Jeg har det lidt mærkeligt med at i anbefaler gutten at købe brugt hardware, hvori ligger gevinsten i det?
Jeg tror at han som firma er interesseret i at kunne få noget med kvittering eller faktura på, så han ikke skal til at rode med "jeg lover dig det virker".
Så meget sparer man heller ikke ved at købe brugt.
Køb hellere lidt mere fornuftige ting, fra ny af.
Jeg ville kunne anbefale enten P4 eller AMD, hvad man nu lige gider. Jeg tror ikke din far er sådan en super-bruger, der nogensinde vil kunne mærke forskel på P4 eller AMD, så vælg efter prisen, det vil han nok påskønne.
Men bare som basis-system:
3.0GHz P4/3000+ A64
1GB PC3200 (det koster vel 700kr for noget value, og det er jo fint)
bundkort - vigtigste krav er vel onboard LAN og PCI-E (som alle nye bundkort har anyways...find et der passer i pris og features)
Et passivt kølet gfx er vejen frem. Alle gfx der bliver lavet i dag, er alligevel mere end rigeligt til at vise flash-film fra nettet og de små animationer der er i word. Passiv køling er vigtigst, siden et lavt
støjniveaue vil være en fin bonus til en arbejdscomputer. Nogle GFX kort har det med at larme meget med standardkøleren, derfor anbefaler jeg dig noget passivt kølet fra fabrikken, så slipper du også for at sidde og fedte med en zalman eller lign.
Harddisk skal han bare købe noget til omkring de 1000kr. Mit personlige valg falder på en Seagate S-ATA disk med 8MB cache, fordi jeg kan lide mærket. Andre har muligvis andre oplevelser, som også bør respekteres. I sidste ende er det dig der bestemmer, hvilket fabrikat du kan lide, så vælg en disk til de 1000kr på 7200rpm.
Muligvis kan man finde sig en dejlig støjsvag strømforsyning, men køb ikke noget passivt kølet - jeg har set et par tests hvor de skulle larme lige så meget som de der er kølet med blæsere, og så slemt er det nu heller ikke med dem alligevel.
Mvh. Uffe