USB over ethernet

Diverse d.  19. juli. 2005, skrevet af DragonOne
Vist: 409 gange.

DragonOne

Superbruger
Tilføjet:
19-07-2005 11:04:44
Svar/Indlæg:
240/44
Hej der..

Jeg ved det er muligt at transportere et usb-signal over ethernetkabel. Spørgsmålet er bare hvordan man bedst gør det!!!

Sagen er, at jeg vil have en computer stående ca. 15 meter fra stedet hvorfra den skal betjenes.

Umiddelbart havde jeg tænkt mig, at der skulle bruges et trådløst tastatur med en usb-reciever..

Min tanke var så, at klippe et han/hun usb-kabel over og smide det et par RJ45-stik på enderne og køre signalet over mit netværk.
Dvs. at jeg, i teorien, ville kunne sætte det op som følger:

tastatur reciever -> usb-hun stik med RJ45 -> ethernet -> RJ45 med usb han -> computer

Vil det kunne lade sig gøre?

Systemet skal køre point to point, dvs. der kommer ikke nogen netværksswitche imellem...

Silent

Skribent
Tilføjet:
19-07-2005 11:17:39
Svar/Indlæg:
3223/205
-> #0 Hvor køber du ikke bare en booster, så du kan forlænge signalerne via ethernet?

DragonOne

Superbruger
Tilføjet:
19-07-2005 11:59:47
Svar/Indlæg:
240/44
Silent Sniper -> jeg er ikke lige med.. jeg går ud fra, at jeg stadig skal have signalet fra USB ud i ethernet?

Hvis man booster, er det i grund og bund så ikke bare at forstærke signalet og dermed forlænge den afstand signalet kan bæres?

Er der forresten ikke noget om, at man kun anbefaler op til 5 meter på USB uden "forstærkning"?? :(

Seraph

Elitebruger
Tilføjet:
19-07-2005 12:26:44
Svar/Indlæg:
624/55
En nem løsning smid et usb forlænger kabel mellem recieveren og tastaturet/mus, så læggger du bare recieveren max 6 meter fra tastatur/mus og bingo. hvis du altså kan lægge recieveren i mellem...

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
19-07-2005 12:38:36
Svar/Indlæg:
4033/364
i teorien kan det måske fungere, men

USBkabler fører også strøm, og medmindre du har Power On Ethernet så mener jeg ikke spændingen i netkabler er høje nok og selvom du har POE så ved jeg ikke lige om det er kraftigt nok..

går ud fra at det er til noget mulitimediacenter til fjernsynet????

for så kan du fx bruge bluetooth i stedet (dem med lang range) - kan evt. forbedre rangen ved at langt USB kabel og BT adapter - så den er tættere på keyboard eller hvad du nu bruger som BT styreenhed (bemused til symbian BT foner er også ret fedt ;) )

Silent

Skribent
Tilføjet:
19-07-2005 12:48:53
Svar/Indlæg:
3223/205
-> #2 Tror jeg har misforstået dit inlæg i #0.
Jeg forstod det sådan at du havde din PC stående på punkt A og du derefter gerne ville kunne styre PC'en 15m fra punkt A, således at du ville have forlænget dit skærmsignal/mus/tastatur osv det var derfor jeg mente en bosster ville være dette rette valg.

http://www.danbit.dk/produkter...

Hvis du vil forlæneg dit usb kabel med mere end 5m skal du bruge en form for forstærkning:
http://www.danbit.dk/produkter...

DragonOne

Superbruger
Tilføjet:
19-07-2005 13:49:37
Svar/Indlæg:
240/44
@ngler -> Det er ganske rigtigt et media-center jeg vil lave.. Jeg har også overvejet Bluetooth jeg tror ikke at en bluetooth dimmer vil kunne række hele vejen til mit serverrum, der kommer til at være placeret i en anden bygning.. yderligere er jeg ikke så lun på ideen om, at skulle have en eller anden USB samling liggende et sted på føringsvejen - derfor var det mere tiltrækkende at benytte noget cat5e.. :)

det kan nemlig komme til at køre mellem de punkter jeg har udset mig ;)

Silent Sniper -> en booster i den størrelsesorden som du linker til i det første link, tror jeg er overkill - om end ikke andet så økonomisk.. det er kun mus og tastaturet-signalet der skal transporteres ;) jeg synes dog stadig at det er ret pebret at give 1600,- for en adaptor af den slags...

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
19-07-2005 14:06:52
Svar/Indlæg:
4018/217
bare køb en usb forstærker og forlæng kablet fra den med cat5e det skulle nok virke! bare leg de to data ledninger i et par og + og - i et andet par. Så skulle det virke bare placer den der forstærker lige der hvor ledningen går ned i jorden fra dit server rum.
ps du må gerne skrive en tråd om hvordan det går har nemlig tænkt at gøre noget af det samme.

