Umiddelbart ville jeg sige den med NCQ, men det kommer også an på den genneralle ydelse af disken (nogen er jo bare hurtigere end andre)
Btw er NCQ jo ikke sjovt hvis din sata controller ikke understøtter det (kan ikke rigtigt finde ud af hvor mange der gøre, listen på seagates hp er i hvert fald tynd, heldigvis står min controler der på)
NCQ er totalt hyped op og giver meget lidt eller intet ekstra ydelse (og endda i flere tilfælde ringere ydelse) i single user maskiner. NCQ har først effekt ved flerbrugermaskiner (servere) eller ved voldsom multitasking. Så med mindre #0 skal bruge disken i en server, så ville jeg gå efter modellen med 16 MB cache istedet for den med NCQ.
#4 det er kun med Raptors TCQ at det giver ydelsestab. Flere sites har med andre diske fundet at NCQ giver et ydelsesboost, kan desværre ikke lige komme med nogle links pt da jeg ikke er ved egen maskine. Men har da også selv været ude af stand til finde ydelsestab ved at aktivere NCQ, tværdigmod giver det lidt ekstra 8) (men som med alting er der også steder hvor det self ikke hjælper en dyt)
Sata NCQ er også lavet mere minded på Single user access pattern (det er det samme om det er let brug eller heavy multi taskning), og virker derfor af gode grunde bedre end scsi udgaven af selv samme.
Det er ikke SATA-II men den understøtter NCQ og har 16 mb cache, desuden er der ingen harddiske idag der bruger mere end 60-70mb/s hvilket SATA150 rigeligt er istand til at klare;)