14 dages returret.

Diverse d.  28. juni. 2005, skrevet af o27
Vist: 887 gange.

o27
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-06-2005 17:31:38
Svar/Indlæg:
937/191
Hey har returneret mit NF4 Ultra-D hos www.datatel.dk indenfor min 14 dages returret.
Det gjorde jeg sidste mandag og har ik hørt noget fra dem siden! Så jeg ringede til dem idag og snakkede med ejeren.
Han nægter at give mig alle pengene tilbage og vil tage 10% fordi bundkortet har været monteret!!!

Kan det være rigtigt? Jeg returnerede mobo fordi der ikke var nok sata porte på til mine 5 hdd´s.

Ifølge deres handelsbetingelser skal varen være returneret i "væsentlig samme stand" som da jeg modtog. Det er den 100% og alle kabler, drivers, manualer etc er også sendt med i org. emballage und alles. Og sendte den retur via Post.dk med tracking nummer som de også forlanger!

Jeg føler mig sgu lidt taget ved røven da der INGEN steder på deres hp står noget om en reduktion af prisen på 10%!!!

Har smidt en mail til forbrugerstyrelsen - men er bare bange for, at deres afgørelser vil trække i langdrag!

er der nogen der oplevet lignende?

Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
28-06-2005 17:33:03
Svar/Indlæg:
14079/622
De skal tage det tilbage uden gebyr er jeg næsten stensikker på.

Tru med KONSUM og forbrugerstyrrelsen :i



o27
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-06-2005 17:39:20
Svar/Indlæg:
937/191
gjorde jeg også og han var iskold og skide ligeglad med de 14 dages returret, da han ikke kunne sælge det igen som et nyt produkt.
Det kan jeg på en måde godt følge ham i, MEN så skal de sgu oplyse om det på deres hp!!
Så jeg mener nu stadig jeg har krav på at få alle mine penge retur



Seraph
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-06-2005 17:42:18
Svar/Indlæg:
624/55
jeg mener kun de kan forlange de 10% hvis der er mangler i form af emballage og lign. men har ikke hørt om at det skulle gælde ved montering.

Men på den anden side. du burde måske vide på forhånd at der ikke er 8 sata porte men kun 4 på boardet inden du bestilte det.

Hvis nu du køber SLI udgaven i stedet som har 8 sata kan du jo spørge om han så stadig vil ha de 10% ?? bare en ide



B@NG
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-06-2005 17:44:55
Svar/Indlæg:
3640/1231
Vil mene at retur retten gælder som "fortrydelses-køb", som er gældende ved en vare i ubrudt emballage.

Ved montering ER varen jo forringet, da den nu er brugt.
Det er ikke sikkert de sælger den som brugt vare, men det er princippet i det.

Jeg syntes det er fair med de 10%, faktisk syntes jeg det er billigt sluppet, da jeg ikke mener de bør tage varen tilbage og sælge den videre.

Men nu er jeg ikke bekendt med lige nøjagtig "deres" regler indenfor returret



o27
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-06-2005 17:45:20
Svar/Indlæg:
937/191
ja fandt desværre først ud af det med de 4 porte efter jeg havde installeret mobo. Har siden købt et SLI-DR hos en anden/billigere forhandler!

Men hvis den med at montere mobo skulle holde for ham, så skal de jo aldrig betale tilbage, da man jo ikke kan tjekke mobo uden at installere det!



Lars
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-06-2005 17:47:16
Svar/Indlæg:
3712/44
Jamen så synes jeg bare du skal sørge for at fortælle om Datatel på samtlige danske fora så andre hardware nørder ikke skal kæmpe samme kamp med ham som du nu skal.

Personligt ville jeg i første omgang acceptere at betale de 10% "gebyr" og få refunderet mine 90% men alligevel videregive sagen til forbrugerstyrelsen.

Og så ville jeg aldrig handle hos Datatel igen.

