Evt skift til barebone

Diverse d.  29. juli. 2005, skrevet af JacobHL
Vist: 258 gange.

JacobHL

Elitebruger
Tilføjet:
29-07-2005 20:55:10
Svar/Indlæg:
1776/116
Jeg sidder Pt ved en medion maskine(mini-tower) og går med tanker om at skifte kabinet. Min første tanke er et Antec Midi-tower men så kom jeg til at tænke på hvor lækkert det kunne være at have en Barebone. Efter lidt kiggen på edbpriser.dk så jeg blandt andet en asus http://www.edbpriser.dk/Listpr... ( http://www.asus.com.tw/product... )

Pt. har jeg 2 optiske drev, 2 ATA harddiske, P4 3.0 northwood, Møg msi bundkort jeg dropper hvis jeg skifter til en barebone, et Radeon 9800xt med en Zalman køler som højst sandsynelig ikke kan være i monsteret(har vistnok stadigvæk den gamle der fulgte med) og en kortlæser der går rigtig mange ledninger fra(kan undværes)

Den asus jeg har fundet er lidt stor af en barebone men det gør ikke noget imo da jeg har alt for mange ting der skal proppes i den.

Hvad med strøm, er der nok?

Eventuelle alternativer må ikke koste over 1500

Socket er 478

Ikke noget SiS chipsæt

minimum 5.1 lyd

Mulighed for at gøre den lydsvag ! ! !

En eventuel opgradering finder først sted om minimum et par måneder når jeg har fået min bærbare, samt første løn(1. septemper _tidligst_)

Fyr løs.

Mvh. JacobHL

EDIT! Ved godt den ligger lidt over mit budget men en http://www.midtdata.dk/asp/ind... er altså ufattelig lækker, lille og stadigvæk med pladser nok til 2 optiske drev, 2 ATA harddiske, plus det løse. Problemet med barebones er at der næsten altid kun er 2 ram slots men jeg klarer mig nok med 1 gb ;)

JacobHL

Elitebruger
Tilføjet:
30-07-2005 10:58:38
Svar/Indlæg:
1776/116
:( slet ingen der ved noget om barebones?

Lars_hjort

Elitebruger
Tilføjet:
30-07-2005 11:52:09
Svar/Indlæg:
1900/33
Så vil du aligevel ikke have medion mere;)

Jeg har kun gode erfaringer med den Soltek Qbic, den er lydløs og og du kan oc mere end på dit MSI kort;)

Og hvis du har et problem med ram kan du jo bare købe 2x2 gb:

http://www.edbpriser.dk/Listpr...

Så vil du aligevel ikke have medion mere;)

/Lars

Juvic

Superbruger
Tilføjet:
30-07-2005 11:57:39
Svar/Indlæg:
603/79

Jeg har selv lige skiftet til et barebone system, og kan kun sige at det er det værd. :)

Mht. dine to optiske drev, så går jeg ud fra det f.eks. er cd-brænder og dvd-drev. Hvilket IMO idag er alt for meget, mener du kan købe en DVD-brænder til en plovmand og sådan en fætter kan alt hvad dine to drev kan.... (Vil jeg næsten væde med)

Så siger du at du har 2 harddiske, hvilket de fleste barebones også har plads til. Nu kender jeg ikke den du linker til fra ASUS, men den er vist rimelig stor så der burde være plads til det hele :)

Den soltek du også linker til, er IMO et meget bedre køb end dit første valg. Og mon ikke du kan finde de sidste 99 kr i sofaen ? :)

Her er et link til en dansk test af Soltek'en. -- >
http://www.tweak.dk/tests2.php...

Men men men, du skal nok ikke - som du selv nævner - være så sikker på at der kan være plads til monster køling af f.eks. GFX'et.

Håber det kunne hjælpe en lille smule..
Ellers må jeg jo se om jeg kan hjælpe med yderlige spørgsmål.

Juvic

JacobHL

Elitebruger
Tilføjet:
30-07-2005 12:11:52
Svar/Indlæg:
1776/116
Pengene er ikke et problem hvis det er det jeg vil have. Pt. kører jeg med 2*512 og 2*256 men jeg klarer mig fint med 1 gb tror jeg.

Jeg elsker at have en dvdbrænder og et dvddrev. Det gør det uendeligt nemmere at kopiere cder og dvder og jeg ville ikke kunne nøjes med et enkelt tror jeg ikke.

Nogen forslag til grafikkortkøling der er plads til i en barebone i så fald at jeg ikke kan finde min gamle køler

Og lars - Jeg er træt af at folk driller mig med aldi :p og så syntes jeg også at mit minitower er alt for stort.

JacobHL

Elitebruger
Tilføjet:
30-07-2005 13:08:01
Svar/Indlæg:
1776/116
Tilføjelse til #4.

