Hvilket vand til vandkøling?

Vandkøling d.  25. juli. 2005, skrevet af hamderD
Vist: 1062 gange.

hamderD

Elitebruger
Tilføjet:
25-07-2005 15:54:19
Svar/Indlæg:
7263/260
Heey gutter :]

HVad skal man bruge af vand til sit vandkøling?.
Er det ikke det der rene vand,også bland noget algedræber og lidt antikorrosions middel og et par dråber afspændings middel?

Er man så ikke godt kørende?

håber der er nogen der kan hjælpe ..

don

Elitebruger
Tilføjet:
25-07-2005 16:05:53
Svar/Indlæg:
1380/8
du kan bruge Destilleret eller demineraliseret vand

Sønne

Elitebruger
Tilføjet:
25-07-2005 16:06:11
Svar/Indlæg:
2263/135
Jo det lyder ikke helt dårligt... Men eller kan du købe Demiraliseret vand i Matas for ingen penge.

Jesse

Superbruger
Tilføjet:
25-07-2005 16:08:06
Svar/Indlæg:
1373/34
Demiraliseret vand og lidt algedræber

don

Elitebruger
Tilføjet:
25-07-2005 16:09:04
Svar/Indlæg:
1380/8

MaGiX

Superbruger
Tilføjet:
25-07-2005 19:51:01
Svar/Indlæg:
204/16
Som #4 linker til, kan du finde den komplette oversigt der over hvad vi mener der bør blandes i vandet.

Vi har dog fået en ide på H2O.dk, nemlig at indkøbe et Omvendt Osmose anlæg, og selv producere 99,99% rent vand, blande additiverne i, og sælge med en lille fortjeneste, hvilket vil sige en liter færdigblandet væske for 10-15 kr, hvilket vil gøre det væsentligt lettere for alle at få den bedste blanding, men vi har nogle "tanker" omkring lige netop det at blive kommerciel vi gerne vil høre vores brugere omkring, men du kan evt give din mening med her: http://h2okoeling.dk/default.a...

MVH:

MaGiX.

PS: Håber ikke det strider mod denne sides politik, hvis det er tilfældet, så slet venligst mit indlæg :)

hamderD

Elitebruger
Tilføjet:
26-07-2005 02:23:47
Svar/Indlæg:
7263/260

Har hørt lidt om i ville lave sådan en test med uv additiver :] , hvornår kommer den oppe og køre ¨så man kan se hvad man skal proppe i af uv grønne væsker eller man ikke skal :p

MaGiX

Superbruger
Tilføjet:
26-07-2005 12:02:55
Svar/Indlæg:
204/16
#6. Den skal til at køre om, jeg har haft nogle problemer med væskerne hvor slangerne er blevet hvide og hårde efter at have ligget i blød i 15 uger i opløsningerne, alle 5 slanger har taget skade af at være lagt ned i væsken, så vil lave den om sådan at slangerne bliver fyldt med væske istedet for at ligge nede i væsken, så må vi jo se om det ændrer noget, når det lige med et kan trænge igennem slangerne og ud i luften.

Så beklager meget, men du kommer til at vente et godt stykke tid, for den første testmetode viste sig kort og godt ikke at være god nok, hvilket er meget underligt, samme testmetode har været brugt andre steder bare i mindre målestok, og der har det virket efter hensigten.

MVH:

MaGiX

hamderD

Elitebruger
Tilføjet:
27-07-2005 19:16:50
Svar/Indlæg:
7263/260

okay, venter bare, Kan altid smide det i hvis det er testen siger go for den ;)

Hvidgaard

Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2005 01:03:06
Svar/Indlæg:
1548/24
#5 så vidt jeg ved er RO(Revesed Osmoses)-anlæg waaaaay too dyre til det formål... I kommer jo til at producere langt mere vand end den samlede H2O-computer-køling-styrke i Danmark bruger :00 og for at opnå en fornuftig nyttevirkning (>60% og undgå at skifte membran for tit) skal i under alle omstændigheder kombinere det med en An-ionbytter (medmindre i har meget blødt vand hvor anlæget skal stå) og så kan i ligeså godt bruge en mixedbed ionbytter sammen med et filter og antialgemiddel.

