Vandkøling - no flow?

Vandkøling d.  02. juli. 2005, skrevet af B@NG
Vist: 264 gange.

B@NG

Elitebruger
Tilføjet:
02-07-2005 11:12:32
Svar/Indlæg:
3640/1231
Har nu langt om længe endelig fået de sidste stumper hjem til kærestens comp, og nu er skidtet samlet og det hele.

Men nu bliver lortet pludselig meget varmere end tidligere :x

Efter at have rodet lidt med noget bench, fandt jeg ud af at problemet lagde hos grafikkortet.
Rode rode rode, og problemet er at den lille smule luft som er i systemet, samler sig i VGA hovedet, og åbenbart ikke vil videre.

Når jeg lukker systemet, tilter det osv, så kan jeg få luften ud, og så kører systemet lige en smule endnu.

Når jeg så kigger ind på slangerne, så kan jeg se en luftbobbel midt på en slange, som skal en smule "ned", men den vil ikke rokke sig.
Det virker som om der SLET ikke er flow nok på mere.
Der er ingen knæk eller lign på nogle af slangerne ?:(

Systemet består af:
Aquacomputer 120mm radi
Aquacomputer CPU hovede (cuplex)
DD Maze 4 GPU
AlphaCool chipset hovede (nyt)
Eheim inline pumpe
Alphacool 10 reservoir

Nogle for vilde gode ideer?

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
02-07-2005 11:20:42
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Pil systemet ud, og test det i det fri...

Har også et forslag til "test" af flow.

Tag to spande/baljer, og fyld den ene med vand. Den smider du pumpen ned i. Det samlede system lægger du ved siden af, og returløbet til pumpen fører du over i den anden spand/balje.

Ill.: Spand/balje 1 -> Pumpe -> Radiator -> CPU -> Grafikkort -> Chipsæt -> Spand/balje 2

Du kan se på vandet, hvor meget flow der er. Prøv evt. med fingeren, at blokere for returløbet, og tjek hvor meget modstand der ydes.

Wise

Elitebruger
Tilføjet:
02-07-2005 11:41:35
Svar/Indlæg:
1604/60
Ja det med luft i systemet er noget skidt, tror jeg har lavet 6 forskellige systemer efterhånden, og lære af det hver gang, sådan en bobbel er bare :x for flow...

Men som NoNig skriver så ville jeg også teste det hele, idet fri, evt købe et par y stykker, som du så montere så systemet løber af to baner, hvis der er alt for meget modstand i systemet så står pumpen bare og slår i vandet, jeg ved ikke lige hvilken Eheim pumpe du har, men ved at den 1048 jeg havde ikke ville ret meget :(

Så prøv at bruge Y-stykker, så skal den Eheim nok skubbe noget vand rundt :)

B@NG

Elitebruger
Tilføjet:
02-07-2005 11:44:03
Svar/Indlæg:
3640/1231
har nogle y-stykker liggende, men er ikke helt med på hvordan du mener de skal monteres ?

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
02-07-2005 11:45:36
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #3

Montere "parallelt", således slangerne yder mindre modstand. Kan simplificeres til, at du fordobler antallet af slanger i systemet.

Måske ikke optimalt...

Kender dit Fuck_Nu_Nej, så ved ikke hvad du vil.

Grundet din tålmodig... *Host* Dovenhed!!! :00 *HOST* - hed ;) :p

B@NG

Elitebruger
Tilføjet:
02-07-2005 11:47:42
Svar/Indlæg:
3640/1231
aaarj, det gider jeg fandme ik....
så må den slukkes til det bliver vinter igen :e

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
02-07-2005 11:49:09
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #5

:e

MaGiX

Superbruger
Tilføjet:
02-07-2005 11:53:27
Svar/Indlæg:
204/16
Du kan også prøve noget så enkelt som at hælde et par dråber afspændingsmiddel i vandet, det gør at vandet flyder en smule lettere, og at luften ikke kan binde sig lige så godt rundt omkring.

Men som du selv er inde på er det vigtigt at du får alt luften ud af systemet, så prøv også at tænde og slukke pumpen i korte intervaller, dermed skaber du et ganske kort men meget effektivt tryk/shock i systemet, der kan få luften til at rive sig løst. Knips også på slangerne der hvor du kan se at der står luft og samler sig, det får det også normalt til at rive sig løst og komme over i reservoiret.

Ang reservoiret, så regner jeg med du har samlet det sådan, at det korte rør er udgangen, mens det lange rør er indgangen, ellers kan der ske det at luften bliver suget med rundt igen.

MVH:

MaGiX

B@NG

Elitebruger
Tilføjet:
02-07-2005 11:53:34
Svar/Indlæg:
3640/1231
Erm... hvis nu en pumpe vender sådan her originalt:

^
l
l____<

Vil det så betyde noget hvis man vender den sådan her:

-------->
|
|
|
^

Så vandet bliver trukket op til den, og så skal spyttes vandret ud? :r

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
02-07-2005 11:55:52
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #8

Behøver det ikke. Kun hvis der er luft i pumpen...

