Nødvendighed af ens slangetykkelse?

Diverse d.  11. juli. 2005, skrevet af Alaza
Vist: 183 gange.

Alaza

Elitebruger
Tilføjet:
11-07-2005 13:19:47
Svar/Indlæg:
141/72
Jeg kører lige nu med et lidt specielt H2O setup. Jeg har en Zalman Reserator, tårnet alene med 8mm slanger til bagsiden af mit kabi. Herfra skifter tykkelsen til 10mm til GFX og CPU. Fra CPU og GFX går der 10mm slanger som er presset ud over en 12mm 120mm radiator fra coolerkit (kan ikke huske modelnavn).

Det virker som om min pumpe pumper ret sløvt - det er næsten umuligt at mærke vibrationer i slangerne eller se aktivitet i flowindikatoren. Kan dette skyldes at der opstår "vand modhager" pga. skiftet i tykkelsen, eller er problemet et andet sted? Mine temps er også begyndt at være godt lune... min 3000+ Barton ved 1.7v er lige nu 54C. Det er med et Maze4 hoved og AS5.

CODAY

Superbruger
Tilføjet:
11-07-2005 13:30:19
Svar/Indlæg:
321/63
pumpen i den der zalman skulle være ret sløv.

cornerrage

Elitebruger
Tilføjet:
11-07-2005 13:30:54
Svar/Indlæg:
3532/303
Hvis du har en pumpe, l/min er lige meget, der har en god løfte højde, altså den har et stort tryk, så skal du sætte den ved de brede slanger ville jeg mene. Hvis du omvendt har en med en mindre løftehøjde skal du placere den ved dine 8mm slanger.
Hvis den er hård er den næsten ligeglad med slangerne og laver så tryk når de kommer ned til de små, hvis den ikke er så vild går den bare næsten i stå. Men egentlig burde det vel ikke gøre nogen forskel i et lukket system.
Så vidt jeg ved vil det bedste være at holde alting i samme størrelse. Men få fat i en mofo pumpe...

Mvh. Rage

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
11-07-2005 13:35:12
Svar/Indlæg:
6624/113
Pumpen der sidder i en reserator er Eheim Compact 1000 med 300L/T. Det er ikke ret meget når man skifte slangestørrelse og laver kanter, for den er kun lige stærk nok til at føde reseratoren i original stand.

Med andre ord skal du have en kraftigere pumpe for at kunne fylde dine større slanger, og overvinde modstanden.

Alaza

Elitebruger
Tilføjet:
11-07-2005 15:23:36
Svar/Indlæg:
141/72
Pumpen står ca. 20-30cm fra kabinetet, så løftehøjden burde vel ikke være noget problem i den her sammenhæng.

Men hvad vil så være bedst? At skifte det hele til små eller store slanger? Det er lidt en blanding mellem et lukket og åbent system, for der er et lille bitte lufthul i toppen af tårnet, men ellers er det jo tæt, så om pumpen er kraftig nok til at holde slangerne fyldt? Det burde den vel?

En pumpe udskiftning er ikke aktuel før jeg skifter hele systemet, fordi jeg lige så vel går op i støjniveau og udseende, og eftersom jeg har et Lian Li PC65 har jeg ikke plads til en pumpe i kabi.

cornerrage

Elitebruger
Tilføjet:
11-07-2005 15:26:16
Svar/Indlæg:
3532/303
Tja, en ny pumpe er din eneste "udvej".. Det er et åbent system. Løftehøjden er vigtig fordi den afspejler trykket som pumpen kan levere. Højere tryk = ordentligt flow i dine snørklede, variable størrelse slanger.

red_martians

Moderator
Tilføjet:
11-07-2005 15:33:33
Svar/Indlæg:
7881/1165
kunne evt købe to reserator-tårne :p :p

Alaza

Elitebruger
Tilføjet:
11-07-2005 15:41:42
Svar/Indlæg:
141/72

Okay, så det vil være nyttesløst at skifte nogen af slangerne ud med mindre jeg også skifter pumpe?

Hah, ja, det kunne være kønt.. specielt til LAN. :P

cornerrage

Elitebruger
Tilføjet:
11-07-2005 15:44:29
Svar/Indlæg:
3532/303
#7 Det kan jeg ikke svare dig på, men er næsten 100% sikker på at det ville hjælpe gevaldigt med en ordentlig pumpe. Der er vidst en der sælger Iwaki pumper lige pt. Desuden sker der jo ikke en rivende revolution inden for pumper, så det er for det meste et sikkert køb hvis du bare starter med at købe noget ordentligt.
#6 + #7 Det ville da se ret blæret ud, kunne få det til at ligne en X-Wing hvis man har fire ;) Det kunne være totalt fedt. Bare lige med en diode eller to i enderne så de kunne skyde.. hehe
Mvh. Rage - Som har fri om 15 min