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
19-07-2005 14:07:15
Svar/Indlæg:
4018/217
man kan hvist få dem for 150kr

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
19-07-2005 15:44:59
Svar/Indlæg:
4120/115
Du kan IKKE sætte usb sammen med dit ethernet uden en konvertering!!!!! Det er altså ikke nok bare at sætte nogle andre stik på!

Men jeg køre lige pt. med et usb kabel på 15m. og det har ikke givet anledning til nogen problemer overhovedet, så du kunne jo prøve det 😉

http://www.burn-it.dk/index.ph...

DragonOne

Superbruger
Tilføjet:
19-07-2005 16:02:03
Svar/Indlæg:
240/44
micma18 -> jeg kan ikke lige se hvorfor man egentlig ikke burde kunne gøre det??? umiddelbart ville et RJ45 stik udgøre det for et alm usb?? selvfølgelig ikke når det skal ind i maskinen igen.. men ellers?

Skyldes det kobberet i cat5e's tykkelse??? det er installationskabel der skal bruges, dvs. det er faste ledere i kablet og ikke en snoet tråd... :)

Synes ellers det er fedt at se, at du har opnået 12 meter uden forstærkere.. det giver da lidt håb et eller andet sted :e

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
19-07-2005 16:10:21
Svar/Indlæg:
4120/115
Du kan sagtens bruge selve kablet som leder for usb'en! Men du kan ikke sende et usb signal igennem et ethernet...

bornholm

Elitebruger
Tilføjet:
19-07-2005 16:39:46
Svar/Indlæg:
2958/84
Når du har et server rum, hvorfor så ikke køre netværk over elnetet, hved ikke hvad det koster, men det kunne da være løsningen, så er det lige meget hvor du er så er der altid forbindelse til server og internet 8)

DragonOne

Superbruger
Tilføjet:
19-07-2005 22:21:24
Svar/Indlæg:
240/44
micma18 => det bliver også forbundet som point to point, dvs. uden om alle switche.. ;)

Fordelen for mig i denne sammenhæng vil være, at mit X-felt sidder (eller kommer til det ihvertfald) i samme rack som den medie-server hvortil usb'en skal tilkobles :)

Jeg vil give dig fuldstændig ret i, at såfremt man sendte usb-signalet gennem en switch, så ville det ikke komme til at fungere.. :) jeg er endda bange for, at der ville være risiko for at brænde porten i switchen af pga. de 5 volt der er i USB'en :e

Anyway så skal det testes.... jeg har ca. 10 meter installations cat5 liggende, diverse stik mm.. så mangler jeg bare et han-hun usb kabel med type A stik i begge ender.. :)

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
21-07-2005 02:07:14
Svar/Indlæg:
4033/364
hmm vil stadig sige Bluetooth er den bedste måde ....

DragonOne

Superbruger
Tilføjet:
21-07-2005 22:02:04
Svar/Indlæg:
240/44
okay.... så er jeg igang med forsøget..

Jeg sidder nu med ca. 9 meter Cat5E installtionskabel hvor der er monteret RJ45 stik.
Jeg har efterfølgende taget et USB AA kabel, klippet over og monteret et RJ45 stik på, således at de 4 ledere i kablet - rød, grøn, hvid og sort er forbundet.

Problemet er, at jeg ikke får noget signal på USB'en igennem - har prøvet at sætte en usbpen på kablet.

jeg har testet mit cat5 kabel og der er tilsyneladende hul igennem (et 100Mbit ethernet benytter kun 4 af lederne hvis jeg husker rigtig.. )

Har derudover testet med et cat5 kabel med RJ45 stik i begge ender på en længde omkring 10 cm. og der er heller ikke hul igennem..

Er der noget i USB-kablet jeg har overset? de 4 ledere var skærmet med folie og der er noget metaltråd uden om det igen.. skulle de også have været med igennem mit usb-hack???

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
21-07-2005 22:08:36
Svar/Indlæg:
4120/115
prøv evt. at bruge et snoet par til -data og +data

Deep

Superbruger
Tilføjet:
21-07-2005 22:36:50
Svar/Indlæg:
507/141
Det er yderst usandsynligt at du kan få USB-kommunikation til at køre over så lange afstande. Længdebegrænsningen har iøvrigt ikke noget med signaltab at gøre, problemet er med timingen - USB er jo kun beregnet til meget korte afstande, så de "forstærkere" der nævnes er egentlig ikke forstærkere, men blot enheder der "genopretter" den korrekte timingsekvens.

Så vidt jeg husker kan man have op til 5 segmenter af hver 5 meter med de "signaloprettere" mellem hvert segment - men måske blander jeg Ethernet teori ind i det.

Prøv at kigge på FAQ'en på USB.org - der står mange brugbare hints.

bornholm: Du mener sandsynligvis "Powerline Communication" - som jeg faktisk har testet fornyligt på HWT. Det er dog ethernet over netledning, ikke lige det der efterspørges i denne tråd.