Men har for nyligt udfærdiget en rapport om vand og rent vand, så hvis du mangler lidt hjælp til at flette et godt anlæg sammen hjælper jeg gerne ;)

Jeg tror at det bedste og nemmeste, et en Mixedbed ionbytter og en ledningsevnemåler (så du ved hvornår du skal skifte ionbyttersækken) så får du praktisk set det samme resultat som med et RO-anlæg.
Er tilbøjelig til at tror du kan nøjes med en anionbytter så den bare blødgøre vandet (der er ikke rigtig fare for at andet end kalken sætter sig, og i kraft af de flere metaller der er tilstede vil vandet være mindre aggresivt) og du har den fordel at du selv kan "genoplade" anionbytteren ved hjælp af natriumhydroxid. Hvis du så bruger den blanding du skriver, laver du det billigere og med sikkerhed ligeså godt 8)

MaGiX

Superbruger
Tilføjet:
28-07-2005 01:20:18
Svar/Indlæg:
204/16
#9. Før vi gik til omverden med vores ideer, undersøgte vi faktisk markedet for muligheder, og jeg skal indrømme jeg blev overrasket. Et lille RO andlæg der kan levere 50-60 liter i døgnet kan fås for 5-600,- kr plus moms, da det også benyttes i moderne husholdning til blandt andet opvaskemaskiner og normalt opvaskevand, da man så slipper totalt for kalkbelægninger.

Det andlæg vi har kigget på til formålet er med et nitratfilter, der opfanger blandt andet kalken, før selve det keramiske filter overhovedet kommer i berøring med vandet, så det er altså ikke noget vi får problemer med :) prisen for dette andlæg med moms ligger på 1300,- kr, og det kan levere 120 liter vand i døgnet, langt mere end der nogensinde vil blive behov for :)

Men hvis du har tid/lyst eller eventuelt har nogle data liggende på de forskellige former for vand, så vil jeg mægtigt gerne læse det igennem, man kan jo altid blive klogere :)

Hvad vi ellers har snakket om, hvis det viser sig at fosfat filteret ikke er nok, er en accelerator til husbrug, den centrifugerer vandet og smadrer dermed alle kalk partikler til de er så små at de hverken kan binde sig eller stoppe ting til, den kan fås for ca 300,- kr hvis man kender de rette mennesker (jeg er Tømrer og Maz er elektrikker, så det er vist ikke et problem) og så har vi løst problemet den vej igennem :)

MVH:

MaGiX

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2005 01:40:27
Svar/Indlæg:
3346/81
#10 - jeg er nu enig med #9 i at i driftsmæssigt får meget ud af en mixed bed ionbytter og en ledningsevnemåler - kr/liter - og vandforbruget er også væsentligt mindre - praktisk taget intet spild - og vandkvaliteten efter en mixed bed er helt på højde med et RO anlæg.

Efter de industridata jeg har set gennem tiden skal i ikke fæstne lid til den der accellerator-dims - jeg ved ikke hvad Hvidgaards holdning er til det, men mit råd er: "Don't go wasting your money on that!"

Tomgun

Hvidgaard

Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2005 01:47:54
Svar/Indlæg:
1548/24
#10 nu har jeg kun arbejdet med større anlæg (min 10 m3/døgn) og vidste slet ikke at man kunne få dem så små :r (AFAIK er saltet man hælder i vaskemaskinen til at regenerer den lille ionbytter der sidder for at undgå kalk på glasene/maskinen)

Men så vidt jeg husker fra mine kemi timer, så er 100% rent H20 ret så aggressivt over for ikke ædle metaller (med måde, langt fra kongevand, men det er synligt) og dermed også alu og kobber. Det vil derfor tære lidt på dem indtil det ikke er så aggressivt mere, derfor jeg forslog anionbytteren... Men ser ikke dette som et stort problem da de andre additiver højes sansynlig vil gøre vandet ikke er aggressivt.

