køb af højtaler , brug for råd :-)

Diverse d.  21. juli. 2005, skrevet af System
Vist: 716 gange.

System

Overclocker
Tilføjet:
21-07-2005 14:49:35
Svar/Indlæg:
0/11005
hejsa jeg ville godt have fat i et nyt sæt højtaler til min pc men ved ik helt hvad jeg skal tage.. skal være noget fra bygpc.dk (tætest på lol henter det i butiken)

jeg tænkte på at få mig en af disse 3:

Logitech Z-2300 2.1 THX,200W 1.099,00 DKK

Altec Lansing MX-5021, 3P 200W 1.299,00 DKK

Empire A6 2.1 Tube 1.599,00 DKK

bygpc selv anbefaldte Empire A6 2.1 Tube.

den skal mest bruges til anime (masser af action og musik)

og så musik som techno og lidt pop

og spil mest FPS og RPG spil.

håber jeg kan få lidt hjælp til og bestemme mig 🙂

har læst reviewsne jer inde på alle 3 sæt som jeg kan se på det er empire sætet mere klar i det i forhold til antec sætet men mindre bass...

jeg ved ikke helt hvor logotech sætet står sammenlinget med de andre.

prisen gør mig ik så meget bare helst ik over 1.500 kr men hvis empir sætet er det vær så vil jeg godt gi 100 kr mere 😀
men hvis der ik er meget forskel fra logitech sætet og empire sætet ville jeg nok ta logitech sætet for prisens skyld.

jeg går ikke helt vildt efter meget bass men ville godt ha der er noget ordenligt bass 🙂

på forhånd tak.
X-treme

Overclocker
Tilføjet:
21-07-2005 15:20:21
Svar/Indlæg:
189/54
så ville jeg nok sige vendt til du har penge til Logitech z5500
jeg har lige bestilt dem

http://www.techtastic.ca/revie... test
http://www.edbpriser.dk/Listpr... priser

ellers ville jeg nok sige du skulle købe Logitech Z-2300 2.1 de er også gode

Adolph

Superbruger
Tilføjet:
21-07-2005 15:24:56
Svar/Indlæg:
1369/75
I følge testen af Empire, lyder det ikke til de er særligt gode til techno. Og de snakker om forvrængning flere gange.

Tror Logitechs sæt kan levere et større lydtryk, og måske minimal dårligere lydkvalitet. Men det er jo også betydeligt billigere...

Jeg ville gå efter Logitech, da det uden tvivl er et godt køb til prisen. Men det skal også siges at jeg har sådan et sæt selv... :)

jacobsen

Superbruger
Tilføjet:
21-07-2005 15:32:08
Svar/Indlæg:
199/62
Har en kammi der lige har købt det logitech sæt, og jeg syns det spiller rigtig godt. Sub'en er der utrolig god bass i, og ved en speciel sang kan diskant højtallerne rykke sig bagud når der er helt skruet op :e

Men har også kun læst godt om empire, men tror pris/ydelse ikke det kan svare sig.

Jesse

Superbruger
Tilføjet:
21-07-2005 15:41:04
Svar/Indlæg:
1373/34
Som der står i testen er Empire ikke særlig gode til techno. Så jeg vil anbefale Logitech'et da det leverer en utrolig god lyd uden meget forvrængning :)

Seraph

Elitebruger
Tilføjet:
21-07-2005 15:51:49
Svar/Indlæg:
624/55
Jeg ville ta' logitech, lydkvalitet eller ej jeg syns mine egne er supergode. Imponere alle gæster når jeg siger der kun er de 2 små højtalere!

Er helt enig, de laver nogle fede subwoofere, jeg er i hvert fald meget glad for min 😉 Empire er måske bedre men jeg gætter på du får mere bang for the buck med logitech 😉

!-!Shake!-!

Elitebruger
Tilføjet:
21-07-2005 17:17:09
Svar/Indlæg:
3944/384
Køb et rigtig anlæg også sæt din com til... 10000 gang bedre lyd... Nu har jeg så også anlæg for 6000kr :00

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
21-07-2005 17:31:48
Svar/Indlæg:
4120/115
Kan ikke være mere enig med #7, de der puter speaker/sattelitter, det er spild af penge, hvis du kigger på lydkvalitet i forhold til pris! Det eneste som "måske" kunne være et interessant højtaler sæt, er nok de Empire...
Ellers så find nogle billige reol højtalere og en lille forstærker! Det er ligefør det kan gøres for 1500kr.
Du får måske ikke den dominerende papkasse bas, som mange "konfirmander" misforstår som værende en kvalitet... 😉 men du får helt sikkert en mere dynamisk og musikalsk bas, og højtaler i det hele taget, også selvom vi er nede i de prisklasser.

jacobsen

Superbruger
Tilføjet:
21-07-2005 17:51:38
Svar/Indlæg:
199/62
#7+8

Jaja man for bedre lyd hvis man køber forstærker+højtalere, men så går ideén bare lidt af det med computerhøjtalere, som lige kan stå og pyndte på bordet. Men hvis man har pladsen ville det da nok være en bedre løsning. Selvom man ikke får megen kvalitet forstærker+højtalere for 1500 kr... det bliver faktisk noget billigt l*rt :)

!-!Shake!-!

