Jeg bryder mig bestemt ikke om Bush, og jeg er ked af, at han vandt valget - men det gælder for de fleste republikanske præsidenter. Det er generelt lidt bedre med de demokratiske, men ikke meget. Problemet er det to-parti system, de har i USA. Sådan er det ikke efter loven, men det er det i praksis. Ralph Nader fra de liberale har i flere omgange stillet op til valg, men får aldrig ret mange stemmer. Paradoksalt nok stjæler han kun en smule stemmer fra demokraterne. Men han bliver ved, selvom hans stemmer i visse tilfælde kunne vinde valget for demokraterne. Som han siger, så er der ikke den store forskel på, om det er en demokratisk eller republikansk præsident, der har magten. Han prøver at protestere mod det, at der reelt kun er to partier.
Det har jeg meget stor respekt for, men han har ikke så stor succes, nok mest fordi, han ikke har mange kampagepenge. Og det leder til spørgsmålet, om USA overhovedet er et demokrati? Det betyder meget i valgkampen, hvor mange penge man har. Stemmeprocenten til et præsidentvalg er kun omkring 50 %, man skal igennem en del bøvl for at få lov til at stemme, og man har ikke stemmeret, hvis man er på wellfare eller har været i fængsel - det vil i praksis sige en stor del af afroamerikanerne (for at være politisk korrekt).
Jeg ser USA's store indflydelse som et stort problem, men jeg ser ikke USA som den store skurk - det er da vores egen skyld, at vi finder os i det.
Men jeg kan ikke klare den holdning, at USA er verdens helt - eller "skraldemand". Som NoNig siger, skal man kende sin verdenshistorie. Det var USA, der indsatte både Saddam Hussein og Talebanstyret i Afganistan, som de nu plusselig er imod.
USA har aldrig været helte, de blander sig altid først i en konflikt, når det kommer dem ved. De blandede sig først i 2. Verdenskrig efter Pearl Harbour - hvis ikke Japan havde været så komplet idiotiske at angribe USA, er det muligt, de ikke hvade rørt en finger. Og D-dag, som tit bliver husket som USA's store heltegerning for Europa, er heller ikke deres fortjeneste - de fleste af de soldater, som gik i land på Omaha Beach, var britiske og canadiske - men dem bliver der ikke lavet film om.