Asetek waterchill start problemer.

Vandkøling d.  31. juli. 2005, skrevet af Livoni
Vist: 483 gange.

Livoni

Overclocker
Tilføjet:
31-07-2005 10:04:31
Svar/Indlæg:
36/6
jeg har lige installeret et af de nye sæt med 12v pumpen.. men kan ikke få vandet til at cirkulere... nogen der vil hjælpe.. please...?

Livoni

Emerpus

Superbruger
Tilføjet:
31-07-2005 10:40:08
Svar/Indlæg:
626/20
Har du bare sat pumpen til din psu og tændt for den, uden at psu'en samtidig er tilsluttet computeren (bundkortet) eller du evt. har kortsluttet ATX strømstikket, så er det højst sandsynligt derfor. :i

Hvis computeren tænder, men ikke pumpen, kunne det tyde på at noget er galt.

Livoni

Overclocker
Tilføjet:
31-07-2005 10:52:33
Svar/Indlæg:
36/6
jeg har sat pumpen til.. kortluttet atx stikket, så det kun er pumpen der kører.. Den kører skam også.. men der sker intet med vandet..??

Emerpus

Superbruger
Tilføjet:
31-07-2005 11:33:18
Svar/Indlæg:
626/20
Pumpen kører/brummer svagt, men der sker intet med vandet? Det lyder godt nok mystisk. ?:(

Måske skulle du så prøve aseteks support forum http://forum.vapochill.com/ eller evt. at kontakte din forhandler. Du kan også skrive til support@asetek.com, men desværre holder de sommerferie lige p.t., så det er muligt, at du skal væbne dig med lidt tålmodoghed i det tilfælde.

Formanden

Elitebruger
Tilføjet:
31-07-2005 11:41:47
Svar/Indlæg:
286/9
Nogle gange skal man lige tippe systemet sådan at pumpen bliver fodret med lidt vand, den kan nemlig godt have svært ved at trække den første smule vand til sig. Derefter skal man bare fylde systemet i takt med at vandet bliver pumpet ud i slangerne.

Livoni

Overclocker
Tilføjet:
31-07-2005 12:19:58
Svar/Indlæg:
36/6
ok.. det vil jeg prøve.. men er det meningen at der skal ryge vand ud af pumpen hvis man lægger den ned?? der er jo lidt svært at fylde vand på stående..

mr.don

Elitebruger
Tilføjet:
31-07-2005 12:37:43
Svar/Indlæg:
1762/36
Har du fyldt reservoiret HELT op?

Livoni

Overclocker
Tilføjet:
31-07-2005 12:46:43
Svar/Indlæg:
36/6
ja.. jeg prøver.. men der kommer vand ud fra bagsiden... vi er enige om at når den er stående skal vandet være nederst og ikke øverst.. ikke??

Overbuary

Elitebruger
Tilføjet:
31-07-2005 12:52:41
Svar/Indlæg:
1762/50
Prøv at få lidt "bobler" (FOR GUD'S SKYLD IKKE SÆBE)
Ind i systemet... så kan du se om der er "Flow"

Jeg kan heller ikke se en dyt med mit vand når det kører...
Men det gør det... :i

Livoni

Overclocker
Tilføjet:
31-07-2005 12:58:17
Svar/Indlæg:
36/6
der er bobler.. og der er nu vand i hele systemet.. pumpe-radiator-cpu-ramx2-mosfet-chipset-2x7800gtx-pumpe. men hvordan kommer jeg af med det sidste luft?? :)

MaGiX

Superbruger
Tilføjet:
31-07-2005 12:59:23
Svar/Indlæg:
204/16
Pumpen skal formentligt bare primes, det vil sige at du skal sikre dig at impeller huset er fyldt med vand før du starter den, for pumpen har i sig selv ingen trækkraft på vandet, hvis impeller huset er fyldt med luft.

Tag derfor og fyld så meget vand i pumpen/reservoiret som muligt, og vend og drej pumpen indtil der ikke kommer flere bobler op i reservoiret. Fyld så op igen, tænd pumpen og se hvad der sker nu.

Har længe syntes at opbygningen nede i selve reservoiret var lidt underligt, der sidder en fitting istedet for bare at være et stort hul, og det kan derfor godt være svært for pumpen at trække væsken ind i impellerhuset, hvis der bare er en smule luft.

Så Prime pumpen, og virker det stadig ikke herefter, så vend tilbage, så tager vi den derfra, kan jo være der er tale om et deffekt produkt.

MaGiX

Formanden

Elitebruger
Tilføjet:
31-07-2005 13:19:58
Svar/Indlæg:
286/9
Damn, vandkølede RAM og MOSFETS :o

Giv os nogle billeder når du har det oppe at køre! :D

For at få det sidste luft ud af systemet, skal du vende og dreje hele systemet, så luften får mulighed for at slippe ud af systemet.

