Dårlig temperatur med vand.

Vandkøling d.  30. juli. 2005, skrevet af Anti-Pjerrot
Vist: 426 gange.

Anti-Pjerrot

Elitebruger
Tilføjet:
30-07-2005 16:20:09
Svar/Indlæg:
2126/135
Jeg har netop afsluttet mit vandkølingsprojekt i mit Stacker, men jeg er ikke tilfreds med temperaturen. (Billeder i profil)

Systemet består af:

Pumpe: Liang DCC Pro
Reservoir: Alphacool AGB4 Plexi 200
Radiator: HTF3 Dual 120 Std. (I toppen) med 2 x 120mm Papst (44,1cfm) (7V)
Kølehoved CPU: Heatkiller rev. 2.0
Slanger 10mm PU og Legris PushIN fittings.
Cooler Master Stacker med 1 x 120 mm blæser (12V) der blæser luft ind bagfra.

Der er samlet således: Pumpe - Kølehoved - Radiator - Reservoir - Pumpe.

Der er et utroligt godt flow og masser af tryk efter radiatoren, hvilket jeg kan se da vandet pisker rundt i reservoiret, så ikke her er flaskehalsen.

Ambient temp (Stuetemp) er 21°C, desværre kan jeg ikke måle vandtemperaturen.

I Speedfan måler jeg Idle 34°C og 41°C load - Til sammenligning havde jeg 39°C/46°C med min Zalman CNPS 7000B-cu. (samme måling)

Jeg syntes at et fald på 5°C load efter skift til vand er utroligt lidt.

Kan det være min radiator og blæsere der ikke kan køle vandet godt nok? De to papst blæsere kører på 7V, da jeg ønsker et lydløst system.

En anden ting der irreterer mig, er at pumpen sender lavfrekvent resonans gennem hele kabinettet, gennem slangerne og ophænget - Pro pumpen er med hus i plexiglas, og gummiophæng.

Kan jeg dæmpe støjen ved at beklæde mit Stacker kabinet med Støjdæmpende måtter, og hvilke skal jeg bruge.

Hilsen A-P

Carpe^Diem

Elitebruger
Tilføjet:
30-07-2005 16:31:04
Svar/Indlæg:
1155/43
AntiPjerrot <--

Jeg kan ikke se hvad dit problem er. At din vandkøling ikke køler bedre er jo et personligt spørgsmål. Jeg ved ikke hvorvidt din prope måler rigtigt, men inden du går i panik, så prøv at måle med en ekstern prope. Jeg køler selv mit opteron system med selvsamme radiator som du, med mine papst på 5volt, og ligger med en temp omkring idle33/load40grader, efter maskinen har stået tændt over et døgn. Jeg synes radiatoren køler fortrinligt, og systemet er behageligt at sidde ved, når blæserne kører ved 5volt.

Vil du have den store ydelse, så smæk dine blæsere op på 12volt. Så vil du også kunne se dit vandkøling køle flere længder bedre end din tidligere luftkøler.

Med hensyn til din pumpe, så ved jeg ikke om det vil hjælpe med støjdæmpende måtter, men det er måske besværet værd. Det koster jo ikke alverden, så prøv det, hvis det irritere dig :)

Anti-Pjerrot

Elitebruger
Tilføjet:
30-07-2005 16:36:39
Svar/Indlæg:
2126/135
Temperaturen er som sådan ok - Den er lav nok, men jeg syntes bare at et fald på 5-6 grader er lidt når man går fra luft til vand - målemetoden er jo ikke ændret, så der er ikke selve temperaturen den er gal med, jeg håbede bare faldet ville være større...

Ang støjdæmpnings måtter. Hvad er bedst?

Oxize

Superbruger
Tilføjet:
30-07-2005 16:41:40
Svar/Indlæg:
1328/55
Selvom målemetoden ikke er anderledes er det stadig en onboard probe - og de måler ikke bare tit forkert, men også ustabilt.... Derfor ville jeg som #1 også tjekke med en ekstern probe...

Mht. til støjdæmpningsmåtter kan jeg huske at Tomgun engang oprettede en tråd hvor han roste nogen af mærket "Be Quiet"

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
30-07-2005 16:45:42
Svar/Indlæg:
3346/81
#2 - jeg tror du skal se det som en konsekvens af at luftkølere - og ikke mindst Zalman har nået en effektivitet der er væsentlig højere end da vand dukkede op for nogle år siden. Mit temperaturfald fra luft til vand var højere, men kun fordi jeg havde en dårlig luftkøler - så øh....

Som Carpe skriver - så kunne du evt. krydschecke med en ekstern probe.

