"knækket" hængsler på

Diverse d.  18. juli. 2005, skrevet af Ice-cold
Vist: 210 gange.

Ice-cold
 
Superbruger
Tilføjet:
18-07-2005 12:53:37
Svar/Indlæg:
110/21
Plastikken omkring hængslerne på min bærbar er revnet. Bærbaren er lidt over et år gammel og er derfor inden reklamationsretten. Jeg har været meget varsom med den bærbare, så den ikke har lidt overlast. Derfor må det være en fabrikationsfejl. Men hvordan undgår man at forhandleren blot siger, at det en mig som har været for voldsom og derfor gælder garantien ikke?
Hvad skal jeg gøre for at få den repareret/få en ny uden betaling - hvilket jeg har ret til?

@ngler
 
Redaktør
Tilføjet:
18-07-2005 13:29:38
Svar/Indlæg:
4033/364
well kommer lidt an på hvilken model du har.. fx HP har en udvidet garanti..

Det der er , er at du skal kunne bevise at du ikke har mishandlet varen - jeg vil mene at 1 års brug IKKE er almindeligt slid (har selv en toshiba 300Mhz fra 98 og der er hængslerne ok) og derfor vil dit krav være rimeligt.

Dine rettigheder er:

1) Sælger har RET til at prøve at lave den
2) Hvis han ikke kan afhjælpe fejlen (man siger normalt indenfor 3 gange) så kan du/sælger :
- Bytte til en tilsvarende (ny! - IKKE en model som de ellers har Rep. på.. har været ude for at der er producenter som bryder netop dette punkt ) model (du er IKKE tvunget til at tage en model som IKKE kan det samme og har samme specs)
- Hæve købet og få købssummen tilbage
- Få nedslag i prisen


Hvis sælger er umulig har du så muligheden for at klage til forbrugerstyrelsen (koster hvis 150-300kr eller noget i den retning) , da købet er over 500kr..



DxB^
 
Superbruger
Tilføjet:
18-07-2005 13:43:10
Svar/Indlæg:
183/26
Hvilken bærbar var det? Jeg var nemlig ude for det samme med en zepto 2515. Det var dog inden et halv år det skete...