-> #0
Hvis du går bare lidt op i lyd, så dropper du tanken om PC højttalere og købe "rigtige" højttalere ;)
Siger ikke det skal være B&W's dyreste og en rør-amp alá Zeus.
#35's forslag er i ypperste klasse. Du kan få rigtig god lyd (sammenlignet med PC højttalere) til rimelig få penge.
-> Generelt
Mht. det med transistor vs. rør. Der er kun en ting der styrer det markede, og det er en combo. Dvs. en rør-amp i kombination med en trafo.
Så er dén diskussion vistnok ovre ;)
Rør og transistorer har hver sine fans. Sådan er det bare, og sådan har det stort set altid været.
Personligt er jeg stor fan af rør-lyd, men det kommer sikkert af min guitaristbaggrund.
Rør har en speciel lyd, og set i signalhenseende er den "dårlig" i forhold til transistorer. Forskellen udebliver bare ikke ved, at rør har en langt varmere lyd.
Til musik er rør vejen frem. Det gælder nok ikke lige techno pga. rør-teknologien.
Til film/spil er transistor vejen frem. Det gælder igen samme karakteristika ved enkelte musikstilarter.
Den bedste combo ville være en digi reciever og en analog (rør) amp. Efter min mening.
Men som #35 siger, så gør som micma18. Han har, modsat hvad #28 siger, rimelig meget forstand på lyd. På, vist ikke bedre så, samme niveau som ChrisCornell og jeg selv.
- Uden det skulle lyde alt for selvhøjtideligt :r
Gør dig selv (d)en tjeneste, at investere i det. Det holder mange år frem, og du bliver glad i længden.
Det kan aldrig gå an, at investere stort fra starten af. Det får man ingen glæde af.
En tumpe der fatter nada af lyd, får intet ud af Nautilus og Zeus. Man skal undergå en personlig udvikling, hvor man selv finder ud af hvad der passer til en.
Lyd er MEGET individuelt. Ligesom stort set alle andre sanselige teknologier du kan købe i dag. Mus, tastatur osv. Så derfor er der ingen der kan anbefale ét, frem for noget andet.
Men man kan guide dig i en retning, hvormed du ikke spilder dine surttjene penge på et omgang plastik fra Føtex eller Fona.
PC højttalere, i dag, er af en væsentligt bedre kvalitet end for blot nogle år siden. Ingen tvivl om du kan få et hæderligt "setup". Men sagen er blot den, at du kommer til at mangle en allerhelvedes mellemtone. Uanset hvad hvilken som helst test fortæller dig af nogle PC højttalere.
Hvis du gamer og ser film, skal du nok sigte efter en subwoofer, hvormed det bliver meget svært at få noget til under kr. 2.000,-
Men dertil kan du købe en billig sub (bare noget skralderværk fra Fona/Merlin) og så sætte det sammen med dine fine (billige) B&W'ere.
Ikke sagt, at du SKAL vælge B&W. Men ved, af personlig erfaring, at man bliver glad for det i længden.
En subwoofers kvalitet er ækvivilent med dens evne til at falde til ro igen. Men det bemærker du ikke særlig meget, hvis du er i begyndelsen af din dannelsesrejse i lydens verden.
Omvendt, så vil du sætte pris på det sug i maven det giver, når en bombe eksploderer og det hele om dig ryster og klirrer. Det er mange PC højttalere i dag gode til... og intet andet. Måske deres diskant er fine, men de deler den med bassen og skulle dermed (ifølge nogle :00) kunne danne mellemtonen. NEJ!
Meget forkert. Men som jeg skrev tidligere, så er det ikke noget du kan skelne imellem i starten.
Problemet med lyd er, at jo længere tid du beskæftiger dig med det, jo bedre bliver du. Men du bliver også ældre, og din sanselige opfattelse af lyd ændrer sig. Men din erfaring og træning vil sagtens kunne skelne.
Dynaudio, B&W og Dali er rigtig gode højttalere. Du kan også evt. købe en gang "Avance" eller "JBL".
Hvis jeg skulle anbefale dig gode højttalere, skulle det være "JVC" eller "JBL" der ofte sælges sammen med en DVD-afspiller + dekoder/reciever.
Men disse setup's koster ofte over kr. 4.000,-
Men du får fin fin lyd, til en billig penge.
Men bottom line. Vil gøre som #35 og så vente, spare op, og købe en sub ;)
M I T bedste råd?
Køb et par Sennheiser til de penge du vil ofre, og gem resten.
Du skal LANGT op i pris, før du finder højttalere der overgår deres lyd.