Hvilket Operativ System ?

Software d.  26. juni. 2005, skrevet af Seraph
Vist: 445 gange.

Seraph
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-06-2005 15:16:33
Svar/Indlæg:
624/55
Hey, så har jeg efterhånden fået en server op. jeg kunne godt tænke mig at lege lidt med en nyt OS, så tænkte jeg om i havde nogle bud på hvad det skulle være til en server.

Der må gerne være masser eye candy, altså det må godt se flot ud. Og så skal det seføli være hurtigt.

Maskinen bliver en Duron 1.2ghz og lidt over 512mb ram og den skal sidde på et 100bmit lan og fungere som filserver, firewall og backup lager.

Det må gerne være noget som jeg kan lære en masse af, altså hvis jeg lærer dette OS skulle jeg gerne have mulighed for at kunne sætte mig ind i andre hurtigt.

links ville være nice og evt screenshots, Hvad mon jeg skal have ??

LTn
 
Overclocker
Tilføjet:
26-06-2005 15:20:45
Svar/Indlæg:
34/3
Win2K Pro



vinz
 
Superbruger
Tilføjet:
26-06-2005 15:27:21
Svar/Indlæg:
836/54
windows 98 se hvis at du stadig kan få det



Polle404
 
Superbruger
Tilføjet:
26-06-2005 15:30:06
Svar/Indlæg:
322/10
Prøv med lidt Linux eller BSD.

Nu skriver du to ting der er i modsætning, 'server' & 'eyecandy', så det er ikke til at vide om du vil have en ren server til ...? eller bare en maskine til at lære nyt OS på?

Hvis du er helt newbie på *nix området vil jeg da foreslå Suse Linux, det er et af de lettere at gå til, og der er masser af eyecandy hvis du er vant til windows...

8)



@ngler
 
Redaktør
Tilføjet:
26-06-2005 16:00:56
Svar/Indlæg:
4033/364
jeg vil foreslå Knoppix (knoppix.org), da du kan boote det fra en CD og køre linux uden de store problemer. i modsætning til Windows er de gratis.

BSD skulle også være ok - men du skal nok undersøge generelt med support af drivere til dit hardware før du hopper på Linux..



Seraph
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-06-2005 16:14:22
Svar/Indlæg:
624/55
Windows er udelukket, det skal være et Sys jeg i forvejen ikke kender. og windows kender jeg ret godt.

Den skal fungere som server men jeg vil gerne bruge den til lidt andet også, den bliver ikke ren server. suse linux lyder som et godt vælg måske, jeg kigger nærmere på det 😉



micma18
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-06-2005 16:35:10
Svar/Indlæg:
4120/115
En windows server byder nu også på en del andre ting end en desktop version... så du kan ikke sådan lige sammenligne dem! Men Linux er jo lige til at gå til, sådan rent erhvervnings messigt, da du jo bare kan downloade en passende dist. Men det er noget mere snørklet at sætte op, og så kan eksperterne sige hvad de vil, men det er det altså!
Men windows server har desuden nogle andre ting som en Linux server ikke sådan lige umiddelbart, kan levere på samme måde... Bla. fungere domain controller funktionen super godt i windows server, og netbios shares, brugergrupper og andre services, som f.eks. brugerprofiler, er bare en god ting, hvis du skal sætte det op til nogle knap så nørdede brugere 😉 og ikke mindst muligheden for en exchange server, er også en kæmpe fordel!

Der er sikkert nogle linux folk der mener, at disse ting også sagtens kan laves på en linux server, og det kan de da sikkert også, men jeg har endnu ikke set det køre så optimalt som på en windows server, og exchange findes der ikke rigtig nogen værdigt konkurrent til, det er sku et genialt program 😉

Men webserver (Apache) og den slags, det er faktisk meget simpelt at sætte op på en linux maskine, og det køre helt kanont! Der kan IIS sku ikke være med, så hellere holde det på et simpelt niveau, og så bare lade den udføre det job den er lavet til, og ikke så meget andet dikkedare 😉



Kingu
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-06-2005 16:56:12
Svar/Indlæg:
839/19
#6
Redhat og Novell har mange af de ting som du nævner..
Redhat har gang i deres Directory server, hvilken skulle udkomme sammen med Fedora Core 4.
Hvad angår Netbios shares, så er det Microsoft som i første omgang brød med gruppen som var med til at lave standarterne og specifikationerne. Altså er deres "ekstra" ting som Samba ikke har ting som er Microsofts egne og som de har for at lukke andre ude. Nok om det, ellers kan vi skændes til uendelighed ;)
(Ref.: http://www.groklaw.net/article... )

Som et alternativ til at deling af netværk shares, så kan NFS bruges.