Hvad med CPU køleprofil og køler? Medfølger den eller skal jeg bruge den temmelig store køler jeg har på pt.? Og så vil et par grafikkort kølings forslag være rart.

Silent

Skribent
Tilføjet:
30-07-2005 13:10:12
Svar/Indlæg:
3223/205
-> #5 Der er kun plads til 1slots køler altså standard køler som fx på et X800Pro, andet er der ikke plads til.

JacobHL

Elitebruger
Tilføjet:
30-07-2005 13:26:08
Svar/Indlæg:
1776/116
Men hvor får man fat i sådan en satan(1 slot køler, that is). Den må gerne være temmelig lydløs!

Efter lidt rumsteren på nettet efter reviews fandt jeg dette

"Seeing as how the Qbic is a barebones system, we were free to choose whatever supporting pieces we saw fit, including processor, memory, and drives. We ended up getting an 800FSB 2.4C processor, two 256MB sticks of Corsair PC3700, an 80 GB Maxtor ATA133 hard drive, and a new style Lite-On 52x CD-RW drive, which is an inch or so shorter than their previous design. For the heatsink, since we had plenty of room and wanted to keep the system as quiet as possible, we chose the Zalman CNPS7000A Al/Cu. The heatsink combines quiet with very good performance, and should offer us some overhead should we chose to overclock the system (like we wouldn't OC...). By using this particular heatsink, we did lose the ability to utilize the single PCI expansion slot, but considering that we had no intention of using it anyway, this was no great loss."

De bruger en Zalman køler med en 92mm fan på, jeg tror nok at der er plads til de fleste alm. kølere. Hvilke vil i anbefale? Det monterings beslag der sidder i min aldi er langt fra standart. Det er et must at den er lydløs.

JacobHL

Elitebruger
Tilføjet:
30-07-2005 15:41:41
Svar/Indlæg:
1776/116
Uh, har læst mange reviews på nettet og Soltek Qbic EQ3401 er oftests vinderen.

Dog er jeg lidt i tvivl om, nogen steder står der at der medfølger en bæretaske, det vil være helt vildt godt men nogen steder står der også limited editions, nogen der ved noget om tasken?

Mht, den cpukøler jeg efterlyste før, den må ikke fylde pci slottet da jeg måske skal have trådløst netværk i den(Er dog ikke sikkert men vil godt have muligheden) Vil en Hyper48 være god? Er der plads til den?(den er jo 92 mm, men har ikke kobber finnerne som 7000cu har.

Suk, bliver mere og mere hooked på den her barebone.

Edit: Inde på http://www.nordichardware.com/... står der at der er plads til en 90mm cpu køler. Så passer Hyper 48 perfekt, den skulle vist være temmelig god og lydløs, men på den forkerte side af 300 kroner :( Det bliver ca. 1900 ialt og det er temmelig meget, men hey, man må vel ofre sig lidt.
Edit2: Argh, så ser jeg HT's test af Hyper48 og ser at man skal spænde noget om på bagsiden af bundkortet, det vil jeg helst ikke med en barebone, eller... Er det nemt nok at skure bundkortet af og på?

Lars_hjort

Elitebruger
Tilføjet:
30-07-2005 16:31:33
Svar/Indlæg:
1900/33
Det er nemt nok at skrue bundkort af og på, du kan jo fjerne stortset alle delene indeni den så du kan komme til bundkortet!
Og jeg regner da ikke med at soltek svejser deres bundkort fast i kabinettet;)

/Lars

JacobHL

Elitebruger
Tilføjet:
30-07-2005 16:36:35
Svar/Indlæg:
1776/116
Ah, så bliver det vel en hyper 48. Nogen der har gode forslag til en 1 slot grafikkort køler?

Lyd skal være første priotet. Gah, 1900, det er 400 over mit oprindelige budget :p Jeg må bare ringe noget oftere så. Er der noget specielt jeg bør være opmærksom om ved køb af barebone?

Lars_hjort

Elitebruger
Tilføjet:
30-07-2005 19:40:05
Svar/Indlæg:
1900/33
Ellers må du finde dig et rigtigt arbejde inden du klokker idet :e

Ej, denne her gfx køler skulle være udemærket: http://www.edbpriser.dk/Listpr...

Læste engang et review med den men kan ikke finde det mere!

/Lars

JacobHL

Elitebruger
Tilføjet:
30-07-2005 20:30:01
Svar/Indlæg:
1776/116
ungh, nu skrev jeg det godtnok ikke men det ville være super hvis det var en køler som kan købes på midtdata. Og hvad med en billig og stille cpu køler?

Larmer den titan du linker til lars?

Og drop den joke, har hørt den en million gange.

Evt, hvad koster den billigste S478 processor brugt, bare sådan ca. Og hvad er 2*256 ram blokke ca værd. Hvis man kan skaffe en billig celeron processor kunne man jo lave en lille ekstra maskine ud af aldi kabinettet, bundkortet, strømforsyningen og det løse. Ville jo være surt hvis kabinet, bundkort og kortlæser skulle gå til spilde.

