jeg har tænkt lidt på at invistere i noget vandkøling men ved ik så meget om hva man skal bruge osv. jeg har en P4 prescott så det skal være noget der skal køle godt. og bedre end min nuværende Zalman 7700-CU og jeg skal også OC. min CPU en del
nogle der lige gider lave en lille liste om hva jeg skal bruge eller give nogle forslag til hvad jeg kan købe (med link)
Jeg ville andbefale noget Thermal-Take Big-Water...
Der er godt nok KUN køleblok til CPU, men du kan altid smække et eller flere kølehoveder på...
Kittet tog mig ingen tid at sætte til og det ser MEGA Nice ud under UV Belysning, også er det også dejligt billigt... :p
Jeg bruger også selv en "Prescott" og havde sjovt nok også en Zalman 7700-CU før jeg skiftede til dette... og min CPU er suket ca. 12 grader under Load... og MEGET mere under OC...
Hvis du er nybegynder vil jeg STÆRKT andbefale dette... ellers skulle du kigge på noget af Asetek's kits, men de er også BETYDLIGT dyere... :e
nu har i så fortalt ham at en Vapo trækker 150watt kontinuerligt fra PSU'en - så det er ikke nok at købe en VapoChill, du skal også have en møghund af en PSU til at trække den, og råd til at betale el-regningen :p
så skal du bare have en 120mm blæser oveni og evt noget til at styre pumpen on/off så er du kørende for omkring en tusse, og ydelsen fejler ikke noget.
Af de foreslåede sæt ville jeg vælge Aseteks. Der får du nok lidt bedre kvalitet og køleevne.
Men skal det være et færdigt kit eller kunne du være frisk på at samle et kit selv og modificere dit kabinet lidt for at få det til at passe? Kan godt sammensætte et betydelig bedre sæt til dig, men så skal du selv bruge indersiden af hovedet en smule når du skal montere det eller gøre montering mulig ;)
jeg er da frisk på at prøve at samle det selv. og du må også gerne sammesætte et til mig hvis du vil bare jeg ved hvor jeg kan købe delene. og hvor svært er det selv at samle og er der "brugsanvisninger" eller er der nogle steder på nettet man kan se det?
Det er overhovedet ikke svært at sætte sammen. Det tager ingen tid. Det der tager tid er at skære i kabinettet, hvis man skal det og lukke luft ud af systemet resten er mega let og lige til.
Du kan læse en masse guider og artikler på www.h2okoeling.dk - de har nogen fine guides. Bl.a. til hvordan man samler et vandkølesystem.
Det er ikke særlig svært, men kan godt se farligt ud første gang.
<u>Varene er fra www.pc-modd.dk </u> <I>Radiator</I>: Alphacool NexXxos Xtreme II <I>CPU kølehovede</I>: Alphacool NexXxoS HP til Socket 478 <I>Pumpe/reservoir</I>: Alphacool AGB-Eheim 600 Station <I>Slange</I>: 2 meter 8/10mm slange (8mm indre diameter) <I>Fittings</I>: 6stk Screwin fitting G1/4" til 10/8 mm slange <I>Blæsere</I>: 2stk 120mm efter dit valg (Aluminum, blåt/rødt/grønt lys osv.) <B>Total: ~1200kr eksl. fragt</B>
Mit forslag kan være lidt besværligt at få ind i kabinettet, men det er en god køleløsning som også nemt ville kunne køle grafikkortet hvis du senere hen får lyst til at køle det. Du skal bl.a. overveje FØR du køber det hvor du vil placere vandkøleren som er 315x135mm (plads til 2x120mm blæsere) og pumpen fylder også en smule. At få en vandkøler til 2x120mm blæsere til at passe ind i et miditower kræver man bruger fantasien, men er mange som har gjort det. Du kan også købe en normal vandkøler til 1stk 120mm blæser som er noget nemmere at få plads til, men så er kølingen ikke helt så overlegen mere hvis man vil bruge støjsvage blæsere, men det er stadig en god køleløsning.
Og gider du ikke gå ud og stå på rulleskøjter med dine venner eller sådan noget. Det er en herlig sommeraften... har indtil videre set dig skrive 3 total irrelevante ting idag.
Må lige komme med en rettelse til det jeg foreslog - ellers passer det ikke sammen :r (hvis du har bestilt sender du bare en mail med rettelsen til dem - de er flink dem hos pc-modd.dk så er ikke et problem).
Det er 2 studse/fittings der er ændret:
<I>Radiator</I> : Alphacool NexXxos Xtreme II <I>CPU kølehovede</I> : Alphacool NexXxoS HP til Socket 478 <I>Pumpe/reservoir</I> : Alphacool AGB-Eheim 600 Station <I>Slange</I> : 2 meter 8/10mm slange (8mm indre diameter) <I>Fittings</I> : 4stk Screwin fitting G1/4" til 10/8 mm slange - <B>2stk Screwin fitting G1/8" til 10/8 mm slange</B> <I>Blæsere</I> : 2stk 120mm efter dit valg (Aluminum, blåt/rødt/grønt lys osv.) Total: ~1200kr eksl. fragt
Når man fylder vand i systemet skal man have alt luften ud og det er ikke altid lige let. Der er mange måder at få luften ud på (luftfælde?). En af de mest populære måder er via et reservoir (en vandbeholder med låg der er vandtæt)... der fylder man bare reservoiret med vand og tænder pumpen også når luften i systemet kommer en tur ind i reservoiret stiger det til tops og ud i det fri gennem låget.
I det forslag jeg har lavet er der et reservoir hvori der er indbygget en pumpe. Hvis du fylder reservoiret med vand og tænder pumper (den må ikke køre uden der er vand i!!) vil vandet blive pumpet rundt og efterhånden som reservoiret bliver tømt fylder du mere vand i.... der kan være noget "fanget" luft i f.eks. din radiator så den skal du vende lidt rundt for at få den fangede luft ud og hen i reservoiret så den kan komme ud i det fri og du kan få fyldt den med vand...
jeg skal da ik købe flere/andre ting end dem #23 har sammensat for har lige været inde på en hjemmeside og der står der "OBS: Husk at bestille studser seperat." så er lidt itvivl? :l
De fittings der er studse. Det kan være lidt forvirende at finde de rigtige da gevindet er forskelligt, men du skal bruge:
4stk Screwin fitting G1/4" til 10/8 mm slange til henholdsvis pumpe/reservoir og vandkøleren. 2stk Screwin fitting G1/8" til 10/8 mm slange til kølehovedet
Studsene passer til 8mm slange (indvendig diameter = 8mm)