Økonomisk stilstand hos ATI

Litteratur d.  24. juni. 2005, skrevet af Polarfar
Vist: 604 gange.

Polarfar

Senior Skribent
Tilføjet:
24-06-2005 11:10:13
Svar/Indlæg:
2309/846
Kommentar til nyhed på: http://www.overclocking.dk/new...
Ghe2

Superbruger
Tilføjet:
24-06-2005 11:43:37
Svar/Indlæg:
732/39
Hmmm er der mon nogen overhovedet der virkeligt tjener penge i computerbranchen, jeg tror det er de færreste, da mange store distributører dumber priserne til under minimum bare for at få ordren, og derfor presser de osse producenterne til at sænke priserne, for der er altid alternativer....men jeg skal ikke whine da dette jo kommer alle os forbrugere til gode.

cornerrage

Elitebruger
Tilføjet:
24-06-2005 11:45:24
Svar/Indlæg:
3532/303
hmm.. Set fra et "nVidiafanboy" pov, så er det jo meget fedt, men set fra et mere neutralt synspunkt er det faktisk rigtig øv.
Håber sgu de får fikset det økonomiske, hvis deres R520 flopper kan det godt tyde på at de mister meget mere end de kan tåle. Det tab de har nu kan jeg faktisk ikke forstå, de har haft de bedste chips det sidste stykke tid, har de bare ikke nok aftaler med størrere forhandler som Dell, IBM og sådan nogle sjovere ?

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
24-06-2005 11:51:02
Svar/Indlæg:
14079/622
...endnu et bevis på, at firmaerne der laver de bedste ting, ikke altid tjener de fleste penge

Kio_Liex

Superbruger
Tilføjet:
24-06-2005 12:07:12
Svar/Indlæg:
260/54
#2:
Det kan godt være at du er til Nvidia, men du skal tænke på at de jo er konkurenter, hvis der kun var en top porducent, så var vi måske kun nåede til GeForce3...

Og så tror jeg også at de har solgt mindre fordi der er mange der er hoppet på SLI vognen, så kan det jo være et fedt at de har det hurtigste single kort...

red_martians

Moderator
Tilføjet:
24-06-2005 12:17:13
Svar/Indlæg:
7881/1165
#2: jeg frygter at ATi har et larmene monster, der bruger 500w strømforsyning osv osv.... :l Det er jo netop her at nVidia har vist nye takter!!

Advanced

Elitebruger
Tilføjet:
24-06-2005 12:28:06
Svar/Indlæg:
6899/119
vi må bare bede til at R520 simpelthen giver G70 røv!

tror jeg også den gør.

Advanced

Elitebruger
Tilføjet:
24-06-2005 12:28:44
Svar/Indlæg:
6899/119
...

men synes at jeg for ikke så længe siden læste at ATi havde 51% af markedet mod nvidias 46%.

cornerrage

Elitebruger
Tilføjet:
24-06-2005 12:32:10
Svar/Indlæg:
3532/303
#7 Men hvis de bruger mere på research og udvidelser end de tjener kan det jo ikke rigtig opveje noget.
#4 Det var også derfor at jeg skrev både og. Objektivt kan man jo ikke tillade sig at glæde sig over konkurrenten fejler hvis det går ud over en selv.
#5 Hvis de laver en Prescott gpu måske ;) Så ville det være lidt af et flop for dem, det er sandt.

BlAzKoWiCz

Elitebruger
Tilføjet:
24-06-2005 12:32:54
Svar/Indlæg:
2732/41
7# Ja, nemlig, ATI voksede Eksplosivt da 9700 Pro kom,
undre mig også

Hessi

Elitebruger
Tilføjet:
24-06-2005 12:56:47
Svar/Indlæg:
1972/260
Mon ikke man lige skulle klappe hesten. ;)

Vi snakker små 10 mio. dollars i forhold til deres sindsyge overskud.

Og mon ikke der bliver vendt om på tingene når R520 kommer på markedet. ;)

Men efter min mening får ATI ikke så mange kunder som de burde fordi de simpelthen er for langsomme til at spytte kort ud på markedet. Vi hører jo at Nvidia allerede vil have deres GeForce 7800 Ultra klar til affyring når R520 rammer markedet.

