Ide til peltier "køleskab"

Køling d.  04. juli. 2005, skrevet af Wb-FreeKill
Vist: 1478 gange.

Wb-FreeKill

Elitebruger
Tilføjet:
04-07-2005 21:10:08
Svar/Indlæg:
731/190
Jeg sidder og lejer med en lille peltier, jeg har lavet et lille "køleskab" af flamingo til at holde kulden inde. På den varme side er der en stor køleribbe og en blæser, og på den kolde side, en metal blok til at optage kulden.. jeg har sat et glas vand ind og det har sænkret tempen på vandet fra 25 til 17 grader..

Men der er jo ikke meget til at fordele kulden ud i den lille kasse, så jeg tænkt på, hvad nu hvis man lavede nogle kobber rør med vand i, der gik ud fra den køleblok. så vandet ville fryse til is når der blev kold nok, på den måde vil der danne sig is eller rim på rørerne, og det ville vel være langt mere effektivt?

tornberg

Superbruger
Tilføjet:
04-07-2005 21:46:28
Svar/Indlæg:
480/124
Hvor mange watt er peltier elementet på ?:(
Hvis du vil køle din harddisk ned, skal du være opmærksom på at din temp ikke falder drasdisk, da der kan opstå kondens i harddisken og lejrene kan flyse til, hvis det er fluet lejre.
Ville mene at Peltier har den største effekt / brugbarhed på CPU og GPU.

Du kan evt. købe en køler til et fadøls anlag, som fungere ved at der løber en lunken væske ind i køleren og som ender i den anden ende med lavere temp.
Ulempen er at de er ret dyre :l

Wb-FreeKill

Elitebruger
Tilføjet:
04-07-2005 21:51:05
Svar/Indlæg:
731/190
skal ikk køle noget specifikt, jeg ville bare lave et likke køleskab for at teste hvor godt det kan gøres. Og måske udvide til at bruge det på mit vandkøling senere hen, til at køle radiatoren ned eller noget

rene0399

Superbruger
Tilføjet:
04-07-2005 22:19:44
Svar/Indlæg:
217/32
Der er nogen herinde fra der har lavet noget lign. Men de kunne ikke sænke temp super meget...

men hvad med et køleelement og en 80 eller 120mm blæser til at fordele kulden lidt?

-René

Wb-FreeKill

Elitebruger
Tilføjet:
04-07-2005 22:42:40
Svar/Indlæg:
731/190
Ja har tænkt på det med en blæser til at fordele kulden.. det kunne jeg måske prøve

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
05-07-2005 17:08:05
Svar/Indlæg:
4112/53
Hvis du har det, så brug en HeatPipe køler til indersiden, da den vil komme til at fungere omvendt, og absorbere varmen fra luften, og afsætte den på den kolde side af Peltier elementet. Smid en blæser på, og så skulle det funge rimeligt hurtigt.

Men som #1 spørger om, hvor mange watt er det peltier element på?

Quickmcj

Elitebruger
Tilføjet:
09-07-2006 21:07:45
Svar/Indlæg:
77/225
Det findes på markedet. Igloo laver dem, det er et amerikansk firma og der er sikkert flere.

Jeg har selvf. et stående 8)

Anyways det er bygget op på denne her måde, det kan du bruge som inspiration:

http://www.designnews.com/arti...

(Tjek tegningen)

tornberg

Superbruger
Tilføjet:
09-07-2006 21:20:23
Svar/Indlæg:
480/124
Hvis du har teget et peltier element fra en køle-boks, har de som regel kun 50W.
Du kan prøve at købe et peltier element på 220W 8)
http://www.aquastealth.com/ind...

Pederrs

Elitebruger
Tilføjet:
09-07-2006 21:36:47
Svar/Indlæg:
1198/35
Jeg har selv leget en del med peltier elementer. Det er der også kommet to projekter ud af:
http://www.gotweak.dk/kolerbok...
http://www.gotweak.dk/waterchi...

Måske du kan bruge dem til inspiration. Som du kan se har jeg, i mit ene projekt, brugt en køler til at fordele kulden med. Jeg har lavet en del forsøg med det og det virker bedst hvis køleren blæser ind på den kolde profil.

Hvidgaard

Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2006 13:12:02
Svar/Indlæg:
1548/24
Jeg har selv tænkt på at lave et sådan projekt :D

Hvis/når jeg kommer igang, så skal der være en lille bitte pumpe der kan holde til sprit, og så skal den pumpe væsken rundt i hele køleboksen (sprit for at undgå vandet fryser ved peltier elementet).

Men det kræver selvfølgelig noget mere arbejde end bare en blæser :P

Ideen var egenligt at lave et hightower om til en øl/sodavands køler hvor man kommer dem i toppen og kan tage de kolde ud i bunden :)