Elitebruger
Tilføjet:
21-07-2005 17:55:52
Svar/Indlæg:
3944/384
Ikke vis man køber brugt.... http://www.hifi4all.dk/markeds... :) Alt mit udstår er brugt... Undtagen mine højtalere ( SA 1230 ) En forstærker bliver ikke slidt... Derimod skal man passe lidt på med og købe brugte højtalere og cd-afspillere... Men forstærker er der ikke noget der bevæger sig inden i :) Ud på brugt markedet alle sammen :e

!-!Shake!-!

Elitebruger
Tilføjet:
21-07-2005 17:57:59
Svar/Indlæg:
3944/384
#8 godt og se noget godt gammeldags kram på bordet :) Nemlig NAD.... Det holder for evigt :)

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
21-07-2005 18:03:05
Svar/Indlæg:
4120/115
Du får self. ikke high-end kvalitet, men rigtig musikalsk kan det godt blive! Hvis du giver det lidt tid, og prøver at undersøge sagen lidt, så kan det sagtens lade sig gøre...

f.eks.
- Et sæt Gale 3020 fra hifiklubben til 1200kr.
og f.eks.
- En lille T-amp http://www.tnt-audio.com/ampli... har selv købt en for omkring 250kr. inkl. forsendelse, og hvis du kan få den skaffet, så har du ihvertfald det grundlæggende for noget fornuftig lyd!

!-!Shake!-!

Elitebruger
Tilføjet:
21-07-2005 18:11:25
Svar/Indlæg:
3944/384
Jeg var lige #0 dengang jeg skulle have lyd :r Jeg var lige blevet konfirmeret og skulle bare have lyd... Men min far var en klog mand... Jeg ville have bilka anlæg til 2000kroner.... Nu sidder jeg med et anlæg til 6000kroner og det lyder 10000 gang bedre... Det tog noget tid og finde effektforstærker osv osv osv... Men det blev sgu godt til sidst :) Man skal bare kigge sig lidt om :)

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
21-07-2005 18:14:05
Svar/Indlæg:
4120/115
>> #12
Lige en kommentar mere 🙂 Den lille T-amp kan købes næsten magen til som samlesæt http://www.41hz.com/main.aspx?... hvis man har mod på det, og ikke kan skaffe selve t-ampen 😉

Marbuhai

Superbruger
Tilføjet:
21-07-2005 18:54:45
Svar/Indlæg:
667/20
#10 Ville nok sige at en højtaler holder kvaliteten bedre og længere, den har trods alt ikke en strømbank af kondensatore som bliver dårligere med tiden, transistore som egentlig holder længere hvis man holder forstærkeren tændt 24/7 osv, men det skulle da lige være de skumophæng som flere ældre højtalere er bygget med, som kunne smuldre med alderen;)....

#0 Har man pladsen og gider bruge tiden på at finde noget kvalitet så drop dem du nævner, men på den anden side, prøv de sæt af og dan dig et indtryk af kvaliteten derhjemme helst, da du ikk får noget ud af at høre dem i butikken, da et rum også har indvirkning på hvordan højtalerne vil lyde, men disse er lavet mere for syns skyld end lyden som de andre har skrevet..

#14 Tripath teknologien, samt Ice fra B&O er rigtig smart, små digitale forstrærkere som ikk skal bruge ret meget strøm i forhold til det den afgir, dog er der jo forskel på kvaliteten, 25W rækker cføli til noget, men overskud har en sådan forstærker næppe, men til den pris du nævner kan man jo slet ikk klage...

Har da selv overvejet en digital forstærker, men for at få en ordentlig kvalitet skal man dog vælge både kredsløb og dele med omhu, men vælger man f.eks et kit fra lcaudio, som er rimelig kraftig til prisen, en strømforsyning, forstærkeren kan drives passiv, så det eneste man skal bruge er volume regulering, evt omskifter hvis den skal klare flere kanaler, ledninger og stik, så har man ny forstærker teknologi der holder langt ud i fremtiden..

!-!Shake!-!

Elitebruger
Tilføjet:
21-07-2005 19:07:15
Svar/Indlæg:
3944/384
Det er lettere og ødelægge en højtaler ind og ødelægge en forstærker... Det jeg ville fremtil #15 :)

superbo3

Overclocker
Tilføjet:
21-07-2005 19:35:33
Svar/Indlæg:
2/1
hehe sjovt nok har jeg mit gamle anlæg til de 4000 kr sat til pcen nu lige , det er ved og være lidt slit lyden i den ene højtaler forsvinder tit til jeg roder lidt ved kablerne,

min ven har et 400-500 kr 2.1 pc speaker sæt fra tror det var trust det lyder 100 gange bedre en det jeg har nu...og det syntes jeg er lidt underligt efter som mit sterio anlæg (som godt nok er fra 2000) er et rigtigt anlæg :-s

Illgor

Elitebruger
Tilføjet:
21-07-2005 19:56:45
Svar/Indlæg:
512/68
er du evt int i at købe et brugt sæt altec lansing 5100? befinder sig i kbh...

superbo3

Overclocker
Tilføjet:
21-07-2005 19:59:01
Svar/Indlæg:
2/1
hehe bor i vestjylland , var i kbh i tirsdags du kom lidt for sent lol :)

tornberg

Superbruger
Tilføjet:
21-07-2005 20:38:54
Svar/Indlæg:
480/124
Altec Lansing, er toppen af dem alle, når det gælder lyd til computeren.

