De fleste routere (ja faktisk alle...😉 ) er som default sat op til DHCP server, hvilket vil sige at den tildeler automatisk alle netværksadresser osv. osv. ud på de klienter der kobler op på den! Selve router delen er på samme måde også sat op til at gå ud og spørge din ISP om hvilke adresser den selv skal have, så de er ret idiot sikret...
Windows er ligeledes selv sat op til DHCP som default, så hvis du ikke har været inde og pille i indstillingerne, så køre det hele bare på "auto".
De ting du så skal være opmærksom på, det er jo så at den trådløse del, på ingen måder er krypteret!!! Men det er jo op til en selv om man synes det er nødvendigt (til netbank osv. er det self. meget tilrådeligt, men er absolut ingen garanti for at det ikke kan aflyttes) Men personligt så er jeg kørt lidt træt i hele administrationen af kryptering osv. så mit eget står bare åbent, og til det små surferi og opdateringer af pc'er jeg har hjemme osv. så er det sku ikke noget problem 🙂 det må folk sku gerne lytte med på!
Hvis du bor i et tæt beboet område, så kan det dog meget vel tænkes at flere af dine nærmeste naboer osv. også har fået den geniale ide at købe en trådløs netværks løsning, og da de fleste brugere, som dig selv er nogle newbs., og så er alle AP'erne (Access Point) sat op til at bruge kanal 6 som default, og det kan skabe en del trafik, og dermed også en del ustabilitet, og svag signal styrke, så det kan være det er en fordel at vælge en anden kanal for AP'et... men det kan du jo læse i manualen om, eller spørge igen, hvis det er et problem 😉
Med hensyn til hastighed, så er det self. fint af køre 54Mbit, som den blærbare kan, men alt der udover er ikke standard! dvs. producenterne bruger forskellige fusker metoder til at opnå 108mbit osv. på, så det er ikke sådan lige til at få til at køre, hvis udstyret ikke er det samme mærke over hele linien!
Men trådløs hastighed er også en sandhed med modifikationer, for ca. halvdelen af bådbredden, hvis ikke mere, bliver brugt til iamalive signaler osv. :p så regn ikke med en effektiv båndbredde på 54mbit! (nok nærmere ~20)