Er min CPU for varm?

Bundkort / CPU d.  03. august. 2005, skrevet af daelin
Vist: 1039 gange.

daelin

Superbruger
Tilføjet:
03-08-2005 10:15:46
Svar/Indlæg:
35/12
For et par dage siden begyndte min computer lige pludselig at crashe mere eller mindre konstant! Enten så fryser skærmen i nogle sekunder eller også så bliver den bare helt sort og så genstarter computeren. Jeg tror nok at det måske kan være min CPU der bliver for varm, for det lyder som om min blæser ikke kører så hurtigt som den plejer, i hvert fald ikke når der er load på CPU'en!
Lige efter den crashede har jeg prøvet at tage blæseren af og den er altså temmelig varm, ligesom CPU'en som er ekstrem varm!

Jeg har en 3,0GHz P4 Prescott CPU med stock blæser, som har virket fint nok lige indtil nu!
Nogen der kan sige mig om det er min CPU? Jeg har ikke så meget erfaring med den slags, så må en CPU være så varm man brænder sine fingre på den?

mbm

Elitebruger
Tilføjet:
03-08-2005 10:23:32
Svar/Indlæg:
3746/627
Du har jo selv svaret når du siger din køler bliver så varm som du beskriver.
sæt en bedre køler på og sørg for ventilation i kabinettet.

wide

Superbruger
Tilføjet:
03-08-2005 10:37:52
Svar/Indlæg:
449/80
evt få fat i nogle programmer, så du kan se dine temps, og så kør evt en superpi mens du holder øje med din temp.... Du kan fx bruge everest home edition til, at overvåge din temps....

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
03-08-2005 12:04:27
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Prøv at åbne for kabinettet og kig ind :i

Fjern al mulig støv og smuds, og prøv igen. Det kan jo alternativt også være størmforsyningen der lider af ventilationsproblemer. Lad være med at købe alt muligt, inden du har lokaliseret problemet.

... velkommen til for øvrigt 8)

Advanced

Elitebruger
Tilføjet:
03-08-2005 12:05:50
Svar/Indlæg:
6899/119
ja men så har programmet byttet om på cpu og motherboard...gør MBM også hos mig...når jeg ellers bruger det.

det er ikke usædvanlige temperaturer for en E model med stock køler vil jeg sige.

Mentos3

Elitebruger
Tilføjet:
03-08-2005 12:08:28
Svar/Indlæg:
4230/89
#3 er du ikke sikker på det er omvendt..?

som 1 siger, sørg for noget gennemtræk i kabinennet, og skift evt. CPU køler....
grunden til den crasher er nok at BIOS er sat til at slukke computeren når CPU'en når 70grader.... for at forhindre beskadigelse at CPU mm...

daelin

Superbruger
Tilføjet:
03-08-2005 13:20:35
Svar/Indlæg:
35/12
Jeg har haft den ene side af kabinettet af lige siden jeg fik 'puteren, og den står under mit bord, så det skulle vel være okay. Det er nok heller ikke det der er problemet, da den startede med at crashe for kun to dage siden.

Og ja, jeg tror nok også at Everest bytter om på temperaturerne, for når jeg mærker på min CPU efter et crash, så er den IKKE 35 grader, og desuden er en P4 3Ghz med stock kølker ikke 35 grader i idle!

Men jeg forstår ikke hvad der sker, for jeg starter bare computeren og så stiger grader ganske langsomt, uden at jeg laver noget overhovedet!
Hvilket program burde jeg bruge for at få min køler til at køre hurtigere, for jeg er ret sikker på at det er problemet!

mbm

Elitebruger
Tilføjet:
03-08-2005 15:06:08
Svar/Indlæg:
3746/627
1. Rens din PC for støv
2. tjeck om din bælser på CPU køleren virker odentligt.
3. afmontér din køler, rens og påfør nyt kølepasta og montér igen.

daelin

Superbruger
Tilføjet:
04-08-2005 10:20:11
Svar/Indlæg:
35/12
Det har jeg så prøvet nu og det gør ikke rigtig nogen forskel. Det lykkedes mig godt nok at have computeren oppe og køre i en halv time idag, inden den frøs... Den lå på en stabil 56-58 grader mens jeg kørte en AVG skanning, og da jeg så lukkede for Everest så gik den død!
Jeg har godt nok ikke noget kølepasta, men det burde jo heller ikke være løsningen på problemet, for hvorfor er min CPU begyndt og være så varm lige inden for de seneste dage?

pulse

Superbruger
Tilføjet:
04-08-2005 10:34:45
Svar/Indlæg:
163/28
Kølepasta gør mere end du tror, det er vigtigt med noget godt af slagsen. Du vil se et betydelig fald for din temp. (Husk ik for meget, ca hvad der svare til hullet i en 5 krone) ;)

gandalf18

Ny Skribent
Tilføjet:
04-08-2005 12:22:04
Svar/Indlæg:
5679/460
prøv og blæs den ren for støn det har jeg lige gjort med mit grafikkort der faldt temp lige 7 grader

dpro

Overclocker
Tilføjet:
14-08-2005 21:06:52
Svar/Indlæg:
32/4
#11 "prøv og blæs den ren for støn" sked næsten i bukserne af grin da jeg læste det.

Et lille lag støv skulle ikke have den store betydning. Prøv gå ind i bios og fjern det der protection halløj så den ikke slukker af sig selv når den når 70 grader - og se hvor højt den kommer op i temperatur. Det kan jo også være du har fået monteret køleren forkert?