Anonym202187141154

Moderator
Tilføjet:
21-07-2005 20:42:44
Svar/Indlæg:
1767/90
Jeg vil også anbefale z5500, fik mit z680 byttet til 5500,

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
21-07-2005 20:56:20
Svar/Indlæg:
4120/115
Tripath teknologien... som de selv kalder klasse T (selvom det er alm. PWM) den har fået rigtig meget ros mange steder, netop for ikke at lyde som en digital forstærker, og min egen T-amp lyder faktisk hen i retning af en rør forstærker... Og jeg driver da mine store stereo højtalere med den, selvom den kun er på 7W så kan den sagtens spille højt, rigtig højt endda! ;)

Men til den latterlige lille pris, så kan den levere noget rigtig spændende lyd, som overgår alt hvad du kan købe af konventionelle forstærkere, langt op i prisklasserne. Men den spiller self. heller ikke nogle store PA'er op til fest...

snake_dk

Superbruger
Tilføjet:
21-07-2005 21:00:41
Svar/Indlæg:
191/8
Jeg har selv prøvet Logitech Z-2300 men de røg tilbage med det samme var ikke pengene værd. Havde i forvejen dette sæt http://www.edbpriser.dk/Listpr... og ja det lyder nok utroligt for selvom de koster under det halve spillede de faktisk bedre. Har også prøvet Creative I-Trigue L3500 fordi jeg læste gode anmeldelser på EDB priser men de spillede endnu dårligere

!-!Shake!-!

Elitebruger
Tilføjet:
21-07-2005 21:07:19
Svar/Indlæg:
3944/384
#22 nu er rør-forstærkere også noget af det vildeste indenfor lyd :) Næst efter ICE selvfølgelig...

jacobsen

Superbruger
Tilføjet:
21-07-2005 21:15:06
Svar/Indlæg:
199/62

Hvad bruges en T-amp til?

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
21-07-2005 21:16:57
Svar/Indlæg:
4120/115
Tror du har misforstået det lidt... 😉 En rør forstærker er værken vild eller raffineret på nogen måder, men de har bare den hersens varme og behagelige lyd. Men tror du skal lede længe efter en transistor forstærker der forvrænger så meget, og har så dårlig effektivitet, og levetid som en rør forstærker...

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
21-07-2005 21:18:18
Svar/Indlæg:
4120/115
Forstærker 😉

!-!Shake!-!

Elitebruger
Tilføjet:
21-07-2005 21:18:31
Svar/Indlæg:
3944/384
#26 du ved vidst intet om lyd :o

Marbuhai

Superbruger
Tilføjet:
21-07-2005 21:46:36
Svar/Indlæg:
667/20
#22 Ja ja 7W er ikk det helt store, og digitale W kan ikk sammenlignes med W fra en alm forstærkere pga impedancen ikke har den samme indvirkning, men skal man ha styr på gode højtalere så kræver det en vis mængde watt..

#25 Det er en intergreret forstærker, du kan jo se en volume knap på forsiden, og indgang og højtaler terminaler...

Det jeg så har skrevet om er effekt forstærkere som kræver en forforstærker til at styre primært volumen, men den T amp har jo begge dele i et, og cføli meget alm, pånær pwm teknologien..

#28 Tror du skal læse lidt mere på sagen, rørforstærkere er noget af det ældste forstærker teknologi man kan finde, og virkningsgrad er meget begrændset næsten det modsatte af PWM teknologien, gamle hifinørder sværger til denne form for lyd sammen med den gode pladespiller, men du kan få bedre lyd idag fra selv meget billige forstærkere, men forcen er den varme og bløde lyd, som ikk er noget som er noget naturlig som skal tilføjes...

Der findes da flere rør setups som kan spiller ganske godt, men det kræver andre forudsætninger end det man kan købe i alm fona..

!-!Shake!-!

Elitebruger
Tilføjet:
21-07-2005 21:56:33
Svar/Indlæg:
3944/384
#29 Pladespillere gengiver bedre og mere naturligt lyden ind en cd-afspiller.... Siger selv de største lyd nørder.... Det lyder bedre... Ikk så skarp og skærende i lyden som digital lyd.... Nogle komponister og sangere er indag begyndt og udgive deres musik på LP`er.... Fordi: Bedre lyd!

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
21-07-2005 22:04:49
Svar/Indlæg:
4120/115
Det giver jo i sig selv ikke bedre lyd, men det er jo et analogt medie, og dermed har man jo ikke de samme problematikker som med fortolkningen af et digitalt medie...
Men en plade kan sku også let lyde som et slidt kasettebånd, og der skal man jo også lige tage højde for en masse støj, for ikke at snakke om det mekaniske som let kan danne en masse støj også! Og medierne bliver også slidt ved afspilning, da der er direkte kontakt imellem nålen og pladen, så bliver de begge udsat for mekanisk slid.

Marbuhai

Superbruger
Tilføjet:
21-07-2005 22:12:39
Svar/Indlæg:
667/20
CD afspillere idag har ligeså forfinede kredsløb der tangere lyden fra en pladespiller, men rigtig nok at en pladespiller hvis denne er af god kvalitet samt med en god pickup og riaa så får man mere blød lyd modsat den mere hårde digtal lyd..

Noget andet er indspilning af en plade, dette bliver mest gjort på digital udstyr, meget få bruger analog indspilning som også giver en bedre lyd, men den digitale teknologi er nemmere at styre og ligeledes en billige måde at producere det på..

