Hvilken barebone?

Diverse d.  03. juli. 2005, skrevet af Icke
Vist: 207 gange.

Icke

Overclocker
Tilføjet:
03-07-2005 12:56:29
Svar/Indlæg:
2/1
Hej,

Jeg er første gangs køber af en barebone og er lidt i tvivlt om hvilken jeg skal vælge.

Jeg har i forvejen ram, en CPU socket 478, samt et grafikkort (som jeg i øvrigt også skal have ny køler til da den org. er noget skrammel og jeg ikke regner med at få plads til mit vandkøling i den barebone :D).

Jeg har hørt en masse om at Shuttle ikke lever helt op til den kvalitet man ellers lagde det ud for at være, er dette korrekt? (Jeg har hørt nogle historier om at deres bundkort brænder af osv.)

Jeg har overvejet at købe:

AOpen XC Cube EX65

og vil i den forbindelse høre om der er nogen som har erfaringer med den og om der er nogle der har bedre forslag?

Håber der er nogen derude der kan hjælpe :)

/Icke

Icke

Overclocker
Tilføjet:
03-07-2005 15:19:10
Svar/Indlæg:
2/1
Hmm virkelig ingen der har erfaringer med det ?

vinz

Superbruger
Tilføjet:
03-07-2005 17:31:54
Svar/Indlæg:
836/54
hvad med at købe en digidice

Icke

Overclocker
Tilføjet:
03-07-2005 17:57:52
Svar/Indlæg:
2/1
Gik ud fra at den var out-dated ? ... men det er måske forkert ?

Juvic

Superbruger
Tilføjet:
03-07-2005 17:58:06
Svar/Indlæg:
603/79
Altså jeg har kun godt at sige om Shuttle's kvalitet og gennemførsel..

Min SN25P er ihvert fald meget lækker... ! Ved ikke hvor du har hørt alle de negative ting - kan selvfølgelig ikke udelukke at nogle har været uheldige med deres hardware... Men sådan er det jo hos alle producenter, nogle af udgaver af deres modeler er simpelthen bare en "mandags" udgave.. !! Kan I hvert fald kun anbefale shuttle...

Kender intet til den du spørger om.. Desvære.... !

Havde egentlig også kig på en af Iwills barebone... ! Tjek dem ud!

Juvic

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
03-07-2005 18:48:42
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Kan stå inde for Shuttle. Specielt SN95G5. Ved at der er nogle som har haft problemer med 'sudden death'. Har ikke [ 7-9-13 *bank bank bank*] ikke oplevet det.

Ved at den har lidt varmeproblemer. Men det må man tage med, når komponenterne sidder så tæt.

Fordelen ved en 939 barebone er, at man kan placere relativt store CPU'er i, uden det går ud over den samlede stabilitet. Faktisk, så jo større (læs: nyere) CPU du sætter i, jo mindre belaster du strømforsyningen.

Men gør op med dig selv hvad du vil, og hvilken barebone der ser pænest ud. Der findes et hav af forskellige løsninger og designs lige fra "ægte" barebone til mini-tower løsninger.

Palmen

Elitebruger
Tilføjet:
03-07-2005 19:01:57
Svar/Indlæg:
1302/23
NoNig:

Hvor meget kan strømforsyningen klare af oc?
Har nemlig overvejet at prøve en shuttle af - men frygter lidt at strømforsyningen går kold.

Hvad kan den presses op på i FSB (HTT om man vil)?

- Lasse

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
03-07-2005 19:19:47
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #6

Jeg har ikke overclocket det store. Kører min 3200+@3500+ (2,0@2,2 GHz).

Strømforsyningen trækker det hardware du ser i min profil. Skal lige siges, at lydkortet (hvor utroligt det end måtte lyde) faktisk sluger en del... så det kan du godt modregne.

Jeg har pillet låget af, her i sommervarmen, og sat 2x 120 mm Enermax på den ene side. De kører 5 V og trækker en masse luft igennem. Så jeg har hverken varmeproblemer eller ustabilitet :i :D

Strømforsyningen er ikke verdens vildeste (surprise! :00), men den trækker særdeles udemærket. Ingen tvivl om det :D

Juvic

Superbruger
Tilføjet:
03-07-2005 19:47:38
Svar/Indlæg:
603/79
#7 hvor varm er din cpu/gfx og system ?

Kan sige mit nye sys - her i sommervarmen - i idel er:

Cpu: 29-32
System: 40-43
Gfx: 45-47

Dog regner jeg med disse temp falder en del, når jeg får monteret en af de der Arctic gfx kølere... Og selvfølgelig når temperaturen i luften også falder lidt... ! Til sidst skal det lige noteres at blæserne slet ikke køre på fuld hastighed.. !!

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
03-07-2005 20:04:16
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #8

Alle mine blæsere kører på 'low noise'. Men varmeudviklingen inde i kabinettet gør computeren ustabil. Har en idé om, at det er strømforsyningen.

Hverken CPU eller chipsæt bliver markant varme. Grafikkortet bliver smålunt, men ikke mere end godt er.

Men strømforsyningen. Hold da op. Det er næsten usundt, men efter jeg har sørget for lidt ekstraordinært "airflow", kører det en mio. gange bedre. Har dem altid med mig. Specielt når jeg er til LAN.