Jeg kan godt forstå hvorfor forhandleren har den holdning han har, og jeg kan godt se at han kan ha' et potentielt problem mht. gensalg, men loven er helt klar på området og problemet er hans.... ikke dit ;)



o27
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-06-2005 18:09:03
Svar/Indlæg:
937/191
Ja det syns jeg hermed vil gøre.
Jeg kan såmænd godt se det lidt fra sælgers side. Men da jeg har fulgt alle betingelserne under deres handelsbetingelser til punkt og prikke, samt at der ikke står noget om de 10% gebyr nogen steder - føler jeg mig "snydt".

Jeg har sendt en mail til forbrugerstyrelsen for, at høre om mine muligheder. Og senere i aften hiver jeg fat i min buddy der er uddannet jurist.

En anden sjov ting er at indehaveren som jeg talte med åbenbart slet ik aner hva der står om deres handelsbetingelser. Ifølge dem skulle jeg få pengene retur på en check. Det ville han ikke høre tale om da det ville koste ham penge at sende en check. Derimod plejer de at overføre retur beløbet via netbank. Det har jeg bestemt ikke noget imod.

Jeg syns bare det er MEGET uproffesionelt at ikke engang indehaveren aner hva de selv skriver i deres handelsbetingelser!!

Og at han tilsyneladende er totalt ligeglad med købeloven - det sagde han ordret i telefonen syns jeg det er elendig butik.

Det kan godt være det bare er mig der er lidt opkørt lige pt. Men jeg handler der personligt aldrig igen.



McTBeer
 
Superbruger
Tilføjet:
28-06-2005 18:32:27
Svar/Indlæg:
361/82
Jeg ville sgu ikke finde mig i det...det hedder 14 dages fortrydelsesret...og han kan ikke forlange 10% i gebyr det er imod købeloven lige mig bekendt



illuzioN
 
Superbruger
Tilføjet:
28-06-2005 18:44:43
Svar/Indlæg:
264/40
Synes du skal kontakte forbrugerstyrelsens gratis rådgivning på tlf: 70 13 13 30

Link: http://www.forbrug.dk/fs/konta...

Hvis du ønsker at køre sagen gennem forbrugerklagenævnet skal du være klar over det typisk tager 9-12 mdr. Hvilket betyder du står uden bundkort i ovennævnte periode.

Hvad jeg er bekendt med købeloven, har du ret til at få alle dine penge tilbage, da de har 14 dages fuld returret ved online køb.



#10
o27
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-06-2005 18:48:59
Svar/Indlæg:
937/191
ja også bange for det ville tage lang tid. Men tror jeg vil gøre som Lars foreslog og acceptere at få nyprisen minus 10% nu og så køre sagen igennem forbrugerstyrelsen efterfølgende - hvis de vurderer jeg har en sag.



DEVIL_DK
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-06-2005 18:49:35
Svar/Indlæg:
6531/410
hvis varen ikke kan sælges som ny er den ikke i væsentlig samme stand mere.

lad os vende den om.

ø27
køber et "nyt" bundkort men kan se det har været monteret før
vil han så finde sig i at betale fuld pris ?

det tror jeg ikke han vil.

det budre lukke sagen

at hyle over 10 % afslag i prisen forde man har dummet sig er imo latterligt.

hvorfor skal butikken straffes forde ø27 har lavet en fejl ?
havde han være bare lidt smart havde han selfølgelig undersøgt det inden køb.

det kan squ godt ske lover siger en ting men som forbruger må man også selv være fair , ø27 du har dummet dig tag det som en mand og ikke som et forkælet enebarn ;)

nu bliver jeg sikkert høvlet ned men skidt med det det er bare min mening



McTBeer
 
Superbruger
Tilføjet:
28-06-2005 19:01:23
Svar/Indlæg:
361/82
#11
vil ikke høvle dig ned. sige du komme med et fint synspunkt på sagen, men der er jo de 14 dages returret for en kunde der handler over nettet.
MEn kan jo også vende den om og sige at hvis du nu havde købt for 10.00kr HW og bruge den returret så mister du 1000kr..vil du godt kunne acceptere det?..ved godt at hans mobo ikke koster det ;)..men alligevel...det er mere princippet i det..alle de andre forhandler i DK gør da ikke noget ligende..har i hvert fald ikke selv prøvet det..



