Barebone, cpu & gfx.

Diverse d.  27. juni. 2005, skrevet af Juvic
Vist: 165 gange.

Juvic

Superbruger
Tilføjet:
27-06-2005 18:23:31
Svar/Indlæg:
603/79
Hey folks..

Jeg står og skal erhverve mig en ny barebone, da min stationære er gået i stykker. (Fra denne stationære sælger jeg cpu og gfx da disse virker, og ram'ene + hd skal bruges i min nye pc)

Jeg har tidligere, som også kan ses i min profil, haft en Intel P4 2.6/800. Men jeg har sådan halvt solgt denne til min far, og står derfor og skal vælge en ny cpu.

Først faldt mit valg på en A64 3000+ Venice, men men men. Kan denne hamle om med min tidligere cpu, P4'eren, den er trods alt 800Mhz "mindre". (Har ikke så meget styr på amd/intel forskel)

Nogle siger at Intel er godt hvis man skal lave hård multitasking, jeg skal bruge min pc til lidt spil engang i mellem (nye og gamle), surf, musik, film, og lidt skole arbejde. ! Er den før nævnte AMD så et godt valg, eller skal jeg vælge en Intel ?

Hvis valget blir en AMD, så har jeg kigget lidt på denne Barebone.
http://www.sfftech.com/showdoc...

Er dette et godt valg, eller er den en bunke s*** ? Og mht. den onbord lyd der er i denne, er lyden her i så bedre end mit nuværende SB live ?

Jeg er lidt lost mht. gfx - jeg sælger som sagt mit nuværende HIS Radeon 9800Pro 128Mb. Og vil som et min. gerne have noget der er på højde med dette. Dog skal det være PCI-E da overstående barebone bruger dette !

Hvilket Gfx, er godt til en fornuftig penge...! Sådan lige hurtigt falder mine tanker på Radeon X800XL, nVidia 6600GT (eller lidt større). Hvilket vil være "tættest" på mit 9800pro ?
Jeg skal også tænke lidt på pengene (don't we all ?)
Men er et X800XL meget bedre end f.eks. 6600GT? - Måske på højde med et 6800GT ?

Af ram har jeg mine 2x256mb Mushkin Special 2-2-2 - som jeg på et senere tidpunkt gerne vil have skiftet ud med et 1GB kit ! Men indtil viddre kan jeg så ikke godt bruge disse ?

All in all, en masse spørgsmål som sikkert er blevet stil - og besvaret - mange gange..! Men håber at I endnu engang vil hjælpe en lidt forvirret sjæl lidt på rette spor..

Mvh
Juvic

P.s. Er der mangel på info, så skal I bare spørge !

Juvic

Superbruger
Tilføjet:
27-06-2005 19:38:38
Svar/Indlæg:
603/79
Slet ingen kloge hoveder :i :00

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
27-06-2005 19:53:17
Svar/Indlæg:
14079/622
En a64 3000+ er noget hurtigere i spil og general performence end din gamle p4. :)
Dog har den ikke HyperThreading, så hvis du skal køre 2 CPUkrævende programmer på én gang(har jeg dog ikke indtryk af at du skal) vil din p4 være noget bedre.

Mht til barebonen ville jeg se andre retninger.. i hvert fald overclocker rigtig skidt i reviewet du har fundet. (hvilket er underligt når det er nf4 chipset ?:() men der er nok nogle herinde der har nogle erfaringer med s939-barebones :)

Det onboard lydkort lyder sikkert lidt ringere end dit gamle lydkort, men du kan vel bare prøve dig frem.. hvis det er ringere smækker du bare dit gamle i.

Og generalt ligger x800xl og 6800gt neck´n neck.. så det er et rigtig godt kort til prisen ;).

Efter min mening skal du have 1gb ram i dyret.. men til at starte med går 512 ram nok.

Juvic

Superbruger
Tilføjet:
27-06-2005 21:02:33
Svar/Indlæg:
603/79

Ja det var nemlig også den manglede HT der gjorde mig usikker. Men sidder som sagt ikke med 2 store programme åbne på samme tid.. Kan det betale sig at kaste 400kr, mere eller mindre, efter en 3200+ ?

