Dvd brænder - SATA or ATA

Diverse d.  30. juli. 2005, skrevet af Juvic
Vist: 182 gange.

Juvic

Superbruger
Tilføjet:
30-07-2005 23:38:14
Svar/Indlæg:
603/79
Hej igen igen

Jeg skal have fat i en DVD-brænder, som også skal kunne bærnde Dual layer og hvad der ellers er på market... Prisen skal være rimelig, dvs. omkring 500 +/- lidt !

Jeg har en barebone med SATA interface (wow var :) ) også var det at jeg tænkte på om det var smart at købe en SATA DVD-Brænder..

På edbpriser finder jeg disse SATA brændere:

http://www.edbpriser.dk/Listpr...

Hvor bl.a. den her ser god ud ->
http://www.edbpriser.dk/Listpr...

Plextor er jo i sig selv et tegn på kvalitet... Men tænkte nu på om det kan volde store problemer under en WIN XP instalation, hvis drevet hvor boot cd'en ligger i er med SATA interface.. Er det ikke noget med at man er tvungen til at lege med floppy og alle mulige oldsager ?

Er der ellers god erfaring med optiske SATA drev ?

Mvh
Juvic

Anonym202187141154

Moderator
Tilføjet:
30-07-2005 23:43:41
Svar/Indlæg:
1767/90
Uhm godt spørgsmål omkring det med win install... du kunne evt skrive til plextor omkring det.... de plejer at have en god support...

Riis

Elitebruger
Tilføjet:
30-07-2005 23:50:39
Svar/Indlæg:
4657/53
Jeg tror det kommer an på hvilken bundkort man har/ hvad bios kan.
på min med nf3 skal jeg bare trykke esc ved første billed under boot .
så kan jeg vælge hvad jeg vil boot på.

Hawski

Superbruger
Tilføjet:
30-07-2005 23:53:51
Svar/Indlæg:
751/42
Det med S-ATA boot afhænger af dit bundkort. Hvis du har en BIOS hvor du kan detecte dit S-ATA drev i din bundkort BIOS, så kan du også boote direkte på drevet.

Sådan er det med S-ATA harddiske, anyways. Jeg har ikke forsøgt det med min egen S-ATA brænder (mere om det i næste).

Jeg har en plextor PX712SA som s-ata, og det kører rigtig godt. Jeg har det i min soltek barebone lige for tiden, og jeg måtte mase det fast og få en ven til at hjælpe mig med at holde den, mens jeg skruede skruerne i, så lidt plads var der. Drevet fungerer rigtig godt, og har fået en god anmeldelse på cdfreaks.com. Plextors PX716SA har også fået nogenlunde anmeldelser på samme site, men de går vist meget op i nogle små detajler som er ligegyldige hvis man bare skal have en god brænder :)

Jeg synes det er smart at købe et S-ATA drev, især til barebones, fordi du har så få IDE connectors at du kan risikere at må sætte disken og brænderen på samme IDE kanal. Det er måske en gammel skrøne at man ikke må det, men der er alligevel godt knald på en DVD brænder bare ved 12x, det drejer alligevel om at få smidt 16MB/sec over på pladen når man brænder.

Jeg har i hvert fald gode oplevelser med mit plextor drev, og jeg kan anbefale dig at købe et. Andre mærker er sikkert også rigtig gode, det skal jeg ikke kunne udtale mig om, men jeg kan sige så meget at plextor drevet jeg har er jeg meget tilfreds med.

Mvh. Uffe

Juvic

Superbruger
Tilføjet:
31-07-2005 15:23:08
Svar/Indlæg:
603/79
#2 +#3

Okay, så man skal ikke sidde og fedte med S-ATA driver hvis ens bundkort kan finde drevet inde i bios.. kender bare en del der sidder og skal fedte med netop S-ATA driver på floppy under en win install !

Og vil jo helst være fri for det... :)

Den model du har, er også den jeg har kigget lidt godt efter... ! Ligenu køre jeg godt nok HDD og Brænder på samme IDE kabel (der er kun et !) . Men vil gerne konvetere både HDD og Brænder over til S-ATA. Og da jeg lige har solgt min gamle Plextor 48/24/48A CD-RW brænder mangler jeg et nyt.. Og hvis du kun har haft gode oplevelser med dit Plextor drev, ja så tror jeg også at jeg hopper på S-ATA vognen ! Har også læst nogle gode reviews omkring din (senere også min) model.. Og 600bobs kan jeg godt kaste efter sådan et drev...!

Men bliver lige nødt til at spørge, om du har prøvet at installere Windows via dit S-ATA drev ?

Juvic

Superbruger
Tilføjet:
31-07-2005 16:10:44
Svar/Indlæg:
603/79
Doh den jeg linker til i #0 er jo ikke Dual layer... SHit