NVIDIA SLI Anti-Aliasing

Litteratur d.  25. juli. 2005, skrevet af Woodgnome
Vist: 767 gange.

Woodgnome

Elitebruger
Tilføjet:
25-07-2005 03:15:29
Svar/Indlæg:
1888/560
Kommentar til nyhed på: http://www.overclocking.dk/new...
Kiwi

Overclocker
Tilføjet:
25-07-2005 09:36:16
Svar/Indlæg:
93/0
Først og fremmest er det ikke nødvendigt med 7800GTX for at afprøve transperancy AA, Humus har override tools til både D3D og OGL http://www.humus.ca/index.php?... . Med dem kan alle nyere kort lege med ovenstående feature, og selvom det ikke virker lige godt i alle spil gælder det samme for 7800GTX. F.eks. giver MS TAA ikke nogen forbedring i BF2, og SS TAA fjerner rent faktisk gitrene, så teknikken er bestemt ikke perfekt endnu.
Mht. de nye SLI modes er den normale single kort 8x AA tit hurtigere (og bedre) end SLI 8x, og SLI 16x tager alt for meget ydelse: http://www.techreport.com/etc/... . Men det er da rigtigt at 7800GTX i SLI vil kunne spille f.eks. Morrowind og andre ældre spil i 1600x1200 med SLI 16x AA. Man kan håbe hastigheden vil blive bedre i fremtiden.
Om nVidia fører mht. billedkvalitet er åbent til diskussion, f.eks. glemmer folk tit Temporal AA. Personligt bruger jeg det meget i kombination med 6xAA og evt. en lidt lavere opløsning. Så længe frameraten er forholdsvis høj har jeg 12x "effektiv" AA, uden ydelses hit i forhold til 6xAA.
Så selvom SLI AA modes da helt sikkert giver en stor forbedring af billedkvalitet er det ikke ligefrem de vises sten. Ligesom når man ville køre 8x AA på 6800 serien er ydelses hittet på SLI 8x og 16x alt for højt, så reelt er anvendelses mulighederne begrænset.

Et andet lille surt opstød omkring nVidia og billedkvalitet. Jeg havde bygget en HTPC omkring et 6600GT kort (for at bruge deres videoprocessor) og en Dell 20" Widescreen med en native opløsning på 1680 x 1050, problemet var bare at DVI udgangen ikke kunne klare den høje opløsning uden at give et sløret billede. Efter at have søgt lidt på forums virker det til at det er et kendt problem på nVidia's kort, tjek evt. http://graphics.tomshardware.c... .

cornerrage

Elitebruger
Tilføjet:
25-07-2005 09:43:19
Svar/Indlæg:
3532/303
Imponerende kvalitet. Dejligt at se nVidia har taget overhånd denne gang. Det skifter jo næsten efter hver ny generation af graffikkort.
#1 SLi 16x AA er jo også mest andvendeligt på spil som netop er cpu begrænsedede da det ikke giver det store "impact" på frame raten. Derfor virker det bedst i ældre spil. Han skriver jo også at det virkede fantastisk i HL2 fx. Ville dog gerne se det i DoomIII fx. Eller spil med lidt mindre detaljerede figure, som WoW. Der synes jeg at man, i høj opløsning vel at mærke, rent faktisk nemt kan se forskel på om AA er på eller ej.

Mvh. Rage

Kiwi

Overclocker
Tilføjet:
25-07-2005 12:16:52
Svar/Indlæg:
93/0
#2 der er en bug mht. Halflife 2 og SLI AA modes: http://www.techreport.com/etc/... . nVidia har sagt de vil rette den i en fremtidig driver. Kort sagt er det kun de kabler HardOCP viser der bliver lavet mere AA på når man går fra 4x til SLI 8x / 16x, så ydelses figurerne fra Halflife 2 kan du slet ikke regne med.
Ifølge Tech Report benchmarks, som har den mest omfattende test jeg endnu har set, er 7800GTX single 8x AA i de fleste tilfælde en del hurtigere end SLI 8x AA. Hvilket i realiteten gør SLI 8x ubrugeligt da du får samme / bedre kvalitet og højere hastighed ved at køre med et single kort. Så reelt er SLI16x det eneste der pt. kan bruges til noget, det giver rigtig nok uovertruffen kvalitet men tager også ekstremt meget ydelse.

the

Superbruger
Tilføjet:
25-07-2005 14:00:29
Svar/Indlæg:
1019/119
ved godt det ikke høre til et odenligt svar men jeg tror ikke længer på at ati kan overgå det nye 7800GTX :(
det er trist da jeg alt tid har holdt med ATI syntes sgu det er nedern men der er jo en som skal være den bedste :(

The name 8)

cornerrage

Elitebruger
Tilføjet:
25-07-2005 14:30:57
Svar/Indlæg:
3532/303
#4 En ting er at "holde med" ati/nvidia. En anden ting er bare at købe hvad der yder bedst! Hvad er et point of good egentlig ;)
#3 Selvfølgelig er det "fråds" at sætte sli op bare for at "misbruge" dets kræfter til 16x, men det er altså ufattelig flot.
Underligt at et 7800 ved 8x er bedre end sli setup. Mon ikke det er noget der bliver bedre med tiden ?
Mvh. Rage

