#26 - Undskyld jeg siger det, men nu er det heller ikke det vilde antal watt du skal køle, og derfor er der ingen ide i at du skal vandkøle noget. Ja det skulle da lige være det faktum at en høj kabinettemperatur giver dine harddiske et hårdt liv, og begrænser dine overclocking muligheder. Hverken dit GFX FX5900XT eller din CPU ( Din er ikke en prescott, men en Northwood ) er specielt repræsentativt for de effektkrævende maskiner, som folk der overvejer vandkøling, har idag.
Desuden er "bliver varmt" absolut ikke det samme som at der frigives meget effekt - men såre simpelt at kølingen er utilstrækkelig. Her mener jeg dine 2 hardware encodere, som på en god dag, smider 20 watt effekt af sig. Til sammenligning smider min CPU 130watt ca... :00
Jeg gør det fordi min P4 640 som render 4222MHz ikke kan holdes stabil med en eneste luftkøler som er til at holde ud at sidde i samme lokale med.
Mit grafikkort kan ikke clocke så højt som det gør uden vand på.
Selv i sommervarmen, får jeg ikke problemer med at holde min maskine stabil i fuldt overclocket tilstand.
Jeg gør det fordi det absolut IKKE er besværligt. Jeg laver selv kølehoveder på en så simpel måde at de fleste kan efterabe mig, og det giver mig en MEGET lille udgift i fald jeg skifter CPU sokkel, eller monteringshuller på andre hoveder.
At red_martians har haft en masse bøvl ud af det, er ikke altid måden det foregår på. Han var uheldig, og traf et par uheldige beslutninger på vejen - men det virker stadig, og har givet ham en masse erfaringer, som gør at han snart får helt styr på tingene.
Folk vandkøler, fordi det giver flere muligheder, og for afvekslingens skyld. Der er ingen tvivl om at luftkøling er "godt nok" til manges behov - men hvorfor nøjes?
Man kan godt få en god luftkøler som er en smule bedre end et dårligt vandkølesystem - men man kan så sandelig også bare tænke sig om, og få et prisstærkt vandkølesystem, som aldrig ville kunne overgås af nogen luftkøler ved samme effekt.
Verden er ikke kun sort/hvid. ;)