Mht støjdæmpning, så har jeg brugt Be quiet og er godt tilfreds.
Jeg har dog været nødt til at isolere min pumpe med et 1" skumfiduslag for at tage resonanserne - der fortsat forplantede sig efter Be quiet var installeret.

Tomgun

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
30-07-2005 16:46:45
Svar/Indlæg:
3346/81
#3 - Hurtigere end ham selv - :e !

Tomgun

Oxize

Superbruger
Tilføjet:
30-07-2005 16:54:50
Svar/Indlæg:
1328/55

8)
:p

Anti-Pjerrot

Elitebruger
Tilføjet:
30-07-2005 17:06:12
Svar/Indlæg:
2126/135
Jeg bestiller nogle Be Quiet måtter og ser hvad der sker.

lige en sidste ting - Tror i denne hvil hjælpe på mine temperaturer?

http://www.edbpriser.dk/Listpr...

:e

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
30-07-2005 17:14:52
Svar/Indlæg:
3346/81
#7 - ja den indre - men tager du en cool drink napper systemet kulden, vælger du en varm drik - ja så koger dit system over! Det er da ikke nemt med det produkt?!

Tomgun

DxB^

Superbruger
Tilføjet:
30-07-2005 17:50:18
Svar/Indlæg:
183/26
ye og til sidst sider du med en cola på små 30grader ;)
det er sku utrolig hvad de finder på...

Neurobrain

Superbruger
Tilføjet:
30-07-2005 20:30:54
Svar/Indlæg:
389/13
Men hvis man drikker kaffe kan der pludselig gå sport i at få sit vand i computeren så varmt som muligt uden at maskinen bliver ustabil..

Intel Prescott+kaffe= http://www.edbpriser.dk/Listpr...

Det er da smart!

Polarfar

Senior Skribent
Tilføjet:
31-07-2005 14:01:28
Svar/Indlæg:
2309/846
#11 Det kommer jo lidt an på med hvilken indgangsvinkel man installerer sit vandkøling.
Vand er som udgangspunkt meget bedre end luft til at køle en CPU/GPU mm. Du kan sagtens lave et system med en 80mm radiator der er bedre end en 80mm luftkølet køleprofil. Det afhænger jo af flere faktorer hvor godt et vand-system yder og ikke kun radiatoren. Du kan jo have den største radiator på markedet installeret, men det hjælper ikke noget hvis din pumpe er svag eller du over/under-dimensionerer dine slanger. Og kølehovedets effektivitet svinger også alt efter hvad du kombinerer det med.
Der er også forskel på om du laver et vand-system for at OC'e eller for at få et lydsvagt system.

#0 Jeg synes ikke det lyder urimeligt med de temps. Jeg kører med en vandkølet SanDiego 3700+@2.5GHz og den bliver 39C ved fuld load. Jeg ville nok have valgt et kølehoved der var knapt så flow-restriktivt, men jeg er jo også bare en lousy DangerDen fan-boy 8)
...og CM Stacker er bare et fedt kabi ! ;)

Polarfar

nidor

Overclocker
Tilføjet:
31-07-2005 18:25:41
Svar/Indlæg:
11/3
du siger at du kan se vandet piske rundt? så må der være en hel del luft i dit system, hvilket også ville forklare temperaturen.

Anti-Pjerrot

Elitebruger
Tilføjet:
31-07-2005 19:03:39
Svar/Indlæg:
2126/135
#13 nej, der er ikke meget luft i systemet, men der er ultra små (Læs mikroskobiske) bobler der drøner rundt, da trykket og flowet suger dem ned fra toppen af reservoiret. eg oploader et billede af reservoiret - Så kan du se hvad jeg mener.

Thiim

Elitebruger
Tilføjet:
31-07-2005 20:58:16
Svar/Indlæg:
245/40
Hey...

1. du skal helst køre det sådan her: Pump - Radiator - Cpu - Res. - Pump... så bliver vandet kølet ned får den kommer til din cpu.. sådan køre mit, og jeg har ( måske ) et beder cpu hovede end dit, smags sag, men jeg ligger på omkring 33/34 og omkring de 40 load....

Du kan se det hele i min profil. jeg har så bare valgt at købe en Pumpe som står i res. så larmer det meget mindre og spare plads... jeg kan ikke høre min pumpe, Kun mine blæser, så skal lige ha købt en blæserstyring.

Anti-Pjerrot

Elitebruger
Tilføjet:
31-07-2005 21:48:11
Svar/Indlæg:
2126/135
#15 mine temps er de samme - Så der er ingen forskel. Ideen med at køre pumpen før kølehoved, er at trykket er størst der, og da jeg har et Heatkiller med microchannels, er det bedst sådan.