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
21-07-2005 22:58:55
Svar/Indlæg:
4120/115
Den holder vist ikke helt i "længden" 😉 Timeingen har jo meget med kablet at gøre, for induktionen og kapaciteten i kablet, er jo sigende for hvor langt tid stige og falde tiderne er, for den digitale puls...

Nu kender jeg overhovedet ikke noget til de usb forstærkere, men vil da tro at de bare er en form for smith trigger, som du self. også siger, retter op på, og strømforstærker pulserne...

DragonOne

Superbruger
Tilføjet:
21-07-2005 23:46:36
Svar/Indlæg:
240/44
godt så..

har testet lidt igen på mit 10 cm. "lan"..

har lige prøvet at sætte en usbhub på , således at den er placeret længst væk fra computeren (en af dem der har egen strømforsyning).. det hjalp ikke.. er lidt i tvivl det kan være pga rj45 stikkene på usb kablet ikke giver ordentlig kontakt, for der er fint hul igennem cat5 kablet..

hmmm det kunne være at jeg skulle overveje at ofre et patch kabel nu jeg alligevel er igang..

kunne det tænkes, at placeringen af USB-hub'en? dvs. at den skal stå nærmere computeren??

bornholm -> jeg har overvejede dengang det kom frem herhjemme.. jeg synes stadig etableringsomkostningerne er for høje

DT -> god ide at kigge der.. :i :r takker ;)

Deep

Superbruger
Tilføjet:
22-07-2005 00:34:54
Svar/Indlæg:
507/141
micma18:
USB.org's FAQ snakker om "propagation", altså udbredelse, og at det er det der forhindrer så lange kabler. De nævner intet om at impedans og/eller kapacitet i kablerne har nogen indflydelse.
Det er altså ikke på grund af spændingstab eller "misdannede" pulser at signalet forsvinder...

Q2: Why can't I use a cable longer than 3 or 5m?
A2: USB's electrical design doesn't allow it. When USB was designed, a decision was made to handle the propagation of electromagnetic fields on USB data lines in a way that limited the maximum length of a USB cable to something in the range of 4m. This method has a number of advantages and, since USB is intended for a desktop environment, the range limitations were deemed acceptable. If you're familiar with transmission line theory and want more detail on this topic, take a look at the USB signals section of the developers FAQ.

2. I want to build a cable longer than 5 meters, why won't this work?

A: Even if you violated the spec, it literally wouldn't get you very far. Assuming worst-case delay times, a full speed device at the bottom of 5 hubs and cables has a timeout margin of 280ps. Reducing this margin to 0ps would only give you an extra 5cm, which is hardly worth the trouble.

DragonOne:

Prøv som de siger i den FAQ at sætte flere USB hubs op, så hvert kabel mellem dem kun er 3-5 meter. Det er en grim metode, men det er altså heller ikke formålet med USB, det her...
Jeg ville dog selv foreslå remote control med VNC eller lignende.

HAM

Superbruger
Tilføjet:
22-07-2005 09:31:23
Svar/Indlæg:
94/4

Jeg er ret sikker på at - lederen er den skærm der er i usb stikket..

Så jeg vil mene at du også skal ha den med i dit rj45 stik..

HAM SELV

DragonOne

Superbruger
Tilføjet:
22-07-2005 11:05:44
Svar/Indlæg:
240/44
Deep Thought -> det duer ikke med usb hubs eller forstærkere hele vejen.. desværre.. kablet skal føres gennem væggen, over loftet osv. osv. før det ender i mit X-felt..

Ham Selv -> will try :) ved ikke lige hvordan jeg kan klemme folien ind i et rj45, men jeg vil da lige lege videre ;)

HAM

Superbruger
Tilføjet:
22-07-2005 11:09:59
Svar/Indlæg:
94/4
#22 kan du evt. lodde en delning på folien??

HAM SELV

DragonOne

Superbruger
Tilføjet:
22-07-2005 11:45:19
Svar/Indlæg:
240/44
det er da værd at overveje, men jeg er ikke helt sikker på, at det vil kunne sidde fast på det folie.. det minder lidt i konsistens som det folie der er inde i en cigaretpakke.. :l

ved nærmere eftertanke så tror jeg ikke at folien er ledende.. den adskiller mere lederne fra trådene uden om...

kablets opbygning :

ledere (hvid-sort-grøn-rød) | folie | trådnet | plastkappe

kan det ikke tænkes, at det var det trådnet der kunne være ledende???

Hvidgaard

Elitebruger
Tilføjet:
22-07-2005 13:26:59
Svar/Indlæg:
1548/24
#DragonOne

Jeg vil umiddelbart tro at det den USB->RJ-45 converter gør er at bruge usb portens strømforsyning til at lave signalet om til et der kan transporteres over længere afstande :l

1545,- uden moms er jævnt mange penge at bruge på det, men kan desværre meget vel vise sig at være den eneste brugbare løsning :x

Ellers er der ikke andet for end at søge internettet tyndt for en løsning :00