SATA Windows XP installationsproblem

Diverse d.  27. juni. 2005, skrevet af System
Vist: 329 gange.

System

Overclocker
Tilføjet:
27-06-2005 23:56:16
Svar/Indlæg:
0/11005
Ja så fik jeg købt min computer kun for at finde ud af at jeg ikke kan installere Windows XP der på.

Jeg har aktiveret RAID i Bios'en og kan så konfigurere den som enten stripping eller spanning i Raid-Bios'en (NVidia).

Når jeg forsøger at boote fra Windows XP cd-rommen (oprindelig version dvs. uden hverken SP1 eller SP2) ja så trykker jeg F6 og vælger de tre drivere der er på den medfølgende floppy.

Problemet opstår når den skal i gang med installationen - lige efter jeg har trykket ja til at acceptere brugerbetingelserne. Hvis jeg har sat den op til Stripping så hænger eller fryser computeren når den skal loade den fil der hedder setupp.ini - hvis jeg vælger Spanning giver den en fejl-melding (noget med 0x0000004 eller noget lignende. Og beder mig om at genstarte computeren.

Nogen der kan hjælpe mig?

Min konfiguration er DFI-LanParty Motherboard Ultra D med en AMD Athlon-64 3500+ processor, Maxtor MaXLine+III 250GB SATA harddisk, 2x512 MB Kinston Ram (400 DDR).

På forhånd tak for hjælpen...

/Claus
Hitman1973

Elitebruger
Tilføjet:
27-06-2005 23:59:24
Svar/Indlæg:
1028/33
Er det 2 stk 250 GB maxtor du har? og vil køre raid 0 eller 1?,, sys kun jeg kan se en maxtor i dit issenkram :)

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
28-06-2005 00:00:06
Svar/Indlæg:
6624/113
Du skal ikke aktivere RAID hvis ikke der sidder to diske på den controller, og du har tænkt dig at køre dem i RAID. Så skal du sætte den til "IDE mode" i stedet for. Så virker det som det skal.

Hvis der sidder to diske på controlleren og du skal køre RAID på dem, så skal du aktivere "RAID bios" også. Og så skal du ind i den og konfigurere et RAID array før du kan installere noget på dem.

Hitman1973

Elitebruger
Tilføjet:
28-06-2005 00:12:13
Svar/Indlæg:
1028/33
hehe tænkte jeg nok ;) så gør du som #2 skriver,,, glem alt om raid

Rednalyn2

Superbruger
Tilføjet:
28-06-2005 09:36:40
Svar/Indlæg:
558/73
først og fræmmest, som de andre siger glem raid!

Raid er et begreb, som kun er væsentligt hvis du har to harddiske!

Så vidt jeg husker skal du bare sætte cd'en i. Så står den og tykker lidt på det hele, og du skal ikke trykke på noget som helst før der kommer noget frem på din skærm hvor der står noget med, at lave en ny installering af xp, eller om du vil reparerer.

Vælg ny installation.

Vælg opret partition.

Vælg derefter at formaterer den nye partition (NTFS som filsystem, og ikke den hurtige måde)

Derefter vælger du at installerer xp på den partiotion du har lavet.

Hitman1973

Elitebruger
Tilføjet:
28-06-2005 09:42:32
Svar/Indlæg:
1028/33
f6 skal kun bruges ved raid og scsi drivers,,, og dem har du ikke brug for, Så hvis du let og elegant lader den køre vidre under installationen, ja så burde det virke helt fint :e

vanovich

Elitebruger
Tilføjet:
28-06-2005 10:11:18
Svar/Indlæg:
3972/242
er du sikker på du har set den hd på det rigtigt stik på mb. nogen mb har forskellig steder hvor man sætter raid disks hvis man kører raid , og alm sata plads hvis man bare kører med sata. disable controller i biose hvis du kører med en sata.

vanovich

Elitebruger
Tilføjet:
28-06-2005 10:12:18
Svar/Indlæg:
3972/242
viser den din hd når du booter i biosen ?

