strøm til...

billedet finder jeg lige frem....





Teresa
 
Moderator
Tilføjet:
23-06-2005 14:49:19
Svar/Indlæg:
2458/91
her er linket, jeg måtte lige gå af OC.dk og på harware-test.dk for at kunne tilføje det som link...






Carpe^Diem
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-06-2005 14:50:39
Svar/Indlæg:
1155/43

<--- det er nok det billede du leder efter. Du sætter rigtigt nok grafikkortet i den røde port og husker at sætte ekstra strømstik til osv. Husk at presse kortet helt ned i porten - det gyldne print på stikket skal være dækket af portet på bundkortet.



#139
Quato
 
Superbruger
Tilføjet:
23-06-2005 14:51:33
Svar/Indlæg:
240/13
Den røde port er en AGP-port. Det er det rigtige sted, at sætte grafikkortet i.



Carpe^Diem
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-06-2005 14:51:55
Svar/Indlæg:
1155/43
Okay, min post oppe over er stadig relevant :)



Nic-hlas
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-06-2005 14:54:43
Svar/Indlæg:
1243/161
der er for mange indlæg til at jeg gider læse dem men har du prøvet at "Clear CMOS"?



#142
Quato
 
Superbruger
Tilføjet:
23-06-2005 14:56:36
Svar/Indlæg:
240/13
Hvis man ikke gider læse alle indlæggene er chancen for et irrellevant indlæg desværre ret stor.



Teresa
 
Moderator
Tilføjet:
23-06-2005 14:57:09
Svar/Indlæg:
2458/91
hej nicklas... jepper... og det er gået i orden.... ved at "clear CMOS" så budet var så men godt nok... he he...

oki... jeg prøver at sætte det i....



Nic-hlas
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-06-2005 15:02:33
Svar/Indlæg:
1243/161
142# gider faktisk ik læse over 140 svar igennem og gav jo faktisk løsningen på det problem som "Teresa" selv skriver

143# hehe okay




Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
23-06-2005 15:08:56
Svar/Indlæg:
14079/622
Det var da godt at det kom til at funke :)

Det med grafikkortet tror jeg ikke på.. jeg har haft en PC med onboard, og der skulle man bare ind i bios for at få aktiveret grafikkortet. Hvis man ikke gjorde kom der bare intet billede :)



Teresa
 
Moderator
Tilføjet:
23-06-2005 15:16:55
Svar/Indlæg:
2458/91
ja det ER noget med grafikkortet.... jeg gennemtjekkede flere gange at det var sat ordentligt i og at skærm stikket sad rigtigt.... der kom intet billede.... ikke engang køleren på GT´et køret.... ville denne køler ikke køre lige meget hvad???? altså kortet KAN jo også bare være defekt....

denne gang behøvede jeg ikke at clear CMOS jeg flyttede bare skærmstikket over i det gamle radeonkort...

#145 jepper emilios.... det er skønt...



T|Conan
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-06-2005 15:17:49
Svar/Indlæg:
452/23
Hmm... Hvilket fabrikat er dit bundkort? Hvis det f.eks. er en Dell så er det ikke ligefrem alle deres modeller der er ATX standard hvad angår PSU'en..



Teresa
 
Moderator
Tilføjet:
23-06-2005 15:19:33
Svar/Indlæg:
2458/91
bliver nødt til at slukke nu.... skal i sommerhus til på søndag... jeg starter nok en ny tråd på søndag eller mandag...

men MAAAANGE´tak for hjælpen indtil videre... hygge... :e :e :e :e :e :e :e :e :e :e :e :e :e :e :e



Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
23-06-2005 15:20:04
Svar/Indlæg:
14079/622
->#147
Det er en mycom.. sådan nogle bilka og føtex fører..



yupper
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-06-2005 17:13:03
Svar/Indlæg:
1349/11
Bemærkning til onboard grafikkort, det er ikke alle man kan slå fra i bios, da nogle bundkortfabrikanter har lavet dem således at når du isætter et kort i bundkortets agp-slot, så bliver det automatiskt det primære slot. Det virker dog ikke altid lige godt, har haft et par stykker igennem hænderne hvor det først virkede ordentligt efter en biosopdatering, andre hvor det bare ikke virkede, der var man nød til at skifte om på det primære og sekundære i windows, ikke en brugbar løsning vil jeg sige. Dette har jeg typiskt oplevet med såkaldte "supermarkedspc'er".