#11. Jamen det lyder da spændende, men hvad er prisen for en mixed bed ionbytter og en ledningsevnemåler, for da vi i sin tid fik ideen jeg og Maziar gik vi i gang med at undersøge markedet, og det billigste vi lige umiddelbart kunne finde var et RO anlæg der så ud til at løse problemerne for os, og ville skaffe os det rene vand vi havde brug for...
Men som allerede sagt, jeg er tømrer svend og Maziar elektriker, så vores viden om den slags akademiske begreber ligger på et meget lille sted, vi gør de ting vi gør for sjov og som hobby, men man kan jo altid blive bedre til det man nu engang laver, og det er da også mit mål, at blive endnu bedre til at hjælpe andre end jeg føler jeg allerede er :)
#12. Du har ret, Ro vand er korrosivt, men her var vores plan at stikke flere rør ned i beholderen af ren kobber, som vandet så kunne tære på indtil det så at sige havde mættet sig selv, sammen med de additiver vi vil tilsætte til vandet.
Dog er min opfattelse at der skal mange hundrede liter igennem før man vil se en egentlig effekt på kobberet, og i et vandkølings system er der som regel kun 1-2 liter væske i, hvilket vil gøre at det vil være svært at se en forandring på kølehovederne.
Det vi dog primært vil forsøge at fjerne er ikke kun kalken, men også de bakterier der findes i postevand, så vi med sikkerhed kunne sige at vandet i sig selv ikke vil være skyld i algevækst, og dertil ville vi så tilføje Ren Pool additiv til at fjerne den rest af alger/bakterier der gerne er i folks kølehoveder, radiatorer og andet tilbehør, og som ellers ville blomstre op, uanset hvor rent vandet så end er.
Dette har nemlig tit vist sig at være det folk glemmer, de bruger det reneste vand, men glemmer at deres kølehoveder, radiatorer, pumper med mere for så vidt kan være møj beskidte, og så hjælper 100% rent vand jo ikke en disse...