Hvilket digitalcamera?

Diverse d.  28. juli. 2005, skrevet af kibidk
Vist: 218 gange.

kibidk

Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2005 10:47:42
Svar/Indlæg:
722/35
Hejsa alle!

Det er lidt ude i periferien som "PC-hardware Diverse" men det går vel nok...

Jeg har endelig besluttet mig til at få købt et digitalcamera og derfor lyder mit spørgsmål kort og godt om der er nogle modeller som folk har speceilt gode erfaringer med. Jeg går først og fremmest op i kvaliteten af billederne der kan tages og mindre om den har et hav af funktioner man alligevel aldrig bruger.
Smid gerne lige et link hvis I har det ved hånden.

Mvh
Kim

Thizen

Superbruger
Tilføjet:
28-07-2005 10:56:41
Svar/Indlæg:
178/34
hej

der er jo rigtig mange at vælge imellem, men kan du ikke komme med en ca. pris på hva det max på koste? så er det lidt lettere at udelukke dem der er for dyre :)

mvh Thizen

kibidk

Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2005 11:10:34
Svar/Indlæg:
722/35
Hehe - det er selvfølgelig rigtigt :00

Det må max. koste noget i retning af 2000kr-2500kr. Så skulle det vel også være muligt at finde noget. ;)

Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2005 13:14:09
Svar/Indlæg:
8947/160
Groft sagt kan man sige at alt over 3.2 mp er nok, og at det vigtigste er en ordentlig optik.

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
28-07-2005 13:33:17
Svar/Indlæg:
4033/364
kommer også lidt an på hvad du skal bruge det til:

1) Skal det være kompakt eller "normal" (til fest eller til alm brug?)
2) Skal der være zoom (optisk er det eneste der rigtig dur - men fx 8x optisk zoom er ret meget, men fedt hvis man tager naturbilleder)
3) skal det være point-shoot eller skal du kunne ændre lukketider etc. (dvs. vil du kunne lege)

Efter min mening, så er mpixels godt, men optik er vigtigere (har testet 5mp kamera der var dårligere end et 2mp). Desuden vil jeg råde dig til at putte penge i:
ekstra hukommelseskort
En taske
Genopladelige batterier + lader (gerne over 2000mAmp hvis det bruger AA).

Canons A serie er rimelige gode kameraer til en rimelig god pris..

hvis du finder nogle bestemte modeller, så er der:

www.dpreview.com
www.images-resources.com

cornerrage

Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2005 14:05:28
Svar/Indlæg:
3532/303
Hvis det skal være til familie brug og det pjat kan jeg kun anbefale Canon Ixus serien. God optik, god chip(For selvom et kamera har god optik og høj opløsning kan chippen være noget lort og give dårlige grumsede billeder) og så er det et godt mærke. Har selv leget med en af de gamle i ixus serien, det er virkelig et godt kamera.
Hvis det skal være til at lege med makro funktioner, farvebalancer osv. skal du op i 6k+. Fx et EOS 300D Mener jeg det hedder. Det har ikke spejlrefleks som dets storebror, men det er lidt som at have gløderør i sin højtaler. Man får ikke den vilde forøgelse, men hvis du går op i det kan man godt bruge det.
Hvis det er et hobby kamera skal du sørge for at optikken er så stor som overhovedet muligt.
Mvh. Rage

Spiffen

Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2005 17:30:20
Svar/Indlæg:
3162/78
Har selv det her http://www.edbpriser.dk/Listpr... .Det tar virklig nice billeder, det har en stor LCD skærm (2,5") men bruger ikke særlig meget strøm (I manualer står der det ka ta 480 billeder pr opladning (2100mAh battarier)). Der er masser af instillinger, men det er samtidlig let at bruge.

Det syns jeg sq er et nice kamara :)

Spiffen

Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2005 17:31:54
Svar/Indlæg:
3162/78
Og det sidste kom jeg lige om tanke om... der er carl zeiss vario tessar linse (nogle af verden fineste linser)!

tocool

Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2005 17:52:23
Svar/Indlæg:
244/73
prøv panasonic de arbejder sammen med Leica
http://www.pixmania.com/dk/dk/... #
dette her får rigtig gode anmaldelser.

Thizen

Superbruger
Tilføjet:
28-07-2005 17:59:31
Svar/Indlæg:
178/34
#0 undskyld den sene tilbagemelding.

som #5 siger så er ixus serien virkelig nice.. har selv haft et af dem.

i øjeblikket bruger jeg det #6 nævner bare i en sort version.. det er et af de bedste digi cams til prisen jeg har prøvet. jeg tog bla. et tæt billede af et cpu kølehovede monteret på bundkortet og fik det printet på rigtig foto papir 30x45, og det holdt stadig skarpheden. det skal lige siges at det faktisk ikke var på højeste opløsning! det rykker bare det cam..

farvenchippen har MEGET at sige.. jeg arbejder i en foto butik hvor vi har nogle billeder til sammenligning, et canon med 2.5 megapixels og et Medion med 6 megapixels. billederne taget med det lille canon er langt bedre end det fra medion. det har virkelig noget at sige det med chippen...

som der allerede er blevet nævnt så ville jeg foreslå 2 cams, nemlig canons ixus serie og sony cybershot W-12. hva de ligger i mht. pris er jeg ikke klar over lige pt. men et ixus burde kunne passe med prisen, hvis ikke de nye så de ældre modeller (som stadig er kanone!) ..

håber det hjalp dig lidt..

mvh Thizen

Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2005 19:58:51
Svar/Indlæg:
8947/160
Glem ikke Nikons digicams...De er også rigtig fine.

palle

Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2005 22:09:00
Svar/Indlæg:
2307/37
Der er ingen tvivl om, at det Sony er et godt kamera - der er en test af det her: http://www.steves-digicams.com...

Men af princip boykotter jeg Sony pga. af deres propritære møg memory sticks. Der er fa'me ikke andre i verden, der har så høje tanker om sig selv, at de ligefrem opfinder deres eget memory format :00

Personligt vil jeg hellere have et mindre kamera end Sony'et, så jeg har købt et Casio Z55, der kan fås til 2195,- - det tager mindst lige så gode billeder som Sony'et, og så fylder det mindre, har stadig 2,5" skærm, og bruger almindelige små SD kort.

Der er en anmeldelse af det her: http://www.steves-digicams.com...

Det fås her: http://infohuset.dk/product.as...

Pizzadude

Redaktør
Tilføjet:
28-07-2005 22:12:07
Svar/Indlæg:
5363/442
Jeg ville tage et Konica Minolta, jeg har selv et G500 men G400 skulle også være fin. Ellers er der jo også dn nyere model G600...

thorkilry

Superbruger
Tilføjet:
28-07-2005 22:16:09
Svar/Indlæg:
147/3