Og så er der nok brugt en del penge på at udvikle kort til Xbox'en og high-end GFX'er.

Kiwi

Overclocker
Tilføjet:
24-06-2005 13:26:57
Svar/Indlæg:
93/0
#4 Læg lige mærke til at ATI faktisk ikke har solgt mindre, deres indtjening er steget med 8%. Det som koster ATI grunker er deres respins, hver gang de gør det koster det flere millioner af dollars. Problemet i kvartallet er ikke svigtende salg, det er at der er brugt flere penge end der er tjent.... ATI er langt fra ved at gå nedenom og hjem.
#5 Du har en Xenos med 252 millioner transistorer der er passivt kølet og bruger 35w. ATI har også licenseret Fast14 og senest er de begyndt at bruge 30 grader interconnectorer (første chip med disse skulle dog blive på 0.11nm, hvilket tyder på at mellemklasse R5xx kortene bliver lavet på denne teknologi). Desuden mener jeg de fleste rygter har drejet sig om fejl på GPU'erne, ikke om for høj varme udvikling. Det er dog rigtigt at de fungerende R520 der findes rundt omkring ser ud til at være med X850 seriens dual slot køler, men hvis den er nok bliver det ikke varmere end X850XT PE vel?

Polarfar

Senior Skribent
Tilføjet:
24-06-2005 13:37:31
Svar/Indlæg:
2309/846
#7 blot fordi man har en kæmpe markedsandel er det ikke ensbetydende med at det giver overskud ;)

60% af omsætningen i ATI's PC-division ligger på grafikkort og multimedietilbehør til desktops, og her er konkurrencen temmelig hård.
Men lad os nu se om ikke det lysner lidt hvis de får styr på R520 chippen og Crossfire - uanset om man er til nVidia eller ATI så er det KUN konkurrence der sikrer udviklingen, og personligt synes jeg det er helt fint at "kampen" bølger lidt frem og tilbage uden nogensinde at få en vinder, andre end forbrugerne. 8)

Polarfar

red_martians

Moderator
Tilføjet:
24-06-2005 14:35:19
Svar/Indlæg:
7881/1165
#11: jeg tror heller ikke den bliver at varme-monster... men frygter det lidt. Der må jo være nogle problemer med chippen i og med det bliver ved og ved med at lave den om. og R520 er jo ikke det samme chip som den der sidder i Xbox... Xbox'ens skulle jo minde langt mere om R600 end om R520. Men det er jo self også rygter :l
Der er jo reelt ingen der ved hvordan kortet yder, før vi har set det. og ejg må indrømme, at trods en mindre ydelses-fremgang (der vist mere skyldes for meget rå power, og CPU-begrænsninger, end om spil-ydelse) har nVidia vist nye takter på faktisk alle deres kritiserede områder. (dog har jeg ikke hørt noget om de sulle have 3Dc) Men ellers ja... støjnivauet er sat ned, single-slot-aluminiums-køler, mindre forbrug, bedre FSAA osv.osv.... Geforce7800GTX er ikke den vilde revolutionerende chip, men den har taget næsten alle ATi's fordele fra dem!

