#13 der har rigtig nok været flere respins af R520, det første skulle være pga. problemer med en ny memory bus (har dog ikke en anelse om hvad den består i, nogle snakker om QDR ram) og de resterende skulle være for at opnå højere clockfrekvenser (kilden er Dave fra B3D, så jeg regner med det passer). Problemet med at opnå de ønskede clockfrekvenser kunne selvfølgelig være varme relateret, men det virker ikke til det.
Selvom C1 og R520 ikke har samme konstruktion (hvilket skulle være helt sikkert), viser det stadig at ATI kan lave en strømbesparende high end GPU på 0.09nm. Men den kører selvfølgelig også "kun" 500mhz, og har mindst 50 millioner mindre transistorer. At jeg hiver Cadance X, Fast14 og C1 ind i diskussionen er for at vise ATI har teknologierne i orden, og jeg derfor ikke kan se noget belæg for at forvente noget ekstremt strømforbrug.
Det er rigtigt at nVidia "har taget næsten alle ATI's fordele fra dem" på nuværende tidspunkt, men ville det ikke også være mere underligt hvis de ikke havde? G70 har 302 millioner transistorer og har en ny designet pipeline (selvom den minder meget om NV4x's er den ekstra ALU virkelig en god ide), det skulle da være underligt hvis den ikke kunne hamle op med R42x der har 160 millioner transistorer og er baseret på en teknologi som er over 3 år gammel (og ikke blevet ændret nævneværdigt i den tid). I forhold til det klarer X850XT PE (og ikke mindst X800XL som kører med mindre hastighed på kernen) sig forbløffende godt mod 7800GTX.
En anden ting man skal huske mht. 7800GTX er at die size, den forholdsvis avancerede heatpipe køleløsning, den store størrelse og de mange "ekstra" komponenter (til bla. strømstyring), gør kortet hammerdyrt at lave. Dvs. når først R520 er oppe og køre vil det, i teorien, være langt billigere at lave et sådant kort.
Mht. om R520 kan klare sig i konkurrencen: Da R520 skulle have helt fritstående ROP's giver det mulighed for MSAA samtidig med HDR, hvilket efter min mening er en temmelig stor fordel i forhold til G70. Vi ved heller ikke om nVidia har fikset dynamic branching og flow control på G70, R520 skulle have en yderst effektiv konstruktion i den henseende. Og så er der endda den nye memory bus som Dave hintede. G70 har heller umiddelbart heller ikke bragt os hurtigere HDR, så R520 kan også nemt have en fordel der. Der er altså masser af steder hvor ATI kan få nye fordele, vi taler jo om en helt ny arkitektur....
Der er selvfølgelig stadig den mulighed at den afdeling af ATI som har udviklet R520, har brugt de sidste 3 år på at sidde på deres flade og pille bussemænd, og måske lige taget et spil Pong af og til. Men hvis R520 bare minder en smule om C1 vil jeg mene at G70 som minimum får en værdig rival, specielt hvis nogle af ArtX gutterne er kommet med en ide i samme stil som Flipper chippen.