#43: Er skam selv Voodoo fan og har haft Voodoo1/2/3/5.
Men deres D3D support efter 2000/2001 lod sig altså visse ting ønske. Deres OpenGL var kanon, især med WickedGL driverne.
Glide var så godt dom uddød i 1999.
TnL blev introduceret i mange spil og det faktisk ret hurtigt !.
GF256 kom i slutningen af 1999 og starten af 2000. Evolva var et af de spil som undersøttede TnL i foråret 2000. Situation gjorde det ikke bedre for 3dfx at vi allerede i slutningen af 2000 og start 2001 så mange spil benytte sig af TnL her kan nævnes NOLF, Hitman, Operation Flashpoint, Alice, Ultima 9 mv. I disse spil viste GF256 styrke.
Ikke nok med at Voodoo5 5500 var en fantisk godt kort, så var manglen på TnL et gevaldigt slag mod kortet da mange spil producenter fik øjnene op for TnL.
Voodoo har altid været for mottoet fill-rate is king, og det var også rigtigt i unreal engine baserede spil hvor Voodoo 5 knuste GF256 og GF2GTS.
Forskellen på GF256 og GF2GTS var nu mere end kun ram frekvenser men også antallet at udreninger pr. texel og pr. pixel. GTS = Giga Texel Shading.
Voodoo 5 5500 brillierede i fantastiske effektive FSAA understøttet direkte i hardwaren vhja. jittering-teknikken.
Dette var en drøm for flysimmers som nu kunne spotte fly langt nemmere end før.
Sandheden er at Voodoo 5 5500 kom for sent på markedet og kunne ikke vinde markedsandelse ind som GF256 og GF2GTS allerede have erobret.
Voodoo 5 5500 gav GF256DDR god kamp til stregen og hvis kortet planmæssigt var kommet i 1999 så var situationen måske endt anderledes.
Den uheldige situation var nu at Voodoo 5 5500 skulle kæmpe mod et kort fra den egens generation, men også for den næste i form af GF2GTS. Det er ingen hemmelighed at Voodoo 5 5500 i langt de færreste ting kunne holde med GF2GTS - yderligere slemt var det at Voodoo 5 5500 kun lige kunne holde sig lidt over trit med GF256, men med spiltitler på gaden i starten af 2001 som profiterede af TnL måtte 3Dfx se sig slået.
Voodoo 4 var en ren skuffelse for mange da ydelsen ikke var meget bedre end Voodoo 3 3000, eller for den sags skyld 2x Voodoo 2 i SLI. Kun 32bit understøttelsen var noget nyt (noget Voodoo 5 også understøttede).
Jeg siger ikke at 3Dfx var en fiasko. Nej langt fra, det var jo dem der startede 3D revolutionen med biliniar filtering mv. Men årene 1999 og frem var gevaldigt imod 3dfx. Voodoo 5 5500 var et godt kort, men spilproducenterne tog det ikke til sig, og derved følger køberne af GFX kortene også med i kølvandet.