Tænk på det på den måde at luften altid vil søge mod det højeste sted, så prøv om du kan få det vendt sådan at luften har nemt ved at komme ud...

MaGiX

Superbruger
Tilføjet:
31-07-2005 14:07:31
Svar/Indlæg:
204/16
#9. Knips til slangerne der hvor der samler sig luft, så river de sig løst og skulle meget gerne ende i reservoiret.

Et andet gammelt trick er at hælde et par dråber afspændingsmiddel i vandet, det gør at luften ikke lige så let kan binde sig til slangerne, og hurtigere mister taget. Men der skal KUN bruges et par dråber til et komplet system.

Ellers så er chok start af pumpen også en mulighed, at tænde og slukke den i korte intervaller af et par sekunder, det forøger trykket ganske kort, men nok til at drive luften frem til reservoiret.

Hvad er det for nogle RAM profiler du benytter, og er det til system ram eller vil Vram?

MaGiX

Livoni

Overclocker
Tilføjet:
31-07-2005 14:20:28
Svar/Indlæg:
36/6
har lige startet systemet op.. cpu bliver 65 grader!!!!! er det normalt?? rammene er de 2x 512 mb stænger

Livoni

Overclocker
Tilføjet:
31-07-2005 14:24:02
Svar/Indlæg:
36/6
skriver senere.. skal lige i haven!

Wb-FreeKill

Elitebruger
Tilføjet:
31-07-2005 14:42:24
Svar/Indlæg:
731/190
Prøv evt at tage en slange af og puste i flow retningen så meget du kan (skal meget til) har jeg ofte gjordt fordi pumpen bare står og fedter rundt med vandet fordi den ikke kan få det til at flyde rundt fra starten af... så kommer det stille og roligt.

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
31-07-2005 16:33:07
Svar/Indlæg:
3346/81
#10 - det er en fordel for centrifugalpumpen at have et centreret indløb - reducerer turbulensen i pumpehuset og øger dermed pumpens effektivitet.

Alle industrielle centrifugalpumper er født sådan, og tro mig, firmaer bytter pumper hvis de kan vinde et par procent i effektivitet, da det sagtens kan ses på el-regningen når vi taler megamange kW i en fabrik.

Anyway - det kræver priming eller positivt tilløb - men ofte kan det at tilte pumpen 15 - 30° med indløbet opad gøre forskellen på at den kommer igang.

Tomgun

MaGiX

Superbruger
Tilføjet:
31-07-2005 17:44:32
Svar/Indlæg:
204/16
#16. Tror du har misforstået mig, vi er helt enige om at indløbet skal være centreret, men ser ikk nogen grund til at hullet skal være et lille 8-10 mm hul i form af en Push In fitting, når et hul på 14-16 mm ville tillade meget mere vand at komme igennem.

Tit har vi jo også set, at der pu suge siden er en 3/8" fitting, mens der på udgangssiden er reduseret til 1/4" Fitting, det var lidt det jeg efterlyser på denne pumpe, at når den nu virker som en dykpumpe, at der så også er en indgang stor nok til at vandet kan komme ordentligt igennem, det er jo reelt kun i opstartsfasen der gerne er problemer, når tilbageløbet først skaber overtryk skal vandet nok komme igennem hullet.

MaGiX

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
31-07-2005 18:18:36
Svar/Indlæg:
3346/81
#17 - Helt enig - sugesiden vil typisk være størst.

L20 pumpen er i den europæíske version født med en 10 mm push in fitting på sugesiden i de senere versioner - det gør det ikke mere rigtigt, men man burde s'gu da formode at dem der fremstiller pumpen for Asetek har set på effektivitet, eller hva'?

Tomgun

Livoni

Overclocker
Tilføjet:
31-07-2005 19:29:18
Svar/Indlæg:
36/6
nu har jeg endelig efter en del gode råd (læs ros) fået det til at virke!! men hvordan forbinder man det lille usb kabel?? er ret dårlig vist i manualen..

Livoni

Overclocker
Tilføjet:
31-07-2005 20:02:29
Svar/Indlæg:
36/6
læste en test på www.hardwarexl.com om pumpen.. der er den vist testet mens den ligger ned.. hvis jeg ligger min ned, kommer der vand ud.. gad vide om den er utæt?? nogle gæt?

Coctail

Elitebruger
Tilføjet:
15-08-2005 21:58:11
Svar/Indlæg:
2353/24
Har du kortsluttet psuen? (den grønne + en af de sorte ledninger).

beskriv hvad du har gjort indtil nu

mr.don

Elitebruger
Tilføjet:
15-08-2005 22:59:42
Svar/Indlæg:
1762/36
#21, hvordan kan du sige sådan når du ikke fortæller hvad du har gjort?

Du ved godt at man læk tester iinden at man sætter det til, for det lyder grangiveligt ikke som om at du har gjort det...

BTW, så sugede jeg vandet igennem pumpen og resten af systemet til at starte med... (Sprinklervæske smager ikke godt:x:e)