Kiwi

Overclocker
Tilføjet:
24-06-2005 16:23:33
Svar/Indlæg:
93/0
#13 der har rigtig nok været flere respins af R520, det første skulle være pga. problemer med en ny memory bus (har dog ikke en anelse om hvad den består i, nogle snakker om QDR ram) og de resterende skulle være for at opnå højere clockfrekvenser (kilden er Dave fra B3D, så jeg regner med det passer). Problemet med at opnå de ønskede clockfrekvenser kunne selvfølgelig være varme relateret, men det virker ikke til det.
Selvom C1 og R520 ikke har samme konstruktion (hvilket skulle være helt sikkert), viser det stadig at ATI kan lave en strømbesparende high end GPU på 0.09nm. Men den kører selvfølgelig også "kun" 500mhz, og har mindst 50 millioner mindre transistorer. At jeg hiver Cadance X, Fast14 og C1 ind i diskussionen er for at vise ATI har teknologierne i orden, og jeg derfor ikke kan se noget belæg for at forvente noget ekstremt strømforbrug.
Det er rigtigt at nVidia "har taget næsten alle ATI's fordele fra dem" på nuværende tidspunkt, men ville det ikke også være mere underligt hvis de ikke havde? G70 har 302 millioner transistorer og har en ny designet pipeline (selvom den minder meget om NV4x's er den ekstra ALU virkelig en god ide), det skulle da være underligt hvis den ikke kunne hamle op med R42x der har 160 millioner transistorer og er baseret på en teknologi som er over 3 år gammel (og ikke blevet ændret nævneværdigt i den tid). I forhold til det klarer X850XT PE (og ikke mindst X800XL som kører med mindre hastighed på kernen) sig forbløffende godt mod 7800GTX.
En anden ting man skal huske mht. 7800GTX er at die size, den forholdsvis avancerede heatpipe køleløsning, den store størrelse og de mange "ekstra" komponenter (til bla. strømstyring), gør kortet hammerdyrt at lave. Dvs. når først R520 er oppe og køre vil det, i teorien, være langt billigere at lave et sådant kort.
Mht. om R520 kan klare sig i konkurrencen: Da R520 skulle have helt fritstående ROP's giver det mulighed for MSAA samtidig med HDR, hvilket efter min mening er en temmelig stor fordel i forhold til G70. Vi ved heller ikke om nVidia har fikset dynamic branching og flow control på G70, R520 skulle have en yderst effektiv konstruktion i den henseende. Og så er der endda den nye memory bus som Dave hintede. G70 har heller umiddelbart heller ikke bragt os hurtigere HDR, så R520 kan også nemt have en fordel der. Der er altså masser af steder hvor ATI kan få nye fordele, vi taler jo om en helt ny arkitektur....
Der er selvfølgelig stadig den mulighed at den afdeling af ATI som har udviklet R520, har brugt de sidste 3 år på at sidde på deres flade og pille bussemænd, og måske lige taget et spil Pong af og til. Men hvis R520 bare minder en smule om C1 vil jeg mene at G70 som minimum får en værdig rival, specielt hvis nogle af ArtX gutterne er kommet med en ide i samme stil som Flipper chippen.

Kiwi

Overclocker
Tilføjet:
24-06-2005 16:49:37
Svar/Indlæg:
93/0
Btw. G70 understøtter 3DC. Far Cry genkender det som 3DC kompatibelt kort, kan ses i loggen 🙂

red_martians

Moderator
Tilføjet:
24-06-2005 16:58:20
Svar/Indlæg:
7881/1165
#14: giver dig helt ret... men ingen aner generelt hvad R520 er. Nvidia siger jo goså deres G70 er et helt nyt design, selvom det har vist har mange pareller til NV40.
R520 kunne jo sagtens være en "endnu" opdateret R300-kerne som R420, mens vi venter på WGF2.0. Det er jo tydeligt at se, at man efterhånden har brugt alt hvad directX9 er og har, (ATi mangler vist lige SM3) Der er ingen der reelt ved hvad ATi har i ærmet, og 32pixel-pipelines som rygterne går på, er jo ret voldsomt, jo mindre den har 16ROPs som nvidia.

red_martians

Moderator
Tilføjet:
24-06-2005 16:59:01
Svar/Indlæg:
7881/1165
#15: tak så ved jeg også det... nVidia har vist bare ikke reklameret særligt højt om det :00

