Den 14 dages fortrydelsesret
I forbrugerkøb hvor bestillingen af varer foretages via telefon eller over Internettet har forbrugeren 14 dages fortrydelsesret.
Fortrydelsesretten løber fra det tidspunkt hvor varen overdrages til forbrugeren. Skulle købet fortrydes indenfor 14 dage tilbagebetaler vi varens pris. For at kunne benytte fortrydelsesretten, skal varen være afleveret til Postdanmark eller anden fragtmand senest 14 dage efter modtagelsen. Betingelsen for at anvende fortrydelsesretten er, at varen tilbageleveres i væsentlig samme stand, som ved overdragelsen. Hvis varen ikke tilbageleveres i væsentlig samme stand, ansættes varen skønsmæssigt af DatatelPartner ud fra en mulig salgsværdi.
Med hensyn til software skal forseglingen være ubrudt. Ved anvendelse af fortrydelsesretten skal varen venligst returneres i ORIGINAL EMBALLAGE, idet manglende emballage oftest medfører en forringelse af salgsværdien, hvorfor De vil blive krediteret et tilsvarende mindre beløb svarende til forringelsen. Ved montering af PC-systemer sammensat efter kundens ønske, er der ikke længere fortrydelsesret fra og med det tidspunkt, hvor kunden har givet samtykke til at monteringen kan begynde.
Efter bestillingen vil kunden modtage en monterings-mail, som skal bekræftes for at monteringen kan påbegyndes. Svar på denne mail med besked på, at monteringen skal påbegyndes, betragtes som værende et samtykke fra kunden. Omkostninger ved at sende varen tilbage påhviler forbrugeren.
INTET sted staar der at de tager 10% for at du har monteret dit hw. Eftersom koebeloven siger du skal have 100% retur, SKAL butikken specificere hvis det ikke er saadan. Og specificering er netop ordet her, eftersom at de jo selv er noedt til at bryde indpakningen for at tjekke at du har haft det monteret. Indpakningen paa et mobo er jo saadan set kun holdt sammen af et stykke tape.
Jeg har selv benyttet mig af den 14 dages returret paa et 6800LE, fordi jeg ganske simpelt ikke var tilfreds med ydelsen i mit system. Jeg har ikke noget problem med at koebe brugte ting, saafremt de saelges som brugte. Hos midt-data brokkede de sig over at jeg havde haft det monteret, hvorefter jeg sagde at den 14 dages returret jo netop var for at man kan se om man er tilfreds med sit produkt. Det lever ikke op til hvad jeg forventer = jeg returnerer.