Har ikke lige noget data som sådan liggende, men kan da sige at i almindelig postevand er kalken det eneste der er et potentielt problem ved brug af vandkøling. Alle andre grænseværdier er sat så lavt at mængderne er små og næsten ubetydelige. Okker er såvidt jeg ved det eneste der ellers har det med at sætte sig som kalk, men mængderne er pr. lov små da det kan være skadeligt for spædbørn.

Hvidgaard

Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2005 01:51:40
Svar/Indlæg:
1548/24
#11 nææ, ville ikke bruge krut på den da en tur igennem et RO anlæg eller en ionbytter under alle omstændigheder vil ha fjernet så mange ioner at den ikke vil være til nogen nytter om den så virkede.

MaGiX

Superbruger
Tilføjet:
28-07-2005 14:36:41
Svar/Indlæg:
204/16
#11. Jamen det lyder da spændende, men hvad er prisen for en mixed bed ionbytter og en ledningsevnemåler, for da vi i sin tid fik ideen jeg og Maziar gik vi i gang med at undersøge markedet, og det billigste vi lige umiddelbart kunne finde var et RO anlæg der så ud til at løse problemerne for os, og ville skaffe os det rene vand vi havde brug for...

Men som allerede sagt, jeg er tømrer svend og Maziar elektriker, så vores viden om den slags akademiske begreber ligger på et meget lille sted, vi gør de ting vi gør for sjov og som hobby, men man kan jo altid blive bedre til det man nu engang laver, og det er da også mit mål, at blive endnu bedre til at hjælpe andre end jeg føler jeg allerede er :)

#12. Du har ret, Ro vand er korrosivt, men her var vores plan at stikke flere rør ned i beholderen af ren kobber, som vandet så kunne tære på indtil det så at sige havde mættet sig selv, sammen med de additiver vi vil tilsætte til vandet.

Dog er min opfattelse at der skal mange hundrede liter igennem før man vil se en egentlig effekt på kobberet, og i et vandkølings system er der som regel kun 1-2 liter væske i, hvilket vil gøre at det vil være svært at se en forandring på kølehovederne.

Det vi dog primært vil forsøge at fjerne er ikke kun kalken, men også de bakterier der findes i postevand, så vi med sikkerhed kunne sige at vandet i sig selv ikke vil være skyld i algevækst, og dertil ville vi så tilføje Ren Pool additiv til at fjerne den rest af alger/bakterier der gerne er i folks kølehoveder, radiatorer og andet tilbehør, og som ellers ville blomstre op, uanset hvor rent vandet så end er.

Dette har nemlig tit vist sig at være det folk glemmer, de bruger det reneste vand, men glemmer at deres kølehoveder, radiatorer, pumper med mere for så vidt kan være møj beskidte, og så hjælper 100% rent vand jo ikke en disse...

Så anden del af vores "plan" var at fremstille en billigt og effektivt rensevæske/desinficerings væske, som folk først kunne rense deres samlede system med, eller hvis uheldet har været ude, til at dræbe alle algeforekomster i systemet, hvorpå det bevisligt er muligt at køre med RO vand uden additiver (antikorrosionsmiddel er naturligt vist nødvendigt ved blanding af metaller) eller holde sig til den væske vi ellers vil stå for, med antialge middel med mere.

Men bottom line er og bliver prisen, vi vil gerne gøre det bedst muligt for alle parter, men det skal også være en rentabel løsning så vi ikke bare poster tusindvis af kroner ud i igen ting, i sidste ende skulle alle jo gerne tjene en smule på produkterne. Så hvis der er en der kender prisen på de anlæg der er tale om, så hører jeg da mægtigt gerne om det :)

MVH:

MaGiX