Det er kun ved gaming jeg har "problemer". Ved almindelig brug (desktop, billeder, film, musik osv.) har jeg ikke temperaturproblemer. Ikke det der minder om.

Men af frygt for, at denne ustabilitet kan betyde døden for min computer, har jeg valgt denne løsning. Hvilket i sig selv er meget passende. Maskinen larmer ikke og jeg bruger det sådan set kun når jeg ikke har gæster, hvor computeren skal se "præsentabel" ud.

Juvic

Superbruger
Tilføjet:
03-07-2005 20:24:57
Svar/Indlæg:
603/79

Du kan jo købe ekstra kraftige Psu'er til din Shuttle, ved dog ikke om det ændre på dit psu varmeproblem.. !! Gør det jo nok ikke !

Hvordan har du målt det med psu'en - bare sådan hot to the touch ?

Hvor mange kabinet blæsere er der i din shuttle ?

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
03-07-2005 20:28:28
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #10

Har godt set det. Og de koster. Ved ikke om jeg er parat til at ofre omkring kr. 1.500,- på noget jeg ikke ved, om det løser mit problem.

Varmemåling = finger. Virkelig god indikator. Langt bedre end mange temperaturinstrumenter.

Jeg har, som sagt, sat 2x 120 mm Enermax ved siden af. Skal nok lægge billeder op senere.

Så kan I alle jo lige betragte mit lille Storm P. påfund ;)

Juvic

Superbruger
Tilføjet:
03-07-2005 20:48:06
Svar/Indlæg:
603/79

Serfrem til dit Storm P. look a like thingy :)

Men tænkte nu på hvormange blæsere der var fra stock af !

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
03-07-2005 20:53:40
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #12

Der er 2, eller 3 om man vil. CPU og chipsæt, plus en på grafikkortet.

Juvic

Superbruger
Tilføjet:
03-07-2005 21:00:07
Svar/Indlæg:
603/79
Okay... Måske er det også derfor ?

I min er der:

2 til cpu, en på selve cpu'en også en der køler heatpipe'sne fra cpu blokken.. (Dette er et kølesystem for sig, i en fan duct.. )

Så er der på chipset'et og psu.. Samt 2 x60mm i toppen der suger varm luft ud..!

Nu skal jeg ikke sige om min psu bliver mindre varm, for har ikke tjekket det (andet end luften derfra) også kan jeg jo ikke sammenligne med din... tsk tsk

ICE-Cool

Elitebruger
Tilføjet:
03-07-2005 21:00:48
Svar/Indlæg:
3799/43
Shuttle er ikke kvalitets bevidst.. Jeg måtte købe en ny bios chips til min, fordi den ene dag ikke ville ind i windows den rebootede lavede 18k fejl i memtest 86 selv med helt nye ram. da jeg så flashede min bios sagde den at det ikke var en gyldig fil og efter det kom jeg til den elskede "Press alt + f2" skærm

Hvis du ser -> http://forums.sudhian.com/cate... så kan du hurtigt spotte at der er mange problemer med Shuttle :(

Biostar IdeQ 200p som jeg havde kørte perfekt.. men måtte desværre lade livet da limen ved min Eheim compackt 1000 blev opløst af en eller anden grund

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
03-07-2005 21:01:31
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #14

Den til CPU sidder bagerst i kabinettet og er ment til at skulle trække luft igennem systemet.

Det gør den også. Bare ikke særlig godt ved "low noise" :l

-> #15

Vil langt fra lukke øjnene for, at der har været (og stadigvæk er) en del problemer med Shuttle. Men det skal langt fra afholde mig fra, at anbefale det til folk.

Bare man, efter min mening, tager sine forholdsregler. Det kan man jo tage som man vil. Men synes stadigæk min Shuttle er langt noget af det bedste jeg har haft af barebone (har haft et par stykker imellem hænderne) :)

Silent

Skribent
Tilføjet:
03-07-2005 21:09:48
Svar/Indlæg:
3223/205
-> #11 Måske du skulle kigge lidt på dem her?
http://www.studiedata.dk/produ...

Den findes også i blå, der er dog ikke plads til at montere de to 80mm blæsere som der ellers er lavet plads til.

Min tanke var at skære hul omkring gfx kortet så det kunne få "frisk" luft og dermed enten sætte et gitter eller støvfilter ud for gfx kortet, man burde kunne få nogen lavere temps på ens kort.

ICE-Cool

Elitebruger
Tilføjet:
03-07-2005 21:19:47
Svar/Indlæg:
3799/43
http://www.xploreit.dk/shop/pr... også smart.. har sådan et til min Shuttle

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
03-07-2005 21:33:00
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #17

Har skam også tænkt på det. Mange gange endda. Som en "øver" inden jeg ville gøre det ved std. kabinettet :r :D

-> #18

- Var så mit "2." alternativ ;)

Palmen

Elitebruger
Tilføjet:
04-07-2005 11:07:49
Svar/Indlæg:
1302/23
NoNig/#7:

Men er det så fordi du har valgt at de 2200MHz er fint nok til dig? Eller er det fordi systemet siger stop?

- Lasse