Der er mere i dette subjekt end du og jeg kan diskutere, og prisen på udstyret afhænger meget af den lyd der kommer ud af højtalerene i sidste ende, en fordel ved den digital teknologi er at man kan rykke leddet helt ud til højtaleren, da analoge komponenter optager meget støj på vejen frem til højtaleren, modsat digitalt udstyr, som så har andre former for forvrænging og støj disse tilføre...

PartyPhreak

Elitebruger
Tilføjet:
21-07-2005 22:40:52
Svar/Indlæg:
208/51
#14 fed side.. Jeg ska da bestille ;o) Heheh...

!-!Shake!-!

Elitebruger
Tilføjet:
21-07-2005 22:46:37
Svar/Indlæg:
3944/384
:)

ChrisCornell

Elitebruger
Tilføjet:
22-07-2005 01:25:42
Svar/Indlæg:
4338/142

Så sandt som det er sagt, dog er der stadigt langt fra LP'ens runde hihat lyd til cd'ens nærmest skærende "ttttsssssss..." lyd.

Cd-afspillere er gode ja, men begrænsede af de 44kHz, dog kan en god optagelse gøre underværker og heldigvis er der masser af danske og udenlandske producere og mastere der ved dette.

Fedeste danske indspilninger:
1. Drori Hansen Furniture - for their friends (1. klasses lyd)
2. Randi Laubek - ducks and drakes (næææsten så god som #1)
3. Kashmir - Zitilites (ikke så analog, men fed lyd)

Udenlandske:
1. SEAL - Human Beings (super fed produktion)
2. John Scofield - Überjam (fantastisk lyd)
3. Dave Matthews Band - Under the Table and Dreaming (rigtig fed lyd, selvom skiven er ca. 10 år gammel)

Skal det være digital lyd, vil jeg foretrække:
SACD 100Khz
DVD-Audio 92Khz

God lyd er og bliver en smagssag, men lån/køb nogle af ovenstående plader og spil dem på computerhøjttalere - så er oplevelsen altså ødelagt IMO.

Jeg har brugt ca. 30,000,- på mit anlæg - nogle synes det er hul i hovedet, andre synes det er fedt - en ting er sikkert, god lyd fylder. minianlæg, pc-højtt. og ørepropperne til en IPOD har ikke fylde nok til at levere varen.

Just my thoughts... gør som Micma18, køb en lille NAD og nogle B&W'er (ca. 2000-2500) og lyden bliver 6 gange bedre end hvad; Logitech, Empire, Creative, Altec Lansing etc. kan præstere.

1_2_know

Elitebruger
Tilføjet:
22-07-2005 01:29:27
Svar/Indlæg:
3169/185
Til de summer...

Well ville sq gå efter et par gode hørebøffer... ;)
Men til computer-højtalere mener jeg sq creative er overlegen.. :| - However sucks alle de fesne højtalere grumt ;)

!-!Shake!-!

Elitebruger
Tilføjet:
22-07-2005 01:34:18
Svar/Indlæg:
3944/384
#35 30,000 på anlæg.... FEDT SIGER JEG BARE :e Er en dreng på 14 og foretrækker faktisk LP lyd.... Det er slet ikke så skærende som digital lyd....

!-!Shake!-!

Elitebruger
Tilføjet:
22-07-2005 01:36:34
Svar/Indlæg:
3944/384
Ja find en lille fin NAD reciever.... Det startede jeg med og den trak mine SA1230 et godt stykke tid....Nu har jeg så fået fingrene i en lille NAD 216 effektforstærker :e og bruger recieveren som forforstærker....

1_2_know

Elitebruger
Tilføjet:
22-07-2005 01:39:26
Svar/Indlæg:
3169/185

Well... Jeg står overfor den "problemstilling" at min bror er et halvt år i singapore, han har købt det grumme anlæg, NAD 761 eller sårn... + en DVD spiller fra NAD, kan ikke lige huske hva nummer... B&W front højtalere, og så MISSION center og baghøjtalere...

Og subwooferen aner jeg ikke mærket på, men den vejer mere end mig selv vil jeg tro.. :) (that'll be 65kg)

Jeg misbruger næsten ikek det anlæg ??? :P - Spillede dog lidt for voldsomt her idag, resulterede i noget maling + det der vægene er lavet af røg af muren bag en radiator :P - Og at jeg ikke kunne sidde i en sofa to etager over uden at hoppe med :P

ChrisCornell

Elitebruger
Tilføjet:
22-07-2005 01:43:53
Svar/Indlæg:
4338/142

Sub'en er ikke en Sunfire, for så ville du være offline og ligge med blødende trommehinder nu :e

http://www.sunfire.com/TrueSub...

Indbygget 2700Watts amp :p

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
22-07-2005 01:45:14
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Hvis du går bare lidt op i lyd, så dropper du tanken om PC højttalere og købe "rigtige" højttalere ;)

Siger ikke det skal være B&W's dyreste og en rør-amp alá Zeus.

#35's forslag er i ypperste klasse. Du kan få rigtig god lyd (sammenlignet med PC højttalere) til rimelig få penge.

-> Generelt

Mht. det med transistor vs. rør. Der er kun en ting der styrer det markede, og det er en combo. Dvs. en rør-amp i kombination med en trafo.

