Hvis du endelig vil sætte dig ind i det, så gør det.
USA har flere gange haft mulighed for at vælte sadam, startende med 1991 krigen. Her fik de en masse lokale til at hjælpe, men da det kom til stykket trak de sig ud, og det kostede så livet på mange af dem der hjalp.
Senere i 90'erne fik CIA sendt støtte til et oprør, som skulle vælte manden, og tage magten dernede, mod at amerikanerne ville hjælpe.
det ville de gerne, men "glemte" lige at dukke på, hvilket igen gjorde at oprørerne blev slagtet af sadam.
Så at der kommer en skydeliderlig nar af en præsident som så mener han skal finansere sin krig mod gud og hver mand, som ikke gør som som ham, ved at fjerne sadam, og nakke olien, kan virkelig ikke få mig til at klappe i hænderne.
Han kunne jo også evt have fået Nato/EU med på legen, men det havde jo ingen interesse. for så kunne han jo ikke styre olien bagefter. Hvis han havde ventet på en fælles resolution var der jo helt andre boller på suppen herfra.
Jeg kan virkelig ikke finde ud af hvad det egentlig er du mener. Ja.. Jeg er sq glad nok for danmark, men jeg havde det også fint da jeg boede i Geneve og arbejdede for FN. Så DK er sq ikke så vigtig, men ok.. schweiz er jo også vestlig.
Og jeg har det fint med at sadam er væk, men man skulle nok lige have overvejet situationen inden man gik ind. USA er jordens dårligste fredsbevarende styrker. Der er som en elefant i en glasbutik. Så hvis de havde ventet på et FN mandat. havde der været nogle andre og bedre styrker til at overtage det job der er nu.
Men jeg må da også erkende at jeg ikke er tryk ved at et extremt kristent samfund skal gøre sig til herre over hvem de vil angribe og fjerne fra lederrollen i et land, og hvem der får lov at sidde.
Vi snakker her om et land der ikke vil give støtte til lande der bruger kondomer i kampen mod aids, da det er amoralsk.
DET ER DA FANERME AMORALSK AT IKKE VIL STØTTE DEM DER VIL GØRE NOGET DER VIRKER.
Så alt i alt, så har jeg en ganske god ide hvad jeg snakker om.
Men igen.. jeg er ikke sikker på jeg ved hvad det egentlig er du vil frem til.. enten mangler der nogle kommaer, eller noget, for teksten er lidt utydelig... du tror jeg er lidt for meget med ?
med i hvad der sker, eller hvad ?