LeeLoo

Overclocker
Tilføjet:
02-07-2005 12:01:33
Svar/Indlæg:
28/5
Det er der sikkert, det er sq alle steder det lort :00 x(

MaGiX

Superbruger
Tilføjet:
02-07-2005 12:03:02
Svar/Indlæg:
204/16
#8. Modsat hvad de fleste tror kan pumpen faktisk dårligt trække vandet op, hvis der foreksempel er luft lige før indstudsen, så kan pumpen ikke trække vandet op og sende det ud i systemet, den er afhængig af at der er vand helt ind til pelleren før den kan virke ordentligt :)

Måden det så virker på i inline, er at vandet kommer retur med tryk til pumpen, og det hjælper til med forhøje flowet en hel del i inline versus neddykket, da vandet allerede er accelereret op i fart og tryk :)

Så du kan vende den som du vil, det betyder ikke det vilde :e

MaGiX

Wise

Elitebruger
Tilføjet:
02-07-2005 12:05:53
Svar/Indlæg:
1604/60
En god idé er også at have en god tyk slange for pumpen, jeg bruger 14mm i mit system, som går fra Reservoiret ned til de to pumper, fra den ene pumpe igennem cpu, den anden til GFX´erne og chipset.

Det jeg ville med Y-stykkerne, var fra pumpen ind i Y og en til cpu den anden til GFX, så skal de samles igen inden radiator, så får du noget flow i systemet og bobler har svære ved at sætte sig.

#7 den der med afspændings middel... damn den havde jeg slet ikke tænkt på :00 så skal der eksperimenteres ;) :e

B@NG

Elitebruger
Tilføjet:
02-07-2005 12:10:50
Svar/Indlæg:
3640/1231
#7 > Jaer, det med reservoiret er jeg helt med på, men jeg kan jo ikke få luften rundt i systemet... når det når til VGA hovede (og CPU faktisk), så vil det bare ikke videre :(

Men det ender nok med en gang afmontering igen :x

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
02-07-2005 12:14:40
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #13

Fuck_Nu_Nej 8) ;) :p :e

MaGiX

Superbruger
Tilføjet:
02-07-2005 12:30:49
Svar/Indlæg:
204/16
#13. Hvad slange og hvad pumpe er der tale om, for det kunne tyde på der ikke er tryk nok på vandet...

Har du forsøgt at knipse til hoveder for at få luften ud? Ellers så forsøg lige dette, for luftpropper kan som du nu har fundet ud af lukke totalt af for flowet, men normalt skal det bare fjernes én gang så kører det af sig selv...

MaGiX

B@NG

Elitebruger
Tilføjet:
02-07-2005 13:38:21
Svar/Indlæg:
3640/1231
#15 > Der er tale om PUR UV slange med diameter 8/10, og en Ehiem pumpe... kan ikke huske hvad den hedder, men den som Sajmon skrev en artikel om, hvor man kunne modde den... en lille bitte Eheim...

Jeg kunne ikke få luften ud tidligere ved at knipse osv... men nu har jeg fået det meste af det ud ved at trykke på slange, knipse, tænde/slukke og hvad man ellers kan gøre...

Nu må jeg se om det kører, den får en chance til i morgen 8)

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
02-07-2005 18:48:11
Svar/Indlæg:
4112/53
#16 Hvis det er en 1046 du har, så er den ikke meget værd, og endnu ringere, hvis det er en eheim "compact".

Du skal se, det er sq din pumpe der er for "slap". den kan hverken levere flow, eller tryk, og derfor kan den ikke få flyttet luften i dit system.

Så skal du enten have en større pumpe eller også en magen til, som du sætter til at køre i serie med den første, men den skal sidde ca, midt i systemet. Det kan være det kan gøre det.
Den anden mulighed er at sætte 2 pumper på, og så køre 2 linier, hvor CPU er den ene, og GFX + NB er den anden linie. Så samles de i radiatoren, før de render ind i reservoir'et igen.

B@NG

Elitebruger
Tilføjet:
02-07-2005 18:51:39
Svar/Indlæg:
3640/1231
Vil alligevel ud og have en ny pumpe til det ene system herhjemme, så kan jeg jo koble den "gamle" pumpe derfra sammen med min, de er nemlig ens :i

Det tror jeg faktisk bliver den endelige afgørelse :)

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
02-07-2005 18:54:15
Svar/Indlæg:
6624/113
#17 - Jeg er ganske uenig.

Compact serien er fin...

I sidste ende handler det vel om pris / støj / OC % - eller hvad?

Jeg synes nemlig ikke det ligefrem vælter ind over os, med folk der har skiftet deres Compact ud med en ca 7-10 gange så dyr pumpe, og fået bare så meget som 5% mere ud af deres maskine kun på grund af det. :00

Nugit

Superbruger
Tilføjet:
02-07-2005 21:17:58
Svar/Indlæg:
274/19
Jeg vil også gerne forsvare compact pumperne, stille, små billige. I systemer som det der er tale om her yder de nok lige så godt som større pumper, pga den lille radiator.

Nu kender jeg ikke lige det reservoir, men fanger det luften ordentlig?

Det virker ikke umiddelbart sandsynligt, men er der en læk tæt på grafikkortet der tillader at der kommer luft ind?