Hvis du kan overveje at vente lidt, så skulle GeForce 7 series snart være til at få fat på... Men ellers vil jeg anbefale et 6800GT, og så et 6800GT mere når du får råd...
#4 du skal ha et crossfire mobo.. Hvis du vil købe det i udlandet, er der B-grade 6800gt til ~2K i england hos overclockers.co.uk .. Ellers ville jeg vælge et x800xl, eller spare 1K ekstra op og købe et 7800..
Efter min mening er det dumt at købe 2 grafikkort - 1 high-end (X800XL+) kører jo alle spil i flotte detaljer på moderne platforme med Athlon64 og Pentium 4... 2 grafikkort er for de ekstreme som ved hvad de vil have. Den høje merpris på 2 grafikkort og meget ringe support der generelt er må man også lige huske... med mindre man er meget glad for at køre 3Dmark eller spille Doom3 (:00) OG har en skærm værdig til gaming i 1600x1200 synes jeg ikke man kan bruge SLI til noget.
I 2000-3000kr klassen ligger et Ati X800XL klart bedst, men jeg vil dog sætte spørgsmålstegn ved hvor meget mere ydelse du vil få med det sammenlignet med dit nuværende X800 Pro... hvis du ikke står og mangler et hurtigere grafikkort nu og her for at kunne køre et specifict spil ordenligt (eller lign.) synes jeg du skal gemme pengene lidt og se hvilke mainstream kort Geforce7 serien trækker med sig ind på markedet...
Okay - så er det oplagte valg Ati X800XL efter min mening. X800XL og 6800GT skiftes pænt til at være hurtigst i spillene, men begge kører dog hele tiden med gode framerates - X800XL'et er det bedste valg pga. det koster 500kr mindre end 6800GT og har endda VIVO til den pris. 2stk 6600GT i SLI er langsommere end 6800GT - selv i spil hvor SLI er understøttet (som f.eks. Doom 3) så den løsning bør du nok ikke overveje mere.
256MB udgaven er fin. Hvis du ser en test af 512MB udgaven vil du finde ud af at den dobbelte mængde ram ikke giver mere ydelse på noget tidspunkt - ikke engang i 1600x1200 med mange detaljer som X800XL i sin natur i øvrigt ikke kan køre i samtlige spil derude. Så ingen ide i at købe 512MB udgaven, men den overholder da heller ikke dit budget på 3000kr?