Bundkort defekt?

Bundkort / CPU d.  24. juli. 2005, skrevet af PolleDK
Vist: 632 gange.

PolleDK

Superbruger
Tilføjet:
24-07-2005 10:25:54
Svar/Indlæg:
602/17
Hey.

Jeg har lige investeret i et MSI K8N Neo2 54G Platinum og en AMD Athlon64 3000+.

Når jeg vil installere Windows XP går den helt i sort når den kommer til det punkt hvor man kan specificerer på hvilken disk man ønsker at installere på. Dvs. lige efter den har loadet en masse forskelligt gøjl og starter den egentlige installering.

Nogen gange kommer der en fejlmeddelse der lyder på at jeg skal undersøge for virus (øøøh... alt er slettet- nok næppe) eller prøve at fjerne alle nyeligt installerede harddiske, controllere eller drivere dertil.

Det underlige er at BIOS uden problemer kan finde samtlige 4 HDD'er og det er heller ingen problem med at oprette RAID Arrays i forskellige størrelser (Striping med 4 diske, striping med 2 diske). Hele processen med at oprette et RAID array går ganske glimrende helt uden problemer.

Der hvor det går galt er under windows installationen.

Mit spørgsmål er så:

Er der nogen der kender til dette problem?
Er det bundkortet der muligvis har en defekt S-ATA controller?
Eller er der noget jeg har glemt at sætte til i BIOS?

Jeg har sat RAID til 'Enabled' + 'Enabled' alle SATA enhederne i BIOS.

Fejlen kommer forresten hvad enten jeg vælger at kører RAID eller ej.

Sidder pt. på det gamle system med med de selv samme diske i RAID 0 (Striping over 4 diske) - så det er ikke mine diske der fejler noget.

Det er kun bundkort og CPU der er nyt ellers er alt fra det gamle system brugt. Kan ses i min profil.

ICE-Cool

Elitebruger
Tilføjet:
24-07-2005 10:47:10
Svar/Indlæg:
3799/43
er du sikker på at den diskette som du har med S-ata controler driver (til windows installation) fungere korrekt ?

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
24-07-2005 11:02:45
Svar/Indlæg:
6624/113
Opdater BIOS til nyeste.

Pil ALLE diske fra som du ikke skal have OS på.

Kør memtest. ( www.memtest86.com ) - evt pil ram stave fra eller flyt dem, til det ikke laver fejl.

Og prøv så igen. ;)

PolleDK

Superbruger
Tilføjet:
24-07-2005 11:10:16
Svar/Indlæg:
602/17
ICE-Cool >>

Aner jeg ikke - men det er nok ikke der fejlen ligger. Forsøgte at installere windows uden brug af de drivere for at se om det var dem den var gal med. Samme fejl :/

Sajmon >>

Opdateret til nyeste BIOS igår - ingen ændring
Der er 4 diske som jeg skal kører RAID 0 Striping på - så det er ikke helt så nemt ;)
Desuden skulle de virke fint eftersom jeg er tilbage til det gamle system hvor jeg kører med dem i RAID 0 Striping på alle 4 diske.

Ramme'ne tror jeg ikke den er gal med - det er også de samme jeg bruger nu og installeringen på det gamle mobo er gået helt uden probs.

Tak for svarerne :)

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
24-07-2005 11:11:03
Svar/Indlæg:
6624/113
Jamen har du prøvet memtest?

PolleDK

Superbruger
Tilføjet:
24-07-2005 11:14:42
Svar/Indlæg:
602/17
Nej det har jeg faktisk ikke. Men det skulle da være lidt underligt at de virker fint på det gamle men ikke det nye??

Med mindre der kan være en fejl med dem på det nye - altså at de ikke virker sammen med det nye bundkort - det er måske der du vil hen? :)

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
24-07-2005 11:18:25
Svar/Indlæg:
6624/113
Ja det er afgjort der jeg vil hen.

Jeg har efterhånden lært at man med A64 baserede maskiner, ikke skal konkludere noget før det er 100% bekræftet. Og slet ikke når det omhandler ram....

Assumption is the mother of all fuck-ups. ;)

PolleDK

Superbruger
Tilføjet:
24-07-2005 11:29:30
Svar/Indlæg:
602/17
Hehe :) Kan være du har en point der :)

Så er der bare 2 ting mere Sajmon så skal du få fred :D

Kan du smide et link til memtest?

Så vidt jeg husker skal man bare lave en boot diskette ikke?

Så det skulle vel ikke være nødvendigt at formattere mine diske igen igen igen right?

Alt¨så jeg kan bare sætte det nye mb i og så teste ram uden at sætte diske til ikke?

PolleDK

Superbruger
Tilføjet:
24-07-2005 16:26:41
Svar/Indlæg:
602/17
Så har jeg kørt en omgang memtest.

Ingen fejl på det gamle bundkort (surprice surprice :00 )

Nyt mobo + cpu: ingen fejl i std test et gennemløb

Kom ca. 50% af vejen med Full Test uden fejl - derefter havde jeg ikke lige mere tid til det så den blev ikke færdig med den.

Men hvor mange gange skal man lade den teste? Er et gennemløb nok og er std testen god nok eller skal man helts tage alle test med og lade den stå i halvanden dag eller?

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
24-07-2005 22:53:23
Svar/Indlæg:
3346/81
#8 - ud over de udmærkede råd fra Sajmon, så har jeg lige en tilføjelse - har du givet dine ram noget ekstra at leve af?

Ofte fejler installationer p.g.a. at rammene får for lidt.

Tomgun

PolleDK

Superbruger
Tilføjet:
24-07-2005 23:05:23
Svar/Indlæg:
602/17

Nej det har jeg ikke. Det er A-Data PC4000 Vitesta (250MHz) @ 200MHz - jeg går næsten udfra at std. volt skulle være nok. Mener bestemt ikke de får mere på det gamle board end på det nye... men det er da en ting man kunne prøve :)

btw. hvis de nu skulle få for lidt - skulle der så ikke opstå fejl i memtest86? std testen blev gennemført 1 gang uden fejl -derefter stoppede jeg.

Takker for svarene :)

SuperflyDK

Elitebruger
Tilføjet:
24-07-2005 23:17:03
Svar/Indlæg:
1503/128
Hov Polle - tjek da iøvrigt lige at dine ram bli'r detected rigtigt af bundkortet. Hvis den ikke forstår at sætte de rigtige timings når du vælger "By SPD", så kan det jo godt gi' noget vrøvl? Måske at den sætter dem til Cas2, for i så fald vil de lave noget vrøvl ...

Men så igen - mærkeligt at de ikke laver fejl i mem-test. Prøv lige at smide Svenne's ram i alligevel, og hent lige en ny version af den der Raid-install-diskette og se om det ikke hjælper.

Nu skrider jeg i seng - natnat :P

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
24-07-2005 23:17:39
Svar/Indlæg:
3346/81
#10 - Hvorvidt ramtest burde finde det ved jeg ikke, men jeg har derimod selv og på f.eks. Abits HP set flere løse deres installationsproblemer på denne måde - så der er næsten kun at prøve 🙂

Tomgun