Træt af larmen...

Vandkøling d.  03. august. 2005, skrevet af Metatron_dk
Vist: 415 gange.

Metatron_dk

Superbruger
Tilføjet:
03-08-2005 08:06:15
Svar/Indlæg:
13/5
Jeg er efterhånden blevet godt træt af larmen fra mni stadionære computer og overvejer i den forbindelse at skifte til vandkøling. Det er dog et område hvor jeg er rimeligt blank og det ser lidt uoverskueligt ud. Så jeg tænkte om ikke der var nogen af jer "gamle rotter" i faget der evt. kunne komme med et bud på hvad der ville være godt at få fat i.
Jeg har ikke uanede midler så et midrange kølingssystem ville være fint. Om der skal være chipset køling med ved jeg su ikke lige men regner ihvertfald med GPU og CPU køling.

Systems Specs:

AMD Athlon 64 3500+ Socket 939

Nvidia GeForce 6600 GT

Gigabyte K8NSC-939 S939

Rednalyn2

Superbruger
Tilføjet:
03-08-2005 09:27:31
Svar/Indlæg:
558/73
Vandkøling er nødvendigvis ikke vejen mod et lydløst system. Vandet skal jo stadig køles ned, og med mindre du vil have en kæmpe radiator, så skal der være blæser(e) monterede på den radiator. Og de vil jo også larme.

Men du kan jo se mit system, og sætter jeg det på silent, så siger det ikke meget. Og det er luftkølet!

Jeg overvejede også vand, men fandt ud af at store luftkølede køleprofiler var lige så gode!

Så en god cpu køler + et gfx fra HIS, eller selv monterer en ligne gfx køler + en lydløs PSU, så er du godt nok lydsvag!

Den helt lydløse vej, er dog vand vejen, men så er problemet hvor stor en radiator du vil have, jo mindre den er, jo dårlige køleevne vil den få for dine system enheder, og det er jo alligevel mange ting den skal køle: CPU, chipsæt, gfx, og psu. Du skal dog stadig have et lille airfløv i dit kabinet, så du opnår en køling af dine harddiske samt transistorer og mosfets på dit bundkort.

Derfor valgte jeg kvalitets luftkøling! Og er ganske tilfreds! :D

Gudiksen

Elitebruger
Tilføjet:
03-08-2005 09:34:37
Svar/Indlæg:
108/26
Jeg kan varmt anbefale Zalmans reserator. Meget nem at sætte til og den siger ikke en lyd.

Jeg bruger den til at køle en AMD 2400+ og mit 6600GT og ligge her om sommeren med en idle temp på ca 38-39 grader og et par grader mere på GFX.

Jeg har købt et polarflo gfx hoved til mit 600gt.

Der er i denne måneds udgave at Privat Computer en test af nogle systemer.

Polarfar

Senior Skribent
Tilføjet:
08-08-2005 07:09:12
Svar/Indlæg:
2309/846
#2 Reserator er helt OK hvis ikke man skal OC'e. Den er specificeret til at klare 85watt varme, så der er ikke det store overskud til eksperimenter, og den kan heller ikke udvides med flere hoveder.

#0 ASETEK er leveringsdygtige i flere forskellige kit alt efter hvor mange hoveder du vil koble på. Det er nemt at samle og ydelsen er rigtig god. Fordelen ved dette er at du kan udvide/udskifte delene efter behov da det er standardmål der bruges på slangerne (10/8mm - ydre/indre diameter).
Det største problem ved at installere vandkøling er som regel plads i kabinettet, men hvis du vil bruge det Lanfire kabi du har i din profil så kan der sagtens sidde en 120mm radiator i fronten.
Frem med stiksav/Dremel og få lavet et 120mm hul der hvor den oprindelige 80mm sidder, så er du kørende. 8)

Polarfar

B@NG

Elitebruger
Tilføjet:
08-08-2005 07:33:06
Svar/Indlæg:
3640/1231
Enig med Polarfar der :)
Reserator er god, helt sikkert - men den er meget begrænset i fremtiden og uden mulighed for udbyggelse.

