Gfx og ram spg.

Diverse d.  17. juli. 2005, skrevet af Juvic
Vist: 130 gange.

Juvic

Superbruger
Tilføjet:
17-07-2005 22:38:48
Svar/Indlæg:
603/79
Hey alle

Jeg sælger mine nuværede ram her i weekenden - da 512mb simpelthen er for lidt.... ! Desvære er penge pungen ikke til at jeg kan købe tilsvarende ram - eller andre af samme kvalitet - i et 1 gb sæt.

Derfor vil jeg spørge om jeg ville kunne mærke stor forskel - hvis man ser bort fra den ydelses forskel der er fra 512mb til 1024mb - hvis jeg køber disse G.SKILL ram istedet ?

http://www.shg.dk/link.asp?got...

P.s. Det er nok begrænset med OC-potientiale i min Shuttle, men det er heller ikke det primære... ! Men disse ram er jo ikke ratet til 2-2-2-5 som mine nuværende er - så er der (stor) forskel her ?

Det var ram spørgsmålet - nu til gfx spørgsmålene !

Jeg har erhvertet mig et x800xl gfx, er meget glad for det. Dog er jeg lidt forviret over en ting, nemlig det at man f.eks. på det noget ældre gfx 9800XT kunne se gfx kernens temp i selve driveren. (mener jeg da i hvert fald man kunne) Dog kan jeg ikke finde dette i min driver <-- Den nyeste fra ATI 5.7 uden CCC !

Sidst men ikke mindst vil jeg spørge om nogle af jer har erfaringer, med denne køler:

http://www.shg.dk/link.asp?got...

Har kun hørt godt om de tidligere modeler, og da mit ASUS x800xl's stock blæser ikke er særlig effektiv samt lydløs overvejer jeg på det kraftigste at invistere i overstående... !

Temps på GFX ( målt med ASUS SmartDoctor - hvilket er beregnet til at styre stock køleren og ikke en anden f.eks. overstående køler. Derfor - hvis jeg instalere en ny køler - mister jeg temperatur målings funktionen, så endnu engang ville jeg gerne hvis det kunne ses i ATI driveren et sted) er :

Idel: 43-46
Load: 56-58

Hvortil cpu og system ligger på (Målt med nTune monitor - da MBM5 ikke understøtter min Shuttle's motherbord (kaldet FN25) Desvære.!

CPU:
Idel: 29-34 (med Cool n¨Quiet)
Load: 44+

System:
Idel: 41
Load: Ikke helt klar over - men i hvert fald et godt(!) stykke over Idel - Sjovt nok 8)

Til sidst vil jeg spørge om jeg ikke godt kan regne med et syneligt fald i temperaturene hvis jeg installere den gfx køler ? Mht. cpu/system og selfølgelig gfx/ram temp?

Mvh
Juvic!

Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
17-07-2005 23:05:26
Svar/Indlæg:
6052/189
Det at dine nye 1gb ram kører med lidt højere timings vil du ikke kunne mærke.. det vil måske kunne ses i benchmarks..

Men du vil tydeligt mærke forskel at få 1gb ram i, istedet for 512..

Dine programmer vil starte hurtigere, og windows vil generalt opføre sig hurtigere. Dine spil vil loade hurtigere. Specielt spil som Farcry og HL2..

Juvic

Superbruger
Tilføjet:
17-07-2005 23:29:23
Svar/Indlæg:
603/79
#1 okay, også hvad jeg havde calkuleret med :) Var bare bekymret mht. timnings ovs..

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
17-07-2005 23:47:09
Svar/Indlæg:
3346/81
Du kan evt. prøve at downloade Atitool og sætte den op - der kan du få smidt temp. ned i værktøjslinien, på samme måde som MBM5 - de er ikke afhængige af hinanden.

Mht. til temperaturen er jeg sikker på at du vil få lavere temperatur - Sapphire anvender den i øvrigt som standardkøler.

Tomgun

Juvic

Superbruger
Tilføjet:
18-07-2005 00:16:05
Svar/Indlæg:
603/79
Okay tak for info'en.. Er jeg helt of track mht. aflæsning af gtx/ram temp i driveren ? ER de (læs: ATI) gået fra det igen ?

Prøver det med ATI-Tool !