Ja der er dårlig overclock i den barebone, men 1. så hvidt jeg kan læse så er AMD's 64 bit cpu'er (på nær FX'erne) ikke istand til at låne multipliere op (eller hvad det hedder) Mon ikke begrænsningen ligger heri, frem for chipsettet/barebonen ?

Okay, så et X800Xl vil ikke være en dum ting at købe.. Hvilket et kan anbefales (behøver ikke alt muligt bundel fis), til en rimelig pris ?

Mht. det 1Gb ram, så er det også en af fremtidsplanerne. Mine før så gode Mushkin ram, er ligesom blevet rimelig dårlige (eller i hverfald er der for lidt)

Juvic

Superbruger
Tilføjet:
27-06-2005 21:51:35
Svar/Indlæg:
603/79
Slet ingen der har erfaringer/meninger til mine spg. ? :l :(

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
27-06-2005 22:18:51
Svar/Indlæg:
14079/622
Hm er folk helt væk i dag ?

Men jeg vil sige et http://www.edbpriser.dk/Listpr... hvis du vil have et støjsvagt (ved dog ikke lige om der er plads til det ?:(

Ellers det billigste :)
Det skulle heller ikke larme vildt.. http://www.edbpriser.dk/Listpr...

Mht til CPUen må du selv vurdere om det er der værd.. Jeg synes det er det værd :) men det er mest pga den højere multi, og at 3200+ (Venice) skulle OCe godt.

Mht multi er de oplåst NEDAD.. om det er en begrænsning ? Næh du skal bare have nogle anstændige ram, eller du kan bruge den udmærkede ramdivider ;)

Juvic

Superbruger
Tilføjet:
27-06-2005 23:02:27
Svar/Indlæg:
603/79

Ja det ser ud som om vi er de enste her... Tsk tsk :e

Det der Sapphire RADEON X800 XL ULTIMATE som du linker til først, er lige en tand for dyrt til mig :) Og er det ikke med en heatpipe/stik køleløsning ? Alá Zalman's ? Nok ikke så passende i et barebone system.. !

Det der Club 3D ser da rimelig godt ud, mht. køling osv. ! Er der nogen forkel på kortene ? Kunne man forstille sig at Shapphire' har sat nogle hurtigere ram på deres X800XL og Club 3D har sat nogle langsommere og derfor billigere ?

Mht. det du siger om mulit på AMD'en - kunne du så uddybe det lidt.. Har kun haft P4 - siden en gammel AMD K6 :)

Er mine ram ikke okay ? De kan er ratet til Cas 2-2-2-5 og kørte nemt F1 mode på mit IC 7 !

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
28-06-2005 00:15:21
Svar/Indlæg:
14079/622
->#6
Ja lol de andre har et liv :e (:00;))

Den køler der sidder på sapphires ultimate, er en "Zalman vf-700" :) Om den kan være der skal jeg ikke kunne sige..
Men du kan jo altid skifte til den zalman senere hen, og så sparer du 150kr :P
Forskellen på kortne er minimal. Standard yder de ens(sådan da :)). Mht. overclocking kan det godt være at sapphires klarer sig lidt bedre, men det kan man aldrig vide.

Athlon64 processorene (FX undtaget) har låst multi så du ikke kan hæve den. Men du kan derimod godt sænke den, og dermed opnå høj FSB :)
Dog har athlon64 det bedst med lave timings ift høj FSB..

Og jo dine ram er helt fine.. der er bare ikke nok af dem :p

Juvic

Superbruger
Tilføjet:
28-06-2005 10:12:10
Svar/Indlæg:
603/79

Tror nu alliegevel at det bliver et Club 3D, eller det her ASUS (da shg ikke forhandler Club 3D - men de koster det samme)

http://www.shg.dk/link.asp?got...

Noget helt andet jeg lige kom i tanke om, er at nu hvor den nye generation af GFX mere eller mindre er kommet (nVidias i hvert fald) er det så dumt at kaste 2.4K efter et kort der lige er lidt ældre (x800xl'en) ?

En A64 3000+ køre ved 1,8Ghz og 3200+ 2,2Ghz osv. Nu er jeg ikke den vilde overclocker, så er det "værd" at kaste 500kr efter 200Mhz ? Er det noget jeg ville kun mærke in the long run ?

Juvic

Superbruger
Tilføjet:
28-06-2005 14:47:10
Svar/Indlæg:
603/79
Slet ingen (igen igen :) )