A64 skift.

Diverse d.  09. juli. 2005, skrevet af bobby16
Vist: 244 gange.

bobby16

Overclocker
Tilføjet:
09-07-2005 16:19:12
Svar/Indlæg:
283/99
hey.. jeg regner med snart at skife fra p4 til amd64.. men eftersom jeg beholder harddiske, vil jeg høre, om jeg uden rpbolemer kan tilslutte mine harddiske til et nyt mobo og amd64? eller skal der en formatering til?

jeg kører med windows xp sp2

Ebzen

Elitebruger
Tilføjet:
09-07-2005 16:33:01
Svar/Indlæg:
592/17
Ville nok anbefale en formatering. Så alt køre smooth. Men da jeg skiftede fra Nforce chipset til VIA, formaterede jeg skam ikke. Men systemet kørte meget langsomt osv.
Du kan nok nøjes med at køre en reperation via din XP CD.

MVH

>> Ebzen <<

Jesse

Superbruger
Tilføjet:
09-07-2005 19:24:07
Svar/Indlæg:
1373/34
En formatering er altid en god ide

bobby16

Overclocker
Tilføjet:
09-07-2005 19:30:54
Svar/Indlæg:
283/99
okay.. tak venner

Cyberguyen

Elitebruger
Tilføjet:
09-07-2005 22:07:52
Svar/Indlæg:
611/26
En formatering er god hvis man ikke har gjort det i lang tid...

Men man behøver ikke gøre det ved en motherboard udskiftning.

Jeg lavede en test imellem 3 forskellige motherboards med forskellige chipset og windows 2000 og windows XP

Før jeg skiftede board, så blev driverne afinstalleret og der blev kørt Driver Cleaner før installation af de nye drivere.
så blev der installeret 3dmark samt superpi og kørt test
Der blev også installeret Battlefield og WarCraft 3 og spillet et lille stykke tid for at se om der var nogen problemer.

Bagefter blev der installeret et nyt OS med nye drivere og samme tests kørt.

Der var ikke store forskelle imellem testen med ny windows installation og den gamle. Men det kan være at jeg har været heldig med at køre de forskellige tests med chipset i den rigtige rækkefølge. Men det tror jeg nu ikke.

Der blev testet med VIA, Nforce2 og vidst nok SIS.

Jeg har hørt at der kunne være problemer imellem nforce 3 og nforce 4 hvis man skifter motherbard - men dette skulle Drive Cleaner klare.

Det største problem med udskiftning af motherboard er for de flestes tilfælde at man kører sine harddiske på motherboardets harddisk controller og kan derfor ikke altid boote hvis man skifter boardet. Dette kan afhjælpes ved at installere drivere til det nye board inden man skifter det. Ellers kan man benytte en pci harddisk controller istedet.

Black

Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2005 03:05:27
Svar/Indlæg:
2749/122
#4 det er sku noget hø at fyrre af ... mine affaringer viser at blandinger af chipsets specielt AMD/INTEL chipsets får win xp install´en til at fucke ret kraftigt op... :(

Men kom da med nogle links til noget der bekræfter hvad du siger... ;)

Cyber-Frog

Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2005 03:26:28
Svar/Indlæg:
830/15
Det ville ikke være et problem hvis det var til et nyt chipsæt til P4 #0 skifter til, men da det er på kryds af platforme ville jeg nok prøve at skifte men regne med at skulle smide systemet om.

OcDevil

Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2005 11:38:53
Svar/Indlæg:
1262/95
#4 Pjat!

Jeg har en Windows XP installation der snart er et år gammel, den kører bare og den er endda blever opdateret med SP2, ingen problemer der.

Hvis man passer og plejer sin Windows installation, dvs. jævnligt ryder op, sletter gamle midlertidige filer, kører 2-3 forskellige anti-spyware programmer og selvfølgelig har et 100% opdateret anti-virus program, så skulle det ikke være noget problem at give sin Windows installation et langt liv.

Man behøver ikke nødvendigvis at formatere når/hvis man får nyt bundkort. Jeg har et par gange skiftet bundkort fra eks. Intel chipset til VIA chipset, det skulle være nok at afinstallere HD controlleren, slukke PCen, pille gammelt bundkort ud, sætte nyt bundkort i, og starte op.

At det ikke er den mest optimale løsning kan vi godt blive enige om, men det er altså IKKE nødvendigt at formatere bare fordi man får nyt bundkort