Indkøb af adapter 10->12mm Sjæll

Vandkøling d.  30. juli. 2005, skrevet af Beach
Vist: 778 gange.

Beach

Superbruger
Tilføjet:
30-07-2005 02:09:16
Svar/Indlæg:
112/15
Jeg skal bruge en L-Push-in adapter fra 10mm til 12mm slange.
Ved ikke lige om det findes overhovedet. Men mindre kan rent faktisk også gøre det liger her og nu, da jeg skal bruge den lørdag (dd.)!

Altså... Skal som minimum bruge noget i den her stil--->
http://www.vcore.dk/shop/produ...
men meget gerne i metal hvis det er muligt.
Men... Ville absolut helst have en fitting ala den her--->
der er et L-stykke typen Push-in. Men hvor der i den ene ende er plads til en 10mm slange og den anden en 12mm slange.

Nu til det værste af det hele☹ Det skal være muligt at få fingerne i det i morgen da jeg kun har denne weekend at bruge til at få mit lille eventyr op og køre med vandkøling. Jeg er villig til at køre fra Roskilde til det meste af Sjælland hvis nogle kender nogle kender en butik der sælger det (uanset hvilken af ovenstående modeller).

//Beach

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
30-07-2005 02:25:42
Svar/Indlæg:
3346/81
Du kan få lige overgangsstykker fra 12 - 10 mm push-in type. Jeg tror ikke de findes i vinkeludgave. Din bedste chance er at kontakt Vcore eller finde en trykluftforhandler/VVSer/byggemarked der har noget med trykluft at gøre - det er nemlig derfra den type fittings stammer.
Worst case en akvarieforretning - de har måske sådan en slangestuts som du henviser til i dit første link.

Mvh

Tomgun

Beach

Superbruger
Tilføjet:
30-07-2005 03:16:03
Svar/Indlæg:
112/15
OKI, jeg prøver at søge lidt på VVSér efter en tur i div. byggemarkeder når jeg har brugt et par timer under dynen :00
Desværre jo bare mig der ikke har været vågen nok da jeg best. alt mit nye legetøj :x Men så kan jeg jo lære det ja jeg kan!

Takker for lidt hints... ;)

//Beach

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
30-07-2005 03:18:13
Svar/Indlæg:
3346/81
Velbekomme og sov godt! Håber sandelig at du finder det du skal bruge - har været igennem min fittings kollektion, men ak nej!

Tomgun

kim

Overclocker
Tilføjet:
30-07-2005 07:47:33
Svar/Indlæg:
74/21
prøv evt hos et bådcenter de har alt muligt mærkeligt af den slags. der ligger et i holbæk og et rigtig stort et i herrestrup (CC Camping og marine evt carl f i roskilde eller endnu bedre i valby der er nok størst chance da de reparerer kompressore osv god jagt

MaGiX

Superbruger
Tilføjet:
30-07-2005 23:42:38
Svar/Indlæg:
204/16
Tror jeg har en løsning, men det er ikke en enkelt fitting, men flere der sættes sammen til et.

Du få fat i en 1/4" BSP vinkel med gevind i begge ender, og monterer så selv en 10 mm studs på den ene og en 12 mm på den anden.

Jeg sidder her med det store katalog fra Fittings.dk, og kan intet finde der ellers kan omforme fra 12-10 mm som en vinkel, og slet ikke som Push in. Havde det bare være almindelige slange nipler, så havde løsningen været en varmepistol, så kan man sagtens trække 10 mm ud over 12 mm, men ak...

At få fat på her i weekenden er dog svært, hvis ikke umuligt, men du må jo gøre et forsøg, det kan være en silvan/jem & fix eller ligneden har en sådan vinkel liggende, (og søndsags åbent) hvis du selv har et par studse, men forvent det ikke, desværre.

MVH:

MaGiX

Beach

Superbruger
Tilføjet:
01-08-2005 02:31:26
Svar/Indlæg:
112/15
Den skal jeg nok lige have en gang mere, men det lyder måske som en fornuftig løsning senere.

Jeg har (fik) fikset problemet ved hjælp af nogle plastic-fittings til haveslanger / pumper fundet i et lokalt byggemarked.

Nu er en nybegynder nok altid helt oppe og køre første gang man skal starte et væskekøling op, så kunne jo ikke vente med at få lov til at trykke på powerknappen🙂

Jeg kan efter en vild google godt se at L-stykker med 10/12mm ikke kan findes nogle steder, og må derfor nok fortsætte med den løsning jeg har banket sammen.

Nu vil jeg mens systemet tryktester (først uden (er i gang), derefter med HW) gå på jagt efter en VVSér der vil hjælpe med at montere et rørsystem til min Grundfos Alpha 25-40!

Derefter må jeg lige se om ikke din trori med 1/4" BSP-vinkel (hvordan ved du det gevind passer ind i et DengerDen hovede? Jeg er nemlig ikke kommet så langt *S*) holder vand.

Som du kan se på disse billeder--->

<--- så er det vigtigt at jeg kan finde et L-stykke der vender "op" fra SLI-hovederne så slangerne ikke kommer i kampolage med alt det andet grej.

Hvis jeg har fattet den rigtigt, mener du så at jeg skal finde en L-stykke der kan skrues ind i DengerDen blokken og derfra (med en slat slange imellem) sætte en 10/12mm adapter?