Så er dén diskussion vistnok ovre ;)

Rør og transistorer har hver sine fans. Sådan er det bare, og sådan har det stort set altid været.

Personligt er jeg stor fan af rør-lyd, men det kommer sikkert af min guitaristbaggrund.

Rør har en speciel lyd, og set i signalhenseende er den "dårlig" i forhold til transistorer. Forskellen udebliver bare ikke ved, at rør har en langt varmere lyd.

Til musik er rør vejen frem. Det gælder nok ikke lige techno pga. rør-teknologien.

Til film/spil er transistor vejen frem. Det gælder igen samme karakteristika ved enkelte musikstilarter.

Den bedste combo ville være en digi reciever og en analog (rør) amp. Efter min mening.

Men som #35 siger, så gør som micma18. Han har, modsat hvad #28 siger, rimelig meget forstand på lyd. På, vist ikke bedre så, samme niveau som ChrisCornell og jeg selv.

- Uden det skulle lyde alt for selvhøjtideligt :r

Gør dig selv (d)en tjeneste, at investere i det. Det holder mange år frem, og du bliver glad i længden.

Det kan aldrig gå an, at investere stort fra starten af. Det får man ingen glæde af.

En tumpe der fatter nada af lyd, får intet ud af Nautilus og Zeus. Man skal undergå en personlig udvikling, hvor man selv finder ud af hvad der passer til en.

Lyd er MEGET individuelt. Ligesom stort set alle andre sanselige teknologier du kan købe i dag. Mus, tastatur osv. Så derfor er der ingen der kan anbefale ét, frem for noget andet.

Men man kan guide dig i en retning, hvormed du ikke spilder dine surttjene penge på et omgang plastik fra Føtex eller Fona.

PC højttalere, i dag, er af en væsentligt bedre kvalitet end for blot nogle år siden. Ingen tvivl om du kan få et hæderligt "setup". Men sagen er blot den, at du kommer til at mangle en allerhelvedes mellemtone. Uanset hvad hvilken som helst test fortæller dig af nogle PC højttalere.

Hvis du gamer og ser film, skal du nok sigte efter en subwoofer, hvormed det bliver meget svært at få noget til under kr. 2.000,-

Men dertil kan du købe en billig sub (bare noget skralderværk fra Fona/Merlin) og så sætte det sammen med dine fine (billige) B&W'ere.

Ikke sagt, at du SKAL vælge B&W. Men ved, af personlig erfaring, at man bliver glad for det i længden.

En subwoofers kvalitet er ækvivilent med dens evne til at falde til ro igen. Men det bemærker du ikke særlig meget, hvis du er i begyndelsen af din dannelsesrejse i lydens verden.

Omvendt, så vil du sætte pris på det sug i maven det giver, når en bombe eksploderer og det hele om dig ryster og klirrer. Det er mange PC højttalere i dag gode til... og intet andet. Måske deres diskant er fine, men de deler den med bassen og skulle dermed (ifølge nogle :00) kunne danne mellemtonen. NEJ!

Meget forkert. Men som jeg skrev tidligere, så er det ikke noget du kan skelne imellem i starten.

Problemet med lyd er, at jo længere tid du beskæftiger dig med det, jo bedre bliver du. Men du bliver også ældre, og din sanselige opfattelse af lyd ændrer sig. Men din erfaring og træning vil sagtens kunne skelne.

Dynaudio, B&W og Dali er rigtig gode højttalere. Du kan også evt. købe en gang "Avance" eller "JBL".

Hvis jeg skulle anbefale dig gode højttalere, skulle det være "JVC" eller "JBL" der ofte sælges sammen med en DVD-afspiller + dekoder/reciever.

Men disse setup's koster ofte over kr. 4.000,-

Men du får fin fin lyd, til en billig penge.

Men bottom line. Vil gøre som #35 og så vente, spare op, og købe en sub ;)

M I T bedste råd?

Køb et par Sennheiser til de penge du vil ofre, og gem resten.

Du skal LANGT op i pris, før du finder højttalere der overgår deres lyd.

1_2_know

Elitebruger
Tilføjet:
22-07-2005 01:52:35
Svar/Indlæg:
3169/185

Dog ikke ;) - Kan ikke lige huske mærket, paradigm kan det passe ? - Anyways, mener den er "sølle" 750W - men kan kickede ass på Dali og B&W's største da jeg var med nede og høre den i hifiklubben, howerver koster den ikke nær så meget.. :)

1_2_know

Elitebruger
Tilføjet:
22-07-2005 01:56:04
Svar/Indlæg:
3169/185

Og gem resten ? ;)

Well...
Tror ikke der bliver så meget tilovers ;) Sennheiser kan godt koste.. ;)

- Er bestemt glad for mine HD280 Pro, de owner, men.... På trods af jeg er meget lyd-entsuciastisk har jeg gået på kompromi og bruger noget s0kelorte lyd på mobilos når jeg er på farten, såfremt jeg ikke bruger sennheiser på laptoppen ;) - Men, f.eks på stranden er en laptop og et par grande hørebøffer ikke liige det rette gear såfremt man også har interesse i babes'ne ;)

Mvh. 12k

ChrisCornell

Elitebruger
Tilføjet:
22-07-2005 01:56:14
Svar/Indlæg:
4338/142

He he regnede jeg heller ikke med, Sunfire er dyre MEGET dyre - til gengæld leverer de tryk, som ingen konkurrenter kommer i nærheden af. Sunfire er p.t. den eneste sub, der kan gengive lyden/trykket af et pistolskud.