DEVIL_DK
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-06-2005 19:07:53
Svar/Indlæg:
6531/410
#12
du snakker om en komplet samlet maskine der er skræder syet til en kunde.

Jeg ved shg har haft sådan en sag og vundet den.

kunden bestildte en maskine selvsamle og fik shg til at samle den

kunden var utilfreds og ville have sine penge retur det ville shg godt minus noget for den tid det tager at samle maskinen og skille den ad igen og minus de ting der ikke kunne sælges som ny.

den sag vandt shg.

der står i loven man har 14 dages retur ret hvis varen kan sendes retur i væsntlig samme stand.

det tolker jeg som om den skal kunne sælges som ny igen.
men igen lover er skrevet så vag at man kan tolke den på mange måder.



#14
TBT
 
Superbruger
Tilføjet:
28-06-2005 19:10:47
Svar/Indlæg:
422/14
De eneste varer der er undtaget fra reglen om "væsentligt samme stand" er forbrugsvarer, CD,DVD og blæk osv.

Alle andre varer er det tilladt at prøve varen, og derefter returnere varen, og få den fulde pris minus porto retur.

Sådan er reglerne, og med mindre du har "hærget" bundkortet, smidt embalagen væk, eller ødelagt den, er der ingen lovhjemmel fra sælgers side, til at tilbageholde de 10%

Men tag da i mod de 90%, og kør en sag på dem bagefter, og husk at advare vidt og bredt om deres elendige service.

Desværre er der mange der laver deres egne regler vedrørende returret, jeg havde personligt en kamp med Greendata, indtil forbrugerstyrelsen kom på bordet, og der er mange tilfælde ude omkring.

Men heldigvis kan informationer omkring sådanne virksomheder publiceres i mange fora, og derved advare andre mod at handle der.



#15
o27
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-06-2005 19:37:08
Svar/Indlæg:
937/191
#14 Jep det er også min mening. Den blev returneret i org. emballage, alle kabler, stik, i-o shield, drivers, cd og manualer etc. var pakket ned som da jeg fik det.

Devil - jeg kan på en måde godt følge dig, og så alligevel ikke jeg fortolker bestemt ikke "i væsentlig samme stand" som at det er i ubrudt emballage som du antyder!

Jeg kan ikke rigtigt se hvordan man i første omgang skulle kunne teste et stykke hardware uden at montere det? Vil man så i hvert tilfælde skulle afskrive sig sine 14 dages retur ret?

Nå men som skrevet tidligere så går jeg ihvertfald videre med sagen - selv om nogen vil kalde mig "et forkælet enebarn der tuder". ;)



#16
B@NG
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-06-2005 19:41:07
Svar/Indlæg:
3640/1231
Jeg syntes faktisk man burde indføre en sådan regel med at man mister 10% af købsprisen hvis emballagen er brudt.

På den måde forebygger man også at mennesker køber og køber indtil en helt perfekte varer dukker op.
Det er ikke i alle varegrupper det kan lade sig gøre, men man kunne jo rent faktisk købe 20 processorer og grafikkort, indtil man fandt det mest OC'venlige af dem allesammen.

Og når der står at varen skal returneres i samme stand som man har modtaget den, så er et monteret bundkort IKKE det, uanset hvor dygtig man er.
Det er gået fra at være en ny vare, til en brugt vare.
Brugt er brugt, uanset om det er 5 minutter eller 5 måneder, sådan er det jo nu engang.

