RAID setup.

Diverse d.  16. juli. 2005, skrevet af Tech Show
Vist: 172 gange.

Tech

Superbruger
Tilføjet:
16-07-2005 19:13:11
Svar/Indlæg:
297/73
Hejsa,

Er ved at samle en ny PC hvor jeg har 2 stk's SATA WD HD på 200gb.
Jeg har connected dem på bundkortet i SATA RAID 1 og 2.
Så har jeg fulgt vejl. i bruger manualen og været inde i BIOS og sætte Silicon RAID til RAID mode (ASUS bundkort).
Og derefter genstartet og trykket ctrl-s/F4 for at komme ind i silicon raid menuen, sat et RAID 0 system op der efter vejledningen.
Men når jeg så sætter min Windows XP disk i for at installere det, så loader den først alle de der ting ind, og når den så er klar, så spørger den om jeg vil installere Windows og jeg trykker enter, og derefter siger den at der ikke HD er sat til computeren og den vil derfor afbryde installation.

Hvad gør jeg galt?

Der er ingen IDE HD connected....

Please help....

steen

Elitebruger
Tilføjet:
16-07-2005 19:18:40
Svar/Indlæg:
2870/65
Enkelt nok...du bruger en forkert driver.

Hvis du vil installere på et raid, skal du bruge raid driveren ved F6 under install....ikke den normale sata driver.

Der kan ikke ske noget ved at stikke installationen begge drivere typer (på 2 forskellige disketter). Den snupper kun den den skal bruge....på den igen.

Tech

Superbruger
Tilføjet:
16-07-2005 19:36:13
Svar/Indlæg:
297/73
#1 Hvad er det for en driver du snakker om?
Er det når man er ved at installere windows? Trykker man så F6 der?

Chepard

Superbruger
Tilføjet:
16-07-2005 19:40:26
Svar/Indlæg:
42/0
Ja - lige efter du har trykket på knappen for at starte på cd' lige i det den begynder at loade, vil du nederst på skærmen kunne læse: tryk F6 for at installere 3.parts driver eller noget lign. Her skal du trykke F6, samt have din diskette klar :)
Når så den har loadet det hele, vil den lede på disketten, og vise en liste over alle de drivere fundet ;) - her vælger du så den du skal bruge, er du i tvivl, så bare load dem alle op (du kan loade flere efter du har loadet den første :))
Herefter burde du kunne se dit array inde hvor xp viser harddiskene (og pladsen) her kan du være heldig de hedder noget med raid, men ellers kan du altid kende dem på størrelsen.

Tech

Superbruger
Tilføjet:
16-07-2005 19:49:51
Svar/Indlæg:
297/73
#3 ja ok tak. Tror jeg er med nu.
Men syntes bare ikke at kunne finde nogen diskette hvor der står noget med RAID driver på.... ?
Er det noget man skal hente på nettet eller hvordan?

Tech

Superbruger
Tilføjet:
16-07-2005 21:43:20
Svar/Indlæg:
297/73
Ok nu har jeg fået installeret Windows.
Men i min stifinder kan jeg se alle de partitioner jeg har oprettet som ialt udgør 400gb. Hver Western digital HD er på 200gb.
Men da det er RAID 0 jeg køre, burde jeg så ikke kun kunne se 200gb?
Når jeg ser på egenskaber på drev C, så står der godt nok RAID 0 Silicon Image RAID på den.
Og i Disk håndtering kan jeg kun se 1 disk og ikke 2.

Lyder det til det er sat op rigtigt, eller er der noget galt siden jeg kan se 400gb plads ved RAID 0?

steen

Elitebruger
Tilføjet:
16-07-2005 22:08:54
Svar/Indlæg:
2870/65
Når du har sat 2 diske op i raid (hvad enten det er raid 0 eller 1 eller raid 5 for den sags skyld) kan du kun se et drev...det er jo det der er hele meningen med historien.

Sætter du et raid 0 op, kan du se den dobbelte størrelse (2*186 = 372 GB)...og du kan se størrelsen i Disk Management/Disk Håndtering (under computer management).

Sætter du raid 1 op (spejling) vil du kun kunne se samme størrelse som een af diskene=186 GB.

Driveren (den nyeste) kan du finde i producentens download sektion....eller på den medfølgende cd-rom med drivere...du skal bare finde den og lægge den ud på en diskette.

Du kan lægge flere drivere på efter du har trykket på F6, efter den første driver, ved at trykke på S...så spørges der efter næste driver. Når du har loadet alle dine sata/scsi drivere, trykker du på Enter for at fortælle at du ikke ønsker at installere flere drivere.

Tech

Superbruger
Tilføjet:
16-07-2005 23:22:10
Svar/Indlæg:
297/73
Tusind tak for alt hjælp... det er up and running... jeg siger tak...