DVI vs RGB/D-Sub

Diverse d.  16. juli. 2005, skrevet af Hitman1973
Vist: 216 gange.

Hitman1973

Elitebruger
Tilføjet:
16-07-2005 14:56:22
Svar/Indlæg:
1028/33
Hola Folkens..

Jeg står og skal til at købe min Første TFT skærm.. det bliver enten en BenQ eller Samsung men,,, skal det være 17 eller 19".

Sys jeg har læst meget om at der bliver dårliger billede på 19 da de to har samme opløsning?

Og da en af disse skærme skal sidde på enten et X850XTPE eller et 7800 vil jeg høre om der vil være en stor Forskel på DVI og RGB

På forhånd tak for svarne :)

PS. Har læst en del tråde om det her på oc, men sys ikke man er blevet meget klogere af det :)

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
16-07-2005 16:56:29
Svar/Indlæg:
4120/115
Pixel størrelsen er ofte en del større på 19" panelerne, og derfor har de somregel den samme native opløsning... Så kan man jo ledes til at sige at 17" har et finere og mere udviklet panel 😉

For at forstå forskellen på VGA/RGB og DVI, så skal man jo være klar over at RGB (Red Green Blue), er lavet direkte til billedrør, da signalerne går direkte til hver af de tre farver, derudover er der i et VGA signal, nogle synkroniserings signaler, som f.eks. horisontal og vertikal sweep signal... Men det vil jo i bund og grund også sige at det jo er et analogt signal, og signalet bliver genereret af de konvertere der sidder på ens grafikkort! Derimod DVI, det er et digitalt signal, som først fortolkes af konverteren, eller elektronikken i skærmen...
hvad der er bedst er jo et godt spørgsmål... men det kommer jo helt an på hvilken elektronik der sidder på henholdsvis grafikkortet og i skærmen, alt efter hvilket der er at bedst 😉 Desuden er et analogt signal jo en del mere følsom i signal vejen, så ofte foretrækker man jo DVI hvor det er muligt...

espeholt_jr

Elitebruger
Tilføjet:
16-07-2005 21:27:03
Svar/Indlæg:
2175/186
DVI er bedst til TFT

DVI er bedst til CRT skrærme (hvis det er samme konvertere i henholdsvis skærm og gfx)... dog er det meget svært at finde en dvi crt, og er egentlig også lige gyldigt ;)

Men altså, har selv TFT, og ved VGA oplever jeg til tider dele af skærmen som ikke er perfekte, de fader lidt... ikke meget men lidt... der er intet ved dvi signalet... kommer så også an på hvor meget støj der er omkring ledningen, og hvor godt den er afskærmet

red_martians

Moderator
Tilføjet:
16-07-2005 21:39:22
Svar/Indlæg:
7881/1165
jeg oplever oftest en smule uskarpt billede, især i 2D, når man benytter det analoge signal. Med DVI-d står billede knivskarpt!

Hitman1973

Elitebruger
Tilføjet:
17-07-2005 17:04:35
Svar/Indlæg:
1028/33
takker for svarne,,, nu har jeg været så smart, da det jo er min første TFT at købe en brugt RGB only,,, Samsung 710n 17"

Så bliver det til DVI når jeg køber mig en BenQ :)