Jeg syntes det er piveri, og der burde indføres en afskrivning hvis pakken har været åben :)



#17
o27
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-06-2005 19:50:02
Svar/Indlæg:
937/191
Ok fair nok holdning - selv om jeg nok syns den er lidt lovlig hellig ;)



McTBeer
 
Superbruger
Tilføjet:
28-06-2005 19:51:53
Svar/Indlæg:
361/82
#0
holder på at du skal have de 10% tilbage også...syntes forhandler burde give dig det da han/hunhøjest sandsynlig bedre kan undvære 100kr end os hardware freaks ;)
men også mere princippet i de 14 dages returret...

alle andre steder for man da alle $ tilbage selvom man har prøvet varen...ret mig hvis jeg tager fejl..jeg kan ta det :p

men hvis de vil ha 10% af prisen så skal det sgu stå i deres vilkår, men mener ikke man kan kræve de 10% for at modtage varen retur i hendhold til købeloven...

#13
Nu tænkte jeg ikke på en samlet maskine..men kan godt se at kunden ikke skal ha alle pengene tilbage hvis det er en skrædersyet maskine..der er jeg enig i, men i enkelt dele skal man have alle $ tilbage efter min mening



DEVIL_DK
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-06-2005 20:04:45
Svar/Indlæg:
6531/410
#18
der er vi langt fra enige jeg vil ikke modtage en vare der har været brugt af en eller anden til gud ved hvad.

modtager jeg noget hardware jeg kan se har været i brug skal shoppen nok få besked der om på en pæn måde selfølgelig.

da jeg da også selv har retuneret noget som ikke leverede hvad jeg forventede.





IronFist
 
Superbruger
Tilføjet:
28-06-2005 20:46:06
Svar/Indlæg:
409/12
0#

Det lyder helt sikkert som om at du har retten på din side. Det er jo en latterlig grund han giver dig til ikke at returnere det fulde beløb. Man må jo NETOP gerne afprøve varen og dermed også montere det.

( Så er det jo også ligegyldigt, om folk har lyst til at modtage
noget som andre har afprøvet )

Grunden til at han behandler dig sådan er vel, at han er træt af besværet der følger med at skulle tage varen tilbage. Han har sikkert et lille skodfirma, hvor han skal lave det hele selv. Han regner nok med at du ikke gider køre sag mod ham.
Så er jo op til dig om du gider det :e

Et råd kunne måske være at lade være med at handle hos sådan et lille skod firma uden E mærke. Og i stedet handle hos de store drenge : SHG, Midtdata og Itbutikken

Held og lykke hvad end du vælger at gøre ! Og tak for at du gør os andre opmærksomme på hvor vi ikke skal handle :e



pedersen
 
Superbruger
Tilføjet:
28-06-2005 21:16:22
Svar/Indlæg:
139/8
#0
hvorfra vidste han du havde haft monteret det?...

#0
desuden skal de jo teste det fordi du har haft brugt det!... så tror ikke du slipper udenom de 10%

#18 er fuldstændig enig.. jeg skal ikke modtage brugt (købt som nyt) hardware.. så skal der ihvertfald være nedslag i prisen.





pedersen
 
Superbruger
Tilføjet:
28-06-2005 21:16:29
Svar/Indlæg:
139/8
#0
hvorfra vidste han du havde haft monteret det?...

#0
desuden skal de jo teste det fordi du har haft brugt det!... så tror ikke du slipper udenom de 10%

#18 er fuldstændig enig.. jeg skal ikke modtage brugt (købt som nyt) hardware.. så skal der ihvertfald være nedslag i prisen.





McTBeer
 
Superbruger
Tilføjet:
28-06-2005 21:24:58
Svar/Indlæg:
361/82
#19
jeg vil da heller ikke ha en ny vare der har været brugt..har oplevet det et par gange og har da også fået ombyttet til nyt ;)

men på den anden side hvis man selv levere noget tilbage på returret så må man da også indse at man på et tidspunkt vil få en returvare der har været ude ved en kunde som fortrød købet...diverse ebd butikker i DK gør det altså selvom i ikke tro det..ret mig hvis jeg tar fejl..jeg kan ta det :p



#24
o27
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-06-2005 21:33:06
Svar/Indlæg:
937/191
#20 det er også første/sidste gang jeg har handlet ved det/de små firmaer.
Handler næsten altid hos shg.dk da jeg altid har fået super betjening/service derude.
På det tidspunkt jeg skulle bruge bundkortet var datatel - desværre - det eneste sted der havde det mobo på lager.

