For godt 2 måneder siden skrev jeg på www.hol.dk en tråd omkring køb af TV-kort - efter en lang række tråde besluttede jeg mig for at købe det valgte kort - Plextor TV402U - der var ingen problemer med bestillingen og leveringen - men da jeg fik kortet blev jeg voldsomt skuffet over dets ydelse - jeg valgte derfor at skrive til firmaet for at gøre brug af min 14-dages returret - jeg skrev ovenikøbet i lang forklaring herpå til dem, jeg copy/paster nu vores mail korrespondance der er temmelig lang - men efter min mening også taler for sig selv - og hvorfor man skal holde sig fra pågældende firma, jeg starter med min oprindelige mail hvor jeg påråber mig min 14-dages returret:
[I]Hej
Bestilte 06-06-05 et Plextor TV kort, PX-TV402U i jeres online shop
Efter at have modtaget kortet og prøvet det i 2 dage må jeg indrømme at være meget utilfreds over kortet, ikke pga. jeres service, men på grund af kortet generelt
Det viser sig at den WDM-driver som leveres med kortet reelt ikke er i stand til at formidle kommunikation mellem andre programmer end den bundlede software der følger med, og som mildest talt er noget af det ringeste jeg har set, nogensinde (selvom jeg ikke plejer at forvente meget af bundlede pakker)
Frameraten er ekstrem lav (min fodboldsoplevelse med Danmark-Albanien i går blev nærmest et lysbillede-show), billedkvaliteten ikke synderlig god, programmet er ufattelig tungt at arbejde med, der er en stor forsinkelse hver gang programmes skal startes eller lukkes, og desuden en delay på kanalskift der er uaceptabel (selv taget i betragtning af at det skal gå igennem en hardware-encoder), softwaren tilbyder desuden ikke ændring, sletning eller redigering i kanalerne, medmindre man er haj til at lege rundt i godt gemte kanal-filer rundt omkring på computeren og desuden sluger programmet en ufattelig masse CPU-kraft (paradoksalt idet man køber en hardware encoder for at undgå at spilde systemressourcer)
Udover det tilbyder driveren ej heller variabel bit rate på hverken MPEG-2 encoding eller DivX // MPEG-4, den timeshifting der reklameres med fungerer ej heller med divx men derimod kun med det forældede MPEG-2 format
Fjernbetjeningen der følger med kan ej heller omprogrammeres eller omkonfigureres til at understøtte andre programmer en ovenstående WinDVR 5.0
Desuden kan der heller ikke reelt brændes direkte fra fjernsyn ned på DVD, idet et helt andet program (der absolut ikke er beregnet til at se TV) skal startes og det andet lukkes ned
Envidere tilbyder DivX encodings-processen ikke at man kan se fjernsyn på den kanal som tuneren optager fra
Jeg forstår i ikke har noget at gøre med Plextor kortet, eller den support der for den sags skyld følger med, men dette kort er simpelthen så hamrende elendigt at jeg for første gang har besluttet at gøre brug af den 14-dages returret jeg får ved at købe et produkt over internettet, følgelig er alt udstyr fra pakken pakket op, men alle indpakninger, plastikposer o. lign. er bevaret som intakt, således at varen kan pakkes ind som da den blev modtaget, jeg forventer derfor ikke at kortet bliver vurderet af jer, som værende forringet i værdi.
Jeg ved godt i højest sandsynlig ikke har umiddelbart indgående kendskab til kortet og dets funktioner men følte jeg blev nød til at argumentere hvorfor jeg vælger at gøre brug af min 14-dages returret på dette produkt.
Da jeg ikke fandt muligt at kontakte jer pr. telefon, og jeg ikke umiddelbart på jeres sider har fundet regler vedr. returret, vil jeg tillade mig at afvente jeres instrukser i hvordan jeg skal forholde mig mht. ibrugtagen af min 14-dages returret.
På forhånd tak (navn fjernet)[/I]
Svaret kom prompte en time senere:
[I]Hej Lars
Der er desværre ikke returret på produktet, idet software er taget ibrug.
Produktet har ydermere været taget ibrug.
Mvh
(Navnet er fjernet) InterCon Data[/I]
Jeg fjerner med vilje ikke "Lars" idet det ikke er mit navn - supporteren havde tydeligvis været hurtigt ude med sit svar. Imidlertid var jeg ikke enig i hans konklusion og skrev derfor straks en ny mail tilbage:
[I]Hej (navn fjernet)
Mit navn er (navn fjernet) så jeg ved ikke om du har forvekslet min ordre med en anden.