Hitman1973

Elitebruger
Tilføjet:
28-06-2005 10:14:52
Svar/Indlæg:
1028/33
prøv evt at clear din Cmos eller load defaults i din bios... så du for en fresh start til din installation,, har hjulpet mig en del gange :)

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
28-06-2005 10:30:44
Svar/Indlæg:
4112/53
Med et Ultra D MoBo, der skal du ikek bruge F6 funktionen, med mindre du skal igang med at lave et RAID arrey, hvilket du ike skal, af den simple årsag du kun har én hdd.

Du skal have tilsluttet din SATA hdd til nVidia SATA controlleren (SATA 0 eller 1), og så skal du sikre dig, at den inde i BIOS er sat op til at fungere som SATA/ATA controller, og ikke RAID controller.

Når du har gjort dette, skal du ind i din Boot priority, og sætte den til: 1) CD-rom 2) HDD 3) Floppy eller disabled.
Derefter skal du ind og fnde, der hvor du kan vælge hvilken hdd du vil boote fra, og der skal du så vælge din SATA hdd. Du kan kun se produktkoden, så den skal du kunne/kende.

Når du har gjort det, skal du have lukket ned, og koblet alle dine IDE hdd fra, da de ellers vil komme til at sløve systemet. Start op på ny, og boot på den originale XP-CD, da din kopi ikke kan bruges til at installere fra, med mindre du har gjort det på en bestemt måde, der er noget bøvlet.

Når den er bootet på XP-CD'en, så er det bare at ladeden tøffe derudaf, indtil du bliver bedt om, at vælge ny eller reparer, hvor du selvf. vælger ny installation.
Hvis du stadigvæk har ballade med det, så må du igang med at lave en slipstreamet CD, hvor SP2 er integreret.
Her er en guide, der kan hjælpe dig til at gøre det. http://www.boegebjerg.dk/lars/...

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
28-06-2005 11:22:53
Svar/Indlæg:
6624/113
Når den laver de sære fejl, vil jeg sige at du skal gå over til at teste om dine ram ikke laver fejl.

www.memtest86.com - hente floppy image og lave en floppy. Så sætter du maskinen til at boote fra floppy - hvorefter den tester ram. Kommer der fejl, så skal der justeres på dem.

Hunden

Superbruger
Tilføjet:
28-06-2005 13:08:55
Svar/Indlæg:
406/19
Øhm... jeg kører med en RAID controller, eller dvs. min SATA disk(e) sidder på en RAID controller. Det er den eneste SATA controller jeg har i min computer. For at kunne installere XP på min disk bliver jeg nød til at fortælle Windows XP (med F6) at den sidder på en RAID controller, og at den skal bruge nogle andre drivere.

Hvis jeg ikke trykker F6 så kan jeg ikke installere på min(e) SATA disk(e).

Men om tingene har ændret sig, det ved jeg ikke. Hvis din disk sidder på en SATA controller, så vil du, efter min mening, blive nød til at give XP din driver til SATA controlleren, vha. F6.

Om der er andet der kan være galt, fx. din RAM, det ved jeg ikke...

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
28-06-2005 13:13:57
Svar/Indlæg:
6624/113
#15 - Det er en ide at pille dem ud et af gangen - evt slække lidt på timings eller give dem en smule mere volt.

Der er ihvertfald ingen tvivl om at der er et problem med ram - og det er med ret stor sikkerhed også det der driller dig.

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
28-06-2005 13:21:29
Svar/Indlæg:
4112/53
#16 Det er sikkert pga. din SATA controller sidder på PCI-bussen, og dermed ikke er en del af chipset driveren, som det er tilfældet med nForce 4 chipsettet og med ICH5R og nyere sydbro'er til intel, hvor SATA controlleren er integreret i chippen, og ikke er en ekstra controller der er monteret vha. PCI bus'en.

Mads_ks

Superbruger
Tilføjet:
29-06-2005 09:55:16
Svar/Indlæg:
25/2
Dette er overhovedet ikke noget jeg har forstand på, men er der forskel på hvis du sætter dem til Dual channel eller Single channel?