Han påstod han kunne se på monteringshuller at der havde været monteret skruer i det - det var hans begrundelse for, at han kunne se det var brugt.



DEVIL_DK
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-06-2005 22:31:37
Svar/Indlæg:
6531/410
#24
det har han da også ret i man kan se.





#26
Cook
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-06-2005 23:01:50
Svar/Indlæg:
563/64
Jeg synes det er mega heldig med de 90 %..! Jeg troede alle vidste at man ikke kunne få noget byttet hvis emballagen er brugt? ?:( For det første kan han jo ikke vide hvilke ting du har udsat kortet for under monteringen og for det andet kan han jo ikke sælge det som nyt kort (selvom han nok ville forsøge :P).. Ta en tudekiks og gør dit hjemmearbejde bedre næste gang ;). Husk aldrig at stole på det siden skriver men se hvad producenten selv skriver. På forhandlernes side står der jo også sådan en disclaimer om at de forbeholder sig ret til trykfejl... Ikke ta mit indlæg for tungt :)



#27
TBT
 
Superbruger
Tilføjet:
28-06-2005 23:13:51
Svar/Indlæg:
422/14
#16

Der står IKKE i loven at varen skal "retuneres i samme stand", men derimod at den skal "returneres i væsentlig samme stand".

Dette tolkes som at varen må afprøves, kræver det montering, er det i henhold til loven helt OK, dog må varen ikke bære præg af overlast, eller misbrug, hvilket Ø27 tydeligt angiver den ikke gør.

At i så begynder med, jeg vil fan... ikke have noget brugt HW, jamen synd, det får i altså, om i opdager det er så en helt anden sag :e



Hvidgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-06-2005 23:28:51
Svar/Indlæg:
1548/24
Jeg kan godt se det fra begge sider, men i loven står der at man ved postordre (og dermed online handel) er uden mulighed for at afprøve produktet og derfor har man de 14 dages returret. Det svarer til at man kommer med sin computer i forretningen og spørger om man må montere det for at se hvordan det kører.

Så derfor mener jeg helt bestemt at de bør give dig det fulde beløb tilbage (såfrem alt er intakt og ubrugt, kabler osv. og ingen støv på mobo) Ellers må de sgu gøre det tydeligt at man skal acceptere at den del af købeloven delvis sættes tilside og man man ikke kan forvente det fulde beløb i sådan et tilfælde hvor alt er intakt, men der er spor efter montage (selvom de intet betyder).

Så acceptere de 90%, send sagen til forbrugerstyrelsen og håb på det bedste :)



K1lroy
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-06-2005 23:30:14
Svar/Indlæg:
767/119
#22 - det har du da helt ret i, selvfølgelig sælger de da de returnerede varer igen, de bliver bare lige pakket pænt og tjekket om der er skrevet i manualer osv.. Så man kan jo godt vende den om og så spørge om DU (alle) ikke ville være irriteret over at købe en fuldpris-vare og så finde ud af at den har været solgt før.

Arbejder selv i Bilka, og har tit kunder som ikke kan forstå problematikken i, at de gerne vil have muligheden for at tage deres nye telefon med hjem, prøve den og så returnere den. Næste gang de så skal have et nyt TV tuder de for vildt over at pakken har været åbnet..

Vil selv ikke have noget som så i mod at købe en "brugt" vare til fuldpris, for ved jo at jeg vil kunne forvente den samme service hvis jeg selv står i det en dag.. Men på den anden side ved jeg hvor mange nedslag der laves nettop fordi der tages sådan nogle ting retur, derfor kan jeg sagtens følge B@NG's ide om at der skal slås 10% af som "service-gebyr", eller hvad man nu kan kalde det..



castrol
 
Superbruger
Tilføjet:
28-06-2005 23:37:50
Svar/Indlæg:
437/64
Der røg min ordre ved datatel sørme i vasken, den er nu annulleret og bestilt ved et andet firma. Alle jeg møder på min vej vil blive opfordret til ikke at handle ved datatel!