#0
Eyecandy på en server? Nej.. jo mere software jo flere steder kan der komme huller.
Mit bud ville nok være at du enten prøve at få fat i Fedora Core 4 ( http://fedora.redhat.com/ ), SuSE (Novell's produkter, gratis ved ftp installation) eller Ubuntu Linux ( http://ubuntulinux.com/ de sender gratis cd'er!)

/Kingu



Emerpus
 
Superbruger
Tilføjet:
26-06-2005 17:05:04
Svar/Indlæg:
626/20
Kan også anbefale Ubuntu Linux. Nok den mest brugervenlige og komplette Linux distro til dato.



heinrich
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-06-2005 17:11:47
Svar/Indlæg:
1341/56

personligt er jeg ret glad for gentoo, det tager en stor krig at få sat op, men hvis man følger guiden inde på www.gentoo.org så er det på ingen måde svært, men tager lang tid... og man lære meget af at sætte en gentoo maskine op...



Kingu
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-06-2005 17:57:11
Svar/Indlæg:
839/19
#9
Lidt efter hvilken stage man vælger.. Et eller andet siger mig at stage 1 vil tage livet af #0, den stakkels duron kommer i hvert fald til at lide..
I det hele taget syntes jeg at Gentoo er en lidt for stor mundfuld for en som ikke har kigget på den slags ting endnu. Det også på trods af at Gentoo er så veldokumenteret som det nu engang er..

Debian, kommer vedkommende nok nemmere om ved - jeg er i hvert fald blevet meget glad for debians dpkg-værktøjer. Og ellers er der jo Slackware der jo..

Men mon ikke at vedkommende skulle vente med at tænke over de ovenstående indtil han har fundet ud af om han har mod på at editere configurationsfiler i hånden?

/Kingu



Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
26-06-2005 18:38:10
Svar/Indlæg:
14079/622
Jeg ville også sige ubunto...



heinrich
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-06-2005 21:12:22
Svar/Indlæg:
1341/56

#10
du har måske ret, men perosnligt hoppede jeg direkte på en stage 2 og det var første gang jeg rodede med linux... det tog mig 3 forsøg for at få en der faktisk virkede... men lærte en hel masse af det.

men ellers så ville jeg sige debian, eller også skal #0 bare vælge den han mener har det fedeste navn :p



cornerrage
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-06-2005 21:31:08
Svar/Indlæg:
3532/303
Win2003 er faktisk overraskende godt. Det er rocker hurtigt, brugervenligt og kan alt. Stortset. Installationen er smertefri og du kender interfacen. Ved godt at du ikke vil bruge windows, men det er altså bedre end hvad folk gør det til!
Mvh. Rage



jmose
 
Moderator
Tilføjet:
26-06-2005 23:48:32
Svar/Indlæg:
3863/538
Sorry for OT #0. Men hvis du skulle vælge Ubuntu ligger jeg inde med en eksta CD...Hvis intra kan du smide mig en PM.



Elminster.
 
Superbruger
Tilføjet:
26-06-2005 23:54:01
Svar/Indlæg:
1476/44
1#

Windows 98 er ikke glad for diske som er over 30 gb. fat32 understøtter nemlig ikke ting over 30 gb. hvis jeg husker korrekt.

Derfor egner det sig ikke til et system som hans! :l



cskoven
 
Superbruger
Tilføjet:
27-06-2005 11:27:12
Svar/Indlæg:
71/19
Hmm jeg har gennem længere periode kørt med debian på mine servere (2.stk) Og skal i denne uge til at skifte min workstations OS fra M$ til debian.

Debian er forholdsvis nemt at gå til, som #10 også siger. Og så fungerer det fantastisk både på servere såvel som workstations...



Stensgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-06-2005 12:09:23
Svar/Indlæg:
2620/327
#0 Jeg har ikke meget forstand på Linux, men jeg har prøvet Mandrake, og det er i hvert fald let at bruge...



Dark-MiXer
 
Superbruger
Tilføjet:
27-06-2005 12:24:58
Svar/Indlæg:
564/59
Kan anbefale FreeBSD som server. Og hvis der skal lidt "eyecandy" på skidtet kan du f.eks. bruge Gnome eller KDE på skidtet.

http://www.freebsd.org
http://freebsd.kde.org/
http://www.freebsd.org/gnome/