Hvilken trådløs netrouter m. switch skal jeg

Diverse d.  02. august. 2005, skrevet af System
Vist: 162 gange.

System

Overclocker
Tilføjet:
02-08-2005 22:57:34
Svar/Indlæg:
0/11005
Goddag,

Mine forældre har erhervet sig en bærbar computer. I den forbindelse skal de have købt sig en printer og kobles på internettet, hvilket de har sat mig på til at løse. Jeg er ikke så stærk i det trådløse, men jeg har ladet mig fortælle og kan også læse det flere forskellige stederpå nettet, at Canons PIXMA IP4000R netværks printer ikke er så tosset endda, så sådan en tror jeg, at de skal have. Nu kommer problemt så ! Hvilken trådløs netværksrouter m. indbygget switch (for sådan en skal der vel være i for at printeren kan kobles til ??!!) skal jeg så vælge ???!!
Jeg prioriterer en meget smertefri installationsoplevelse højt ! 🙂, så hvis nogen af jer har en router, som var utrolig let at sætte op og få til at fungerer, så vil det være meget fint.
Det skal selvfølgelig også være noget som har en god forbindelese og kan honorerer en hastighed på de 54Mbps. som computeren kan klare. Der står også noget med WLAN 802.11 b/G på specifikationen på det trådløse netkort i den (skulle vist være ret vigtigt 🙂 ).
Hvis den har noget godt kryptering og el. firewall i sig vil det også være helt fint !

Jeg håber meget, at der er nogen herinde, som har "mødt" sådan en trådløs netværksrouter m. indb. switch ( eller en smartere løsning), og som har tid og lyst til at give mig et prejg herom.

På forhånd mange, mange tak.

Mvh.

Michael Larsen
micma18

Elitebruger
Tilføjet:
02-08-2005 23:50:30
Svar/Indlæg:
4120/115
De fleste routere (ja faktisk alle...😉 ) er som default sat op til DHCP server, hvilket vil sige at den tildeler automatisk alle netværksadresser osv. osv. ud på de klienter der kobler op på den! Selve router delen er på samme måde også sat op til at gå ud og spørge din ISP om hvilke adresser den selv skal have, så de er ret idiot sikret...

Windows er ligeledes selv sat op til DHCP som default, så hvis du ikke har været inde og pille i indstillingerne, så køre det hele bare på "auto".

De ting du så skal være opmærksom på, det er jo så at den trådløse del, på ingen måder er krypteret!!! Men det er jo op til en selv om man synes det er nødvendigt (til netbank osv. er det self. meget tilrådeligt, men er absolut ingen garanti for at det ikke kan aflyttes) Men personligt så er jeg kørt lidt træt i hele administrationen af kryptering osv. så mit eget står bare åbent, og til det små surferi og opdateringer af pc'er jeg har hjemme osv. så er det sku ikke noget problem 🙂 det må folk sku gerne lytte med på!

Hvis du bor i et tæt beboet område, så kan det dog meget vel tænkes at flere af dine nærmeste naboer osv. også har fået den geniale ide at købe en trådløs netværks løsning, og da de fleste brugere, som dig selv er nogle newbs., og så er alle AP'erne (Access Point) sat op til at bruge kanal 6 som default, og det kan skabe en del trafik, og dermed også en del ustabilitet, og svag signal styrke, så det kan være det er en fordel at vælge en anden kanal for AP'et... men det kan du jo læse i manualen om, eller spørge igen, hvis det er et problem 😉

Med hensyn til hastighed, så er det self. fint af køre 54Mbit, som den blærbare kan, men alt der udover er ikke standard! dvs. producenterne bruger forskellige fusker metoder til at opnå 108mbit osv. på, så det er ikke sådan lige til at få til at køre, hvis udstyret ikke er det samme mærke over hele linien!
Men trådløs hastighed er også en sandhed med modifikationer, for ca. halvdelen af bådbredden, hvis ikke mere, bliver brugt til iamalive signaler osv. :p så regn ikke med en effektiv båndbredde på 54mbit! (nok nærmere ~20)

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
02-08-2005 23:59:54
Svar/Indlæg:
4033/364
well du kan gøre tre ting:

1) købe en router (de har NÆSTEN altid en indbygget switch) - fx Linksys + købe en printer med indbygget netkort

2) gør som 1, men købe en printserver og en alm. printer

3) den måske billigste løsning - køb en trådløs router med printserver indbygget.. og så før du køber printeren, så tjeck at den vil virke med den (samme som 2)

fx 125mbit http://www.edbpriser.dk/Listpr...
(kan ikke lige finde hvilke printere den understøtter - men generelt så understøtter printservere ikke GDI printere (fx minolta 1300w) og multifunktionsprintere (selve scannefunktionen)

eller asus http://www.edbpriser.dk/Listpr... (ca. 100kr billigere - har dog nogle lidt andre features som deling af webcam, usb disk mm)

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
03-08-2005 00:06:55
Svar/Indlæg:
4033/364
giver #2 ret - hastigheden er noget underligt noget.. men generelt får man mest ud af at det er samme type og chipsæt (fx SuperG=108mbit) enkelte teknikker får alle netkort (802.11g) noget ud af.. men hastigheden - det svinger meget (og er egentlig mindre vigtigt.. det stabile signal er endnu vigtigere)..

men hvis der er stor afstand imellem de trådløse enheder vil jeg forslå MiMO baseret løsninger.. for en router rækker ca. 100m indendørs...

sikkerhed - jeps det er vigtigt - derfor er de to jeg har forslået med WPA2 kryptering - da WPA og WEP kan brydes (WEP er meget svagt, men holder dem væk der måske vil prøve - men dem der har forstand på det .. tjaa det gør den ikke)..

desuden skal du lige være opmærksom på om du har en router eller et modem til inet. . men generelt- routere kan være rimelige nemme at sætte op, men hvis du skal køre en hel masse specielt (server) etc.. så kan det blive noget mere avanceret..