Tak for infoen Ø ;)



mikael999
 
Elitebruger
Tilføjet:
28-06-2005 23:49:19
Svar/Indlæg:
1445/231
30# hvad ahvde du da bestilt ??

Srry for ot :r .. er bare nysgerig :e bær over med mig



speed
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-06-2005 00:42:31
Svar/Indlæg:
786/83
http://www.forbrug.dk/markedsf...

http://www.forbrug.dk/markedsf...

http://www.forbrug.dk/markedsf...

Som det fremgår af mine links, skal forbrugeren som udgangspunkt stilles, som om ingen aftale var indgået. han skal have alle pengene igen, da man ikke må afkræve et fortrydelsesgebyr.

Problemet er, at man gerne må afprøve og teste varen, bare det ikke forringer genstandens salsgværdi. Da jeg ikke selv vil betale fuld pris for hardware, andre har fedtet med, mener jeg at montering af hardware forringer salgsværdien.



#33
Q-jo
 
Superbruger
Tilføjet:
29-06-2005 01:16:36
Svar/Indlæg:
303/35
Hva så hvis man køber en CPU.. tester den (med AC5 og det hele).. så kan man da ikke bare returnere den som sådan.. ?

Har ikke lige prøvet det, men forstår en del af svarene som at man iflg. fortrydelsesretten burde få sige skejser tilbage...

Well som #28 siger... tag imod de 90% og klag til forbrugernævnet.

- Det må og er vel en sag imellem butik og distributør eller producent at have aftaler omkring sådan noget. Da vi solgte mobiltelefoner i den butik jeg stod i lære i tog vi heller ikke mobiler retur. Abonnementen kunne godt annulleres, men ikke terminalen. Der skulle kunden selv henvende sig til operatøren og finde en løsning. Jeg tænker hermed blot på om ikke datatel kan give et nummer eller reference til producent/distributør for at finde en løsning på dette problem. At han så er en røv ikke at ville hjælpe dig med at tage kontakten til prod/distr. er så hans dårlige service.

Håber det var læseligt - er way2far træt til at skrive hehe.



DEVIL_DK
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-06-2005 01:20:31
Svar/Indlæg:
6531/410
fatter simpel hen ikke nogle vli svine en butik sådan for sølle
160.- kr når det er køber selv der har dummet sig.




mikael999
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-06-2005 01:22:25
Svar/Indlæg:
1445/231
34# det har ikke noget med ø27's lille fejlkøb at gøre .. det rådne i det er at de ikke overholder købeloven.. :p



DEVIL_DK
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-06-2005 01:26:38
Svar/Indlæg:
6531/410
det er der jo delts meninger om
så lad os nu høre hvad det der

jeg har dummet mig og vil ikke selv tage skraldet nævn siger til sagen.

nu høre vi jo også kun sagen fra ø27´s side og han plejer jo ikke at lyve.

dog vil jeg stadig holde på at det har nedsat værdi og derfor kan han ikke få hele beløbet retur.





MullE2
 
Superbruger
Tilføjet:
29-06-2005 01:36:31
Svar/Indlæg:
541/22
#26 Du er galt på den det er kun software...

Devil_dk pas på at du ikke laver dine egene regler...

#ALLE Kan godt se at det kan udnyttes men de danske regler siger at han må få alle pengene tilbage.... Varen skal være i vensentlig samme stand. Og et par riser fordi der har være noget skruget i dækker selvfølgelig over væsentlig samme stand. Så du burde få alle 100%



IronFist
 
Superbruger
Tilføjet:
29-06-2005 08:13:39
Svar/Indlæg:
409/12
#ø27

Lad os andre høre hvad forbrugerstyrelsen mener om din sag, når du modtager svar fra dem !

#Alle

Selfølgelig er det træls at modtage noget hardware, der har været brugt. Men hvis vi ikke havde de 14 dages fortrydelsesret kunne vi f.eks ikke returnere Fladskærme med døde pixels.




