HDD Spørgsmål..

Diverse d.  13. juli. 2005, skrevet af Bettesp
Vist: 145 gange.

Bettesp

Overclocker
Tilføjet:
13-07-2005 21:24:30
Svar/Indlæg:
109/47
Hey! Nogle spørgsmål omkring hdd:
1) Hvis man har 3 hdd. Kan man så få 2 af dem til at arbjede sammen til Et drev, altså fx. Lokaldisk (C:) imens den sidste hedder Lokaldisk (D:)..?
2) Hvis hdd'en er ved at være fyldt, bliver puteren så generalt langsommere, bare en lille smule?
?:(

vicster

Superbruger
Tilføjet:
13-07-2005 21:26:37
Svar/Indlæg:
178/40
1: mener jeg ikke, men er ikke sikker

2: ja og vis den er meget tæt på grænsen kan det være rimelig meget enda, specielt vis det er dit Boot drev(der hvor windows er installeret)

DEVIL_DK

Elitebruger
Tilføjet:
13-07-2005 21:30:23
Svar/Indlæg:
6531/410
man kan køre det der hedder raid hvis der er en sådan kontroller på ens bundkort ellers kan disse købes løst.

det er klogest at køre raid på to ens diske.

hvis den er fyldt helt op vil maskine have svært ved at få plads til en swap fil og derved køre langsommere.

Bettesp

Overclocker
Tilføjet:
13-07-2005 21:31:26
Svar/Indlæg:
109/47
har kun en hdd nu på 200.. som er delt op i 2... den med windows er der 2gb tilbage og den med resten er der 30gb.. KAn godt være det lyder af meget endnu.. men er ved at ligge film ind.. så det vare ikke længe før der ikke er mere plads.. så skal jeg bare købe en 200gb til?

steen

Elitebruger
Tilføjet:
13-07-2005 21:31:45
Svar/Indlæg:
2870/65
1) Du kan få diskene til at arbejde sammen, hvis du bruger Raid.

Der er forskellige former for Raid. Du kan se en meget kortfattet forklaring her: http://www.ahinc.com/raid.htm.

Her med illustartioner: http://www.acnc.com/raid.html

Hvis du f.eks brugte 2 af disken i Raid, kan du sagtens have den sidste disk uden for et Raid, så den arbejder for sig selv.

2) Det er helt korrekt, at hvis din(e) diske bliver overfyldt, arbejder de langsommere.

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
13-07-2005 21:34:11
Svar/Indlæg:
4112/53
1) Ja, hvis du laver et RAID arrey, med 2 ens hdd, men det kræver man har en RAID controller, der understøtter de to hdd, evt. "krydsningen" af dem, hvis det ikke er samme interface.
Er de to hdd ikke ens, så kan man lave et såkaldt JBOD arrey (Just a bunch of disks), men igen kræver det, at ens hdd controller er en RAID controller, der understøtter dette RAID nivau.
Derudover, så kræver det en ny installation/omformatering, da hdd'ene skal formateres til det RAID nivau de nu er blevet sat til at arbejde i, og det kan man ikke slippe uden om.

2) Hvis hdd er over 80% fyldt, så begynder XP at have problemer med at holde styr på data'ene, da XP bruger de sidste 15% til at holde styr på, hvilke filer der er "aktive". Dette medføre, at XP bliver en pæn del sløvere.
Det kan kun løses på 1 måde: Oprydning på drevet, og få slettet så mange filer, at du kommer under de 80-85% af drevets kapacitet.

Bettesp

Overclocker
Tilføjet:
13-07-2005 21:36:05
Svar/Indlæg:
109/47
Det vil sige.. at jeg bare skal købe en hdd magen til den jeg har.. så skulle de kunne arbejde sammen? med det der "raid" Som jeg ikke lige ved hvad er.. men det finder jeg vel ud af.. :)

DEVIL_DK

Elitebruger
Tilføjet:
13-07-2005 21:39:56
Svar/Indlæg:
6531/410
hold dig langt væk fra raid med så store diske.
skulle der gå noget galt mister du alt data på dem.

det er meget bedre du bare køre dem normalt når du får en disk mere.

så kan du jo flytte noget af din date over på den