Har været inde på fittings.dk og se tidligere, kan du henvise til nogle varenummere der kan passe ind i mit system? Og så lige den sidste: Fittings.dk.... Lidt mystisk biks, men sølger de til private? Har som sagt kigget lidt rundt på deres site uden at finde en klar udmelding om hvem der må/kan handle hos dem☹

//Beach

Beach

Superbruger
Tilføjet:
01-08-2005 02:33:37
Svar/Indlæg:
112/15
Linket til det første billede smuttede sgu lige :e
Det er her--->

//Beach

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
01-08-2005 02:48:36
Svar/Indlæg:
3346/81
Alternativet er vel at montere en f.eks. Legris push-in fitting i kølehovederne, der er med det rigtige gevind der passer til gevindet i kølehovedet, og beregnet til 10 mm YD slange?

Prøv at kigge på www.vcore.dk under push-in fittings.

Tomgun

MaGiX

Superbruger
Tilføjet:
01-08-2005 19:42:04
Svar/Indlæg:
204/16
#6. Avs den var værre, problemet er at DangerDen ikke kører med 1/4" gevind, men med noget der ligner 9/16" gevind, og der kan 1/4" ikke bruges til.

Jeg fatter ikke hvorfor lige netop de vælger dette gevind, men det gør at man stort set kun kan bruge deres egne fittings direkte i hovedet.

Det jeg havde forstået på din tråd var at du ville have et L stykke der var med 12 mm i den ene ende og 10 mm i den anden, og der var min løsning så at købe et L stykke med gevind i begge ender, og montere en 10 mm i den ene ende og en 12 mm i den anden, så var du ude om det problem.

Fittings.dk sælger ikke til private, men det man kunne gøre var at kontakte Vcore.dk eller Cooltronic.dk og spørge om de ikke kunne tage de dele hjem til en man skal bruge, hvilket de nok gerne ville havde gjort, men når det skal direkte i et DD hoved går det bare ikke, på grund af det gevind der er i de hoveder.

MaGiX

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
01-08-2005 21:14:24
Svar/Indlæg:
3346/81
#9 - med de der 9/16 - har ikke regnet efter - kunne man ikke tage en snit-tap og skære et nyt gevind?

Hvis man skal stykke det sammen af fittings, så bliver noget af det mindste vel L med push in/gevind - muffe - push in/gevind fitting?

Jeg havde samme problem med en 12mm YD push in på en Hydor L30 og 10 mm YD i resten af systemet.

Jeg skubbede simpelthen den lille slange ind i den store, og havde smurt den lille ind i Loctite lim - det så måske ikke så elegant ud, men det løste problemet.

Tomgun

MaGiX

Superbruger
Tilføjet:
01-08-2005 21:42:09
Svar/Indlæg:
204/16
#10. Mener faktisk at 9/16" er større end 1/4" men så kan man altid gå et hak højere op, og få fat i en 3/8" der er næste størrelse inden for standard størrelserne, men de steder jeg har forhørt på snittappe har de bestemt ikke være billige, der hvor jeg købte min 1/4" måtte jeg slippe 400,- plus moms...

Havde faktisk ikke lige overvejet det med at skubbe den lille ind i den store (sagde hun så også i går) men løsningen er jo for så vidt enkel og funktionel nok, så jow, det var da også en mulighed :)

MaGiX

Beach

Superbruger
Tilføjet:
03-08-2005 07:56:24
Svar/Indlæg:
112/15
#9+10 -Hold da op hvor i smider af jeg med størrelser mm. Ikke at jeg er helt sikker på hvad i har fat i, men det passer sikkert nok ?:(

Hvis jeg skal "tyde" jeres løsning, så falder den måske lidt sammen med det jeg selv lige nu prøver at få til at gå op i en højere enhed.

Jeg har målt lidt på den studs der kommer ud af DD hovedet, og får en indre Ø på 10mm og udenpå måler den Ø12mm. Se evt. link--->

...Hvis nu man kan tage f.eks. en af dem her--->
Vil en af dem så enten kunne passe lidt ind eller ud -over studsen der sidder på DD nu? Ved nemlig ikke lige hvor vcore (og sikkert alle andre) får deres mål fra.
Min ide ligger i at jeg så bare kan smide lidt slange ind over studsen på DD og L-stykket fra vcore med noget spændebånd og derefter montere en Gevindadapter 3/8" til 1/4"--->
og på denne en "dims" (findes der ikke en 1/4" til 1/4" ting??) igen montere et lige stykke 1/4" 10mm Push-In Studs - O-ring--->

Vil det hele så ikke komme til at passe, eller er jeg helt ude i skoven?

Syntes godt nok det er noget rigtigt "pis" at DD som de eneste laver nogle gevind der ikke passer på hverken det ene eller det andet x(

Hvis ovenstående ikke lige lader sig gøre, er jeg villig til at smutte ned til en VVSér for at få lavet noget der passer. Det kan vel ikke koste en formue at få lavet en "dims" der laver en 10mm nippel (eller er det 12mm??) om til en alm. 10mm nippel bøjet i neon (tror nok jeg mener 90 grader ;) )

//Beach

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
03-08-2005 12:27:37
Svar/Indlæg:
3346/81
Eller få VVseren til at skære et nyt gevind i toppen af hovederne, så du kan bruge en standardfitting L type med gevind i den ene ende, og push-in i den anden.

Tomgun