-FiDo-
 
Superbruger
Tilføjet:
29-06-2005 10:50:07
Svar/Indlæg:
243/10
Den 14 dages fortrydelsesret

I forbrugerkøb hvor bestillingen af varer foretages via telefon eller over Internettet har forbrugeren 14 dages fortrydelsesret.

Fortrydelsesretten løber fra det tidspunkt hvor varen overdrages til forbrugeren. Skulle købet fortrydes indenfor 14 dage tilbagebetaler vi varens pris. For at kunne benytte fortrydelsesretten, skal varen være afleveret til Postdanmark eller anden fragtmand senest 14 dage efter modtagelsen. Betingelsen for at anvende fortrydelsesretten er, at varen tilbageleveres i væsentlig samme stand, som ved overdragelsen. Hvis varen ikke tilbageleveres i væsentlig samme stand, ansættes varen skønsmæssigt af DatatelPartner ud fra en mulig salgsværdi.

Med hensyn til software skal forseglingen være ubrudt. Ved anvendelse af fortrydelsesretten skal varen venligst returneres i ORIGINAL EMBALLAGE, idet manglende emballage oftest medfører en forringelse af salgsværdien, hvorfor De vil blive krediteret et tilsvarende mindre beløb svarende til forringelsen. Ved montering af PC-systemer sammensat efter kundens ønske, er der ikke længere fortrydelsesret fra og med det tidspunkt, hvor kunden har givet samtykke til at monteringen kan begynde.

Efter bestillingen vil kunden modtage en monterings-mail, som skal bekræftes for at monteringen kan påbegyndes. Svar på denne mail med besked på, at monteringen skal påbegyndes, betragtes som værende et samtykke fra kunden. Omkostninger ved at sende varen tilbage påhviler forbrugeren.

INTET sted staar der at de tager 10% for at du har monteret dit hw. Eftersom koebeloven siger du skal have 100% retur, SKAL butikken specificere hvis det ikke er saadan. Og specificering er netop ordet her, eftersom at de jo selv er noedt til at bryde indpakningen for at tjekke at du har haft det monteret. Indpakningen paa et mobo er jo saadan set kun holdt sammen af et stykke tape.

Jeg har selv benyttet mig af den 14 dages returret paa et 6800LE, fordi jeg ganske simpelt ikke var tilfreds med ydelsen i mit system. Jeg har ikke noget problem med at koebe brugte ting, saafremt de saelges som brugte. Hos midt-data brokkede de sig over at jeg havde haft det monteret, hvorefter jeg sagde at den 14 dages returret jo netop var for at man kan se om man er tilfreds med sit produkt. Det lever ikke op til hvad jeg forventer = jeg returnerer.



#40
o27
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-06-2005 11:19:05
Svar/Indlæg:
937/191
Jeps også præcis sådan jeg har forstået det!

Jeg tager imod de 90% og ser så om jeg orker at føre sagen gennem forbrugerstyrelsen. Jeg har fået svar på den mail jeg sendte til dem at jeg skal kontakte dem telefonisk så det prøver jeg lige i løbet af idag.

Jeg kan godt se at 160kr ik er det helt store og jeg havde muligvis heller ikke været så pissed hvis han havde været til at snakke med!



#41
mbm
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-06-2005 12:13:20
Svar/Indlæg:
3746/627
De 14. dages returret er lovpligtig ved internethandel.
Fordi man mener at man skal have muligheden for at se varen fysisk.
Hvordan det så skal bevises at varen har været brugt er jeg ikke klar over.
I princippet kan man jo teste hardware i 14 dage og så returnere det.
Godt det ikke er mig der er forhandler.



DEVIL_DK
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-06-2005 12:24:30
Svar/Indlæg:
6531/410
14 dage efter modtagelsen. Betingelsen for at anvende fortrydelsesretten er, at varen tilbageleveres i væsentlig samme stand, som ved overdragelsen. Hvis varen ikke tilbageleveres i væsentlig samme stand, ansættes varen skønsmæssigt af DatatelPartner ud fra en mulig salgsværdi.

står da tydelig her at hvis de ikke mener de kan sælge varen som ny vudere de hvad de kan sælge det til.