Der findes utallige systemer derude, og du vil sagtens kunne finde et komplet sæt til under 2.000,- der kan køle både CPU, GPU og chipset.
Forresten, medmindre du i forvejen har et passivt kølet chipset, så skal du nok vælge det med i vandkølingen, da den blæser ofte larmer, eller begynder på det på et tidspunkt.

Udover det, så skal du nok tage og smide hovedet ned til PSU'en, da den ofte er en ond støjkilde ;)

Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
08-08-2005 08:12:46
Svar/Indlæg:
6052/189
Chill Innovation 510.. god og larmer ikke.. og er billig.

CPU-køler: Hyper48.. ved laveste rpm kører blæser 1900rpm, og larmer 19db.. = ikke meget.

GFX: VF700.. ved 5v larmer den ikke.. tror det er 1500 rpm.

Og så til slut en blæser til dine hdd'er.. et par Zalman Vibes, og en papst på 5v er nok der.

Eller vandkøling.

Mvh

Anti-Pjerrot

Elitebruger
Tilføjet:
08-08-2005 09:00:51
Svar/Indlæg:
2126/135
Jeg har lige haft glæden af at installere vand og støjdæmpningsmåtter i mit Stacker kabinet. Og jeg kan kun sige at det er rigtigt at vand ikke nødvendigvis fjerner støjen.

Problemet med støj er to ting: Højfrekvent støj der spredes gennem luft (Eks. blæsere) , og lavfrekvent støj der spredes gennem kabinettet. (Eks harddiske eller en pumpe).

Muligheden med støjdæmpningsmåtter er problematisk hvis din køling er baseret på luft, da måtterne kan forhindre luftflowet, og dermed give dårlige temperaturer.

Her er det nemmere med vandkøling, der ikke er så afhængig af luftflowet.

Jeg kan kun anbefale løsningen med vandkølingen og støjdæmpningsmåtter.

(Jeg brugte måtter fra "Be Quiet" )

Min computer er næsten helt lydløs nu. Jeg kan kun høre luften der bevæger sig gennem blæserne!

Gudiksen

Elitebruger
Tilføjet:
08-08-2005 09:19:01
Svar/Indlæg:
108/26
#3 og 4
Jeg er sikker på at mit 6600gt og min NB vil blive kede af at høre at man ikke kan sætte flere hoveder på en reserator :p

Jeg clocker min CPU til 2133 fra de 2000 normalt og har også haft den oppe over 2300 uden temp problemer. Mit GFX kører 600/1200 mod 500/900.

Min idle temp ligger lige nu på 40,5 grader og in pc har været tændt non stop i 2 døgn.

Med belatsning på fx et par timers BF2 ligger tempen på 46-48 grader

Jeg har monteret en ekstra radiator mellem reseratoren og min cpu hvorpå der sidder en 120 mm blæser jeg kan tænde for hvis jeg skal bruge ekstra køling. Temps er opgivet med den slukket.

Polarfar

Senior Skribent
Tilføjet:
09-08-2005 13:16:01
Svar/Indlæg:
2309/846
#7 fair nok - men så er den pumpe også belastet langt ud over hvad den er specificeret til, og som du selv noterer er det nødvendigt med en ekstra radiator - og det er jo ikke lige DET man traditionelt forbinder med et udvidelsesvenligt system, men alt kan jo lade sig gøre :)
Men mon ikke du ville få mere ud af at køle din NB/GFX med reseratoren og så købe en lille pumpe til et separat CPU-loop med den anden radiator ?

Polarfar 8)

Gudiksen

Elitebruger
Tilføjet:
14-08-2005 20:44:47
Svar/Indlæg:
108/26
Det er ikke nødvendigt med den ekstra radiator. Jeg har kun monteret den fordi jeg kunne...
De temps jeg har opgivet er med den slukket. Hvis jeg tænder den giver det 3-4 grader mere efter en time eller to.

jrw

Superbruger
Tilføjet:
14-08-2005 20:52:53
Svar/Indlæg:
371/31
Zalman på GFX og Big Typhoon på CPUen, så får du det ikke mere lydsvagt på luft. Og så et par Papst 120mm lownoise til at trække lidt igennem kabinettet.