Og nej, det er ikke reklame - det vil virke dumt at reklamere for noget man ikke selv gider eje ;)

1_2_know

Elitebruger
Tilføjet:
22-07-2005 02:06:49
Svar/Indlæg:
3169/185

Hehe, bør næsten omvende dig ;) - Du er fra KBH iflg. profil, du bør sq næsten komme forbi og se LOTR ;) - Katapult scenerne eller der hvor de der grimme dyr flyver ind omkring borgen... WROOOOOM...
Men værre endnu, min hardstyle musik ;) - Lavede lige en disk med nogle af de numre jeg ved der har en pivhamrende fræk bass...

Hardstyle God - Dont Fuck With Me
Ado and Montorsi - Party People (Original Mix)
Dj Duro & The Prophet - Not E-nuff (rough mix)
Dropzone - Lay Down the Beat (Organ Donor Remix)
E-Static - Beat on a drum (gladheads remix)
Hoffman & Joyce - Italian Train
Nicci Versaci - Dirty Fatness (Lacargo remix)
Rezonanze - Fuk Dat
Ruff - Musquito (Hardstyle masterz mix)
Sam Punk feat. Carles Manson - Helter Skelter
Tuneboy - Money Talks Bullshit Walks
Zero Vision - Overdriv (scantraxx remix)

Og mange mange flere ;)

Mvh. 12k

ChrisCornell

Elitebruger
Tilføjet:
22-07-2005 02:13:47
Svar/Indlæg:
4338/142

Netop det faktum at jeg er fra KBH, gør at jeg aldrig vil købe en sub. Underboen ville slå mig ihjel :00 .

Har i øvrigt selv alle LOTR Extended editions og 4 x 10" Tannoy enheder til at flytte luften ;)

mr.don

Elitebruger
Tilføjet:
22-07-2005 02:21:08
Svar/Indlæg:
1762/36
Hos mig startede det lidt ligesom den her tråd - først skulle det være et minianlæg til 1000kr fra elgiganten - 2 måneder senere står jeg med et par JBL LX2005 og en Denon DRA-1000 forstærker sammen med en pioneer DVD som jeg ikke kan huske navnet på...

og jov 7300kr fattigere, men så har jeg også 2x dobbelte kvali kobberkabler ud til højtalerne... :00

Join the Club:p...

Blev nød til at købe nogle PC højtalere da mine LX 2005 var for store til mit værelse - og nogle hørebøffer da højtalerne larmede kl 2.20 om natten... (se tidspunkt for indlæg)

Har faktisk aldrig givet den rigtig gas med anlæget i længere tid (feks en hel nat til fest), men lyden er ganske fin til at se anton film på...

Jeg har dog aldrig fortrudt at jeg har købt dem! :)

1_2_know

Elitebruger
Tilføjet:
22-07-2005 02:32:15
Svar/Indlæg:
3169/185

;)
Ja der i KBH er der nok lidt problemer med den slags :P - Bor i Virum nord fra KBH ;) - Ikke ret langt fra de to nu meget velkendte ejendomsmæglere som scorede 24mio på at hæve prisen med 0,5mio på 48 lejligheder hvilket har gjort en del folk mugne :P (helt uforståeligt, ikke? - eller)

ChrisCornell

Elitebruger
Tilføjet:
22-07-2005 02:34:02
Svar/Indlæg:
4338/142

Er vokset op i Virum, på Frederiksdalsvej ;)

Hitman1973

Elitebruger
Tilføjet:
22-07-2005 07:44:26
Svar/Indlæg:
1028/33
jamen do dog hifi4all på oc :) jaaa nu 11 år siden jeg købte mit Denon anlæg til 20000 incl Snell type e3 <---- Gude gulv høtjalere

Og faktisk så sent som i lørdags jeg første gang tilsluttede det til en bærbar.... den lille tåre triller endnu nå jeg tænker på nydelsen af fyre up under en Akustisk Guitar... eller en bass der fylder rummet...

OH crap it... lad os vægge naboerne :e

Men ang lyd generalt til pc... yeah well Lyt før du køber :)

Marbuhai

Superbruger
Tilføjet:
22-07-2005 13:13:28
Svar/Indlæg:
667/20
Hehe ja vi er kommet vidt omkring, men god lydkvalitet kommer stadig fra den gamle stereo, selvom man kan få ret gode lydkort idag, sad et par uger med min forforstærker og min cambridge cd 6 sat til mine pc højtalere, og hørte samme tracks som jeg har på mp3 på puteren, her skinner lydkvaliteten nemt igennem i forhold til mit pc setup med et creative kort, men selvfølgelig har en mp3's kvalitet har jo ligeså meget at sige, og er jo desværre en forringelse...

Har ingen stue højtalere for tiden, sidst havde jeg et par Dali 6006, her blev bassen simpelhen for meget, og rummets størrelse har en stor betydning samt placeringen af dem, så næsten gang jeg skal ud og se efter højtalere bliver det enten et par mindre reol højtalere eller et par slanke gulvhøjtalere med mindre enheder, folk der ikk ved så meget om højtalere tror stort er dobbelt så godt, men bliver tit skuffet, eller tror en stor rumlende bas er = lydkvalitet, samt at billigere alm gulv er et kompromi og prisen har meget at sige, selvom man får meget for pengene, så spiller disse ikk særlig godt..

