Det indlysende svar på en spontan genstart under 3d bench er som der er blevet sagt en ustabil psu. Din psu kan i øvrigt sagtens ha "nok" watt på papiret, men alligevel ikke IRL. Måske er den opgivet som 400W @ 25°C og i kabinettet er den nok nærmere end 40-50°C og yder måske omkring en 200-250W? Jeg ved det ikke, men bare fordi den er på 400W eller 550W er det ikke sikkert at den er god nok. Det kan også være at du har for meget load på 12V i forhold til hvad den kan klare der. Det er faktisk ikek til at sige med sikkerhed, med mindre du prøver en anden, og bedre psu, for at se om den kan klare det uden problemer.
Det kan dog også være et spørgsmål om at din cpu skal have flere volt, eller at dit grafikkort er ustabilt, evt. et driver problem som ikke bemærkes under prime eller memtest.
Det kan også være noget så simpelt som varme ophobning. Måske er din cpu stabil når det kun er den der bliver presset max. Når du begynder at køre 3d tests afgiver dit grafikkort også en masse varme, den kommer oveni den varme som din cpu afgiver, og så er din cpu lige pludselig 2-3 grader varmere og det var måske lige det der skulle til at smide den over grænsen for hvor den er stabil. Måske er det dit bundkort der ikke kan klare at levere så meget strøm på én gang? Det kan enten skyldes psu eller at der skal skrues op for lidt spændinger hist og her.
Jeg plejer altid at køre både dual prime OG 3dmark på én gang når jeg tester for stabilitet, netop fordi så får jeg en maksimal varmeafgivelse der bedst reflekterer den man oplever under spil.
BTW: Den der watt calculator er da for vild. Ifølge den skal jeg bruge en psu på mindst 724W, og så har jeg ikke engang regnet mit 80W peltier med.... :e :e