Skumle bios problemer

Diverse d.  06. august. 2005, skrevet af System
Vist: 130 gange.

System

Overclocker
Tilføjet:
06-08-2005 14:12:15
Svar/Indlæg:
0/11005
Jeg har et underligt bios problem, som jeg gerne vil høre om nogen har oplevet / kender en forklaring / løsning på.

Boradet er asus P5AD2-deluxe og den anvender en ami bios som er i version: 1007.008 ( seneste ).
Jeg købte fornyligt en ny harddisk og den fungerede som forventet i ca 5 dage, men derefter er følgende situationen :
1. hvis denne ( og min alm. harddisk ) er almindeligt monteret, viser bios´en ingen opstart´s billede .. faktisk reagerer min skærm først når opløsningen skifter til min alm ( 1280 x 1024 ) lige før login boksen i windows fremkommer .. bios´en har heller ikke detekteret min nye harddisk.
2. hvis jeg frakobler den nye harddisk virker alt som forventet.
3. hvis jeg frakobler s-ata stikket til den nye harddisk, tænder computeren og venter ca. 5 sek ( indtil jeg kan høre den anden harddisk er færdig med spin-up ) og så sætter s-ata stikket i, så vises igen ingen bios eller windows op start på skærmen, men når jeg logger ind i windows er begge mine harddiske detekteret i windows.
Jeg har naturligvis forsøgt at resette bios´en, bytte rundt på de forskellige stik til harddiskene samt altmuligt andet, men uanset er det ovenstående der gælder .. jeg kan ikke mindes jeg før har haft en computer der ikke viser bios start billedet, men alligevel "virker" .. hvis nogen har erfaring, må de meget gerne skrive 🙂
- Michael