Men skulle jeg vælge et setup til puteren, så får man meget ud af små reol højtalere, samt en evt sub til færre penge end et par middelmådige gulvhøjtalere, hellere en stram defineret bas, end en pumpet loudness effekt de fleste billige gulvhøjtalere har...

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
22-07-2005 13:20:24
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #51

Ang. det med bassen. Der er noget der hedder en "equalizer" ;)

Marbuhai

Superbruger
Tilføjet:
22-07-2005 13:36:04
Svar/Indlæg:
667/20
#52 Du ved godt tonekontroller og EQ er absolut nono når vi snakker hifi, det støtter jeg mig til, og skal sku ikk ha et led mere ind der kan forstyre mit musik...

Det jeg vil frem til er at Højtalere spiller en stor rolle, og jeg har bare aldrig haft penge nok til et par ordentlige nogen af slagsen som så kan skille resten af mit stereo ud..

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
22-07-2005 13:39:36
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #53

Du kan måske ikke li' EQ?

Marbuhai

Superbruger
Tilføjet:
22-07-2005 13:49:18
Svar/Indlæg:
667/20
#54 Nope, en ændring af frekvens gangen er jo ikk noget der skal tilføjes efter min mening, ideen er jo at få ens musik igennem kæden uden at der tilføres noget kunstig som tonekontroller eller en EQ vil gøre...

Har altid haft tonekontroller koblet ud, og vil derfra prøve at vælge de enheder der passer bedst til min musik, og det kræver jo mange overvejelser, og behøver ikk være så dyrt at man skal være afhængig af morfin, men kvalitet koster og må tages i etaper ligesom man køber ind til sin pc..

Valgene kræver man gør lidt selv, prøver det af derhjemme sammen med det man har i forvejen, da enhederne ikk lyder på samme måde som i en butik, og man skal tage forhold rummet ligeså..

De 6006 var et fejlkøb, man skal ikke købe højtalere kun for størrelsen det skal passe til omgivelserne, de var for store og kunne ikke placeres ordentlig, men i et andet rum med mere plads ville jeg ha fået mere ud af dem, og måske har undgået de problemer jeg fik..

Jesse

Superbruger
Tilføjet:
22-07-2005 13:49:56
Svar/Indlæg:
1373/34
Mit bedste råd vil være at følge #35 råd.

Dog med den forskel at jeg vil kigge på www.q-sound.dk eller www.frequence.dk og så selv bygge mine højttalere. Du får altså mere for pengene når du bygger selv :i :) Så har du også mulighed for at vælge komponenter så setupet passer lige til din smag

Men en lille NAD og et par højttalere så skulle du være mere end godt spillende :e

Marbuhai

Superbruger
Tilføjet:
22-07-2005 13:54:16
Svar/Indlæg:
667/20
#56 Frequence har jeg handlet med, dog er det konen der styre butikken, men manden arbejder til hverdag hos DST, og ved virkelig meget om højtalere og enheder, og er man modder så kunne det da være et okay valg at købe et bygge sæt der, så kan man få lidt indblik i sagerne og få lidt lim på fingrene...

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
22-07-2005 13:54:30
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #55

Fandme ærgeligt at købe højttalere til mange penge, og skrotte dem, bare fordi man ikke vil bruge en EQ :l

Det er så bare min mening :r

hestenhenning

Elitebruger
Tilføjet:
22-07-2005 13:57:49
Svar/Indlæg:
1137/24
Jeg har et par Harman/Kardon SoundSticksII højttalere, og de spiller helt genialt pris/ydelse! De kan bruges til at spille med, film og sætte gang i en fest!
Den kan erhverves hos shg.dk for 1400,-
http://www.shg.dk/link.asp?got...
Og så ser de jo heller ikk helt skidt ud ;)
/Thomas

Marbuhai

Superbruger
Tilføjet:
22-07-2005 13:59:25
Svar/Indlæg:
667/20
#58 Nu er 6K ikke mange penge, og du får ikk nogen topdoller lydkvalitet for de penge, og EQ har jeg aldrig i sinde at bruge, men mere tid på at vælge højtalere som passer til rummet, så det passer ind så man ikk har brug for at rette tingene kunstig ind pga et forkert valg...

Men havde jeg på den anden side valgt mindre højtalere til samme pris, havde de været nemmere at intergrere, og her ville du bedre kunne følge bassen, placeringen er alfa omega og kan du ikke opnå et kompromi mellem størrelse og rum, gør du den første fejl...

Skrev som bekendt også at jeg ikke kunne placere dem ordentlig, og kan man ikke det vil man kun få ringere lydkvalitet ved at bruge netop EQ...

Hader f.eks når min mutter går helt krasat med hendes gamle cd'er, og loudness og tonekontrollerne lige får et hak mere, fordi hendes højtalere mangler dette, det burde være omvendt..

Jesse

Superbruger
Tilføjet:
22-07-2005 14:03:30
Svar/Indlæg:
1373/34
->#57

Det er altid dejligt at få lidt lim på fingerene :p . Nu kender jeg personligt ikke så meget frequence (men ved de eksisterer). Ellers har jeg altid handlet ved Q-sound (som også handler med DST)

Personligt mener jeg at man får 10 gange bedre lyd ved at samle et sæt selv end ved at købe et, selv om det hedder B&W eller MK osv.

