Netværksproblem, hjælp søges

Diverse d.  14. juli. 2005, skrevet af computernoob
Vist: 173 gange.

computernoob

Overclocker
Tilføjet:
14-07-2005 09:45:03
Svar/Indlæg:
58/24
Hej

Jeg har fået et problem med mit netværk. Det kom en dag og jegkan ikk finde ud af hva der er galt. Problemet er at jeg har min switch som jo er fint nok. Så har jeg en router fra Cybercity og så har jeg mine 3 maskiner. Her kommer problemet så. Hvis man tager en computer og sætter til switch så er det fint nok men sætter jeg så en maskine mere eller internettet til switchen så ryger alt hva der hedder netværk. Atlså en com + inet = intet netværkskabel til sluttet. com + com = intet netværkskabel tilsluttet på bege maskiner. Har fået ny rputer, prøvet andet switch, prøvet fast ip. intet ser ud til at hjælpe. Håber i har nogen gode bud på hva der er galt. På forhånd takker

steen

Elitebruger
Tilføjet:
14-07-2005 09:55:46
Svar/Indlæg:
2870/65
Det er lidt svært at finde hoved og hale i den tekst du der har sat op.

Normalt gør man som følger:

Routeren fra CC ind i væggens telestik (som vist i manualen).

Fra Ethernet-stikket i routeren trækker du et netværkskabel til den første port i en switch. Undgå at bruge port nummer 2/den sidste port i switchen, hvis switchen er af ældre dato.

Så trækker du netværks-kabler til de computere du skal have på netværket. Kablerne skal være af typen kategori e twisted pairs, men må ikke være crossover-kabler (da crossover kabler kun bruges direkte mellem 2 computere)

Hvis du ikke har pillet i opsætningen i routeren, skulle du kunne lade dine maskiner køre med dhcp-tildelt ip-addresser.

Nu skal du så finde ud af hvilken ip-addresse dine maskiner er blevet tildelt. Ping så den anden maskine for at se om det er hul igennem. Ping dernæst routeren (typisk 10.0.0.1 hos CC). Sidst med ikke mindst pinger du 212.242.40.3 som er CC´s primære dns server.

Hvis du kan pinge hele vejen igennem, er du på I-nettet. Resten er bare en smule til-retning.

Locutus_dk

Superbruger
Tilføjet:
14-07-2005 10:22:35
Svar/Indlæg:
117/2
Nu spørger jeg bare lige dumt.... :e

Det er ikke sådan, at den switch du bruger, har en upload port?
Hvis du bruger upload porten og port 1 samtidig, så virker det altså ikke, da det er samme port. Hvor den ene er til et crossover kabel og den anden er til straight through kabel.

computernoob

Overclocker
Tilføjet:
14-07-2005 10:43:32
Svar/Indlæg:
58/24
Hej igen

problemstilingen er som følger:
Com + inet = ingen netværk på maskinen
com + com = ingen netværk på maskinerne

mener min router er en zyxel 660-r og skal lige sige at det hele har kørt men ligepludselig begyndt alle makinerne at skrive ingen netværkskabel tilsluttet. I min switch bruger jeg port 8-7-6 til maskiner og uplink til routeren.