MullE2
 
Superbruger
Tilføjet:
29-06-2005 12:37:55
Svar/Indlæg:
541/22
#42 Ville personligt godt betale fuld pris for et bundkort hvor man kun lige kan spotte at der har være skruger i før. Det gør da ikke bundkortet eller langsommere/dårligere af den grund. Som jeg har sagt før, hvis man kan se nogle små få riser efter et par skruger der har været sat i. Er Det ikke væsentlig samme stand så ved jeg fandme ikke hvad det så er.



#44
o27
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-06-2005 12:42:13
Svar/Indlæg:
937/191
# 42 - NEJ det gør det da ikke! Der står stadig væsentlig samme stand - og fordi der skulle være mærker efter montering af skruer på bundkort er sgu da helt 100% væsentlig samme stand! Jeg kunne forstå hvis der var mangler eller sådan noget - det er hvad jeg betegner som værende udenfor væsentlig samme stand. Ellers ville du i princippet aldrig kunne bruge dine 14 dages returret med mindre du vil sidde og kigge på kasse i 2 uger uden at åbne den!



DEVIL_DK
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-06-2005 12:45:55
Svar/Indlæg:
6531/410
#43
mit problem med at købe sådan et mb er man aner ikke hvad det var været udsat for.

derfor ville jeg da ikke give ny pris for det hvis jeg skulle købe det.

og hvis du vil købe et brugt kort i en shop for fuld pris vil du så også købe et brugt kort af en bruger her inde til fuld pris der , er helt nyt og kun lige har været monteret ?



#46
o27
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-06-2005 12:55:16
Svar/Indlæg:
937/191
Det er sådan set sagen uvedkommende - det jeg betvivler er det lovmæssige i det datatel gør.

At du har en anden mening er jo helt fint og jeg kan også se det fra din side - men derfor skal butikker og alle andre butikker sgu da overholde loven!!

over and out



McTBeer
 
Superbruger
Tilføjet:
29-06-2005 12:59:01
Svar/Indlæg:
361/82
#42
Må man godt lave sine egne ekstra regler til købeloven som de har gjort???...det tror jeg ikke man må så vidt jeg ved.

men ved en komplet PC er det self ok at lave de flotte regler men ved en enkelt vare mener jeg ikke det er ok.

Men lad os se hvad der sker og så kan vi dele gravøl bagefter alle sammen :e



#48
teko
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-06-2005 13:15:50
Svar/Indlæg:
873/19
47 nej, den er beskyttelses præceptiv, hvis det var mig ville jeg klage med det samme, og nægte at gå med på noget somhelst, da det senere hen kan stille sagen dårligt..



#49
TBT
 
Superbruger
Tilføjet:
29-06-2005 15:39:37
Svar/Indlæg:
422/14
Nu kan vi gisne om udfaldet til evig tid, dog må en vare afprøves, og med et MB betyder det altså montage.

Jeg tror forbrugerrådet tørrer nummeren på firmaet, da varen jo er returneret i væsentligt samme stand.

De regler der er skrevet i forbrugerloven, kan IKKE fraviges på nogen måde, om så køber skriver under på en erklæring at han frasiger sig retten til at returnere en vare, så gælder den ikke.

De regler er minimumsregler, som alle har ret til uanset hvad sælger mener, og iøvrigt skriver på sin HP.



#50
teko
 
Elitebruger
Tilføjet:
29-06-2005 15:57:04
Svar/Indlæg:
873/19
#49 Det er ikke købeloven, men forbruger aftale loven der gør sig gældende når det handler om fjernsalg.. Og det må de kun i tilfælde der ikke gør sig gældende her.. Det er kapitel 4 i forbruger aftaleloven der handler om fortrydelsesret ved forbrugerkøb..
(Der er dele af forbrugerkøbeloven der kan fraviges)