Er det svært at skifte køler monterings beslag? For ellers kunne jeg jo godt bruge den jeg har nu, den er temmelig effektiv.

edit: stryg det med midtdata only, har lige set på deres ringe udvalg af grafikkort kølere. Men den skal gerne være temmelig lydløs.

Lars_hjort

Elitebruger
Tilføjet:
30-07-2005 21:55:29
Svar/Indlæg:
1900/33
Den larmer 23 db det er lidt under en zalman på max og lidt over en på min, altså 7000 modellen!

/Lars

Juvic

Superbruger
Tilføjet:
30-07-2005 22:54:14
Svar/Indlæg:
603/79

Jeg vil da lige informere dig om at du ikke behøver at bruge et PCI slot for at få WLAN (tråløs net) i en Barebone...

Du kan købe de her

http://www.soltek.de/soltek/pr...

Trådløs internet lavet nøjagtigt til Solteks Qbic barebones... Rimelig smart hvis jeg selv skal sige det. Min far har en Shuttle, som har ligende WLAN løsning, og det funger bare.... !

Håber det kunne bruges..

Juvic

JacobHL

Elitebruger
Tilføjet:
30-07-2005 23:02:32
Svar/Indlæg:
1776/116
Ah, selfølgelig, trådløse usb netkort.

Men den gfx køler - Det er altså kun til Nvidia kort. Har lidt brug for andre forslag :/ I morgen kigger jeg lidt i forskellige rodekasser og ser om jeg kan finde min gamle køler.

Gode cpu forslag der helst ikke skal være for dyre? Stadigvæk lydløst naturligvis. En hyper 48 er måske en tak for dyr.

Er der strøm nok i strømforsyningen? Eller skal man gå efter den dyrere version med 300w.?

Juvic

Superbruger
Tilføjet:
30-07-2005 23:41:53
Svar/Indlæg:
603/79
Da det er Intel kan jeg desvære ikke svare på hvad der giver mest bang for your bucks... ! Har været inde i Intel, men det er vist en saga blot idag.. !!

Men ang. dit strøm spg. kan jeg da sige at jeg synes der er meget power i barebone's ! Det normale er vist 250-300W PSU'er, hvilket egentlig ikke lyder prangende, men de trækker nu meget alliegevel.. De må være af god gardin kvalitet.. Ellers kan man købe større barebone PSU'er !

Mvh
Juvic

JacobHL

Elitebruger
Tilføjet:
30-07-2005 23:46:40
Svar/Indlæg:
1776/116
Okay, så nøjes jeg med 250W. Der står også Prescott 3.4 ready på deres side så min lille northwood 3.0 og 9800xt kan nok klare sig.

JacobHL

Elitebruger
Tilføjet:
30-07-2005 23:59:34
Svar/Indlæg:
1776/116
Er det forresten nemt at flytte et monterings beslag? For i det tilfælde tager jeg bare min gamle køler.

Martino

Superbruger
Tilføjet:
31-07-2005 00:15:04
Svar/Indlæg:
59/1
Hej jacob.
Jeg har også soltek Qbic og er rigtig glad for den,det med bæretaske skal du nok ikke regne med da det kun var med de første.Du kan kun bruge gfx. som fylder 1 slot da køleren ellers kommer til at sidde helt op af kabinetside,i soltek barebone sidder pci slot bag ved eller over agp slot,modsat hvad den gør på et normalt bundkort.
Jeg køre også med 250w strømforsynnig som trækker flg.

P4 2,8@3,5
1024 mb pc 4200
6800gt
120 gb hd
1 dvd drev
1 dvd brænder
soundblaster live

Og den køre rigtig godt og stabilt.

Martino

JacobHL

Elitebruger
Tilføjet:
31-07-2005 13:22:41
Svar/Indlæg:
1776/116
Ouh, godt at høre, jeg takker mange gange martino.

Men jeg savner at høre om det er svært at skifte monterings beslag?

Og evt. et forslag til en 1slot grafikkort køler til Radeon 9800xt 128 mb. Spørgsmålet er om man gider vente til efter 1 september :p

Ville en http://www.edbpriser.dk/Listpr... være et godt grafikkortkølings valg?

JacobHL

Elitebruger
Tilføjet:
31-07-2005 18:52:11
Svar/Indlæg:
1776/116
Argh, efter at have læst et review af den ser jeg dette
"you are going to lose the adjacent PCI slot since the cooler is tall."

Men jeg tror jeg har fundet den gamle køler, det ser i hvert fald ikke ud til at jeg mangler noget. Så er mit eneste problem at skifte monterings beslaget til cpukøleren, hvilket egentlig ikke burde være det største problem. Whoa, 1600 + lidt kølepasta og så er jeg kørene. Man burde bestille right away.