Så er man lidt fiks på fingere vil jeg klart anbefale det :e

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
22-07-2005 17:06:55
Svar/Indlæg:
4120/115
Man kan få nogle udemærkede højtalere (også B&W) til de 2500kr. du snakker om, men du får nok ikke helt sådan et setup som jeg har stående... mine "pc speakers" står nok, alt i alt, i omkring 6-7000kr.

Et par gode hovedtlf. kan også være et ganske fint alternativ! Men man skal ikke købe dem, for at spare anlægget! Gode høretlf. koster også lidt, også selvom det ikke kan sammenlignes med hvad et godt anlæg koster, så skal man altså ikke satse på at kunne nøjes med kun at skulle ha 100kr. sedler op af lommen, men 1000kr. sedler skal der nok til før, det bliver spændene...

Paradigm har bla. brugt nogle servo trin i nogle af de større subwoofere, og de kan sparke rigtig meget røv! Men nu er paradigm også noget nær bas mestre i mine øre, og har en helt helt anden holdning, end f.eks. de store papkasse basser fra cerwin vega osv. Så det er nok ikke så underligt at de kan sparke lidt fra sig, uden at lyde som en blikspand 😉 Men man skal nok heller ikke hænge sig så meget i watt antallet, for de siger i bund og grund ikke så meget om performancen, og netop de mærker som sælger deres woofere på antallet af watt, som de vil være bekendt af skrive på kassen, de ved sku nok heller ikke så meget om, hvad det egentlig gælder om...

1_2_know

Elitebruger
Tilføjet:
22-07-2005 21:01:28
Svar/Indlæg:
3169/185

Sounds good ;)
Anyways, synes den er voldsom - Dog klart bedst til film, i musik må jeg sq skrue ned for den - til det musik jeg hører hvor der er galt meget bass i iforvejen kan man overhovedet ikke hører resten ellers, hehe...

Men lækkert vækkeur, to sidste morgener har jeg bare lagt mig ind i en sofa i værelset og skruet op for musikken, når man hopper kan man ikke sove kan jeg så informere om :P

Mvh. 12k

ChrisCornell

Elitebruger
Tilføjet:
22-07-2005 21:29:17
Svar/Indlæg:
4338/142

I know (B&W koster), men går ud fra det er en 301 eller 310 Amp til 999,- og man kan altså sagtens finde et godt sæt højtt. til ca. 1500,-

Clario
Mission
Tannoy
B&W
KEF

laver fine højttalere i den prisklasse.

cornerrage

Elitebruger
Tilføjet:
29-07-2005 09:33:19
Svar/Indlæg:
3532/303
Hvis valget stod mellem de tre #0 har forslået, så ville jeg klart tage altec, de spiller virkelig godt og forvrænger først når man virkelig fyre op for dem. Har selv 621 som har 200W RMS. De er for onde. Så har man ikke det ville forbrug og gerne vil bruge sine penge på noget lidt andet, så ville jeg tage noget dem.
Hvis begynder at gå lidt op i lyd er det med at spare op. Få fat i et par £$£ og gør som folk har forslået. Byg selv er sjovest og nok også det der giver mest frihed til forholdsvis billige penge.
Held og lykke med det.

Mvh. Rage

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
29-07-2005 10:05:03
Svar/Indlæg:
6624/113
Jeg har læst hele tråden, og er faktisk stort set 100% enig med folk, om at det ikke skal være plastiklort fra Føtex eller Aldi.

Dog må jeg lige fremhæve et udgået ( tror jeg nok ) 2.1 sæt ved navn Labtec Edge 412. Det er en 5 tommer basenhed smidt i et snail kabinet, og de to satellitter er dem som blev kendt som verdens tyndeste - dengang... De er vel 25mm på det tykkeste sted. ;)

Dette sæt spiller ikke fantastisk, når man ser det i forhold til mit endda aldrende Dali4a / NAD 7240PE setup - men af et PC-plastik sæt er det afgjort et af de bedre. Diskanten er ikke så spids, som flere andre jeg har hørt, og der er rent faktisk et anstændigt niveau af mellemtone.

Headsets er efter min mening komplet ubrugelige, og jeg er fuldstændig ligeglad med, om de koster 17.000 kroner og er belagt med bladguld og diamanter. Det vil til tid og evighed være et kompromis mellem de forskellige frekvenser, og jeg har ikke hørt noget endnu, som kan løfte den opgave til fulde. Hvis lydkvalitet / dynamik er så vigtigt, så lader man sig ikke nøje med den slags, efter min mening. Jeg har selv et billigt headset til 129 kroner, hvor det er evnen til at bruge dem længe, som er vigtigere end lydkvaliteten. At de så har en ret god mic, er bare en sidegevinst. ;)

Jeg kører 45 minutter i bil hver vej mellem hjem og arbejde, så jeg har satset en del på mit ICE. Det er efter min mening desuden et fedt sted at bygge lyd, da udfordringen med at vælge enheder og forstærkere er stor, og lydisoleringen allerede er i top i "lytterummet".
Jeg synes selv det er blevet ret godt, og vil meget gerne have NoNig til at give sin mening om det her om 2 ugers tid, når vi mødes. :D

#0 - Hvis du læser tråden igennem, skal du nok finde det der passer dig - det er jeg ikke i tvivl om. :D