Jeg mener ikke at din udlægning af 14-dages returetten tilsvarer hverken den der opgives på jeres side, eller den der er gældende i forhold til forbrugerlovgivningen, såfremt varen ikke må afprøves, er hele denne returret jo omsonst, og slet ikke forskellig fra den man kan finde i butikker. Softwaren taget i brug er for øvrigt kun den medfølgende, og ikke registreret nogle steder, den kan næppe tages i brug til andre formål.
Jeg synes du bør konsolidere dig med en person i firmaet som har nærmere forstand på forbrugeretten, og såfremt vedkommende er enig i din udlægning, kontakte forbrugerrådet og høre om de er enige.
Såfremt vi ikke kan opnå en konsensus om returrettens fortolkning, vil jeg gerne hurtigt have besked, så jeg har mulighed for at sende et brev til jeres postadresse i morgen, og har tid til at starte en eventuel klagesag ved forbrugerrådet.
På forhånd tak[/I]
Igen kom svaret prompte:
[I]Hej (navn fjernet)
Beklager hvis jeg skrev forkert navn
Vi mener så ifgl Forbrugeraftalelovens § 12, stk. 3 Ved aftale om køb af lyd- eller billedoptagelser eller edb-programmer gælder den i stk. 1 nævnte fortrydelsesret kun, så længe forbrugeren ikke har brudt forseglingen
Er gældende jf. vores salgs- leveringsbestemmelser.
Mvh (navn fjernet) InterCon Data[/I]
Skrev herefter en ny mail, og startede samtidig en sag ved forbrugerklagenævnet:
[I]Det vil sige at i tolker mit køb af en hardware TV-tuner med bundled software (der ej er plomberet og ej kan vælges fra), som et software-køb. Det må sige at være en sandhed med modifikationer. Jeg vælger pr. dags dato at indgive en klage til forbrugerklagenævnet, som jeg har været i telefonisk kontakt med vedrørende sagen, efter modtagelse af først nedenstående mail. Ydermere vil jeg gerne oplyse om at jeg agter at sende et læsebrev til magasinet Privat Computer om jeres tolkning af 14-dages returretten, så andre forbrugere ikke skal blive "forvirrede" over hvordan tolkningen fungerer i jeres firma, historier om sådanne firmaer ved jeg magasinet før har været interesserede i.
Udover dette vil jeg gerne tilføje at jeg synes det er dybt patetisk at et firma der har opnået e-mærkning, prøver at undgå sine forpligtelser ved at henvise til software-køb. Det er mere eller mindre umuligt at købe hardware uden der hører bundled software med som kræves for at kunne teste softwaren, hvilket, efter jeres udlægning af returretten, skulle gøre den umulig at kræve.
I kan forvente at få en skriftlig klage over processen og sagsbehandlingen i næste uge[/I]
Igen kom svaret hurtigt - dog med en ukendt drejning:
[I]Hej (navn fjernet)
Er softwaren registeret?
Er den ikke et og står den pænt som da du modtog den, så send den til os med en kopi af din faktura samt et kontonummer
Og et registreringsnummer til overførsel af tilgodehavende.
Jeg ved ikke om det var truslen med klage til forbrugerklagenævnet eller Privat Computer der gjorde udfaldet, uanset hvad var InterConData's politik med hensyn til 14-dages fortrydelsesretten vendt 180 grader - underligt - taget i betragtning af at firmaet proklamerer at have været på markedet i over 10år - underholdningen stoppede imidlertid ikke her, jeg skrev en ny mail:
[I]Som jeg har givet udtryk for tidligere i vores korrespondance er softwaren ikke registreret, og for øvrigt allerede fjernet fra computeren og pakket ned sammen med hardwaren, der for øvrigt er i samme stand som da jeg modtog pakken.
Man kan sige at jeres pludselige holdningskift er forholdvis uheldig timet, da en klage nu er sat i gang ved forbrugerklagenævnet, men jeg vil kontakte dem senere i dag og høre om jeg kan stoppe den. Såfremt jeg kan det, og undgå de gebyrer der har været forbundet med klageindgivelsen, vil jeg afsende produktet inklusiv den bundlede software en gang i næste uge.
Med hensyn til tilbagebetaling kan det foretages til: (Data fjernet)
Med pakken vil jeg vedlægge vor mail korrespondance[/I]
Svaret:
[I]Hej (navn fjernet)
Beklager at vi ikke fik svaret før, Men vi er da til at tale med.
Reglerne er desværre lidt uskarpe på det område.