Kiwi

Overclocker
Tilføjet:
24-06-2005 17:52:49
Svar/Indlæg:
93/0
#16 jeg tror ikke du vil finde særlig mange paralleller mellem R300 og R520. Vi skulle bla. få FP32, FP16 blending og fritstående ROP's, alene de ting vil kræve en totalt redesignet pipeline. Ydermere bliver ATI ved med at sige deres dynamic branching fungerer bedre end den på nVidia's NV4x. Problemet for NV4x er at det er implementeret på quad batch basis, hvilket vil sige en hel quad bliver optaget uanset områdets størrelse. Det resulterer i at du ikke vinder på det før området er større end 1000 pixels, hvis området er mindre kan du rent faktisk tabe ydelse (der er også programmører der snakker om en ren ydelses katastrofe hvis du vil branche forskellige lyskilder samtidig). Hvis ATI bare smed dynamic branching på deres pipeline ville de løbe ind i samme problem. Så bare ud fra disse detaljer, som skulle være rimeligt sikre, kan der ikke være meget R300 tilbage.
Hvis ATI stadig bygger videre på basis principperne fra R300, er det vel heller ikke så slemt? nVidia har jo forøget hasitgheden på visse shader operationer med op til 100%, ved at tilføje en enkelt ALU på deres NV4x pipeline. ATI skulle nok kunne klare noget i samme stil.... Man skal huske på at R520 trods alt har over 140 millioner transistorer ned til R420, så noget må der være lavet ved den.
Btw. folk der 100% sikkert ved noget om R520 har også sagt at man ikke skal stirre sig blind på antallet af pipelines, hvilket er blevet tolket som om at R520 har færre pipes end G70. Dvs. 16 pipelines er det nuværende rygte 😉

red_martians

Moderator
Tilføjet:
24-06-2005 18:59:15
Svar/Indlæg:
7881/1165
Har jo også selv snakket emd ATi om R520... De sagde det ik direkte, men de sagde at de ville være mindre fokuseret på desktopmarkedet for fremtiden, og satse mere på laptop. Noget med at de ville lave chips med væsentlig lavere effektforbrug. Håber da det er rigtigt... men de 700Mhz og knab 250-300transistore kan kun give et højt effektforbrug, selv ved 90nm..... Men der er jo ikke andet for end at vente. Men må da sige at både nVidia og ATi ahr holdt deres kort tæt indtil kroppen den her gang.

Kiwi

Overclocker
Tilføjet:
26-06-2005 07:39:16
Svar/Indlæg:
93/0
Btw. NV20 og op /R300 og op understøtter faktisk OGL funktionerne ALPHA_TO_COVERAGE /GL_SAMPLE_ALPHA_TO_MASK. Så vidt jeg forstår er det bare disse funktioner som G70 udnytter til at tvinge transparancy AA på textures der har alpha test enabled. Der er så spekuleret i at nVidia har tweaket hardwaren så det ydelses mæssigt er billigere, men som sagt burde en del ældre hardware også understøtte dette. I forhold til R420 har G70 /NV40 også fordelen af SS AA, hvilket giver et noget bedre resultat. Bliver spændende om vi i fremtidige drivere vil se flere kort understøttet fra nVidia, og om ATI også vil komme det i deres drivere.

Her er en demo af det fra Humus (Alpha to coverage): http://www.humus.ca/index.php?... , der kan man se det i brug på alle kort der understøtter ovenstående funktioner. Forskellen er ret ekstrem efter min mening.

AXE

Elitebruger
Tilføjet:
26-06-2005 13:15:06
Svar/Indlæg:
1135/38
Det skulle ikke forbavse mig, hvis det er en NVIDIA fan der har startet de røgter der. hvad ved de om det?
Der er jo visse ting man ikke får at vide i et firma i dag. Det vil jo være dumt at røbe alle goldkornene. IK :e

PS. Hvem har adgang til en konto udskrift fra ATI konto jeg har ik!!! og et lille tab er jo ikke ensbetydende med at firmaet går neden om og hjem vel, hvis der er 500mill på kontoen.

Coctail

Elitebruger
Tilføjet:
26-06-2005 20:02:42
Svar/Indlæg:
2353/24
Så for pokker! vi har vidst fået een ultra gfx nørd til... Red_martians har vidst fået en ligemand her på siden.

Kiwi

Overclocker
Tilføjet:
30-06-2005 08:38:57
Svar/Indlæg:
93/0
Skal nok lige nævnes at 7800GTX ikke understøtter 3DC. De bruger godt nok 3DC maps, men de bliver konverteret til V8U8 formatet (1:2 kompression) ved opstart. På den måde kommer kortet til at understøtte 3DC, men får ikke nogen hastighedsforøgelse. Jeg ved at de i nogen beta drivere har inkluderet den samme mulighed for NV4x ejere, er dog ikke sikker på de stadig understøtter det.