Min comp starter ikke op...

Bundkort / CPU d.  24. juni. 2005, skrevet af Mads_ks
Vist: 329 gange.

Mads_ks
 
Superbruger
Tilføjet:
24-06-2005 15:23:30
Svar/Indlæg:
25/2
Hey..
Har lige skiftet bundkort i min computer, så har formateret C: og alt kørte som det skulle. Da jeg så ville sætte mine resterende harddiske til begynder den at brokke sig. Når jeg prøver at sætte 1 eller 2 SATA diske til, så vil den ikke starte op. Jeg kan godt komme ind i bios, og den har fundet de 2 diske, men nægter at starte op.

En der ved hvad det kan være?

Bundkortet er et P4P800SE som har fungeret perfekt i min anden computer, hvor der kun sad 1 harddisk. En SATA.

steen
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-06-2005 15:51:06
Svar/Indlæg:
2870/65
En ting ad gangen...du siger at du har formateret C-drevet...var det på en sata disk....hvordan gjorde du det?

Det kan ikke lade sig gøre fra en dos-prompt, da en startdiskette ikke har en sata driver på. Altså må jeg gå ud fra, at du gjorde det på en pata disk.

Når du skal installere f.eks win xp på en sata disk, skal du bruge en floppy med driveren til sata controlleren...ellers vil den ikke finde disken efter at du har trykket F6 under installationen af win xp.

Jeg vil anbefale dig (hvis du installerer dit OS) på en sata disk, at du piller alle andre diske fra under selve installationen, da pata diske vil blive detecteret FØR sata diske...det kan skabe en del forvirring om hvor du har installeret dit OS. Så ender du måske op med en besked om at NTLDR is missing.

Klart nok kan du se din sata disk i et andet system når sata driveren er installeret...det kan du ikke på det andet system før driveren er installeret...så, lav en ny installation på dit sata drev...når den blå skærm kommer op.....de første sekunder (hold øje med de beskeder du får i den nederste linie) skal du trykke på F6 tasten...og når installationen spørger efter en diskette med driveren til sata controlleren, giver du den disketten.

Hvis board fabrikanten ikke har givet dig en diskette med, kan du finde driveren på den cd der følger med til dit board....eller downloade den fra fabrikantens hjemmeside.

Hvis der er flere sata controllere på dit boiard, skal du holde øje med at du finder den rigtige drivere...til den rigtige controller.



Mads_ks
 
Superbruger
Tilføjet:
24-06-2005 16:05:36
Svar/Indlæg:
25/2
Tror vi er misforstået hinanden. Sikkert min forklaring der er skyld i det.

Har 2 computer.
som de så ud før:

Comp1
MSI bundkort
2.53GHz P4
7HD. 2SATA og 5 PATA

Comp2
Asus bundkort
3.2GHZ P4
1HD. 1SATA.

Det jeg har gjort der bare at jeg har byttet de 2 bundkort ud. så nu ser de sådan her ud:

Comp1
ASUS bundkort
3.2GHz P4
7HD. 2SATA og 5 PATA

Comp2
MSI bundkort
2.53GHZ P4
1HD. 1SATA.

Har formateret C: på begge computere, og Comp2 kører som den skal. Det er Comp1 der er problemet.

Mit OS ligger på en PATA disk. Da jeg formaterede havde jeg kun sat min PATA disk som Win ligger på og mit CDrom drev til. Formaterede og alt kører som det skal (Det er den comp jeg sidder ved nu) men når jeg så sætter mine SATA diske til, så vil den ikke starte op. Den viser Asus start billedet og går videre til sort skærm, og vender så tilbage igen til Asus start billedet. Forstår du det nu?



Urzahil
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-06-2005 16:56:04
Svar/Indlæg:
112/14
ASUS og Sata skal åbenbart give problemer.

Dersværre kan jeg ikke følge med i bios og skrive på forum på samme tid så det bliver direkte fra hukommelsen (der ikke er helt så god længere).

På dit ASUS board er det ene sæt SATA til RAID og hvis du ikke angiver dette i BIOS kan du ikke komme videre UDEN at gøre som #1 beskriver omkring driver/raid opsætning, det er sikkert her at du har problemet, for jeg mener at jeg havde samme problemer indtil at jeg fik alle raid og Sata driver på plads, også selvom jeg havde startet op med OS på en Pata -disk.

Du skal tjekke din BIOS om den finder dine SATA diske OG om disse går ind og ændrer i din boot rækkefølge.





Mads_ks
 
Superbruger
Tilføjet:
24-06-2005 16:58:49
Svar/Indlæg:
25/2
Som jeg skrev til at starte med, så finder bios diskene.. og på dette bundkort har jeg kørt med 1 sata disk før.. Dog som eneste disk... prøver at kigge i bios igen.



Mads_ks
 
Superbruger
Tilføjet:
24-06-2005 17:04:33
Svar/Indlæg:
25/2
Well... Problemet løst.. Men kan ikke sige hvor problemet lå :x Installerede bare driveren til min PCI ATA RAID controller... og nu kunne den starte op med SATA diskene :x

Det virker...



Mads_ks
 
Superbruger
Tilføjet:
24-06-2005 17:07:07
Svar/Indlæg:
25/2
Men et problem kommer sjældent alene... Har et problem mere, men det opretter jeg lige en ny tråd om... det må i MEGET gerne også hjælpe med...