Okay - interessant - et firma der har eksisteret i over 10år og har aldrig oplevet en sag hvor en kunde gjorde brug af 14-dages returretten - folk må virkelig være tilfredse - jeg kunne med stor undren konstantere at supporteren nu synes reglerne var uskarpe - det var ellers ikke sådan det lød i de oprindelige mails hvor jeg som forbruger fik kylet en masse ligegyldige paragraffer i hovedet - men ok som supporteren sagde var de "jo til at tale med" - i hvert fald lige så snart de fik kastet nogle trusler i hovedet
Dagen efter sendte jeg så pakken ind - og skrev en mail om de kunne forvente at modtage den dage senere - supporteren fra InterCondata skrev da også en mail både som svar på min, og da de modtog pakken:
[I]Hej (navn fjernet)
Det er bare perfekt, jeg sørger for at sende kontooplysninger til vort bogholderi så snart jeg modtager pakken.
Nu troede jeg så at den sag var overstået - og jeg i det mindste ikke behøvede at få penge i klemme hos firmaet (mens jeg dog gruede over den næste forbruger der prøvede at gøre brug af returretten) - men jeg tog fejl viste det sig - efter to uger var der stadig ikke gået penge ind på min konto og skrev derfor en ny mail:
[I] Jeg har i dag stadig ikke modtaget pengene og har af indlysende grunde ikke den store tiltro til at der er styr på tingene i jeres firma, i skriver selv i er 5 fuldtidsansatte i firmaet, så hvad med du gik hen og prikkede din kollega i bogholderiet på skulderen og fik styr på sagerne, bare for en enkelt gangs skyld. Jeg har ekstremt svært ved at se hvorfor man skal vente to uger på at få pengene refunderet, hvis kundernes betalinger til jer også skulle forsinkes to uger, evt. udskydes til den første i hver måned, ville jeres "shop" nok også køre lidt langsommere end det er tilfældet. [/I]
Svaret kom igen prompte - supporteren var igen blevet "skarp på paragrafferne"
[I]Hej navn fjernet)
Jf. gældende regler har vi 1. mdr. til at overføre pengene
Så selvfølgelig vil de blive overført til din konto.
og ganske rigtig firmaet trak tilbagebetalingen ud i en uendelighed - da der var gået en måned efter købet var der stadig ikke sket noget - jeg ventede en uge til - til der var gået en måned efter jeg første gang gjorde brug af returretten - der skrev jeg en vred mail til dem som jeg ikke vil copy/paste her - jeg fik intet svar men næste dag -[B] 1½ måned [/B]efter jeg skulle have haft pengene fik jeg dem endelig
Konklusionen på denne korrespondance burde være krystalklar - så jeg tillader mig selv at lave konklusionen - handl ALDRIG ved det her firma - de vil prøve på at snyde dig hvis det er muligt - nok ikke kun med returretten, men alting hvor de skal yde en service ud over at levere et produkt - de lyver - kaster alle mulige paragraffer i hovedet på dig som de fleste ikke har nogen chance for at vurdere - gør alt for at snige sig uden om deres forpligtelser - og når de så endelig indrømmer de har lavet ged i den - trækker de deres tilbagebetalinger ud i det uendelige - jeg har handlet ved computerfirmaer i over 10år - men har aldrig nogensinde set noget lignende det her - og jeg er i bund og grund 100% sikker på at næste gang en forbruger gør brug af returetten vil vedkommende få akkurat samme afvisning som jeg - medmindre fobrugeren begynder at slynge om sig med trusler - det er simpelthen for dårligt at sådan et firma eksisterer - jeg skriver derfor denne post for at få folk til at holde sig LANGT væk fra denne her fup-forhandler
det må siges at være et firma der mest henvender sig til folk der ikke kender til reglerne om indkøb af bla hw på nettet. jeg troede den slags firmare var ved at være udryddet her i danmark men ingen regel uden undtagelse... x(
Selvom jeg godt kan se at du er blevet behandlet dårligt og vel nærmest snydt (fik du pengene ?) så må jeg også med det samme sige at det næppe gavner den måde de behandler dig på at du med det samme går i gang med trusler. Da de så giver efter på din 2. mail..
Ups, manglede lige at skrive: Da de så giver efter på din 2. mail, så fortsætter du endda trusselen, eller var du så hurtig til at forsøge at klage til forbrugerombudsmanden?
Hehe.....det er et SKOD firma ! Bestilte 2 harddiske til en pris der nok var forkert men hvad det skulle prøves. 1 time efter var de taget af deres side..... Der gik 1 uges tid og diskene kom på siden igen uden jeg havde hørt noget, de svarede først på min 3. mail om at de ikke kunne levere til den pris der havde stået og de desuden var kommet til at sende en P4 CPU til mig ?:( og truede med at jeg skulle betale for den og porto hvis jeg ikke afviste pakken !!!
Har nu aldrig set noget til pakken og hørt mere fra dem - så lad VÆRE med at købe noget hos dem da de ikke har styr på en SKID x(