Kiwi

Overclocker
Tilføjet:
25-07-2005 16:58:52
Svar/Indlæg:
93/0
#5 min pointe er ikke at det er fråds, men at det tager så meget ydelse at det i mange tilfælde slet ikke kan betale sig. Tag f.eks. Doom3 med SLI 16x, du skal helt ned i 1024x768 for at det kører godt. Et single kort kan uden problemer køre 8x AA i 1600x1200, og sidstnævnte vil 100% sikkert være det flotteste.
Så reelt kan det kun bruges til gamle spil som er kraftigt CPU begrænset, som f.eks. UT2004.
Som du skriver kan kommende driver opdateringer måske øge hastigheden, Tech Report snakker også om driver profiler. Så måske vil det blive en ok feature i fremtiden.
#4 for tiden snakker de om 16 pixelpipes, 8 vertexpipes og 650mhz på kernen. Hvis du gav et X850XT de specs ville det faktisk godt kunne konkurrere med 7800GTX i f.eks. 3Dmark05, dvs. alt hvad ATI har lavet af evt. opdateringer / optimeringer kommer oveni. Udover det snakker de om at den bliver på noget mindre end 300 millioner transistorer, hvilket vil give ATI en kæmpe fordel i form af produktions omkostninger. R580 skulle så komme i det nye år, og her forventes der bredere pipelines (flere ALU'er) eller evt. 24 fragment pipes. nVidia skulle så være på vej med G70 på 0.09nm, men hvis det var tæt på vil jeg ikke mene at de havde udgivet 7800GTX på 0.11nm.

Woodgnome

Elitebruger
Tilføjet:
25-07-2005 17:19:11
Svar/Indlæg:
1888/560
#3 umiddelbart ville jeg har sagt det var pga. CPU begrænsning, men det er det sq nok ikke når de tester i 1600x1200...

Tror sq det er en driver fejl, for alt andet ville jo bare ikke giver mening.

Mht. til at spille i 1024x768, hvad er dog problemet i det, hvis man spiller med 16xAA? Det MÅ altså give en ganske god kvalitet, selv om 1600x1200 med 8xAA sikkert er pænere. Så vidt jeg kan se er det også kun i Doom III det er tilfældet - det MÅ kunne rettes med en driver :)

JEG_VIL_SUTTE_DIN_@

Overclocker
Tilføjet:
18-08-2005 14:04:43
Svar/Indlæg:
5/26
TIL SAJMON : Nu skal jeg fortælle dig en ting eller to!
Ved hvad du er? Du er en lille impotent bøsserøv, med for lavt selvværd, og har det godt når andre er nede! Og ved du HVAD DET er? -Det er FUCKING kujon agtigt! Du nedgører alt og alle på din vej, mens du føler slevværd over det, det hører ingen steder hjemme andet end i helvede! Det er folk som dig, der gør livet surt for os andre! Og ved du lige præcis hvad jeg har tænkt mig at gøre ved det lille Sajmon, eller skal vi sige Martin? Jeg har tænkt mig at nedgøre dig så meget, få dig til at føle dig så lille at du er på størrelse med den (åbenlyst og ekstremt minimale) som lavede dig... Hele din opdragelse har sikkert været et helvede? Og nu vil jeg så gøre den LIDT værre! Ingen tvivl om at du kan noget med computere... MEEENNNN! Når du er så fucking egoistisk kun at tænke på at hæve dig selv over andre uden at lære fra dig, hvad helvede kan du så bruge det til??? HVA MR: KLOGE ÅGE???? Dine små rådne sætninger på div. hjemmesider rundt omkring siger bare alle mennesker så meget at de med det samme kan se at du IKKE ER VÆRD at beskæftige sig med! Du er så magtsyg, men tænk lige over hvad der sker med de magtsyge mennesker når de endelig kommer til magten? DE TVÆRES ALTID UD SOM ET INSEKT! Ligesom du kommer til at mærke inden længe! Hvad er der lige sket for dig i din opvækst? Er du blevet misbrugt eller hvad? Bollet ind og ud af dine øre? -for det lyder sådan.. meget hjernekapacitet har du ikke tilbage ihvertfald! KAN DU IKKE BARE fATTE AT DET IKKE NYTTER NOGET AT VÆRE DEN KLOGE??? Det eneste som nytter er at være betænkelig, venlig, forstående og ikke mindst hjælpsom! DU SVINER KRAFTEDME ALT OG ALLE TIL! Og hvis jeg skal være ærlig og jeg sværger ved min fars grav, du fortjener ikke at leve i så god en verden som du gør, du burde havde været sendt fluks til helvede i dét sekund din mor sked dig ud! og jeg mener virkelig SKED! Eller faktisk værre... For lort kan da i det mindste bruges og det er mere end hvad DU kan!
Inderst inde er du jo bare en lille kedelig, klam, grim og underdanig fyr....!