Det med S-ATA boot afhænger af dit bundkort. Hvis du har en BIOS hvor du kan detecte dit S-ATA drev i din bundkort BIOS, så kan du også boote direkte på drevet.
Sådan er det med S-ATA harddiske, anyways. Jeg har ikke forsøgt det med min egen S-ATA brænder (mere om det i næste).
Jeg har en plextor PX712SA som s-ata, og det kører rigtig godt. Jeg har det i min soltek barebone lige for tiden, og jeg måtte mase det fast og få en ven til at hjælpe mig med at holde den, mens jeg skruede skruerne i, så lidt plads var der. Drevet fungerer rigtig godt, og har fået en god anmeldelse på cdfreaks.com. Plextors PX716SA har også fået nogenlunde anmeldelser på samme site, men de går vist meget op i nogle små detajler som er ligegyldige hvis man bare skal have en god brænder :)
Jeg synes det er smart at købe et S-ATA drev, især til barebones, fordi du har så få IDE connectors at du kan risikere at må sætte disken og brænderen på samme IDE kanal. Det er måske en gammel skrøne at man ikke må det, men der er alligevel godt knald på en DVD brænder bare ved 12x, det drejer alligevel om at få smidt 16MB/sec over på pladen når man brænder.
Jeg har i hvert fald gode oplevelser med mit plextor drev, og jeg kan anbefale dig at købe et. Andre mærker er sikkert også rigtig gode, det skal jeg ikke kunne udtale mig om, men jeg kan sige så meget at plextor drevet jeg har er jeg meget tilfreds med.
Mvh. Uffe